PDA

View Full Version : Gitaar boek akoestisch/klassiek gezocht



Sterik
20 juni 2007, 19:21
Goed,

Ik kon dit eigenlijk nergens vinden, dus vraag ik het maar:
weet iemand nog een goed gitaarboek in tabnotatie? ik zoek iets in deze stijl:
http://www.classtab.org/lvb_2721.txt of http://www.classtab.org/guf_pav.txt
voor beginnend tot gevorderd.
iets in dat niveau, liever iets moeilijker, ik ben redelijk eigenwijs en probeer iets net zo lang tot het lukt :)
maar het probleem is dus: het is een beetje lastig om dat allemaal uit te printen enzo.
dus.... goed boek iemand?

Sterik
2 juli 2007, 14:43
niemand? er zijn toch vast wel klassieke spelers op dit forum...

Jeroensnake
5 juli 2007, 00:21
Die hebben een algemeen boycot op tabs.
Notenschrift is de heilige schraal...
_______________
Just / Because
Beware / Must

gorgasm
5 juli 2007, 11:26
tlijkt me al hatelijk om zoiets te moeten spelen!
ik heb wel paar leuke boekjes waar je je mee zou kunnen bezighouden maar die staan idd allemaal in notenschrift.

En vertalen zal niet lukken(tijdsnotatie)

BB-G
5 juli 2007, 12:59
Popsongs voor klassieke gitaar; deel 1-2-3 door uitgevrij DUX. Zowel notennotatie als tablaturen. Persoonlijk raad ik je aan om noten te leren lezen, zeker als je dan toch al zo'n keikop bent, dan ga je da redelijk snel onder de knie hebben. Noten zijn zoveel handiger omdat je hier gemakkelijker een bepaalde maat en tijd mee kan uitdrukken en als je ze kan lezen gaat er een wereld van veeeeeeel muziekstukjes voor je open.

ChristiaanT
7 juli 2007, 22:27
als je echt klassiek wilt spelen zou je inderdaad noten moeten leren lezen, maar ik moet me eigenlijk stil houden aangezien ik ook geen noten kan lezen ;)

"39 progressive solos for classical guitar" is volgens mij precies wat je bedoelt; boek 1 (met 27 stukken) is voor beginners. Je hebt dan de melodie in noten met tablatuur eronder geschreven.
Uitgegeven door Cherry Lane Music en gearrangeeerd door Ben Bolt. 't Is al uit 1991 dus ik heb geen idee of het nog op de reguliere wijze verkrijgbaar is.

PM me anders maar. Bedankt voor de link naar classtabs.org trouwens, die kende ik nog niet :cheerup:

appyhaan
8 juli 2007, 15:18
Noten zijn zoveel handiger omdat je hier gemakkelijker een bepaalde maat en tijd mee kan uitdrukken.....

Hmm, of dat helemaal waar is vraag ik mij af. In programma's als GP en ook als ik zelf noten over zet in tab staan(zet ik) er altijd de noten waarden en maten bij. Het enige is dat het misschien wat onoverzichtelijker wordt. Mijn advies luidt overigens ook wel om noten te gaan lezen. In mijn visie kan dat echt bijdragen aan een brede muzikale ontwikkeling(als je dat zal willen in ieder geval). Maar om gitaar te spelen(ook klassiek) is het niet noodzakelijk om noten te lezen. Het is vooral makkelijk om te communiceren met muzikanten die geen gitaar spelen. Tenminste zo zie ik het een beetje, en je hoeft maar een stukje muziek te zien en je kunt daar zonder instrument vaak al enige klank voorstelling van maken. Ideaal dus.