PDA

View Full Version : Marshall JVM getest (en de Koch PTII nog een keertje)



Speeddemon
21 juni 2007, 00:34
Vandaag weer een uurtje of wat in Roosendaal vertoefd (veel te weinig tijd eigenlijk) en heb ik eindelijk de Marshall JVM 410H (head) met 4x12" Marshall 1960 Vintage (4x Vintage 30) cab kunnen testen.

http://www.guitar.co.uk/documents/1493/1493-large.jpg

Een hoop controls dus, die ik ook maar allemaal op 12 uur heb gezet (op de galm, resonance, presence en masters na! :rockon: ).

4 kanalen, ieder kanaal 3 modes qua gain (groen, amber, rood) en een footswitch die 'leert', maar ook 'door' kan trappen.
1e kanaal, clean, levert in de 'groene stand' een lekker helder, open, clean geluid op. Zeer bruikbaar. De 2 andere modi deden 't niet echt voor me, maar nou had ik ook geen Strat bij, maar een Burny Les Paul Custom (met GFS elementen).

2e kanaal; Crunch, gaat van lichte Malcolm Young-achtige break-up, via Plexi (amber) naar JCM800 (rood) sounds. Zeer veelzijdig, en 't zou Marshall hebben gesierd als de meer met dit kanaal hadden gedaan en 't 4e (OD2) kanaal laten varen.

3e kanaal; OD1, begint rustig in groene modus, maar begint al snel flink 80's te scheuren, als een hotrodded JCM800 (Mijn eigen eerdere tests bevestigen wel dat een originele JCM800 met een modded DOD 250 of een Rangemaster ervoor ongeveer zou reageert qua gain).
Dit kanaal heeft een mooi mid-karakter, wat goed overeind blijft. Al heb ik de gain niet boven 2 uur staan, zeker niet in de 'rode' modus. Hier blijkt ook wel dat de versterker best een interne noise-gate zou mogen hebben, want ik weet uit ervaring met andere amps dat m'n Burny rete-stil is qua electronica.

Dan het 4e kanaal; OD2... Tja, is behoorlijk in te stellen als OD1, maar wanneer je alle controls hetzelfde zet en ze allebei in groene modus zet, is OD2 ietsje zachter. In amber en rode modi blijven de mids iets achter, hij klinkt wat korreliger. Wel lekker om effe Pantera ofzo mee te raggen, maar 't is mij niet verfijnd genoeg (ben toch een 'smooth' Engl soundje gewend).
Later lees ik toevallig een review, die mijn bevindingen bevestigt; OD2 is iets meer mid-scooped dan OD1 en een andere review maakt een vergelijking met Randall-transistor sound (dus ik zat wel goed met die Pantera vergelijking).

Nou bleek dat de presence wel behoorlijk hoog stond (voor Marshall), rond 11 uur, dus die heb ik es snel naar '8 uur' teruggedraaid. Stukken beter. De Resonance stond nauwelijks open, en daar kan je ECHT een lompe bak laag-geweld mee tevoorschijn toveren. Hoefde van mij niet boven '10 uur' te komen.
Ieder kanaal z'n eigen (schakelbare) galm instelling, en 2 schakelbare master volumes, goed voor een solo-boost dus.

De bijpassende cab (Marshall 1960 Vintage) vond ik wel een behoorlijk nauwe projectie hebben. Een stapje opzij van de 'sweet spot', en je sound was een stuk milder/ronder. Persoonlijk vond ik MIJN sweet spot dan ook echt een meter naast de kast. Want die Marshall-korrel 'in your face' is mij iets teveel IYF. :chicken:

Al met al, een zeer veelzijdige amp, die duidelijk een Marshall karakter heeft en toch wel behoorlijk goed doet wat ik zoek. Maar aan de andere kant me ook laat twijfelen over die 'Marshall-korrel'.

Daarna effe lopen naar de conculega's, om nog eens die Koch Powertone II aan de tand te voelen.
Gelukkig hadden ze nu het nieuwe type met de Mid-Shift switches binnen.

Nu heb ik deze een stuk vluchtiger getest dan de vorige, maar het karakter was behoorlijk verschillend! Veel meer mids, treble kon nu met gemak op '1 uur', de Ultra Gain was een stukkie minder 'insane' en de Reverb / (parallel) FX Loop Mix had nu een knop op de voorkant (wel handig!).

Ik testte hem op een Engl 4x12" V60 cab (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/cabinetSTD_engl.jpg) en die gaf een behoorlijk lekker laag-mid smoothness.

Op een gegeven moment toch maar effe A/B-en met de Koch 4x12" die ernaast stond, maar die stond een beetje ongelukkig, zodat ik er niet goed voor heb kunnen staan. De Koch kast leek wat feller, een tikkie dunner (minder 'chunky'), maar ook strakker te klinken.

Ik heb aangegeven dat ik ze toch nog eens naast elkaar wilde horen, die JVM en PTII. Ik was ook benieuwd naar de InVader van Engl, maar die werd voor m'n neus verkocht, dus testen zat er niet in. Die moet wel van hele goede huize komen, wil ie z'n prijs rechtvaardigen, want in de prijsklasse boven de 2000 euro zou ik net zo lief doorsparen voor m'n ultimate Engl; de S.E.

Speeddemon
21 juni 2007, 00:44
Nog een vraagje voor Dude, svdijk en evt andere JVM-bezitters:

Is het (ik denk 't niet, en de verkoper ook niet) mogelijk om die footswitch dusdanig te programmeren (zonder MIDI!), dat je ZO de switches hebt:

Switch 1: Clean (groen) + galm, Master I.
Switch 2: Crunch (oranje) + galm, Master I.
Switch 3: Crunch (rood), geen galm, Master I
Switch 4: Crunch (rood), + galm, Master II
Switch 5: OD1 (oranje), + galm, Master I (EVH geluidje)
Switch 6: OD1 (rood), + galm, Master II (super high gain leads)

M.a.w., zoals ie nu werkte, is 1 tm 4 ook echt een verschillend kanaal; ipv dat je 1 kanaal over meerdere switches hebt (maar in verschillende modi).

OD2 hoeft van mij niet zo, terwijl in 't Crunch kanaal de oranje en rode modi allebei geweldig zijn, dus vandaar deze vraag.

Mitch
21 juni 2007, 09:00
Net als vorige keer: fijne review, goed leesvoer (zelfs voor een niet-meer-kanalen-schakelaar als ik ;) )

Speeddemon
21 juni 2007, 10:39
Net als vorige keer: fijne review, goed leesvoer (zelfs voor een niet-meer-kanalen-schakelaar als ik ;) )
Dank je! Misschien nog een roeping gevonden? :)
Toch maar es de Gitarist en Musicmaker contacteren dan. 8-)

JorikDekkers
21 juni 2007, 11:32
Je bent bij Tierolff geweest? Was er een tijdje terug met een maat (hij wil ook beginnen), kon mn ogen bijna niet van die JVM af houden. wat een apparaat! Maarja we waren aan t kijken voor die maat dus testen zat er niet in helaas...

Die marshall of koch, dat moet een amp voor erbij worden? Omdat je het zo vergelijkt met je Engl terwijl dat toch echt iets totaal anders is...

Speeddemon
21 juni 2007, 11:49
Yep, amp erbij. En het liefst met een 4x12. Wie weet dat die Savage 60 er dan over een tijdje uitgaat, maar ik zal zeer waarschijnlijk wel weer terugkomen bij Engl.

Overigens heb ik gister op de website van Splawn amps zitten kijken, waarbij die QuickRod me wel wat lijkt. Een soort ultimate Marshall, want hij lijkt wel te bieden wat ik minimaal nodig heb, maar zonder de extreem uitgebreidheid van de JVM.

Zit nu op de Rivera site filmpjes te kijken, waarbij de Fandango er nogal positief uitsprong. (ook op PedalDay IV gehoord van Marc, en die haalde er met een P90 equipped Zwier Tele een bruut lompe scheur uit.)

3 Kanaals, Soloboost (of 2 schakelbare Masters), Schakelbare galm OF FX-loop, dat is een beetje wat ik voor m'n ogen heb.

JorikDekkers
21 juni 2007, 11:56
Die splawn en fandago ken ik niet. De Rivera knucklehead heb ik wel eens gehoord en bespeeld: dat zou je ook nog wel eens erg vet kunnen vinden. Ff knucklehead intikken op youtube, staan een stuk of 4 filmpjes...

Vorige week zelf naar feedback gegaan: studiotone en twintone tegenover tsl 602 en dsl 401. Marshall is duidelijk meer mijn ding, ook al zijn die Kochs echt héél veelzijdig en goed.

svdijk
21 juni 2007, 19:53
Is het (ik denk 't niet, en de verkoper ook niet) mogelijk om die footswitch dusdanig te programmeren (zonder MIDI!), dat je ZO de switches hebt:

Switch 1: Clean (groen) + galm, Master I.
Switch 2: Crunch (oranje) + galm, Master I.
Switch 3: Crunch (rood), geen galm, Master I
Switch 4: Crunch (rood), + galm, Master II
Switch 5: OD1 (oranje), + galm, Master I (EVH geluidje)
Switch 6: OD1 (rood), + galm, Master II (super high gain leads)

Dit is dus wél mogelijk, en zeer eenvoudig: voor switch 1 zet je clean groen aan en de galm aan, dan druk je de programswitch 1 keer in, en daarna hou je switch 1 op de footswitch voor 3 seconde vast.
Voor switch 2 zet je crunch oranje aan, en de galm aan, drukt de programswitch in, en druk switch 2 op de footswitch voor 3 seconde in enz. enz.
Je kunt dus iedere switch die op het frontpaneel zit programeren met de footswitch in elke volgorde die je zelf wilt!!
Het leuke is dat in de footswitch het geheugen zit, als je dus een andere JVM op jou footswitch aansluit, deze JVM schakelt zoals jij de footswitch geprogrameerd hebt!!
Wat de sound van de versterker betreft; ik ken geen enkele versterker die zoveel mogelijkheden heeft, met zo'n open en puur geluid als de JVM!!
Je moet natuurlijk wel van het Marshallgeluid houden, als je dat niet mooi vindt moet je er niet aan beginnen, want het is wel puur Marshall.

Speeddemon
21 juni 2007, 20:05
Cool! Dat is een groot pluspunt!

Maar hoe zit het dan met het dubbel-klikken op een schakelaar van de footswitch?
Zoals ie nu was, als je 1x op Switch 1 drukte, ging ie naar kanaal 1 met de laatst gebruikte instellingen. Druk je er nog eens op Switch 1, dan gaat ie naar de volgende gain-mode.

Dat wil ik dus niet, als ik 'm zou programmeren, want geheid dat 't dan een zooitje live wordt.

Maar als ik zou willen, kan ik dus 6 sounds programmeren van alleen 't crunch kanaal!

SW1: Crunch, groen, galm, master I.
SW2: Crunch, oranje, master I.
SW3: Crunch, oranje, galm, master II
SW4: Crunch, rood, master I.
SW5: Crunch, rood, galm, master I
SW6: Crunch, rood, galm, master II

Straks leest Marshall dit, en komen ze met een 3-kanaals versie van de JVM. :seriousf:

svdijk
21 juni 2007, 20:26
Ja, da ken dus ook!!
Als je een switch wilt programeren om door de verschillende modus van 1 kanaal te lopen, dan zet je b.v. het crunch kanaal aan, drukt de programswitch in , drukt op b.v. switch 1 van de footswitch, en terwijl je op die switch drukt, druk je ook nog een keer op de switch van het crunch-kanaal. Druk druk druk druk druk dus, maar het werkt allemaal!!
Ik heb m'n footswitch alsvolgd geprogrammeerd:
switch 1; clean groen met galm
switch 2; crunch, die door alle 3 de modus heenloopt bij herhaald switchen.
switch 3; OD1 orange
switch 4; OD1 red
switch 5; OD2 red
switch 6; master 1 of master 2 (voor volumeverschil bij solo's op iedere kanaal instelling)
De gain van OD1 staat op 2.5 en van OD2 op 3, vrij laag dus.
Meestal werk ik trouwens met midi, en een Roland GP100, en dan laat ik de footswitch thuis!
Met midi heb je dus echt oneindig veel mogelijkheden in combinatie met een effectprocessor.

Speeddemon
21 juni 2007, 22:01
Maar wat gebeurt er nu als je in jouw setup 2x op Footswitch 1 drukt?

Gaat ie dan naar Clean/oranje met/zonder galm?

svdijk
22 juni 2007, 07:30
Nee, hij blijft dan op clean groen met galm staan.

Dude
22 juni 2007, 10:32
Wel even een side note...

Waar je in de normale mode de footswitch gebruikt schakelt die wanneer je hem intrapt op een normale manier. Gebruik je de programmeerbare optie dan schakelt die pas op het moment dat je de schakelaar loslaat. Ok hoe leg ik dat duidelijk uit.... dus intrappen is niet meer schakelen maar het moment van intrappen/loslaten is het moment van schakelen. Geen probleem, maar als je dus een langzame trappert ben geeft dat iets vertraging.

Dude
22 juni 2007, 10:34
BTW erg leuk om te lezen dat er meer positieve berichten zijn.

Het zal misschien door de schaarse vooraad in de nederlandse muziek winkels zijn maar in amerika en op fora daar is het een ontzettende hype, de JVM wordt gewoon op de kaart gezet naast de dure high end meerkanaals amps als bogner / mesa roadking en noem ze maar op. Het is een ontzettende hype daar door de ontzettend veel lagere prijs dan die amps.

Er is een apart JVM forum ook, zal hem effe opzoeken.

ant
22 juni 2007, 12:03
er zij nwel een paar problemen met sommige JVM's, met geluid en feedback, maar het is nog een relatief nieuwe amp, dus als we nog even wachten, worden die problemen misschein weggewerkt.

goei review trouwens. weet iemand in zuidholland waar ik er een kan testen?

svdijk
22 juni 2007, 18:08
Hey Ant,

Ik heb ook van die problemen gehoord, maar dat heeft volgens mij te maken met de enorme bult aan gain die je uit de JVM kunt halen, in combinatie met de Marshall-bite.
Als je de gain vol openzet op OD2 rood, en je hebt de volume op je gitaar dicht, dan heb ik echt weinig ruis of hiss, maar als je je volume op je gitaar opendraaid is tie niet meer te houden!!
M'n JCM800 2210(uit 1987!!) heeft dat ook, alleen daar komt dus wel een bak ruis uit wanneer ik de volume v.d. gitaar dichtdraai.
Ik speel nu zo'n anderhalve maand met m'n JVM, heb vele repetities gedaan en een paar optredens, maar nog geen enkel probleem gehad, en verwacht dat eigenlijk ook niet.
Intern ziet het er zeer netjes en zelfs vrij eenvoudig uit, heel anders als toen ik voor het eerst m'n Marshall 6100 anniversary van binnen zag, toen schrok ik me rot door de ingewikkelde bekabeling en vele printplaten, maar dat ding heeft dus wel al 15 jaar feiloos gewerkt, en doet dat nog steeds!!

Dude
23 juni 2007, 11:10
Ik zie dat jij V30's gebruikt ?

Heb je er wel eens mee over een greenback cab gespeeld en kan je de verschillen een beetje aangeven ?

svdijk
23 juni 2007, 11:37
Ik heb wel eens over een kast met greenbacks gespeeld, alleen niet met de JVM, wel met de 6100.
Ik vond die wat opener en helderder klinken als m'n kasten met V30's, alleen het laag vond ik echt een stuk minder (te los).
Maar dat kwam misschien ook omdat ik op een behoorlijk volume stond, en dan kan je beter twee greenbackkasten gebruiken bij een 100 watt Marshall.

Dude
23 juni 2007, 11:41
Ok en gebruik je dan 4x12's ?


Wat ik heb gemerkt is dat ik hem niet lekker vind klinken op speakerkasten met speakers met minder karakter, heb zelf hot 100s liggen, en in de oefenruimte staan van die 500watt? london city kasten, allemaal gericht op transistor versterkers denk ik want de speakers hebben zo goed als geen kleuring. En hierdoor klinkt de JVM dan erg hifi achtig en alles behalve lekker.

Vandaar mijn vraag.

svdijk
23 juni 2007, 13:27
Ja, alleen 4x12" kasten.
Ik heb twee schuine kasten met V30's, en 1 rechte kast met G12H30's.
De speakers zijn idd qua karakter en geluidskwaliteit misschien nog wel het allerbelangrijkste!!
Maar met de Celestion classic-serie (G12T75, Greenbacks, G12H30, Classic Lead en de Vintage 30) kan je nooit de plank echt mislaan volgens mij.