Inloggen

View Full Version : Werken met monitoren



rjong999
20 juni 2007, 13:23
Weer even een n00b-vraagje. Ik werk sinds een paar maanden met een setje Alesis monitoren - ongetwijfeld lachwekkend slechte apparaten, maar ik ben er blij mee - en loop nu tegen het volgende probleem aan.

Als ik iets mix met die monitoren dan klinkt het allemaal best OK, ik kan in ieder geval heel veel details horen. Als er iets fout zit hoor je het gelijk en kun je het dus zo corrigeren. En dat is natuurlijk prima.

Maar als ik diezelfde mix later op een 'gewone stereo' terug hoor dan is mijn grootste probleem dat de verhouding van instrumenten gewoon anders klinkt, solo-instrumenten klinken minder op de voorgrond. Dat is op zich natuurlijk wel te verklaren, ik denk dat het komt omdat ik op mijn monitoren veel meer details hoor en dus ook solo-instrumenten beter hoor. Maar - gegeven het feit dat de gemiddelde luisteraar ook niet op een setje monitors zit te luisteren - wel een probleem natuurlijk.

Hoe kan ik daar het beste mee omgaan ? Gewoon een extra setje goedkope boxen aansluiten om de verhoudingen goed te mixen ? Iets anders ? Lo-fi plugin ofzo ?

bert k
20 juni 2007, 13:29
Dat is een bekend en lastig verschijnsel. De meeste 'hifi' boxen klinken heel anders dan wat er in een studio staat. Maar je wilt toch naar een mix werken die op zo veel mogelijk boxen lekker klinkt. Wat veel gedaan wordt is mixen over meerdere boxen. Je hoofdmonitors (in jouw geval de Alesis) gebruik je vooral bij het opnemen om de sound lekker en goed te krijgen. Bij het mixen wissej je zo vaak mogelijk. Veel studio's hebben naast de goeie monitors ook een setje NS-10 van Yamaha staan, wat behoorlijk rotte boxen zijn, zeg maar huiskamer-gemiddeld. Daarnaast ook een mix even proberen op iets draagbaars, en in de auto, heel verrassend.