PDA

View Full Version : Opkomende GAS voor een Recto...



andoni
20 juni 2007, 13:25
Laatst nog eens een band zien optreden met een brullende Recto. Nu begin ik serieuze GAS te krijgen voor een dergelijk blikken ding, ter aanvulling van mijn DSL100 die dan vooral voor classic rock zal gebruikt worden, en de eventuele Recto voor de meer high gain dingen of klanken die meer in het Recto straatje passen.

Nu heb ik voor ik de moeite neem om er eentje uitgebreid aan de tand te voelen toch enkele vragen.
- Hoe klinkt een Dual Recto op beschaafd volume? En dan bedoel ik op een vrij stevig thuisvolume, mag best wel harder dan slaapkamervolume, maar nog lang geen repeteervolume. Geldt hierbij ook dat klanken die vooral gevormd worden in de preamp uiteraard beter klinken op orkaanvolume, maar ook best te pruimen zijn als het wat stiller moet?

- Zijn er cabs die echt niet goed combineren met een Recto? Mijn cheapo 4x12 cab is te lomp en klinkt niet goed genoeg, dus komt er binnenkort zeker een 2x12 cab, ik dacht aan een Bogner 2x12 closed back.

- Is het mogelijk om een vloeiende, zingende solotoon uit een Recto te krijgen met lange sustain? Of is het alleen maar gekras en gebeuk?

- Hoe zit het met de beruchte ruis die deze amps produceren?

- Ik kan amper geloven dat ze hun Europese prijs waard zijn, maar toch vraag ik het. Moet ik deze dingen volgens hun prijsklasse beoordelen? Want dan komen ze in de league van de Diezels, Bogners, top-of-the-line Engl's enz. De klank zit goed dat heb ik kunnen horen. Maar hoe zit het met transfo's, kwaliteit van de onderdelen... Ik weet dat als een versterker goed klinkt dit genoeg zou moeten zijn, die redenering heb ik gemaakt met mijn DSL100, maar een Dual Recto is 3-4 x de prijs van mijn DSL en dan verwacht ik ook echt hoge kwaliteit.

Ik zal er vooral rock en moderne metal op spelen, qua high gain geluid zoek ik het in de hoek van zeg maar Killswitch Engage en qua solo geluid zoek ik iets dat dik en romig is, zonder irritant/penetrant hoog en dat lang sustaint.
Alle meningen en niet alleen antwoorden op deze vragen zijn ook welkom.

interessander
20 juni 2007, 13:31
Als je puur voor de uitbreiding een high gain top wil, waarom neem je dan geen 5150/6505? geoeg sustain, zeker genoeg gain, stuk goedkoper dan een recto, en strakker naar mijn mening. Hij klinkt natuurlijk anders maar ik zou hem zeker eens overwegen als ik jou was. Dingen als Killswitch engage zijn prima met een 5150 te spelen.

gerrekat
20 juni 2007, 13:38
Laatst nog eens een band zien optreden met een brullende Recto. Nu begin ik serieuze GAS te krijgen voor een dergelijk blikken ding, ter aanvulling van mijn DSL100 die dan vooral voor classic rock zal gebruikt worden, en de eventuele Recto voor de meer high gain dingen of klanken die meer in het Recto straatje passen.

Nu heb ik voor ik de moeite neem om er eentje uitgebreid aan de tand te voelen toch enkele vragen.
- Hoe klinkt een Dual Recto op beschaafd volume? En dan bedoel ik op een vrij stevig thuisvolume, mag best wel harder dan slaapkamervolume, maar nog lang geen repeteervolume. Geldt hierbij ook dat klanken die vooral gevormd worden in de preamp uiteraard beter klinken op orkaanvolume, maar ook best te pruimen zijn als het wat stiller moet?

- Een recto heeft vrij veel volume nodig om goed te klinken, en een boostpedaaltje kan ook geen kwaad IMO.

- Zijn er cabs die echt niet goed combineren met een Recto? Mijn cheapo 4x12 cab is te lomp en klinkt niet goed genoeg, dus komt er binnenkort zeker een 2x12 cab, ik dacht aan een Bogner 2x12 closed back.

-Bogner cabs zijn heel goed, maar ik zou gewoon een mesa 2 x 12 nemen met een recto. alle cabs met een goedkope triplexplaat closed back en rearloaded speakers combineren niet lekker met een recto IMO.

- Is het mogelijk om een vloeiende, zingende solotoon uit een Recto te krijgen met lange sustain? Of is het alleen maar gekras en gebeuk?

- recto's kunnen heel krasserig klinken, maar met de juiste pedalen kun je er een gode lead tone uit krijgen, maar voor een echte liquidy lead zou ik een mark series mesa nemen.

- Hoe zit het met de beruchte ruis die deze amps produceren?

- ik vind dat Mesa's daar aardig wat last van heben, zowel recto's als marks, ik gebruikt bij mijn mark IV zelfs 2 noise gates, 1 ervoor en 1 in de loop om hem echt stil te krijgen.

- Ik kan amper geloven dat ze hun Europese prijs waard zijn, maar toch vraag ik het. Moet ik deze dingen volgens hun prijsklasse beoordelen? Want dan komen ze in de league van de Diezels, Bogners, top-of-the-line Engl's enz. De klank zit goed dat heb ik kunnen horen. Maar hoe zit het met transfo's, kwaliteit van de onderdelen... Ik weet dat als een versterker goed klinkt dit genoeg zou moeten zijn, die redenering heb ik gemaakt met mijn DSL100, maar een Dual Recto is 3-4 x de prijs van mijn DSL en dan verwacht ik ook echt hoge kwaliteit.

- Mesa's zijn zeer degelijk gebouwd, daar is niets aan af te dingen, maar hun Europese prijzen zijn belachelijk, in de US ligt een nieuwe triple recto op $ 1400 en gebruikt soms nog (net) onder de 1000 met de huidige dollarkoers weet je wel wat dat in euro's is.

Ik zal er vooral rock en moderne metal op spelen, qua high gain geluid zoek ik het in de hoek van zeg maar Killswitch Engage en qua solo geluid zoek ik iets dat dik en romig is, zonder irritant/penetrant hoog en dat lang sustaint.
Alle meningen en niet alleen antwoorden op deze vragen zijn ook welkom.

- Recto's zijn alles behalve strak, als je die meer strakke metalrespons wil zou ik naar andere amps kijken, de mark IV is al een hoop strakker. Maar ook hier geldt weer dat met de juiste boost ervoor hij behoorljik wat strakker en vetter kan klinken.

Nocki
20 juni 2007, 13:50
Ik kan je niet helemaal helpen wat de recto's betreft want die vind ik zelf neit zo lekker klinken. er zelf heb ik een Roadster wat in theorie een dual rectifier is maar hij klinkt toch heel anders. daar haal ik zonder problemen een liquid solo geluid uit als op de mark IV zonder V-eq.
Je kan er alles uit halen en ik heb gemerkt dat als je m open gooit ie lekkerder hgaat klinken. ik heb er wel el34's in gegooid en JJ / EHX buizen . theeft even geduurd maar ik wordt steeds blijer met de Roadster. fijne amp zonder alleen de recto truucjes te kunnen.

clean, classic od, mark od en high gain kan die allemaal met gescheiden tone regeling.

ga je voor een echte metal recto moet je m niet hebben maar hij is wat rustiger en minder krasserig dan een normale dual recto.

wil je petrucci achtige geluiden pak dan een mark IV dat bblijft een meesterlijke amp met veel mee dynamiek.

Nocki

BLOK182
20 juni 2007, 13:54
Wat betreft afwerking/kwaliteit van Mesa, dat staat zeker op een hoog niveau. Zelf vond ik voor mijn muziek de rect-o-verb erg lekker, daar kreeg ik ook een redelijk smoothe highgain leadtoon uit, met de voicing switch op vintage moet dat zeker lukken. Met de nieuwe 3 kanaals recto's kan je dan een leadkanaal pakken (op bijv. vintage voicing) en een rhythm kanaal op typische recto-modern voicing.

imlikeajungle
20 juni 2007, 14:41
Ik heb een Recto gehad op een Framus Cobra 4x12 GB, een ENGL 4x12 V30 en een Bogner OS 2X12 en die wint hands down.

Verder: strak genoeg, hoeft niet krasserig. Ik vind veel meningen hier nogal gepolariseerd... :hippie:

Marc Oblivian
20 juni 2007, 15:14
Laatst op een Dual Rectifier gespeeld en daarna op een Diezel Einstein: in Valencia..of all places.
Kwestie van smaak uiteraard, maar er zat best een groot verschil in het geluid...in het voordeel van de Diezel dan....

Ik had meer van de Mesa verwacht. Inderdaad een iets "krasserig", nee meer "grove korrels gain" ofzo als ik het echt moet typeren...klonkt wat lossig. Wellicht moet je er een beetje mee om leren gaan....
Nee, dan de Diezel: echt veel meer een overtuigende volle sound, meer doorklank van wat je precies met de gitaar deed..betere respons. Supermooi leadkanaal:lekker om te riffen ((lang) niet zo strak als mijn Powerball...maar toch), maar dit kanaal leek vooral gemaakt voor zingende leadpartijen met eindeloze sustain. De Diezel klonk gek genoeg hoe ik verwachtte dat de Mesa zou klinken als ik er nu over nadenk...

Kortom:de Mesa kon mij niet overtuigen: had er meer van verwacht. Wellicht klinkt ie beter op flink volume. Ook niet strak genoeg in het riffen naar mijn smaak (maar ik ben ook een Powerball gewend...) en zeker geen vloeiende sound (wellicht met een lekker warm afgesteld boostpedaal ervoor???).
Anderzijds heb ik wel zat producties gehoord waar die Rectifiers erg goed op klinken...(het zal dus wel aan mij liggen...)

andoni
20 juni 2007, 15:15
Ik heb een Recto gehad op een Framus Cobra 4x12 GB, een ENGL 4x12 V30 en een Bogner OS 2X12 en die wint hands down.

Verder: strak genoeg, hoeft niet krasserig. Ik vind veel meningen hier nogal gepolariseerd... :hippie:
Ik heb nooit naar een Recto gekeken net door dergelijke meningen en een beetje dat nu-metal imago van in de jaren '90 (en ook wel door het prijskaartje). Maar die kerel die ik hoorde spelen haalde er een erg lekker geluid uit, ik vond vooral de volheid van het geluid, zelfs bij single notes erg indrukwekkend. Ik kan me echter voorstellen dat dit een log of onstrak effect kan geven bij snelle palm muted riffs, maar ik vraag me af of het effect zo erg is als velen beweren. Zeker op het 3e kanaal waarvan ik begrepen heb dat de presence en treble daar geboost is (lijkt me zowat het tube screamer effect).

andoni
20 juni 2007, 15:18
Laatst op een Dual Rectifier gespeeld en daarna op een Diezel Einstein: in Valencia..of all places.
Kwestie van smaak uiteraard, maar er zat best een groot verschil in het geluid...in het voordeel van de Diezel dan....

Ik had meer van de Mesa verwacht. Inderdaad een iets "krasserig", nee meer "grove korrels gain" ofzo als ik het echt moet typeren...klonkt wat lossig. Wellicht moet je er een beetje mee om leren gaan....
Nee, dan de Diezel: echt veel meer een overtuigende volle sound, meer doorklank van wat je precies met de gitaar deed..betere respons. Supermooi leadkanaal:lekker om te riffen ((lang) niet zo strak als mijn Powerball...maar toch), maar dit kanaal leek vooral gemaakt voor zingende leadpartijen met eindeloze sustain. De Diezel klonk gek genoeg hoe ik verwachtte dat de Mesa zou klinken als ik er nu over nadenk...

Kortom:de Mesa kon mij niet overtuigen: had er meer van verwacht. Wellicht klinkt ie beter op flink volume. Ook niet strak genoeg in het riffen naar mijn smaak (maar ik ben ook een Powerball gewend...) en zeker geen vloeiende sound (wellicht met een lekker warm afgesteld boostpedaal ervoor???).
Anderzijds heb ik wel zat producties gehoord waar die Rectifiers erg goed op klinken...(het zal dus wel aan mij liggen...)
Daarmee dus dit dilemma. Als ik kijk naar de features dan lijken me veel dingen net gemaakt om een vloeinde lead sound te geven (tube rectifier, spongy setting op de eindtrap enz), maar veel mensen vertellen het tegendeel. Of dit ligt aan het feit dat de versterker anders is ingesteld of dat deze sound er gewoon niet inzit weet ik niet.

gerrekat
20 juni 2007, 15:23
Ik heb nooit naar een Recto gekeken net door dergelijke meningen en een beetje dat nu-metal imago van in de jaren '90 (en ook wel door het prijskaartje). Maar die kerel die ik hoorde spelen haalde er een erg lekker geluid uit, ik vond vooral de volheid van het geluid, zelfs bij single notes erg indrukwekkend. Ik kan me echter voorstellen dat dit een log of onstrak effect kan geven bij snelle palm muted riffs, maar ik vraag me af of het effect zo erg is als velen beweren. Zeker op het 3e kanaal waarvan ik begrepen heb dat de presence en treble daar geboost is (lijkt me zowat het tube screamer effect).

Als zoveel mensen het zeggen zal er toch wel een kern van waarheid inzitten? ik heb ruim een jaar een recto gehad, en daar het prijskaartje torenhoge verwcahtingen met zich meesleepte vielen die behoorlijk in duigen.

Tuurljik er zijn zat platen waarop ze klinken als een klok, maar met studiomagic kun je alles fixen. En natuurlijk zijn er manieren om een Recto echt vet te laten klinken, en ook wie er op speelt scheelt een hoop. Sterker er zijn genoeg paten die nu als classic besteldmpeld worden waarop een Marshall valvestate V100 top gebruikt is....en die klinkt ook echt vet!

interessander
20 juni 2007, 15:24
Ik heb hem erg vaak live gehoord en het is maar net wie erover speelt en met welke boosters eventueel (dismember gooit een hm-2 over het clean kanaal bijvoorbeeld...) want de ene keer was het geweldig en de andere keer 3x niks, vooral de strakheid viel me vaak tegen. Waar ik hem wel lekker vind klinken en toch ook warm (op de albums vooral) is bij Gojira: http://www.youtube.com/watch?v=3vDSThxlIVc niet echt die hardcore sound maar meer richting morbid angel.

interessander
20 juni 2007, 15:26
Sterker er zijn genoeg paten die nu als classic besteldmpeld worden waarop een Marshall valvestate V100 top gebruikt is....en die klinkt ook echt vet!

Je doelt op death of niet?

Marc Oblivian
20 juni 2007, 15:27
Voor mij zat het er niet in.
Daarom zeg ik ook: wie weet ligt het wel aan mij....
Wie weet krijg jij er wel een prachtsound uit....het kan blijkbaar wel
Ik speelde er trwns op een PRS doorheen...die vond ik ook wat "dunner" klinken dan ik gewend ben (LP custom).
Wellicht dat een Les Paul (zoals jij ook hebt) dus al vetter/voller klinkt en dat de amp op het neckelementje van een LP wel een supervolle lead geeft.
Dus: hoppekee...smijt die LP van je in z'n koffer en op naar de dichtstbijzijnde zaak met een Recto die erom vraagt om mishandeld te worden!!!
Laat je niet afschrikken door die internetridders op het forum...heheh (succes)

gerrekat
20 juni 2007, 15:49
Je doelt op death of niet?

sepultura, obituary, the gathering en er zijn er nog wel meer....

Marc Oblivian
20 juni 2007, 15:52
Vomitory (Zweden)....wel een vette sound hoor (2 x triple rectifier...)

gerrekat
20 juni 2007, 16:21
Vomitory (Zweden)....wel een vette sound hoor (2 x triple rectifier...)


oh ja Testament klinkt ook niet slecht met hun rectifiers....

bass blom
20 juni 2007, 16:39
ik had er 1, ongeveer in 1995 gekocht
op verschillende marshall cabs bespeeld
de lekkerste versterker die ik ooit gehad heb!
ook op alle volumes
alleen de clean wat veel ruis, dat is ondertussen verbeterd, ik heb pas een nieuwe bespeeld ff.
en toen ik hem in 2002? wegdeed kwam een gassie uit zeeland hem halen
en die had een mesa cab bij zich..
toen sprongen de tranen in mijn oren :D
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/worship.gif zo mooi had ik hem nog nooit gehoord :P

Jimwoud
20 juni 2007, 16:47
ik had er 1, ongeveer in 1995 gekocht
op verschillende marshall cabs bespeeld
de lekkerste versterker die ik ooit gehad heb!
ook op alle volumes
alleen de clean wat veel ruis, dat is ondertussen verbeterd, ik heb pas een nieuwe bespeeld ff.
en toen ik hem in 2002? wegdeed kwam een gassie uit zeeland hem halen
en die had een mesa cab bij zich..
toen sprongen de tranen in mijn oren :D
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/worship.gif zo mooi had ik hem nog nooit gehoord :P
Dan sprongen die tranen wel op een erg vreemde manier, maar waarom weggedaan dan???

bass blom
20 juni 2007, 17:30
op dat moment was mijn interesse in gitaren wat minder
en mijn behoefte aan geld wat groter
nu spijt bestwel :mad:

Dude
20 juni 2007, 17:33
Ik heb hem erg vaak live gehoord en het is maar net wie erover speelt en met welke boosters eventueel (dismember gooit een hm-2 over het clean kanaal bijvoorbeeld...) want de ene keer was het geweldig en de andere keer 3x niks, vooral de strakheid viel me vaak tegen. Waar ik hem wel lekker vind klinken en toch ook warm (op de albums vooral) is bij Gojira: http://www.youtube.com/watch?v=3vDSThxlIVc niet echt die hardcore sound maar meer richting morbid angel.




die dubbele bass..... :o :o

Squier4ever
20 juni 2007, 17:44
idd vrij ziek maar wel een van de eerste nummers in dit genre waar ik langer dan 30 seconden naar kan luisteren!

AART
20 juni 2007, 17:55
- Hoe zit het met de beruchte ruis die deze amps produceren?

- ik vind dat Mesa's daar aardig wat last van heben, zowel recto's als marks, ik gebruikt bij mijn mark IV zelfs 2 noise gates, 1 ervoor en 1 in de loop om hem echt stil te krijgen.

Ik snap dat echt niet bij jou, zet je drive en gain op 10 met midgain voicing ofzo?

Met gain op 8 en drive op 7 heb ik veel minder ruis dan op mijn 5150, zeker als ik ook harmonics voicing kies.

bass blom
20 juni 2007, 17:55
nog wat, de rectifier is 1 van de weinige versterkers waarmee je een G snaar in je broekspijpen voelt.

gerrekat
20 juni 2007, 18:08
Ik snap dat echt niet bij jou, zet je drive en gain op 10 met midgain voicing ofzo?

Met gain op 8 en drive op 7 heb ik veel minder ruis dan op mijn 5150, zeker als ik ook harmonics voicing kies.

gain op 7-8 en de harmonics setting, de mid gain setting feedbackte helemaal als de ziekte. ik heb dat bij twee mark IV's geconstateerd. zo met die noise gates en de harmonics setting was het goed te doen.

heavy-metal-thunder
20 juni 2007, 19:00
Laatst was ik met mijn dochter naar het optreden van Nailpin. De ene gitarist een Les Paul Custom met een Mesa (???) rectifier, de andere een Gibson SG met Marshall TSL... ik ben zeker geen fan van metal of heavy muziek, maar die Mesa, dat scheurde de ballen van je lijf. Daar tegen was de TSL maar platte kak, hoor.

Squier4ever
20 juni 2007, 19:30
Ik snap dat echt niet bij jou, zet je drive en gain op 10 met midgain voicing ofzo?

Met gain op 8 en drive op 7 heb ik veel minder ruis dan op mijn 5150, zeker als ik ook harmonics voicing kies.

sinds wanneer heb jij weer een 5150?

AART
20 juni 2007, 20:04
sinds wanneer heb jij weer een 5150?

Had....


Heeft het veld moeten ruilen een jaar of 3 terug voor mijn eerste mk4.

Daarvoor had ik btw nog een Marshall SL-X(2100). Zelfde als gerrekat heeft.

Squier4ever
20 juni 2007, 20:05
Had....


Heeft het veld moeten ruilen een jaar of 3 terug voor mijn eerste mk4.

Daarvoor had ik btw nog een Marshall SL-X(2100). Zelfde als gerrekat heeft.

ja weet ik maar je poste mijn 5150 vandaar....

gerrekat
20 juni 2007, 20:17
Laatst was ik met mijn dochter naar het optreden van Nailpin. De ene gitarist een Les Paul Custom met een Mesa (???) rectifier, de andere een Gibson SG met Marshall TSL... ik ben zeker geen fan van metal of heavy muziek, maar die Mesa, dat scheurde de ballen van je lijf. Daar tegen was de TSL maar platte kak, hoor.

ja een TSL is helemaal niet mijn ding, eehhh maar hoe kan het dat je niet van metal houdt maar wel een user hebt die "heavy metal thunder" heet.....

jorrit
20 juni 2007, 23:42
ik had met mijn single rect. geen enkele probleem met ruis, ik verbaasde me er zelfs over hoe stil ie was... Voor het echte rect. geluid moet je naar mijn referentie geen single hebben. Maar gebruik de search ff er is een topic waar de verschillen tussen de 3 types goed uitgelegd wordt..

ow en KSE gebruikt 4 verschillende toppen om hun studio geluid te krijgen.

marshall en mesa schijnt trouwens een vette combi te zijn mits goed gemixed..

AART
21 juni 2007, 00:03
Voor het echte rect. geluid moet je naar mijn referentie geen single hebben.

Juist wel imo.
Die klinken iets rauwer, meer als de oude dual channels. Iets opener en gedefinieerder.

AART
21 juni 2007, 00:03
ja een TSL is helemaal niet mijn ding, eehhh maar hoe kan het dat je niet van metal houdt maar wel een user hebt die "heavy metal thunder" heet.....

Zinnetje uit steppenwolf - born to be wild gok ik?

AART
21 juni 2007, 00:04
ja weet ik maar je poste mijn 5150 vandaar....

Anders moet ik weer zoveel typen he...

interessander
21 juni 2007, 00:58
die dubbele bass..... :o :o

Lekker he!

Cris
21 juni 2007, 01:11
Lekker he!

Ja.

.............

gerrekat
21 juni 2007, 07:52
Juist wel imo.
Die klinken iets rauwer, meer als de oude dual channels. Iets opener en gedefinieerder.

nooit gehad maar idd hoor ik dat die beter zouden klinken.

chennie
21 juni 2007, 10:45
Heb zelf een single recto met reverb, rect-o-verb, maar een paar dingen:


- Hoe zit het met de beruchte ruis die deze amps produceren?

- ze zijn behoorlijk stil. Naast een 5150 al helemaal. Heb serieus weinig last van ruis. Snap dan ook niet dat de TS heeft over "beruchte ruis"



- Hoe klinkt een Dual Recto op beschaafd volume? En dan bedoel ik op een vrij stevig thuisvolume, mag best wel harder dan slaapkamervolume, maar nog lang geen repeteervolume. Geldt hierbij ook dat klanken die vooral gevormd worden in de preamp uiteraard beter klinken op orkaanvolume, maar ook best te pruimen zijn als het wat stiller moet?

Ze komen met een master volume. Eerlijk gezegd, luid klinkt het gewoon beter, maar ik vind dat ze op lage volumes, woonkamer en slaapkamer niveau goed klinken. Zelf speel ik voornamelijk thuis sinds ik bandloos ben en het klinkt gewoon goed. Het is wel een kwestie van de toonregeling iets anders afstellen dan wanneer je luid staat. Het is geen bijvoorbeeld jcm800 zonder master die hard en harder moet.


- Ik kan amper geloven dat ze hun Europese prijs waard zijn, maar toch vraag ik het. Moet ik deze dingen volgens hun prijsklasse beoordelen? Want dan komen ze in de league van de Diezels, Bogners, top-of-the-line Engl's enz. De klank zit goed dat heb ik kunnen horen. Maar hoe zit het met transfo's, kwaliteit van de onderdelen... Ik weet dat als een versterker goed klinkt dit genoeg zou moeten zijn, die redenering heb ik gemaakt met mijn DSL100, maar een Dual Recto is 3-4 x de prijs van mijn DSL en dan verwacht ik ook echt hoge kwaliteit.

ze zijn behoorlijk robuust. Mesa heeft toch wel een kleine reputatie van robuustheid als je het mij vraagt. Ik zit vaak ook op het mesa forum, meeste problemen zijn buis gerelateerd. Trafo, soldeerpunten, behuizingen, onderdelen etc etc zijn bijna nooit het probleem.


- Is het mogelijk om een vloeiende, zingende solotoon uit een Recto te krijgen met lange sustain? Of is het alleen maar gekras en gebeuk?

Dit is een lastige, ik zeg van wel, anderen zeggen van niet, maar ik geloof dat het een kwestie is van afstellen en de juiste set up. Het duurde zekers een jaar voordat ik de juiste instelling heb gevonden zoals ik die nu heb. Alsmede door een nieuwe cab en een andere gitaar. In ieder geval, ik dacht dat het niet echt mogelijk was, omdat iedereen dat zei, maar nu heb ik toch een mooie lead tone.


- Zijn er cabs die echt niet goed combineren met een Recto? Mijn cheapo 4x12 cab is te lomp en klinkt niet goed genoeg, dus komt er binnenkort zeker een 2x12 cab, ik dacht aan een Bogner 2x12 closed back.

Hier heb ik geen ervaring mee. Speel nu zelf op een combinatie van 2x12 closed back v30 en 3/4 open c90. Dit doet het goed. De v30 alleen vind ik te lomp , alleen goed voor scheur en de c90 alleen vind ik te iel. Alsof die niet alles aankan. Ik hoorde dat deze twee speakers dan ook het meest worden gebruikt icm recto's. De GT75H zou dan weer een zwaar mindere combinatie zijn, maar dat is alleen van horen.


Als laatste wil ik nadrukken dat alles afhangt van goed afstellen! Mesa recto's zijn niet de makkelijkste amps volgens mij. Het is niet standaard Marshall (bass 2/3, mid1/3, treble 2/3 bij wijze van spreken) het is behoorlijk tweaken en ze komen al met een lading van features die het geluid weer beinvloeden (tube/solid rectifier, spongy/bold, 6L6 of El34 etc)
Ander punt is dat ik vind dat die mesa's altijd, maar dan ook ALTIJD goed door de mix komen bij live bands. Pluspuntje.

AART
21 juni 2007, 16:57
Heb zelf een single recto met reverb, rect-o-verb, maar een paar dingen:



- ze zijn behoorlijk stil. Naast een 5150 al helemaal. Heb serieus weinig last van ruis. Snap dan ook niet dat de TS heeft over "beruchte ruis"




Ze komen met een master volume. Eerlijk gezegd, luid klinkt het gewoon beter, maar ik vind dat ze op lage volumes, woonkamer en slaapkamer niveau goed klinken. Zelf speel ik voornamelijk thuis sinds ik bandloos ben en het klinkt gewoon goed. Het is wel een kwestie van de toonregeling iets anders afstellen dan wanneer je luid staat. Het is geen bijvoorbeeld jcm800 zonder master die hard en harder moet.



ze zijn behoorlijk robuust. Mesa heeft toch wel een kleine reputatie van robuustheid als je het mij vraagt. Ik zit vaak ook op het mesa forum, meeste problemen zijn buis gerelateerd. Trafo, soldeerpunten, behuizingen, onderdelen etc etc zijn bijna nooit het probleem.



Dit is een lastige, ik zeg van wel, anderen zeggen van niet, maar ik geloof dat het een kwestie is van afstellen en de juiste set up. Het duurde zekers een jaar voordat ik de juiste instelling heb gevonden zoals ik die nu heb. Alsmede door een nieuwe cab en een andere gitaar. In ieder geval, ik dacht dat het niet echt mogelijk was, omdat iedereen dat zei, maar nu heb ik toch een mooie lead tone.



Hier heb ik geen ervaring mee. Speel nu zelf op een combinatie van 2x12 closed back v30 en 3/4 open c90. Dit doet het goed. De v30 alleen vind ik te lomp , alleen goed voor scheur en de c90 alleen vind ik te iel. Alsof die niet alles aankan. Ik hoorde dat deze twee speakers dan ook het meest worden gebruikt icm recto's. De GT75H zou dan weer een zwaar mindere combinatie zijn, maar dat is alleen van horen.


Als laatste wil ik nadrukken dat alles afhangt van goed afstellen! Mesa recto's zijn niet de makkelijkste amps volgens mij. Het is niet standaard Marshall (bass 2/3, mid1/3, treble 2/3 bij wijze van spreken) het is behoorlijk tweaken en ze komen al met een lading van features die het geluid weer beinvloeden (tube/solid rectifier, spongy/bold, 6L6 of El34 etc)
Ander punt is dat ik vind dat die mesa's altijd, maar dan ook ALTIJD goed door de mix komen bij live bands. Pluspuntje.

Wie ben jij op grailtone? :chicken:

Verder ben ik van mening dat Recto's goeie bakken zijn mits goed afgesteld zoals eerder gezegd. Lekker veel mids, niet teveel bass, hoog ergens rond 12 uur, dan loopt het wel lekker.

Ik heb trouwens uberveel gas voor de Racktifier op marktplaats nu, maar ik ben weer eens broke.

interessander
21 juni 2007, 16:59
........Ik heb trouwens uberveel gas voor de Racktifier op marktplaats nu, maar ik ben weer eens broke.

Ja die zijn erg vet, enkel voor de looks de aanschaf al bijna waard.

AART
21 juni 2007, 17:17
Ja die zijn erg vet, enkel voor de looks de aanschaf al bijna waard.

Idd.

Ik heb ook erg gas voor een setje blackface rectifiers.

http://www.mesaboogie.com/gallery/images/rec3_blk_knb.jpg

zoiets.

Of ouder(crome chasssis/black panel, als je een pre 500 ref-a pcb versie hiervan hebt heb je de meest waardevolle recto):

http://i57.photobucket.com/albums/g201/MesaENGR412/100_0353.jpg

bass blom
21 juni 2007, 18:05
http://www.hetgelegevaar.nl/recto.jpg

dat was de mijne..

http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/ipmimscs.gif

AART
21 juni 2007, 19:36
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/98648115-mesa-boogie-dual-rectifier.html%3Freturn%3DeJwVydsOgjAQBNB%252FIYE3 qOUipoQY%252FJMVN9L0QtNd1GD8d8vLzJkMKKm%252BWp0GUv Lcq4wQ4rwMC3NQQpg1oK8cRMPBAjBV3gq37RpNib7UnjhuDj2j Fy%252BMxBhNqvIOdPxPzQBRzH3bVQs7e%252F3YURYPGnnNm0 nmzc2mmPr6crA%252B2HYHOXHXIdG8Ex0SJK%252Bk06iLMMps %252BP0BPUk8aQ%253D%253D%26df%3D1%26fta%3DeNpFkttu BCEIQP%252FFh30WFEEm%252By3NJNs0k86mm05vadN%252FL% 252BpiffMEkCOsWvTnUNHw%252Fro%252FfKz7EZZDCTR87Wc4 XY7z24vCsoMyyrKjcqZlf9Pv7bY8f%252Br18ViXl2NTPN3O0F Kzhtv69BiWzdIOTRq2i9VcNUX92TQu%252FbFqJ4EUD2uoxBKp pIZwRqXKFRtKEyFEiQ3liQBizg3RRFGEqaHiyECGXovviOzBNB LFo9jaYmioOirZ8GjV2%252BeUSsVeDLz%252Fmsl47wxcgCuk xNLZNAAoZRiAK1g1IuHO3IGpQJbeCriEsNgHjDi3EIkoPJhrSL FM6P7gHkJQM%252FQ4jP8sc66duYcYoTvDyRDvbugegpKoDpYn symOgSFNRoxx1Jse0SY0vhndg6UUkpHrHswU0%252FBA9%252B BirBj7PbRquK5fD23jbMkufUtQw%252FrZVjFqCPf7x7z%252F %252FgECFbdF

Daar staat een zelfde exemplaar.

En hier nog wat:
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/98474549-mesa-boogie-dual-rectifier-solo-head-flightcase.html?return=eJwVydsOgjAQBNB%2FIYE3qOUip oQY%2FJMVN9L0QtNd1GD8d8vLzJkMKKm%2BWp0GUvLcq4wQ4rw MC3NQQpg1oK8cRMPBAjBV3gq37RpNib7UnjhuDj2jFy%2BMxBh NqvIOdPxPzQBRzH3bVQs7e%2F3YURYPGnnNm0nmzc2mmPr6crA %2B2HYHOXHXIdG8Ex0SJK%2Bk06iLMMps%2BP0BPUk8aQ%3D%3 D&df=1&fta=eNpFkttuBCEIQP%2FFh30WFEEm%2By3NJNs0k86mm05vad N%2FL%2BpiffMEkCOsWvTnUNHw%2Fro%2FfKz7EZZDCTR87Wc4 XY7z24vCsoMyyrKjcqZlf9Pv7bY8f%2Br18ViXl2NTPN3O0FKz htv69BiWzdIOTRq2i9VcNUX92TQu%2FbFqJ4EUD2uoxBKppIZw RqXKFRtKEyFEiQ3liQBizg3RRFGEqaHiyECGXovviOzBNBLFo9 jaYmioOirZ8GjV2%2BeUSsVeDLz%2Fmsl47wxcgCukxNLZNAAo ZRiAK1g1IuHO3IGpQJbeCriEsNgHjDi3EIkoPJhrSLFM6P7gHk JQM%2FQ4jP8sc66duYcYoTvDyRDvbugegpKoDpYnsymOgSFNRo xx1Jse0SY0vhndg6UUkpHrHswU0%2FBA9%2BBirBj7PbRquK5f D23jbMkufUtQw%2FrZVjFqCPf7x7z%2F%2FgECFbdF
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/97650365-mesa-boogie-dual-rectifier.html?return=eJwVydsOgjAQBNB%2FIYE3qOUipo QY%2FJMVN9L0QtNd1GD8d8vLzJkMKKm%2BWp0GUvLcq4wQ4rwM C3NQQpg1oK8cRMPBAjBV3gq37RpNib7UnjhuDj2jFy%2BMxBhN qvIOdPxPzQBRzH3bVQs7e%2F3YURYPGnnNm0nmzc2mmPr6crA% 2B2HYHOXHXIdG8Ex0SJK%2Bk06iLMMps%2BP0BPUk8aQ%3D%3D&df=1&fta=eNpFkttuBCEIQP%2FFh30WFEEm%2By3NJNs0k86mm05vad N%2FL%2BpiffMEkCOsWvTnUNHw%2Fro%2FfKz7EZZDCTR87Wc4 XY7z24vCsoMyyrKjcqZlf9Pv7bY8f%2Br18ViXl2NTPN3O0FKz htv69BiWzdIOTRq2i9VcNUX92TQu%2FbFqJ4EUD2uoxBKppIZw RqXKFRtKEyFEiQ3liQBizg3RRFGEqaHiyECGXovviOzBNBLFo9 jaYmioOirZ8GjV2%2BeUSsVeDLz%2Fmsl47wxcgCukxNLZNAAo ZRiAK1g1IuHO3IGpQJbeCriEsNgHjDi3EIkoPJhrSLFM6P7gHk JQM%2FQ4jP8sc66duYcYoTvDyRDvbugegpKoDpYnsymOgSFNRo xx1Jse0SY0vhndg6UUkpHrHswU0%2FBA9%2BBirBj7PbRquK5f D23jbMkufUtQw%2FrZVjFqCPf7x7z%2F%2FgECFbdF

Stikt van de dual channels op MP.

Even je TSL de deur uit en hoppakkee een mooie mesa der in. :B

bass blom
21 juni 2007, 19:44
eerst maar eens een band :D

chennie
21 juni 2007, 22:40
DIt is de mijne:
http://i126.photobucket.com/albums/p103/xz0mbiex/Retriever/Recto10.jpg

Nocki
21 juni 2007, 22:42
de mijne: http://people.zeelandnet.nl/nocki/exp0.JPG

casper innosence
22 juni 2007, 01:07
Wie ben jij op grailtone? :chicken:

Verder ben ik van mening dat Recto's goeie bakken zijn mits goed afgesteld zoals eerder gezegd. Lekker veel mids, niet teveel bass, hoog ergens rond 12 uur, dan loopt het wel lekker.

Ik heb trouwens uberveel gas voor de Racktifier op marktplaats nu, maar ik ben weer eens broke.

Hier ben ik het mee eens. En zoals Chennie net al aangaf, het kost veel gedraai om een goeie toon te krijgen. Wat Aart zegt van die mids klopt ook helemaal. Op mijn Triple rectifier had ik de mids voorbij de 7 staan (op aanraden van een kennis) Daarnaast ook vrij veel presence, maar niet te veel gain (5). Inmiddels probeer ik gedag te zeggen tegen de recto, want ik vond ehm teveel knoppen hebben en ik zocht een wat andere sound. Heb nu naar alle tevredenheid een Soldano Avenger.

Succes met de Gas iig ;)

AART
22 juni 2007, 11:49
Hier ben ik het mee eens. En zoals Chennie net al aangaf, het kost veel gedraai om een goeie toon te krijgen. Wat Aart zegt van die mids klopt ook helemaal. Op mijn Triple rectifier had ik de mids voorbij de 7 staan (op aanraden van een kennis) Daarnaast ook vrij veel presence, maar niet te veel gain (5). Inmiddels probeer ik gedag te zeggen tegen de recto, want ik vond ehm teveel knoppen hebben en ik zocht een wat andere sound. Heb nu naar alle tevredenheid een Soldano Avenger.

Succes met de Gas iig ;)

Kan je ontwikkelingshulp krijgen voor GAS? :chicken:

dml
22 juni 2007, 15:44
Ik speel sinds een dikke maand op een Triple Rectifier LE incl. Recto 4x12 std LE (V30's). Net zoals bijna alle Mesa's is het vinden van de "sweet spot" een behoorlijke onderneming. En echt, een Recto kan veel en veel meer dan alleen maar beuken-nu-metal-van-dik-hout-zaagt-men-planken. Ik gebruik bijv. op kanaal 2 en 3 de vintage voicing met de toonregeling rond 12 uur. En ja, een vloeiend solo-geluid is prima mogelijk. Ik gebruik 'm in een NL pop/rock-formatie waarmee ik nummers speel van Jan Smit tot Kane, van Golden Earring tot Van Dik Hout en ik red me prima met de drie kanalen.
Voor de Triple Recto speelde ik op een Koch Powertone 2.0 combo plus TS212H. Stand alone leek de Recto best veel op de PT maar in bandverband drukt de Recto wat meer (natuurlijk ook door de 4x12), een meer consistentere toon, a.j.b.w.i.b. En de Recto gaat een stuk harder..........

Jimwoud
22 juni 2007, 15:46
Kan je ontwikkelingshulp krijgen voor GAS? :chicken:
Hoezo, het ontwikkelen van GAS is toch niet zo moeilijk, hehe

Balthazar
22 juni 2007, 17:24
hmm gas...
is die dual rectifier rackmount identiek aan de top kwa geluid??

AART
22 juni 2007, 17:47
hmm gas...
is die dual rectifier rackmount identiek aan de top kwa geluid??

Aan de dual channels ja. Al zeggen sommigen dat ze rauwer zijn, richting de pre 500's.

Iceman
22 juni 2007, 20:14
Laatst nog eens een band zien optreden met een brullende Recto. Nu begin ik serieuze GAS te krijgen voor een dergelijk blikken ding, ter aanvulling van mijn DSL100 die dan vooral voor classic rock zal gebruikt worden, en de eventuele Recto voor de meer high gain dingen of klanken die meer in het Recto straatje passen.

Nu heb ik voor ik de moeite neem om er eentje uitgebreid aan de tand te voelen toch enkele vragen.
- Hoe klinkt een Dual Recto op beschaafd volume? En dan bedoel ik op een vrij stevig thuisvolume, mag best wel harder dan slaapkamervolume, maar nog lang geen repeteervolume. Geldt hierbij ook dat klanken die vooral gevormd worden in de preamp uiteraard beter klinken op orkaanvolume, maar ook best te pruimen zijn als het wat stiller moet?

- Zijn er cabs die echt niet goed combineren met een Recto? Mijn cheapo 4x12 cab is te lomp en klinkt niet goed genoeg, dus komt er binnenkort zeker een 2x12 cab, ik dacht aan een Bogner 2x12 closed back.

- Is het mogelijk om een vloeiende, zingende solotoon uit een Recto te krijgen met lange sustain? Of is het alleen maar gekras en gebeuk?

- Hoe zit het met de beruchte ruis die deze amps produceren?

- Ik kan amper geloven dat ze hun Europese prijs waard zijn, maar toch vraag ik het. Moet ik deze dingen volgens hun prijsklasse beoordelen? Want dan komen ze in de league van de Diezels, Bogners, top-of-the-line Engl's enz. De klank zit goed dat heb ik kunnen horen. Maar hoe zit het met transfo's, kwaliteit van de onderdelen... Ik weet dat als een versterker goed klinkt dit genoeg zou moeten zijn, die redenering heb ik gemaakt met mijn DSL100, maar een Dual Recto is 3-4 x de prijs van mijn DSL en dan verwacht ik ook echt hoge kwaliteit.

Ik zal er vooral rock en moderne metal op spelen, qua high gain geluid zoek ik het in de hoek van zeg maar Killswitch Engage en qua solo geluid zoek ik iets dat dik en romig is, zonder irritant/penetrant hoog en dat lang sustaint.
Alle meningen en niet alleen antwoorden op deze vragen zijn ook welkom.

Andoni moet gewoon zijn DSL verkopen en geld bijleggen voor een Diezel VH4.
Waarom 2 versterkers als je er 1 kunt kopen die alles kan?

Qua geluid is ie beter dan een Recto, vooral veelzijdig, strak en een dikke toon (zonder pedaaltjes!!!). De VH4 heeft dat dikke recto-geluid, maar dan geperfectioneerd.

Qua mogelijkheden door de midi een allleskunner. Vier kanalen met elk hun eigen effectloop.


Ik snap de Recto hype wel, heb er zelf 3 gehad. Maar voor een fractie meer heb je veel meer mogelijkheden en toon.

JorikDekkers
22 juni 2007, 20:57
ja maar ik denk dat hij in zn classicrock band veel blijer is met zn marshall... zo'n diezel is heel leuk enzo, maar voor dat soort muziek is t imo echt te klinisch klinkend allemaal

andoni
22 juni 2007, 21:23
Andoni moet gewoon zijn DSL verkopen en geld bijleggen voor een Diezel VH4.
Waarom 2 versterkers als je er 1 kunt kopen die alles kan?

Qua geluid is ie beter dan een Recto, vooral veelzijdig, strak en een dikke toon (zonder pedaaltjes!!!). De VH4 heeft dat dikke recto-geluid, maar dan geperfectioneerd.

Qua mogelijkheden door de midi een allleskunner. Vier kanalen met elk hun eigen effectloop.


Ik snap de Recto hype wel, heb er zelf 3 gehad. Maar voor een fractie meer heb je veel meer mogelijkheden en toon.
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik denk dat een VH4 wat overkill is voor mij. Ik heb geen MIDI nodig en zoek ook niet echt veelzijdigheid, of toch niet in die mate van de VH4. Ik zoek een dikke high gain toon die zowel bruikbaar is voor chugga chugga als voor een meer heavy rocksound met een meer bluesy feel, en een vlotte lead toon. Ik weet dat een Recto een overtuigende metalklank kan neerzetten, al is het niet erg strak. Nu heb ik iemand horen spelen met zijn Recto op tube rectifier en spongy op vintage mode channel 2, en dat klonk toch wel wat als die US rock sound die een mooie aanvulling zou zijn op het meer Britse en ranzige karakter van mijn Marshall. Vandaar mijn gewekte interesse in een Rectifier.
Ik weet dat een VH4 nog een trapje hoger staat en veelzijdiger is, maar ik was echt verlekkerd op die grommende low-mids en dikke toon van een Recto. Geen geluid dat voor alles bruikbaar is, maar het druipt wel van het karakter. Ik denk dat een Diezel technisch beter is, maar ik weet ik niet of ik evenveel van het karakter van het geluid zou houden. Maar ik ben er nu wel al uit dat ik een Recto eens goed aan de tand ga voelen en vergelijken met de in de winkel aanwezige amps in hetzelfde straatje.

Nocki
22 juni 2007, 22:02
O.. Vergeten... ik heb EL34's in mn Dual recto Roadster... :) en JJ's in de preamp allemaal V1 kwaliteid behalve de eerste eerste buis dat is een elektro harmonics.

Dat geeft me het geluid wat ik zoact waardoor de amp nu een stuk warmer is en een heel andere low end heeft dan die oorspronkelijk had. ben nu ook veel tevredener over de 2x12's die eronder staan.

caliban
23 juni 2007, 13:37
hmm gas...
is die dual rectifier rackmount identiek aan de top kwa geluid??
Enkele maanden geleden een band gezien met een gitarist die over de rackversion speelde en de andere over de top. Ik vond de rackversie heel wat strakker klinken. Op grailtone heb ik eens iets gelezen over de voeding van de recto's die hun onstrak zou maken, minder condensatoren als in andere amps.
Nu dacht ik dat die rackversion misschien andere voeding had en daarom strakker is.

casper innosence
23 juni 2007, 16:19
Kan je ontwikkelingshulp krijgen voor GAS? :chicken:

Hulp kan wel wel waarschijnlijk, www.riagg.nl :P

andoni
23 juni 2007, 18:04
De kogel is door de kerk. Vandaag mij eens opgesloten in een testhok van een winkel in de buurt die de Recto aan een vrij scherpe prijs had staan en een paar uurtjes getest. Ik was eigenlijk vrij snel verkocht. Heb hem dus besteld (standaard 3-kanaals Dual Recto) met een Bogner 2x12 oversized cab met V30 speakers.

Ik heb hem getest op de bijpassende Recto 4x12, dus voor ik de Bogner mee naar huis neem ga ik nog eens testen, maar ik denk dat dat wel goed zit. Wat mij opviel: ik kreeg er van in het begin een aantal geluiden uit die erg on-Recto klonken. Toch niet het Recto-geluid dat je veel in de moderne metal hoort. Dit bevestigd wat ik hoorde toen ik iemand hoorde spelen en heel deze GAS toestand ontketende.

Om te beginnen kanaal 1. Ik moet eerlijk zijn, ik ben geen clean-freak en heb hier dan ook iets minder aandacht aan geschonken. Maar toch, ik vond het laag was wat bonkerig en het hoog wat te penetrant. Maar ik wist dit een beetje op voorhand.

Dan op naar kanaal 2. Op Raw-mode met niet te veel gain een opbrekend clean, leuk voor blues. Op vintage mode een lekkere crunch sound, en met de gain vol open kom je al in stevig brute high gain. Modern mode gaf een veel scherper scooped geluid, maar klonk tegelijk ook strakker. Dit is meer iets voor de trash freaks, het deed me zo denken aan het Master of Puppets-geluid.

Kanaal 3, hier kan ik kort over zijn. Identiek aan kanaal 2 maar meer gain, meer treble, gewoon een wat agressievere voicing. Modern mode op dit kanaal vond ik weinig soeps, maar ik vind OD2 mode op het high gain kanaal van mijn DSL ook onbruikbaar. Ik zal voor een metalgitarist geen gainhead zijn zeker...

Ik stond daar verbaasd dat het geluid dat uit die Recto kwam wel niet slecht was, maar totaal niet aan mijn verwachtingen voldeed. Die geluiden kreeg ik ook uit mijn Marshall, zij het met een iets andere low end (meer bite, minder oomph).

Tot ik de achterkant eens ging bekijken. Even op low-power (Spongy setting) zetten en de Tube Rectifier ipv diode rectifier inschakelen. Terug op kanaal 2 hoorde ik al wat meer die Recto-zweem in het geluid, die heavy low-mids en dat wat nasale (op een goede manier), gladde geluid. Dan maar wat meer mids in gedraaid en veel minder presence en de master flink opengedraaid. Nu zat ik echt in dat overbekende Recto geluid, maar veel subtieler dan ik verwacht had. Ik hoorde een karakter dat me erg bekend voorkwam in de versterker, het leek verdorie hard op mijn DSL100! Maar met zegmaar een Recto sausje over, ipv dat stereotiepe zoemerige Recto geluid. Toen werd ik wel heel erg blij. In dat donkere kot met weinig plaats kon ik niet fijn met de eq spelen en toch kreeg ik op korte tijd al geluiden eruit die me blij maakten. Ik heb langer zitten tweaken met mijn Marshall toen ik hem net had om een even acceptabel geluid te krijgen... Ofwel heb ik puur geluk gehad, ofwel doet een mens ervaring op, ofwel is een Recto helemaal niet zo lastig als men zegt.

Anyway, in het kort: ik vond de Recto een high gainer die erg best wel wat meer kan dan high gain en het Recto geluid. Ik vond hem zeker niet korrelig qua gain structuur, soms zelfs naar de smoothe kant. De korrel was erin te draaien, maar die bevond zich in de hoge tonen, niet echt mijn ding. Hij had dus wel een beetje dat venijnige hoog dat mijn Marshall meer in de mids bezit, maar met wat aan de knoppen te draaien en de gain en presence niet te hoog te zetten was het verre van een ice pick geluidje. Hij was niet strak, onstrak zelfs, maar op een of andere manier vond ik dat wel lekker. Op laag volume stond hij ook zijn mannetje als je intelligent omgaat met de eq. Beter dan mijn Marshall denk ik.

Hij had wel wat last van feedback, maar ik stond dan ook tegen de 4x12 geperst wegens te weinig plaats.

Die Mesa cab dan. Wat een teleurstelling voor meer dan 1000 euro zeg! Klonk zeer vol, dat wel, maar ik had meer sublaag verwacht. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het een goede cab, maar zeker niet het dubbele waard van een Engl, Marshall of andere minder prijzige kasten. Klonk ook een beetje hol vond ik. Volgens mij verdoezelde die cab een beetje de Recto-korrel in het geluid die ik niet zo duidelijk als verwacht hoorde. Alsof de mids wat achter bleven.

Al bij al was ik verbaasd met het de vele geluiden die ik uit dat ding kreeg en de kwaliteit van die geluiden. Het hoogtepunt was voor mij kanaal 2 op vintage mode, tube rectifier en spongy power setting. Ik kreeg hier een high gain geluid uit dat een wat bluesy feel had en tegelijk ook best lekker was om te riffen. Niet superstrak, maar een meer strak metalriff geluid kreeg ik er wel uit door op modern mode te spelen en de eq wat aan te passen met meer mids en minder treble en presence. Op deze instellingen kon ik de master ook redelijk wat opendraaien zonder dat het gigantisch hard ging, perfect voor thuis. Al bij al erg tevreden dus, al de reacties die ik hier hoorde kon ik perfect beamen, maar moest ik toch wel nuanceren. Onstrak? ja. Onbruikbaar onstrak? nee. Zo zie je maar

Spijtig genoeg kon ik hem niet mee naar huis nemen. Het was een speciale editie in het wit die alleen met matching cab werd verkocht. Nu dus een week wachten op de amp + Bogner cab en dan kan het echte werk beginnen :)

AART
23 juni 2007, 18:14
Welke mesa cab heb je getest?

De normale recto oversized(Recto cab) of de traditional(Stiletto cab)?

De eerste is namelijk groter. Meer geschikt voor de nu-metal spelers. De tweede is kleiner en is voller en strakker, meer iets voor jou denk ik.

bass blom
23 juni 2007, 18:28
gewoon een benton 412 V30's er bij kopen, 348 in duitserland :p

AART
23 juni 2007, 18:55
gewoon een benton 412 V30's er bij kopen, 348 in duitserland :p

Spaanplaat lijkt me niet het meest prettige hout voor een cab ;)

andoni
23 juni 2007, 20:12
Welke mesa cab heb je getest?

De normale recto oversized(Recto cab) of de traditional(Stiletto cab)?

De eerste is namelijk groter. Meer geschikt voor de nu-metal spelers. De tweede is kleiner en is voller en strakker, meer iets voor jou denk ik.
Geen idee, hij was groter dan mijn huidige Ashdown cab (die eerder naar de gedrongen kant is voor een 4x12), maar mij leek hij niet veel groter dan een standaard Marshall 1960. Het was wel zeker geen Stiletto cab aangezien het echt de bijbehorende cab was in dezelfde `Cream Bronco`finish als de head. Het geheel werd ook alleen als set verkocht, daarom dat ik een standaard Recto heb besteld.
Pas op, ik vond het zeker geen slechte cab. Had alleen veel meer verwacht voor dat astronomische prijskaartje. Ik had meer laag verwacht, dat holle karakter (alsof er een doek over de speakers ligt) had ik wel verwacht, maar dat is meer een kwestie van smaak. Ik moet er wel bijzeggen dat de testruimte verre van optimaal was. Misschien als ik wat verder van de speakers zou kunnen staan dat ik mijn mening herzie.

Over die Harley Benton cab: mag voor zijn prijs erg goed zijn, maar iets zegt mij dat ik de Bogner 212 Oversized leuker ga vinden :)

Wat ik wel erg bizar vond is dat de cab stond aangesloten op de 4 Ohm uitgang van de versterker. Ik dacht dat Mesa cabs altijd 8 Ohm waren? Ik heb er niet aan geprutst en gewoon gespeeld, klinken deed het.

AART
23 juni 2007, 20:33
Alle mesa 412 cabs zijn volgens mij 8 ohm mono.

De echte 'recto' nu metal sound krijg je trouwens op de diode rectifier icm met modern voicing op het lead kanaal. Mara volgens mij zoek jij de numetal scheur niet dus dan moet je het ook niet zo instellen.

Die rectocab is ook niet mijn favoriet trouwens(das de mesa halfback 4 x c90). De stiletto cab is even groot als een 1960 en de recto is iets hoger.

imlikeajungle
23 juni 2007, 20:59
Ha, je bent bij Caerts gaan testen :)
Die Bogner zal je geen spijt van hebben, PM je me wat je hem betaald hebt? Ik heb er tijdje terug ook eentje gekocht maar dat was voor de prijsstijging van Bogner.

Iceman
24 juni 2007, 02:10
Andoni, gefeliciteerd.

Ik heb dezelfde 3 kanalen Dual gehad, een prachtversterker.

Persoonlijk vond ik de vintage mode op kanaal 2 en 3 mooier dan de modern mode. Wat gebalanceerder, vooral beter het bandgeluid. In vintage mode hou je meer toon over, mijn mening.

(Jacob Hansen , producer, neemt altijd met z'n eigen Dual op met de Vintage mode. Check Volbeat, Fear My Thoughts, Invocator, Mercenary en Raunchy. Allen met zijn Dual in Vintage mode)

Op Spongy gaat ie eerder oversturen in de eindtrap, dan wordt de "korrel" wat dikker. Op hoger volume zul je ook tevreden zijn met Bold. Op Bold en laag volume vind ik een Recto niet mooi klinken, die moet echt een beetje op z'n donder krijgen.

Je gaat voor Rectifier ipv Silicon, cool. Op Rectifier is ie wat sauziger/romiger.

Mag ik je tippen over andere rectifier buizen? Zitten er 2 in. Ik heb die van mij vervangen door JJ GZ34 (heeft niets te maken met EL34).

http://thetubestore.com/teslagz34.html

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p29_JJ-5AR4---GZ34.html/XTCsid/c9683c298893ca53dc84e26cd1ba33a9



Deze buis kost bijna niks en maakt het laag strakker zonder verlies van dat sauzige/romige. Best of both worlds. Je kunt deze 2 buizen vervangen zonder een biasjob of iets dergelijks, kind kan de was doen.

Fotoooos, clips!!

andoni
24 juni 2007, 12:35
Andoni, gefeliciteerd.

Ik heb dezelfde 3 kanalen Dual gehad, een prachtversterker.

Persoonlijk vond ik de vintage mode op kanaal 2 en 3 mooier dan de modern mode. Wat gebalanceerder, vooral beter het bandgeluid. In vintage mode hou je meer toon over, mijn mening.

(Jacob Hansen , producer, neemt altijd met z'n eigen Dual op met de Vintage mode. Check Volbeat, Fear My Thoughts, Invocator, Mercenary en Raunchy. Allen met zijn Dual in Vintage mode)

Op Spongy gaat ie eerder oversturen in de eindtrap, dan wordt de "korrel" wat dikker. Op hoger volume zul je ook tevreden zijn met Bold. Op Bold en laag volume vind ik een Recto niet mooi klinken, die moet echt een beetje op z'n donder krijgen.

Je gaat voor Rectifier ipv Silicon, cool. Op Rectifier is ie wat sauziger/romiger.

Mag ik je tippen over andere rectifier buizen? Zitten er 2 in. Ik heb die van mij vervangen door JJ GZ34 (heeft niets te maken met EL34).

http://thetubestore.com/teslagz34.html

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p29_JJ-5AR4---GZ34.html/XTCsid/c9683c298893ca53dc84e26cd1ba33a9



Deze buis kost bijna niks en maakt het laag strakker zonder verlies van dat sauzige/romige. Best of both worlds. Je kunt deze 2 buizen vervangen zonder een biasjob of iets dergelijks, kind kan de was doen.

Fotoooos, clips!!

Hehe, thx. Ik heb hem nog niet hoor. Is besteld.
Ik moet zeggen na naar Fear my Thoughts en Mercenary geluisterd te hebben het precies dat type high gain geluid was dat ik zocht. Dat was wat ik de Recto-sound noem. Die dikke sound met dat nasale karakter in het mid.

Iceman
24 juni 2007, 14:59
Hehe, thx. Ik heb hem nog niet hoor. Is besteld.
Ik moet zeggen na naar Fear my Thoughts en Mercenary geluisterd te hebben het precies dat type high gain geluid was dat ik zocht. Dat was wat ik de Recto-sound noem. Die dikke sound met dat nasale karakter in het mid.


Oke, welcome.

cd's:

Invocator - Through The Flesh To The Soul
Volbeat - Rock_The_Rebel
Volbeat - The Strength, The Sound, The Songs
Raunchy_-_Confusion_Bay
Raunchy - 2006 - Death Pop Romance
Alter Bridge - One Day Remains

Balthazar
27 juni 2007, 00:10
wat zijn ze tweedehands waard? die rack versie en de top, blackface of zilver, maakt dat nog verschil? allebei rond de 13?

AART
27 juni 2007, 10:17
rackversie gaat gek genoeg in europa vaak voor minder. Nomraal: 1100-1200

Blackchassis(standaard): Dual: 1300, triple 1500

Chrome Chassis(black diamondplate): niet te zeggen, hangt van de gek af. In europa zijn er ook niet veel van.

En het hangt af van meer factoren. Dual Channels zijn voor liefhebbers vaak meer waard terwijl de gemiddelde leek ze als minder ziet omdat ze minder opties hebben. Daarnaast maakt het bij vroege serienummers(tot 2500 oid) uit welke pcb erin ligt. A t/m F bestaat dacht ik, waarvan de A(0-500) volgens mij als beste wordt gezien.

Maar zoals ik al zei, de meeste mensen weten het verschil niet, dus de prijzen schommelen hier zo rond de 1200 tot 1800 voor de verschillende modellen en aanbod/vraag.