PDA

View Full Version : 500K potmeter van GFS doet raar



steed
20 juni 2007, 22:29
Deze pot zat in een pakketje van GFS (Complete Strat Upgrade Electrical Component Kit) maar na installatie als volume pot merk ik dat bij een kleine stap terugdraaien (van 10 naar 9) het volume bijna geheel wegvalt om vandaar bijna onhoorbaar tot 0 te gaan. Compleet onbruikbaar dus.

Iemand al iets dergelijks meegemaakt? Heb ik de boel niet goed gesoldeerd? Heb nochtans het bijgeleverde diagram nauwgezet gevolgd...

DarknessAwaits
20 juni 2007, 22:48
Klinkt als een lineaire potmeter (of was het nou juist logaritmisch...)... In ieder geval het verkeerde soort :p. Staat er 500K A op of 500K B. A was voor audiotaper geloof ik = logaritmisch.

steed
21 juni 2007, 00:12
Heb ik ook al aan gedacht, maar dan nog zou het volume lineair moeten zakken. Nu is 't tussen 10 en 9 respectievelijk alles of (bijna) niets.

't Is trouwens van Guitarfetish, specifiek voor gitaar dus. Dan mag je toch veronderstellen dat het een logaritmische pot is...

DarknessAwaits
21 juni 2007, 00:28
Dat is juist het gekke van potmeter/volume/waargenomen geluid, dat werkt allemaal met logaritmisch en lineair door elkaar... waardoor als je de verkeerde potmeter hebt je een heel kort verloop hebt tussen aan en uit.

steed
21 juni 2007, 00:40
Dat zou ik wel straf vinden! Guitarfetish zou van z'n eigen samengestelde sets toch moeten weten of ze werken of niet. Om deze gaat het:

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/costupelcoki.html

DarknessAwaits
21 juni 2007, 00:42
Zou kunnen dat er gewoon een verkeerde tussen zit... Het ligt in ieder geval niet aan een soldeerfoutje o.i.d. Dan zou hij gewoon niet werken.

no 1 hops
21 juni 2007, 06:11
ze gewoon even mailen.

steed
22 juni 2007, 00:24
Heb ze gemailed. Jay had geen weet van eerdere problemen met die pot maar ze sturen me wel een nieuwe op.

Way to go, GFS !

Duff
22 juni 2007, 07:28
dit is wel een beetje harsh eh?
ga gewoon naar een elektronika winkel en koop een nieuwe pot.
Maar wat jij hebt klinkt idd als een logaritmische pot want daar krijg je, als je een grafiek maakt, een snel stijgende lijn waarbij de lijn in de eerste paar getallen amper stijgt en daarna enorm.

wikwakka
22 juni 2007, 12:51
Toch fijn dat GF zo'n goede service heeft :)

steed
26 juni 2007, 15:23
dit is wel een beetje harsh eh?
ga gewoon naar een elektronika winkel en koop een nieuwe pot.
Maar wat jij hebt klinkt idd als een logaritmische pot want daar krijg je, als je een grafiek maakt, een snel stijgende lijn waarbij de lijn in de eerste paar getallen amper stijgt en daarna enorm.

Ik vind het ook niet de moeite om voor 1 pot een pakketje op te sturen van de VS naar EU. Ik heb gewoon de vraag gesteld of ik misschien iets verkeerd had gesoldeerd en of ze nog problemen met die pot hebben gehad. Jay antwoordde meteen dat hij geen weet had van kapotte pots maar dat hij "happy to replace it" was en nog vóór ik nog een paar dingetjes kon bijbestellen had Dave in het magazijn de pot al opgestuurd. Voor mij had het niet per sé gemoeten maar het zegt wel iets over de GFS-service.

En het soort pot doet hier eigenlijk niet toe. Zoals ik hierboven al zei: op 10=alles, op 9=quasi niks, vanaf dan zelfde volume (=onhoorbaar in de band) tot 0. Dat lijkt me niet direct een goed werkende volumeknop...

steed
26 juni 2007, 15:25
Toch fijn dat GF zo'n goede service heeft :)

Mijn gedacht !
Deze morgen zat de pot trouwens al in de bus; da's 4 1/2 dag met een weekend tussen ! Knap!