PDA

View Full Version : Wat is beter hout, agathis of nato?



Speeddemon
21 juni 2007, 13:46
Ik zie beide houtsoorten vaak aangeboden in medium/budget gitaren en lees er niet veel goeds over.

Maar is het één duidelijk beter dan 't ander?

GunMetalBlue
21 juni 2007, 13:52
Ik ken geen van beide, maar ik zou eerst en vooral zeggen dat ze waarschijnlijk 'anders', eerder dan 'beter' zijn dan elkaar.

Eko
21 juni 2007, 14:28
Probeer google eens. Veel gitaarbouwers hebben een uitgelezen selctie op het net staan. Vox Humana heeft info, maar ook diverse anderen.
Ga er van uit dat goedkopere houtsoorten als Lindehout gebruikt worden als alternatief voor de betere soorten zoals elzen of essen.
Veelal zijn dit soort materiaal redelijk in kleur of nerftekening maar minder in klank. Hoewel sommige bouwers , zoals Music Man, het gebruiken voor hun gitaren. Zal van smaak afhangen denk ik.

Speeddemon
26 juni 2007, 15:24
Nou, mijn vraag heeft met name betrekking op de Exotic Classic serie van B.C. Rich. Ik vind het stikmooie gitaren (Mockingbird of een Bich met spalted maple top), maar in de prijsklasse 500-700 euro verwacht ik wel een beetje kwaliteit. En in de specs dat er Nato wordt gebruikt voor de body, dus ik vroeg me af hoe 'erg' dat is.

Orgasmocaster
26 juni 2007, 15:59
Probeer google eens. Veel gitaarbouwers hebben een uitgelezen selctie op het net staan. Vox Humana heeft info, maar ook diverse anderen.
Ga er van uit dat goedkopere houtsoorten als Lindehout gebruikt worden als alternatief voor de betere soorten zoals elzen of essen.
Veelal zijn dit soort materiaal redelijk in kleur of nerftekening maar minder in klank. Hoewel sommige bouwers , zoals Music Man, het gebruiken voor hun gitaren. Zal van smaak afhangen denk ik.

Volgens mij is Lindehout niet zozeer een goedkoop alternatief voor Elzen of Essen, maar is meer bedoeld voor andere muziek stijlen. Het is goedkoper, en er zijn inderdaad Strats gebouwd van Basswood, maar het heeft toch een heel ander geluid, en wordt vaak gebruikt voor (80s) Rock.. de EVH modelletjes, Jems, RG's, en de meeste superstrats uit de jaren 80...
Poplar is volgens mij eerder een goedkoop alternatief voor Ash en Alder.

Als ik het goed begrijp zijn Nato en Agathis goedkope (oosterse) varianten/alternatieven voor Mahoganie. ik heb het persoonlijk nog nooit gezien op een US/Europees made gitaar.

Orgasmocaster
26 juni 2007, 16:02
Nato is a South American hard wood, similar to mahogany and was used as a cheap mahogany substitute for entry level instruments until agathis gained in popularity. Not really a great tonewood and is really only a step up from cheap ply or composite wood.

Orgasmocaster
26 juni 2007, 16:03
Agathis is a 'poor man's mahogany', related to the pine family of woods and grown in many asian countries. It's cheap, easy to use and gives consistent and stable results, so it is often used in less expensive instruments. The best way to describe the tone is similar to mahogany, but is more bland sounding with a less complex sound.

hier is een vrij complete lijst, met verschillende texten en plaatjes gejat van de warmoth site:
http://www.bothner.co.za/articles/bodywoods.shtml

Kaïn
26 juni 2007, 17:50
Ik zou wel, als je graag die gitaar wilt, 'em even testen. Laat je niet afleiden door wat site's of mensen van houtsoorten vinden. Er zijn bijv. mensen die ZWEREN bij Basswood gitaren terwijl andere mensen er niets van moeten hebben. Gebruik vooral je oren.

G.G.
26 juni 2007, 23:35
Goed of slechthout bestaat naar mijn mening niet echt. Heb diverse elzen strats en ook eentje met het zogenaamde "slechte" basswood (lindehout). De basswood klinkt ook heel erg lekker. Het gaat om de combinatie van elementen en hout.

Zelf denk ik dat basswood het lekkerst is met wat elementen met een hoger "scheurgehalte".

In mijn geval klonk hij met singlecoils wat vlak, weinig dynamisch. daarna een boostertje ingebouwd en de klank werd geweldig.

Zoals eerder gezegd... testen, testen, testen en veel uisteren.

gerrekat
27 juni 2007, 11:08
Nou, mijn vraag heeft met name betrekking op de Exotic Classic serie van B.C. Rich. Ik vind het stikmooie gitaren (Mockingbird of een Bich met spalted maple top), maar in de prijsklasse 500-700 euro verwacht ik wel een beetje kwaliteit. En in de specs dat er Nato wordt gebruikt voor de body, dus ik vroeg me af hoe 'erg' dat is.


ik heb vrji negatieve dingen over de nieuwere BC Rich gejoord, maar ben met je eens dat ze er mooi uit zien.

Nato is aziatisch "mahonie", vertoont wat gelijkenissen met ceht mahonie maar is lichter en minder dicht van structuur, gewoon wat goedkoper dus. Maar hoeft niet te betekenen dat het slecht klinkt.

Speeddemon
27 juni 2007, 13:31
ik heb vrji negatieve dingen over de nieuwere BC Rich gejoord, maar ben met je eens dat ze er mooi uit zien.

Nato is aziatisch "mahonie", vertoont wat gelijkenissen met ceht mahonie maar is lichter en minder dicht van structuur, gewoon wat goedkoper dus. Maar hoeft niet te betekenen dat het slecht klinkt.
over de bouw/afwerking ook, of alleen die Rockfield elementen?
Ik heb thuis nog een paar Duncans liggen (Custom Custom, JB) die ik in de brugpos. zou kunnen gooien.

Ik vind het belangrijk dat die gitaren (De Exotic Classic serie, en niet die cheap-ass Masterpiece ofzo) niet top-zwaar zijn, zeer snel/lekker bespeelbaar zijn (zou 'm echt voor heavy metal-bands gaan gebruiken) en een soort 'slick' Les Paul-achtig iets zijn.
Die eigenschappen lees ik links en rechts wel, al vinden sommigen 'm wel ietsje te topzwaar.

Ik heb 10 jaar geleden een B.C. Rich Warlock uit de Platinum Pro series gehad. Die was erg topzwaar, maar de body bleek ook van een soort multi-plex. Tremolo (LFR) was behoorlijk matig en elementen modderige zooi. Maar de NJ series enzo van nu zijn toch wel een behoorlijke stap hoger?

ACSlater
27 juni 2007, 13:55
over de bouw/afwerking ook, of alleen die Rockfield elementen?
Ik heb thuis nog een paar Duncans liggen (Custom Custom, JB) die ik in de brugpos. zou kunnen gooien.

Ik vind het belangrijk dat die gitaren (De Exotic Classic serie, en niet die cheap-ass Masterpiece ofzo) niet top-zwaar zijn, zeer snel/lekker bespeelbaar zijn (zou 'm echt voor heavy metal-bands gaan gebruiken) en een soort 'slick' Les Paul-achtig iets zijn.
Die eigenschappen lees ik links en rechts wel, al vinden sommigen 'm wel ietsje te topzwaar.

Ik heb 10 jaar geleden een B.C. Rich Warlock uit de Platinum Pro series gehad. Die was erg topzwaar, maar de body bleek ook van een soort multi-plex. Tremolo (LFR) was behoorlijk matig en elementen modderige zooi. Maar de NJ series enzo van nu zijn toch wel een behoorlijke stap hoger?

Ja Platinum is ongeveer de Squire van BC Rich en niet representatief voor hun kwaliteit. De NJ serie is goed an van de nieuwe serie heb ik op verhalen over scherpe-slecht afgewerkte frets, niets dan goeds gehoord. De Rockfield elementen schijnen niet eens zo beroerd te zijn als ik de reviews lees op HC.

Lord Abortion
27 juni 2007, 14:40
De Rockfield pickups zouden nogal dof en vlak zijn, maar de afwerking van de gitaren wel erg goed. Nu, ik vond de recentere NJ series wel deftig, enkel de Floyd Rose die op die vorige reeks zat was behoorlijk crap. Maar qua hals en afwerking wel leuke gitaren.

gerrekat
27 juni 2007, 16:12
over de bouw/afwerking ook, of alleen die Rockfield elementen?
Ik heb thuis nog een paar Duncans liggen (Custom Custom, JB) die ik in de brugpos. zou kunnen gooien.

Ik vind het belangrijk dat die gitaren (De Exotic Classic serie, en niet die cheap-ass Masterpiece ofzo) niet top-zwaar zijn, zeer snel/lekker bespeelbaar zijn (zou 'm echt voor heavy metal-bands gaan gebruiken) en een soort 'slick' Les Paul-achtig iets zijn.
Die eigenschappen lees ik links en rechts wel, al vinden sommigen 'm wel ietsje te topzwaar.

Ik heb 10 jaar geleden een B.C. Rich Warlock uit de Platinum Pro series gehad. Die was erg topzwaar, maar de body bleek ook van een soort multi-plex. Tremolo (LFR) was behoorlijk matig en elementen modderige zooi. Maar de NJ series enzo van nu zijn toch wel een behoorlijke stap hoger?

dat topzwaar is niet ietsjes maar behoorljik ernstig, is inherent aan de modellen, ik had en USA Neckthru mockingbird die had het ook. nee die rockfields schijnen nog allerszins te doen te zijn. Maar qua intonatie schijnt het een drama te zijn, de nekken schijnen niet of zeer slecht af te stellen te zijn. Ik heb ooit een NJ series gehad die was wel ok, maar echt onder de indruk ben ik nog nooit geweest van BC Rich ondanks dat ik hun styling zeer kan waarderen.

Lord Abortion
27 juni 2007, 17:54
Dat "niet onder de indruk zijn" heb ik nu juist niet bij BC Rich. Ok, ze hebben doorheen de jaren enorm veel slechte reeksen op de markt gebracht, maar de goede imports (Japanse, oude NJ's) zijn echt wel extreem goed (en al heel zeker als je de prijs bekijkt). De huidige gitaren zijn voor hun geld zoals het hoort denk ik. Ook de nieuwere hebben blijkbaar betere Floyds, dus dan zijn het erg bruikbare gitaren.

Een Mockingbird is wel kopzwaar inderdaad. Als ik de mijne gewoon los laat, dan wijst de neck echt naar beneden. Een Bich is daarvoor wel iets beter. Ook nog steeds kopzwaar, maar niet storend.

Dat van die intonatie daar kan ik weinig van zeggen, maar dat lijkt me maar raar. Een beetje aan de trussrod draaien en brugzadeltjes verzetten lijkt me toch redelijk gelijk bij alle gitaren. En ofwel lukt het intoneren, ofwel niet. En zoniet, dan is er iets fundamenteel fout in het design.

Ik zweer nog altijd bij de jaren '80 NJ's, omdat ik graag een lekkere tremolo heb (Kahler Flyers en Gotoh floyds waren toen standaard). Ook de constructie was toen van hoog niveau, en de body's steevast van kwalitatief esdoorn of mahonie. Pickups waren Gotoh of DiMarzio, in de iets latere reeksen soms Super Distortion kopieën van god-weet-welk-merk. En je kon ook de "juiste" electronica krijgen in de gitaren (2x split, phase, varitone, booster, ...). Als je ziet dat je die reeksen tegenwoordig soms al onder 200 euro kan vinden ... dan kan eBay wel een alternatief zijn voor een nieuwe.

Speeddemon
27 juni 2007, 22:56
Maar zouden jullie mij een Mockingbird Exotic Classic afraden, en een Dean Hardtail te nemen, of niet?

Ik zoek dus een soort Les Paul, qua template (2 hb's, geen trem, volle sound), maar dan beter bespeelbaar en misschien iets veelzijdiger.

Die Exotic Classic kost 611 euro bij Thomann, leek me dus wel wat.

ACSlater
28 juni 2007, 11:30
Maar zouden jullie mij een Mockingbird Exotic Classic afraden, en een Dean Hardtail te nemen, of niet?

Ik zoek dus een soort Les Paul, qua template (2 hb's, geen trem, volle sound), maar dan beter bespeelbaar en misschien iets veelzijdiger.

Die Exotic Classic kost 611 euro bij Thomann, leek me dus wel wat.

De reden dat ik een Mockingbird heb besteld bij een Duitse muziekwinkel is deels de "30 dagen niet goed geld terug garantie". (het andere deel van de reden is dat ik het ontzettend mooie gitaren vind :) )
Wat let je om zo'n gitaar in alle rust thuis uit te proberen?

gerrekat
28 juni 2007, 11:54
Maar zouden jullie mij een Mockingbird Exotic Classic afraden, en een Dean Hardtail te nemen, of niet?

Ik zoek dus een soort Les Paul, qua template (2 hb's, geen trem, volle sound), maar dan beter bespeelbaar en misschien iets veelzijdiger.

Die Exotic Classic kost 611 euro bij Thomann, leek me dus wel wat.

lijken me heel andere gitaren, een Mockingbird koop je toch echt meer voor de uitstraling. De Hardtail zal ook een set nieuwe pickups nodig hebbn IMO, ik vind bij die goedkopere gitaren dat altijd een hekel punt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Mockingbird mooier vind om te zien, de Hardtail is een soort PRS-achtige gitaar en daar hou ik niet zo van, maar goed dat is smaak. verder is de Hardtail een nette gitaar.

Speeddemon
28 juni 2007, 12:06
De reden dat ik een Mockingbird heb besteld bij een Duitse muziekwinkel is deels de "30 dagen niet goed geld terug garantie". (het andere deel van de reden is dat ik het ontzettend mooie gitaren vind :) )
Wat let je om zo'n gitaar in alle rust thuis uit te proberen?
True, maar wat betaal je aan verzendkosten om 'm terug te sturen?

Speeddemon
30 juni 2007, 14:21
True, maar wat betaal je aan verzendkosten om 'm terug te sturen?
bump!

En ACSlater (nog de groetjes voor je bandleden van The Zack Attack! :seriousf: ), heb je die Mockingbird ST al binnen?

ACSlater
30 juni 2007, 19:44
bump!

En ACSlater (nog de groetjes voor je bandleden van The Zack Attack! :seriousf: ), heb je die Mockingbird ST al binnen?

Nope, verwacht 'em deze maand. Als ik de gitaar binnen heb dan open ik wel een topic voor wat foto's en een eerste reactie. Ik heb geen idee wat het precies kost om de gitaar retour te doen maar ik ben gewoon blij dat het kan als 'ie niet bevalt.

The Zack Attack, tsja lang geleden. Toen drumde ik nog..