PDA

View Full Version : Wat is er mis met ibanez?



blackandwhite
20 juni 2007, 18:50
hey iedereen

Ik wilde ff weten waarom sommige mensen het niet hebben met Ibanez?
Ik hoor het soms wel es...wil je je eige redenen/ervaringen ez ff vertelle..? tteeenks

Ik wil namelijk een Ibanez aanschaffen binnenkort...en nog een vraag (A)
ik speel 4 jaar 6snarig, wilde altijd al eigenlijk zevensnarig spelen, maar bekenden zeggen dat dat me niet zal lukken, die overstap naar 7snarig...is dat zo :S ?

dus mag ik een 7snarige ibanez kopeeen?? :lp:

Squier4ever
20 juni 2007, 18:53
nee dat mag niet want ibanez is kut












































tuurlijk mag jij dat, maar er zijn een hoop mensen waaronder ik zelf die ibanez kut vinden. dunne halzen, lelijke gitaren en dergelijke. welkom op het forum trouwens

Neals
20 juni 2007, 18:56
Prima gitaar zo'n Ibanez, zorg er alleen wel voor dat je een Jap te pakken krijgt want de bruggen van de koreanen zijn gewoon gigantisch ruk (tenzij je een vaste brug neemt).

Prima gitaar voor het geld, alleen wat levenloos zo nu en dan.

Anders Destium
20 juni 2007, 18:58
Welkom op het forum!

Ieder heeft zijn smaak, sommige mensen houden van appels. Anderen van peren. Het gaat pas fout als je ze gaat vergelijken, zoals op een gitaarforum ;)

Niets mis met Ibanez en 7-snarig spelen is heel even wennen en net wat lastiger qua coördinatie. Verder is er weinig verschil is mijn ervaring.

blackandwhite
20 juni 2007, 19:01
dankjewel iedereen:P
enne Squier4ever, dunne halzen is precies mijn ding;) no problem :soul:

M Kactus
20 juni 2007, 19:03
Prima gitaar voor het geld, alleen wat levenloos zo nu en dan.

Een zevensnaar zal ook geen grote aanpassing zijn, hoor. In het begin is het een beetje raar, en vaak komen er andere stemmingen bij kijken, maar dat is jouw keuze. Kan perfect.

En Ibanez heeft vooral het "probleem" dat het één merk is voor alle categoriëen van gitaren. Gibson is opgedeeld in Epiphone (goedkopere modellen, mindere kwaliteit dan Gibson), en Gibson zelf. Fender heeft Squire.
Dat wil dus zeggen dat de goedkopere modellen van Ibanez te vergelijken zijn met de epiphones, en de duurdere met de gibsons. Zo simpel ligt het. Je krijgt (vaak) waarvoor je betaalt.

Edit: Leuk, te laat ;).

jasper159
20 juni 2007, 19:15
Ik heb er eentje, op begonnen, leuk goedkoop gitaartje, speelt goed, is een HSS, dus veelzijdig. Moest ik nu geld hebben, zou ik zo geen shred-ibanez kopen, misschien wel een oude artist :)

Baker
20 juni 2007, 19:50
Welkom op het forum!
sommige mensen houden van appels. Anderen van peren. Het gaat pas fout als je ze gaat vergelijken, zoals op een gitaarforum

hehe
geniaal :D

jemke
20 juni 2007, 20:04
Ibanez gebruikt op veel modellen basswood, waar ik niet (meer) zo van houd omdat ik de voordelen van vb. mahonie heb leren aprecieren. Basswood is goed als je véél oversturing gebruikt, maar door de jaren heen ben ik wat gematigder geworden. Met weinig oversturing vindt ik de Ibanez'jes nogal kill klinken.

ben vanhoof
20 juni 2007, 20:12
Op zich is er idd niets mis met ibanez, maar toch erg veel mensen hebben als beginnersgitaar een ibanez gekocht. En mss omdat die goedkope gitaren ruk spelen heeft men zo wel een mening over ibanez...

Ik heb bij feedback voor het testen van versterkers eens perongeluk een 7 snarige ibanez vastgenomen, dacht dat het een 6 snarige was. Ik begon er op te spelen en vond dat ze precies erg laag gestemd leek. Bij nader inzien was het dus een 7 snarige.
Ik wil maar zeggen dat de hals niet zo enorm dikker is, als je brede halsen gewoon bent (zoals bij klassieke gitaren) zal dit geen aanpassing vergen.

Kaïn
20 juni 2007, 21:39
Van 6 naar 7 snarig is echt NIET moeilijk. Je doet ongeveer 2 minuten over het wennen en dan is het probleem meer. Je hebt gewoon nog een B...maar je had er al 1...dus dat niet veel moeiljker nadenken met liggingen van ladders etc.

H.Manback
20 juni 2007, 22:33
Wat ik me dan weer afvraag is waarom de meeste mensen dan weer bij Ibanez alleen aan de RG achtige modellen denken. Ibanez heeft van alles eigenlijk.

jemke
20 juni 2007, 22:53
Wat ik me dan weer afvraag is waarom de meeste mensen dan weer bij Ibanez alleen aan de RG achtige modellen denken. Ibanez heeft van alles eigenlijk.

De topic-starter wil een 7-snarige gitaar, wat waarschijnlijk duidt dat hij een gitarist in het stevigere genre is. Dan kom je in de RG klasse uit.

Anders Destium
20 juni 2007, 23:13
Zelf heb ik een 7-snarige RG (een RG2027x, met mahonie body), echt een superplank. Wat mij vaak opvalt aan de mensen die Ibanez niets vinden, is óf:
- Ze hebben een instap Ibanez bespeeld/gehad;
- Ze hebben er nooit meer dan een bespeeld.

Het is jammer dat een merk dat relatief goede gitaren maakt, zo vaak onterecht wordt afgeschreven. In de prijsklasse 500-1200 euro ken ik eigenlijk geen enkel merk (behalve Godin en Charvel, 2ehands ipv een nieuwe Ibanez) dat zoveel waarde geeft voor je geld. Er zijn daarbij ook genoeg Ibanez-gitaren die niet specifiek op metal zijn gericht. Van de grote merken heb ik altijd het meeste plezier gehad van Ibanezen (behalve van PRS-gitaren, maar die zitten in een andere prijsklasse), nog steeds trouwens :)

drap
20 juni 2007, 23:26
Zelf heb ik een 7-snarige RG (een RG2027x, met mahonie body), echt een superplank. Wat mij vaak opvalt aan de mensen die Ibanez niets vinden, is óf:
- Ze hebben een instap Ibanez bespeeld/gehad;
- Ze hebben er nooit meer dan een bespeeld.

Ik heb een RG model gehad dat tussen een instapmodel en een wat serieuzere inzat, ik heb een Artcore gehad en heb een aantal anderen bespeeld, ik ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij het niet is. Kan er ook niks aan doen. Hoewel ik weer moet toegeven dat ik de Artcore van Grayfink weer wel goed vond klinken.

Slechte gitaren zijn het zeker niet. Ik weet niet één merk, op Fender na misschien (hoewel velen dat niet met me eens zijn), dat van instapmodel tot de duurdere modellen zo goed gebouwd zijn. Wellicht is het ook de automatische indeling van een merk als Ibanez dat voor mij een geestelijk blok vormt om open te staan voor een Ibanez.

Jiboom
20 juni 2007, 23:50
Tja, de ene Ibanez is de andere niet. Ik vind de stelling van sommigen dat Ibanez niets is dan ook redelijk onzinnig (een George Benson GB10 of een JEM 7V zijn nogal verschillend, maar beide erg goed). Vaak hebben mensen bij Ibanez, zoals gezegd, de associatie met RG modellen (of breder: basswood scheurgitaren met dunne halzen). Dat je een RG niets vind (of juist wel), is gewoon een kwestie van smaak. Wel kun je zeggen dat het model gewoon beter bij bepaalde stijlen dan bij andere.

Ik ben zelf in 1992 begonnen op een RG550 (ik speel nu overigens nog steeds veel op Ibanez -JEM, Universe en JS modellen- maar ook op PRS en Music Man). Dat was naar mijn idee de beste gitaar die ik voor het geld kon kopen, en eerlijk gezegd blijf ik Ibanez in die klasse erg goede prijs/kwaliteit verhouding vinden leveren. Toendertijd was ik redelijk onthutst over de kwaliteit van een standaard USA strat: erg slecht afgewerkt en speelde ook nogal zwaar (hoewel dat ik zwaar spelen nu niet meer zo'n punt vind).

Bij de dure Ibanezen (vooral signature modellen) loopt de prijs/kwaliteit verhouding wel wat terug. Dat ligt vooral aan de prijs, want de kwaliteit blijft goed.

Verder zijn basswood gitaren (die Ibanez nu eenmaal veel maakt) qua klank redelijk strak en neutraal, wat vaak als karakterloos wordt omschreven. Vooral clean mis je inderdaad wel iets, dat moet ik toegeven.

Wat betreft 7-snarig spelen, kan ik zeggen dat het mij af en toe wel moeite kost. Bij het spelen van "6-snarige nummers" zit ik wel eens naast, vooral bij tokkelen of string skipping technieken. Ik speel eigenlijk te weinig op mijn 7-snarige, dus daar zal het probleem in zitten: te weinig gewenning. Maar als je alleen maar 7-snarig gaat spelen, ben ik overtuigd dat het geen enkel probleem meer is na een tijdje. Dus ik zou , als ik jou was, er zeker niet voor terugschrikken als het na de eerder genoemde twee minuten nog ff niet zo lekker gaat...

H.Manback
21 juni 2007, 08:20
De topic-starter wil een 7-snarige gitaar, wat waarschijnlijk duidt dat hij een gitarist in het stevigere genre is. Dan kom je in de RG klasse uit.

Dat snap ik wel, maar ik bedoel dat mensen die iets tegen Ibanez hebben vaak niet verder hebben gekeken dan de RG achtige modellen. Ik heb het idee dat bij velen het imago van Ibanez gelijk staat aan 'shred planken'.

zenabi
21 juni 2007, 08:32
Ibanez heeft één probleem,ben je die hals gewend valt alles daarna tegen
(vindt ik) wel ander elementen er ingezet maar mijn eerste ibanez
is nog steeds m'n hoofd gitaar

iwamoto
21 juni 2007, 08:37
ik ga eind juli een mooie S 7 snaar kopen, want ibanez is nou eenmaal HET gitaarmerk bij uitstek, dus wat met ook zegt, ibanez all the way baby!

Evil-Payasos
21 juni 2007, 08:47
YEAH Ibbies to tha endz! Trouwens, volgens mij zijn de SZ, S, RGA, X en de SA series niet uit basswood....Allemaal Mahogany

@offtopic: Iemand ervaringen met de S 2170?!

renier
21 juni 2007, 11:04
Ibanez maakt prima gitaren. als je op zoek bent naar een superstrat voor de stevigere of snellere muziekstijlen, is een RG van japanse makelijk een prima keus. ik persoonlijk ben er niet meer zo weg van, want:

1. ik vind ze niet mooi meer.
2. ik speel nauwelijks met trem, en dan is zo'n floyd gewoon een groot nadeel
3. basswood klinkt me toch iets te steriel en strak.
4. ik heb toch liever een dikkere / rondere hals
5. lullig maar waar: het zijn een beetje imagoloze gitaren. je ziet er teveel gitaristen in middelmatige coverbandjes op spelen ( je kent het wel: zangeres met tambourijn, gitarist hoog water en de gitaar losjes onder de oksels en altijd summer of 69 en girls just wanna have fun spelen...)

geen slecht woord over de kwaliteit verder, hooguit de pickups zijn niet altijd even goed op de middenklasse modellen.

ik heb jaren op een RG560 uit '89 gespeeld, waarin ik een dimarzio super distortion en een SD jeff beck had geplempt. speelde heerlijk en scheurde als een papierversnipperaar. ik miste alleen toch de druk van een flink blok mahonie, dus toch maar weer op les pauls overgestapt. iets minder comfortabel, maar ja.

AART
21 juni 2007, 11:50
IK speel al zo'n 7 jaar op ibbi's nu.

Heb gehad:

GSA 60 (Indonesisch, '01)
Talman TC (Japans, '93)
RG750 (Japans, '88 )
RG420 (Koreaans, '01)
RGT3020 (Japans, '03)
RG470 (Koreaans, '94)

De laatste twee heb ik nog steeds en ik speel er met veel plezier op. Erg goede gitaren voor het geld. Veel mensen(vooral oude fenderlullen van 45+) kijken helaas naar japan als goedkoop massaproductieland en zien niet dat het land qua productiekosten en kwaliteit duurder en beter is dan de VS. Daarnaast basseren ook veel mensen hun mening over Ibanez op een goekdoop indonesisch model. Dta is hetzelfde als je mening over Fender basseren op een Squier...

In mijn RGT zit btw geen splinter basswood(esdoorn en mahonie).

Epic
21 juni 2007, 12:01
Sorry van de grote plaatjes, maar kies van de volgende drie maar de gene met het meeste karakter!

http://www.pinrepair.com/vgi/gibson/60_lp-burst_1.jpg
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1954-Fender-Stratocaster-Sunburst_1.JPG
http://www.guitarvillage.com/Solids/Ibanez/ibanez-rg350ex-black.jpg

johns
21 juni 2007, 12:21
Sorry van de grote plaatjes, maar kies van de volgende drie maar de gene met het meeste karakter!


Juist, een peperdure les paul, een strat uit 1954 en aardig bespeelt zo te zien, en dan een goedkope en nieuwe RG350EX. Prima vergelijking inderdaad.

En op uiterlijk karakter bepalen? Dan toch maar die ibbie ipv twee gitaren die 50 jaar ontwikkeling op gitaargebied hebben overgeslagen 8-)

(nah ik vind Strats en LP's fantastisch spul, maar niet fantastischer of beter dan een willekeurige goede Ibanez)

iwamoto
21 juni 2007, 13:42
ik vind het inderdaad een heel kromme vergelijking, als je nou als ibanez inzender een mooie prestige had gepakt ofzo, ik noem maar
http://www.ibanezregister.com/images/images-rg/3120/3120.jpg
http://www.ibanezregister.com/images/images-s/2020XAV-2.jpg

GunMetalBlue
21 juni 2007, 13:48
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/1954-Fender-Stratocaster-Sunburst_1.JPG


Op een dag ziet de mijne er ook zo uit. :cooler:

ontopic: ik heb nog nooit een ibanez vast genomen, die dingen zeggen me niks. Maar ik ga in augustus met iemand kijken voor een gitaar voor het ruigere werk, en wees maar zeker dat ik die persoon de ibanezzen van rond de 500 euro aanraad...

Of doe ik dan dom? ('t is een beginner)

en over wat renier zegt is wel waar, iederééén heeft ze!

(fenders ook, gibs ook, maar die mensen zijn dan altijd weer goede spelers, denk ik :???:)

iwamoto
21 juni 2007, 13:53
(fenders ook, gibs ook, maar die mensen zijn dan altijd weer goede spelers, denk ik :???:)
het is dat ik orpheo nog nooit heb horen spelen, maar hij heeft wel 7 gibsons, dus dan zou hij wel heel goed moeten zijn...

smandert
21 juni 2007, 14:01
(fenders ook, gibs ook, maar die mensen zijn dan altijd weer goede spelers, denk ik :???:)
Ik heb een fender en een gibson, ben bijzonder getalenteerd, maar weinig geoefend. ;)

LaurentB
21 juni 2007, 14:07
(fenders ook, gibs ook, maar die mensen zijn dan altijd weer goede spelers, denk ik :???:)

Mensen die zo hard gewerkt hebben dat ze hele dure gitaren kunnen betalen hebben vaak niet zoveel tijd gehad om te oefenen, hoor...

iwamoto
21 juni 2007, 14:12
mischien is een gibson een dekmantel "oh, die heeft een gibson, die zal wel goed zijn"...

Wausser
21 juni 2007, 14:29
ik vind het inderdaad een heel kromme vergelijking, als je nou als ibanez inzender een mooie prestige had gepakt ofzo, ik noem maar
http://www.ibanezregister.com/images/images-rg/3120/3120.jpg
http://www.ibanezregister.com/images/images-s/2020XAV-2.jpg


kijk dat zijn betere vergelijkingen..... :rockon:

jemke
21 juni 2007, 18:59
Dat snap ik wel, maar ik bedoel dat mensen die iets tegen Ibanez hebben vaak niet verder hebben gekeken dan de RG achtige modellen. Ik heb het idee dat bij velen het imago van Ibanez gelijk staat aan 'shred planken'.

Dat komt ook omdat er toevallig meer beginnende heavy-metal gitaristen zijn dan jazz gitaristen. Gevolg er worden véél meer rock-rg's verkocht dan Iby jazzers. Vandaag hun imago. Er wordt ook veel meer reclame gemaakt voor de RG's dan voor hun Jazz gitaren.

Methilde
21 juni 2007, 19:27
Zelf heb ik ook een Ibanez en bevalt me prima, dunne hals is ideaal voor mijn kleine handjes :)

Zevensnarig is gaaf, ik zou zeggen: ga ervoor!