PDA

View Full Version : Opvullen, sustain en tone



Nocki
20 juni 2007, 15:21
Hoi,

Elke gitaar klinkt anders en reageerd anders. zelfs met de zelfde pu's en ontwerp van de body en dergelijke ga je verschillen krijgen. dit heeft me aan het denken gezet.

Als je onder je pickups een plaatje hardhoudt maakt waarop je pickups "rusten"/tegen aangedrukt zitten. zou dit dat je tone en sustain bevorderen? Ik weet dat het nit gedaan wordt en dat je elementen altijd in een stukje plastic hangen en je m daarom kan afstellen. maar stel dat je dat afstellen nu gewoon 1 keer doet en een bblockje hout precies op maat maakt en de pu daar tegen aan drukt zou dat dat vershil uit maken?

wat zijn jullie gedachten?

groetjes

Nocki

Orgasmocaster
20 juni 2007, 15:27
ik denk dat EVH van de zelfde theorie uitging toen ie zn eerste frankie inelkaar flansde..

dunnoaname
20 juni 2007, 15:30
Bij mijn DeArmond semiholow zitten de PU's rechtstreeks op de body geschroefd lijkt het van de buitenkant. En sustain heeft ie zeker, maar het is ook een semihollow met een set neck, dus die hebben zowieso al flinke sustain.

M Kactus
20 juni 2007, 15:41
Maar sustain is de noot die blijft nazinderen in het hout en in de snaar, en het element pikt die trillingen op. Zou het geluid er dan ook niet veel modderiger van worden ? Maar het blijft natuurlijk wel een magnetisch element...

ben vanhoof
20 juni 2007, 15:56
Snaren trillen ook mee als de body beweegt. Klop je op een akoestische gitaar zodat de body trillingen maakt gaat er ook trilling naar de snaren.
Nog nooit gezien dat gitaristen op hun gitaarbody "slaan" of kloppen of iets in die aard. Dat geeft wel wat sustain, kan er dus voor zorgen dat je snaren langer uitklinken

Jimwoud
20 juni 2007, 16:33
Wel interessant om uit te proberen. Maar zelf denk ik dat het weinig zin heeft. Volgens mij is de sustain een interactie tussen snaar en body. Het meer mee laten trillen van het element zelf zal eerder wat meer trilling in teweeg brengen omdat het element zelf t.o.v. de snaar nu ook meer trilt. Of dit positief uitpakt weet ik niet, bij sustain is het meer dat de trilling langer blijft doorgaan. Dus eigenlijk denk ik niet dat het wat uitmaakt, wat sustain betreft.

just my 2 cents

Nocki
20 juni 2007, 16:43
Het gaat me er eerlijk gezegd ook niet om dat het element mee trilt maar dat het element en het blokje uitmaken van de gehele masa van de gitaar. door meer masa zou je een ander geluid krijgen. vandaar mijn vraag.

Jimwoud
20 juni 2007, 17:06
Het gaat me er eerlijk gezegd ook niet om dat het element mee trilt maar dat het element en het blokje uitmaken van de gehele masa van de gitaar. door meer masa zou je een ander geluid krijgen. vandaar mijn vraag.
Ohhhh zoo, dan even een blok hout met een lijmtang op je body klemmen, hehe.

Nocki
20 juni 2007, 17:08
Dat is idd het idee/principe. er waren vroeger ook blokken die je op je headstock kon klemmen die hetzelfde zeiden te doen.

Iemand die hier iets over kan zeggen gebaseerd op feiten? (niet buzz feiten)

Snaar'n Bennie
20 juni 2007, 17:18
Ik weet niet als het daadwerkelijk zo'n verschil maakt. Ik heb een soortgelijke vraag een gitaarbouwer hier in de buurt ook ooit eens gesteld. Zijn uitleg was, omdat het plaatje geen deel uitmaakt van het massieve hout, de trillingen ook niet (fatsoenlijk) door kunnen dringen. Er bevind zich dan namelijk een naad in het materiaal. Aan de ene kant zou de beste man best gelijk kunnen hebben, aan de andere kant wordt een Les Paul toch ook gelijmd en schijnt ook meer sustain te hebben?

Gewoon uitproberen. Succes!

FruscianteFan
20 juni 2007, 17:21
Dat is idd het idee/principe. er waren vroeger ook blokken die je op je headstock kon klemmen die hetzelfde zeiden te doen.

Iemand die hier iets over kan zeggen gebaseerd op feiten? (niet buzz feiten)Je kunt het duidelijk merken als je je gitaar tegen een houten voorwerp (bureau, salontafel etc.) aandrukt. Maar dat zijn toch behoorlijk gerote voorwerpen.

Nocki
20 juni 2007, 17:25
Hij heeft gelijk. als iets "tegen"kan trillen gaat de werking verloren maar door de liojmconstructie maak je er 1 geheewl van. ik hoop dus het element tegen het blokje te kunnen drukken. en het daardoor dus 1 gehaal te maken.

Nocki

schwalbe
20 juni 2007, 23:19
Edje Roman vind het een geweldig idee: http://www.edromanguitars.com/newsite/techarticles/directcoup.htm

Nocki
20 juni 2007, 23:33
O. daar ben ik goed mee. Ed Roman... pfffff... ik wil het opeens niet meer weten :)

vulvasonic
20 juni 2007, 23:44
In de jaren 80 had je hele volkstammen van gitaristen die een metalen plaatje achter op de kop van hun gitaar schroefden om de sustain van hun gitaar te bevorderen. Als zoiets werkt, waarom dit dan niet?

Je komt er nooit achter als je het niet probeert.

Orpheo
21 juni 2007, 00:11
ik heb gemerkt dat zwaardere tuners al iets verschil uitmaken in sustain en iets andere tone (strakker, pinniger geluid) maar 't verschil tussen direct op t body geschroefd en de ring is er ook, maar imo veel minder significant.