Inloggen

View Full Version : Werken met monitoren



rjong999
20 juni 2007, 13:23
Weer even een n00b-vraagje. Ik werk sinds een paar maanden met een setje Alesis monitoren - ongetwijfeld lachwekkend slechte apparaten, maar ik ben er blij mee - en loop nu tegen het volgende probleem aan.

Als ik iets mix met die monitoren dan klinkt het allemaal best OK, ik kan in ieder geval heel veel details horen. Als er iets fout zit hoor je het gelijk en kun je het dus zo corrigeren. En dat is natuurlijk prima.

Maar als ik diezelfde mix later op een 'gewone stereo' terug hoor dan is mijn grootste probleem dat de verhouding van instrumenten gewoon anders klinkt, solo-instrumenten klinken minder op de voorgrond. Dat is op zich natuurlijk wel te verklaren, ik denk dat het komt omdat ik op mijn monitoren veel meer details hoor en dus ook solo-instrumenten beter hoor. Maar - gegeven het feit dat de gemiddelde luisteraar ook niet op een setje monitors zit te luisteren - wel een probleem natuurlijk.

Hoe kan ik daar het beste mee omgaan ? Gewoon een extra setje goedkope boxen aansluiten om de verhoudingen goed te mixen ? Iets anders ? Lo-fi plugin ofzo ?

bert k
20 juni 2007, 13:29
Dat is een bekend en lastig verschijnsel. De meeste 'hifi' boxen klinken heel anders dan wat er in een studio staat. Maar je wilt toch naar een mix werken die op zo veel mogelijk boxen lekker klinkt. Wat veel gedaan wordt is mixen over meerdere boxen. Je hoofdmonitors (in jouw geval de Alesis) gebruik je vooral bij het opnemen om de sound lekker en goed te krijgen. Bij het mixen wissej je zo vaak mogelijk. Veel studio's hebben naast de goeie monitors ook een setje NS-10 van Yamaha staan, wat behoorlijk rotte boxen zijn, zeg maar huiskamer-gemiddeld. Daarnaast ook een mix even proberen op iets draagbaars, en in de auto, heel verrassend.

Tot slot de algemene truc om de mix heel (echt heel) zacht te draaien. Op die manier hoor je precies wat er nog te hard staat en wat te zacht. Gewoon het volume terugnemen tot de individuele instrumenten verdwijnen.
Je kan tijdens het masteren nog wat corrigeren met een multibandcompressor.

Het blijft uiteindelijk een compromis.

Jimi Hendrix
20 juni 2007, 13:30
gewoon veel uren maken op die monitors.
en leren je niet te focussen op een instrument (dan lijkt ie al snel te hard of te zacht of te schel of te dof ofzo) maar op 't geheel.
let op L-R breedte en voor achter diepte en goede frequentiebalans. Als je die dingen goed krijgt in een mix zijn levels opeens meer een kwestie van smaak dan van goed/slecht in mijn ervaring.
zacht luisteren is ook een goede, ik probeer echt zo zacht mogelijk te mixen.

Dick Wolkendeck
20 juni 2007, 13:33
Gewoon een extra setje goedkope boxen aansluiten om de verhoudingen goed te mixen?

Het kan geen kwaad een tweede set boxen - bijv. gewone huiskamerspeakers - aan te sluiten die je met een schakelaar kan A-B-en. Hoeft geen goedkope set te zijn. Een tweede set echte - grotere - monitoren kan ook, maar is wel duur.

Of je laat het zo en gaat wennen aan het verschil tussen je monitoren en huiskamersetjes, zodat je daar met het mixen al rekening mee houdt. Je zet de solopartijen dan voor je gevoel iets te hard, hetgeen later dan weer meevalt. Zo mixen velen (volgens mij) ook met de Yamaha NS10 speakertjes.

ehh ik zal volgende keer sneller typen, of erop vertrouwen dat Bert toch wel reageert, :)

Han S
20 juni 2007, 13:39
Ik kan geen mix maken zonder de NS10. De NS10 heeft een paar grote plussen, de balans is op die dingen heel goed te beoordelen en hij laat als geen ander de prut in je mix horen, bagger die je op veel hi fi speakers helemaal niet zult horen.

Het nadeel is dat er weinig laag uit komt dus dat zul je ergens anders mee moeten beoordelen. je moet op de NS10 heel erg je best doen voor een goed geluid en dat is ook precies de bedoeling. Draai maar eens een goed klinkende CD op de NS10, die klinkt ook op de NS10 geweldig.

Je hebt niets aan een monitor die alles te mooi maakt.

bert k
20 juni 2007, 13:46
gewoon veel uren maken op die monitors.
en leren je niet te focussen op een instrument (dan lijkt ie al snel te hard of te zacht of te schel of te dof ofzo) maar op 't geheel.
let op L-R breedte en voor achter diepte en goede frequentiebalans. Als je die dingen goed krijgt in een mix zijn levels opeens meer een kwestie van smaak dan van goed/slecht in mijn ervaring.
zacht luisteren is ook een goede, ik probeer echt zo zacht mogelijk te mixen.
Misschien zou je dit nog eens willen uitleggen, ik snap het verhaal niet. Je moet juist leren om wel te focussen op een instrument. Analytisch luisteren om dat ene dingetje in het geheel te kunnen beoordelen.
En dingen goed krijgen in een mix is juist een kwestie van levels. Zeker een smaakkwestie, maar goed of fout hangt vaak volledig samen met ietsje harder of zachter.

Jimi Hendrix
20 juni 2007, 13:54
Misschien zou je dit nog eens willen uitleggen, ik snap het verhaal niet. Je moet juist leren om wel te focussen op een instrument. Analytisch luisteren om dat ene dingetje in het geheel te kunnen beoordelen.
En dingen goed krijgen in een mix is juist een kwestie van levels. Zeker een smaakkwestie, maar goed of fout hangt vaak volledig samen met ietsje harder of zachter.

ok 1. leren focussen op een instrument
2. dat vergeten en de mix als geheel over je heen proberen te laten komen.
wat ik bedoel is dat je uiteindelijk instinctief de juiste levels pakt ipv +1 -1 en dan denken dat de mix dan klaar is.
in een drukke mix met bijv 5 gitaarpartijen hoor je opeens alles beter als je L-R en voor-achter beheerst. En dan kun je naar smaak levels kiezen, dat bedoel ik.

rjong999
20 juni 2007, 14:03
Ik weet er natuurlijk niet zo veel van, maar ik heb wel het gevoel dat wat Bert zegt klopt. Ik wil een bepaald effect met mijn muziek bereiken, en dat wordt toch - naast de zuivere 'muzikale' factoren - toch vooral bepaald door de verhouding tussen de verschillende instrumenten en stemmen en de gebruikte effecten.

Voorbeeld: ik maak een behoorlijk psychedelisch trance-achtig stukje. Simpele instrumenten: drums (hihat,snare,kick), bass, gitaar en solo-synth. Om het effect te bereiken dat ik zoek spelen zowel de gitaar als de synth nogal 'vrije' solo's, die in en om het thema heen lijken te zweven. Het thema zelf wordt voortdurend herhaald door de bass en is heel simpel, en geeft uiteindelijk een trance-achtig effect.

Om het effect te realiseren dat ik zoek moeten de bess en de drums dus een hele solide, duidelijke basis geven. De gitaar en de synth moeten 'zweven': het is niet zo belangrijk of je alle details hoort, of een melodie-lijn (die is er namelijk niet) maar wel dat de sfeer van het geluid, en vooral de combinatie van de twee stemmen, goed doorkomt. Daarom gebruik ik een vrij wilde combinatie van reverbs en delays, die nog eens opgeleukt worden met een drone (een getriggered multi-comb filter / reverb).

Het probleem is nu dat als ik dat op mijn Alesis mix ik zowel de gitaar als de synth als het gezamenlijke signaal prima hoor, maar als ik dat bijv. in de auto afspeel het een beetje een rommeltje wordt, waarbij de individuele stemmen wegvallen in de reverbs. Om dat goed te krijgen moet ik de reverbs zover terug draaien dat ik het effect op de monitoren eigenlijk niet goed meer kan beoordelen. Daarmee wordt het dan een beetje een trial-and-error proces, en dat kan de bedoeling toch niet zijn ?

bert k
20 juni 2007, 14:45
Ik krijg de indruk dat je dat 'zweven' bereikt door zeg maar het stereobeeld van je delays en reverbs. Dat werkt idd prima maar in de auto is van je stereobeeld weinig meer over, door de rotte akoestiek. Dus wordt de plaatsing van je instrumenten een brij.

Idee: probeer eens die mix in mono af te luisteren op je Alesis? Dan kan je de balans en de klank van je delays optimaal afregelen. Als je dan een goeie mix hebt kan je hem in stereo afluisteren voor het finetunen.

rjong999
20 juni 2007, 15:05
Goed idee, ga ik doen.

Das Schaap
21 juni 2007, 23:34
Goed punt van Bert ja, luister je mix op zoveel mogelijk manieren af, en niet dus alleen verschillende speakers.

Denk ook aan fase omdraaien e.d., het principe is dat je mix eigenlijk altijd stand moet blijven houden. Dus ook in het geval van mono, of als LR omgedraaid is, of L uit fase staat etc.

Het zal niet super klinken, maar het moet stand blijven houden.

Ik gebruik zelf de oh zo heerlijke IMF Super Compact (die simpelweg gewoon alles weergeven) en daarnaast een setje Philips die ik vanaf kleins af aan al heb. Daarnaast heb ik ook nog een setje Pioneer, maar die zijn nog niet aangesloten. :satisfie: Genoeg standaard speakers om af te wisselen. Vergeet ook niet een koptelefoon trouwens. Maar dat is wel een geval apart en niet voor mixwerk echt geschikt.