PDA

View Full Version : gitaarkabel



Scarlet
21 juni 2007, 15:44
heb een vraag.. ik speel nog maar net gitaar, en heb onlangs een semi-akoestische gitaar aangeschaft. Helaas heeft mijn gitaarkabel het begeven. Maar waar moet je nu eigenlijk op letten als je een degelijke kabel wil kopen?

Squier4ever
21 juni 2007, 15:52
vooral de pluggen zijn erg belangrijk, verder merk je aan de soepheid van de kabel vaak ook of het fatsoenlijke kabels zijn.
goed kabels zijn duur!
ik gebruik zelf een george L kabel van 6 meter, kostte me incl pluggen bijna 40€! deze kabels gaan echter bijna nooit kapot en ze klinken aanmerkelijk beter dan alle andere die ik heb geprobeerd tot nu toe.

andere goede zijn: planet waves, spectraflex (levenslange garantie). goede pluggen zijn er van bijv. Neutrik.

tip: zorg dat je niet met je bureaustoel over je kabel crosst, daar kunnen ze niet zo goed tegen heb ik gemerkt :D:D

Danieldg
21 juni 2007, 16:21
Cordial kan ik je ook wel aanraden: stevige metalen pluggen(geen plastic omhulsel ofzo)+ redelijk stijf.(dus ze krullen niet als een gek)

vidar
21 juni 2007, 16:26
soepelheid is niet echt een goedemaat om de kwaliteit van de kabel aan af te lezen. Je hebt hele goede, soepele kabels maar ook hele goede stugge, het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur: vind je, zoals Danieldg, een stijve kabel fijn of heb je liever een lekkere soepele ?

Den_Echte_Jef
21 juni 2007, 16:30
tip: zorg dat je de kabel niet in je gat steekt, daar kan hij ook niet goed tegen :) :)

gitarist17
21 juni 2007, 17:46
Ik vind het een beetje overdreven om iemand die net gitaar speelt al een kabel van 40 euro aan te raden. Zelf heb ik het 2 jaar geleerd met een gewone simpele kabel van een euro of 10, als jij of iemand anders die je kent, houdt een soldeerbare kabel lang goed.

AART
21 juni 2007, 17:56
tasker met neutrik pluggen.

Kost je 20 euro ofzo voor een meter of 5-10.

Squier4ever
21 juni 2007, 17:58
Ik vind het een beetje overdreven om iemand die net gitaar speelt al een kabel van 40 euro aan te raden. Zelf heb ik het 2 jaar geleerd met een gewone simpele kabel van een euro of 10, als jij of iemand anders die je kent, houdt een soldeerbare kabel lang goed.

op zich waar, maar ik heb in de 6 jaar dat ik nu elektrisch speel al een stuk of 5 kabels gebroken, waaronder enkele toch wel vrij stevige kabels.... heb nu sinds bijna 2 jaar een George L en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, dit itt alle andere kabels die ik heb gehad

kderksen
21 juni 2007, 18:03
t licht er ook maar net aan wat voor wilde avonturen je wil gaan beleven met je gitaar en kabel.

Squier4ever
21 juni 2007, 19:03
t licht er ook maar net aan wat voor wilde avonturen je wil gaan beleven met je gitaar en kabel.

nee dat ligt eraan....

je kunt je geld maar een keer uitgeven, dat klopt. het is echter IMO wel efficiënter en uiteindelijk zuiniger om 1x een goede kabel te kopen die jaren meegaat dan dat je iedere maand een nieuwe kutkabel koopt.

Scarlet
21 juni 2007, 20:13
40 euro voor een kabel lijkt me wel wat overdreven.. ik zal beginnen met een kutkabel en we zien dan wel!

Squier4ever
21 juni 2007, 20:14
40 euro voor een kabel lijkt me wel wat overdreven.. ik zal beginnen met een kutkabel en we zien dan wel!

your choice ik zou het echter niet doen.

cas121
21 juni 2007, 23:12
even een sidestep, maar WAAR vind je de goeie kabels? bij de meeste muziekzaken waar ik kom vind ik meestal alleen middelmatig spul...

zelf maken is ook een optie, ik heb nog genoeg neutrik pluggen liggen maar waar kan je bijv weer iets van 20m cordial kopen?

C

future2future
21 juni 2007, 23:19
Ik gebruik ook af en toe George L's, maar daar heb ik wel neutrik's aan gesoldeert, is toch wat betrouwbaarder.

Ik gebruik tegenwoordig vooral mijn Evidence Lyric, maar die kost iets van 90-95 euro voor 6 meter, het is dat ik em niet zelf heb gekocht, anders zou ik het nooit doen, ik vind de GL ook goed klinken.

Ik vind de George L's wel een stuk beter dan de Planet Waves...

iwamoto
22 juni 2007, 00:28
ik speel zelf met klotz kabels, nooit van gehoord, maar ze zijn lekker stug :) maar goede kabels, gewoon naar de audio zaak, of de gitaar speciaal zaak, en natuurlijk....in ter net ! ! !

minoin
22 juni 2007, 00:43
your choice ik zou het echter niet doen.

Mee eens, koop meteen een goeie kabel is mijn advies! Het is niet alsof je een boutique amp koopt als je net leert gitaar spelen. Het is gewoon een hele goede investering die je geen extra irritaties bezorgt van gekraak en slecht contact.
Een Planet Waves Custom kost iets van 30 in de winkel, nou dat is niet zoveel meer...

FruscianteFan
22 juni 2007, 00:53
Aan de andere kant kun je er ook een jaartje of 2 mee wachten. Dan hoor je zelf ook daadwerkelijk het verschil en dan snap je dat die duurdere kabel echt beter.

the sure thing
22 juni 2007, 16:09
KLOTZ kunnen tegen een stootje en zijn ook niet zo duur.

bass blom
22 juni 2007, 16:22
op het les paul forum heb je gasten die kabels van dik 300 dollar gebruiken..

gerrekat
22 juni 2007, 16:36
Klotz, Planet Waves, Monstr Cable etc zijn erg goed, alle kabel van € 40 of mer zijn prima en absoluut de moeite waard t.o.v. een "goedkope" kabel.

Den_Echte_Jef
22 juni 2007, 19:44
je ziet ook staan bij de kabels mono of stereo ...
wat moet je nemen ??

InternEd
22 juni 2007, 19:57
Als 't gewoon voor je gitaar is: mono.

Den_Echte_Jef
22 juni 2007, 20:12
en als je er nog een effect hebt tussen zitten ??

FruscianteFan
22 juni 2007, 20:30
Dan moet je 2 mono kabels hebben.

zjanke
22 juni 2007, 21:36
tipje: ebay in de gaten houden. Ik heb 3 spectraflex (fatsoflex) kabels van 6 meter gekocht voor ongeveer 70 euro incl verzenden.

linkje (http://cgi.ebay.nl/Spectraflex-FF21QA-Tweed-Guitar-Cable-Made-in-the-USA_W0QQitemZ160087423004QQihZ006QQcategoryZ47075Q QrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem)

Nick6am
22 juni 2007, 22:34
Ik heb Woensdag een kabel LondonCity gekocht. deze bevalt me goed. hij is ongeveer 5 meter lang. lekker flexibel en stevig.

Nick

DeiDRagonas
22 juni 2007, 23:40
Planet Waves is mijn ding...

Maar ik vind ook dat je t beste eerst maar kutkabels moet gaan kopen. Kun je later die echte kabel veel meer waarderen. Is echt zo.

Grt R!

minoin
23 juni 2007, 13:11
Ik vind dit toch een beetje dubieuze argumenten hoor. Je neemt toch ook niet eerst een strontlelijke griet om daarna de mooie versie beter te waarderen?

Squier4ever
23 juni 2007, 13:17
Ik heb Woensdag een kabel LondonCity gekocht. deze bevalt me goed. hij is ongeveer 5 meter lang. lekker flexibel en stevig.

Nick

als je nog net speelt zal het voor jou een prima kabel zijn, ik weet uit ervaring inmiddels beter.....

FruscianteFan
23 juni 2007, 13:19
Ik vind dit toch een beetje dubieuze argumenten hoor. Je neemt toch ook niet eerst een strontlelijke griet om daarna de mooie versie beter te waarderen?Da's pas een dubieus argument.

Als echt goede kabels nu spotgoedkoop waren.. maar nee. Ik weet echt zeker dat als je als beginner een kabel van €20 of €40 koopt, dat je zoiets hebt van 'waarom eigenlijk?'. Als je het een paar jaar later doet, dan weet je ook écht waarom je dat doet.

Kaboemba
23 juni 2007, 15:46
Trouwens een kabel neukt een stuk minder dat kan ik je wel vertellen.

casper innosence
23 juni 2007, 21:40
Trouwens een kabel neukt een stuk minder dat kan ik je wel vertellen.

uit ervaring?