PDA

View Full Version : Gitaartheorie in de praktijk



Elpedro
20 juni 2007, 12:22
Ik speel al een tijdje gitaar en sinds kort zit ik op les om voooral mijn solotechniek te verbeteren.
Daarnaast pluis ik het internet af naar theorie over akkoorden en toonladders.
De enige missing link bij mij is het feit dat ik die vertaalslag nog niet zie naar de praktijk.
Ook de uitleg van Jeroen zette mij niet op het spoor, hoe duidelijk hij ook waarschijnlijk is)
M.a.w. hoe gebruik ik die theorie nu eigenlijk in de praktijk.
Het zal waarschijnlijk wel ligggen aan mijn beperkte creatieve gedachte :hippie: op dit gebied en daarom klop ik nu bij jullie aan.

1. Stel ik weet hoe ik een C-akkoord over de hele hals moet pakken... maar
wat moet ik hiermee in de praktijk van bijvoorbeeld het maken van een
nummer?

2. Ik weet welke noten in het A-accoord zittten, maar wat doe ik met deze
kennis als ik een nummer wil maken?

3. Ik weet de majeur ladder maar wat zegt mij dit in de praktijk?

Misschien zijn het voor jullie open deuren, maar ik heb die deur nog niet open gekregen.
Misschien dat jullie uitleg (of een site met dit soort informatie) mijn deur open zet en een wereld van mogelijkheden biedt voor het creeeren van een mooi nummer.
(ik heb ook altijd het gevoel gehad dat kennis van de theorie je beperkt in je creatieve spel... maar ik hoop dat ik het helemaal mis heb)

Ik hoop dat jullie mijn deur(en) open krijgen en hierbij alvast bedankt voor de moeite.

groeten

Een theorie(loze) gitarist :soul:

gorgasm
20 juni 2007, 12:40
2 als je dat weet kan je t akkoord majeur mineur, 7, 9 11 of 13 maken, als je dit kan kan je t in feite in alle 12 de toonaarden.

kan je de A majeur trappen maken(notenschrift), dan kan je dat spelen(bv I iii IV VI IV I) dat neem je op, daar ga je dan A groot over spelen. Welke tonen die zijn? Dat vermeld je voortekening, dat vermeld de I IV V van je trappen: als je I IV en V naast elkaar legt heb je alle tonen vna je toonladder.

1 enkel n C is wel iets beperkt, maar het kan zeker, hou je t 2maten in eerste vast, dan 1 maat in 5e, ga je weer naar eerste, dan vervolgens neem je t in 3e, dan neem je t in 8ste, dan 10e(kan ev verder nog) en ga je weer naar eerste. Experimenteer wat.

3 De majeurladder zegt je in welke toonsoort dat je zit(maar meestal zie je dit aan of voortekening of akkoorden. Dan weet je welke intervallen je hebt(grote secunde, kleine..)Als je die bij voorkeur(hangt er vanaf wat je net wilt uit tinstrument krijgen)over de hele hals weet, en je weet m goed, tja laat dan je techniek en je fantasie maar los.

iets duidelijker?

Gitaro
20 juni 2007, 13:22
Van die half-belgische wartaal wordt niemand wijzer.


1. Stel ik weet hoe ik een C-akkoord over de hele hals moet pakken... maar
wat moet ik hiermee in de praktijk van bijvoorbeeld het maken van een
nummer?

Daar zijn heel veel antwoorden op, en daar kom je het best achter door zelf aan de slag te gaan. Je kan voor een akkoord met open snaren kiezen vanwege de klank, of vanwege de ligging op de nek (wat is makkelijker te spelen in de context, barré in pos.8 of open in pos.3?). In funk gebruik je C op een andere manier dan in punk of in een ballad.


2. Ik weet welke noten in het A-accoord zittten, maar wat doe ik met deze kennis als ik een nummer wil maken?

Je kan bijvoorbeeld naar de 4e en 5e noten van de toonladder kijken, in A-majeur zijn dat D en E. Als je daar binnen de toonladder A majeur een akkoord mee gaat maken krijg je Dmaj en Emaj. Weten welke noten in het A akkoord zitten... tja, of je daar nu wat aan hebt? Ik betwijfel het.


3. Ik weet de majeur ladder maar wat zegt mij dit in de praktijk?

Ook een vraag met heel veel antwoorden. Je er mee improviseren, nummers mee schrijven... stel dat je voor de eerste keer van je leven een gitaar pakt en je wil een liedje schrijven. Je gaat alle frets 1 voor 1 spelen om op een trial & error manier een melodie te maken... dat werkt niet zo efficiënt. Als je de majeurladder kent gebruik je die kennis gewoon onbewust om je doel te bereiken, wat het ook is.

Als je zelf je nummers wil schrijven, spring gewoon in het diepe en begin. Daar leer je het meeste van. Als al die theorie een vereiste was om nummers te schrijven was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen, haha. Als je gewoon de simpele open akkoorden (C, D, E, F, G, A, B) gebruikt heb je al 2 toonsoorten tot je beschikking, Cmajeur en A mineur (die 2 delen immers dezelfde noten).

-=JEROEN=-
20 juni 2007, 15:01
Van die half-belgische wartaal wordt niemand wijzer.
HAHAHA :seriousf:

-=JEROEN=-
20 juni 2007, 15:22
met een paar praktijk voorbeelden wordt gitaro's uitleg nog duidelijker:

voorbeeld1

je weet dus hoe je een C akkoord maakt, en waar je die allemaal kan spelen, de vraag is echter:

welke C kiezen we?

gitaro gaf al een hint, stel we willen een funky nummer, dus kiezen we voor een C die funky klinkt

Cmaj7 (xx5557)

in 't 2e deel legt gitaro uit dat er regels zijn waarom bepaalde akkoorden bij elkaar passen

zo passen C en G bij elkaar

we willen een funky nummer, dus kiezen we voor een funky G

Gmaj7 (xx5777)

deze spelen we na elkaar, met een funky slag

Cmaj7 - Gmaj7

voorbeeld2

nu ga ik toveren en kies ik er voor om een open A snaar bij die Cmaj7 te spelen, hierdoor verandert het akkoord in een Am9

vervolgens speel ik een open E snaar bij die Gmaj7, die hierdoor verandert in een Em9, en speel ik dus:

Am9 - Em9

of ik blijf dezelfde akkoorden spelen (Cmaj7 Gmaj7) maar laat de bassist een A en een E spelen, samen spelen we nu Am9 Em9

dit is misschien nog iets te geavanceerd voor je, dus geef ik je ook nog een wat eenvoudiger voorbeeld

voorbeeld3

de volgende stap (als je mijn lessen volgt) is dat je akkoorden gaat maken van de tonen uit de toonladder

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297 de basis
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275 iets uitgebreider

zo komen uit de C majeur ladder de volgende akkoorden voort:

C Dm Em F G Am Bdim

deze akkoorden passen bij elkaar, je kan er liedjes mee maken

speel bijvoorbeeld C F G (I IV V) en je herkent het vast ergens van
of Dm G C (II V I) of C Dm F G (I II IV V) enzovoort

http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression

begint het al duidelijker te worden?

voorbeeld4

nog een ander voorbeeld, we willen een ballade schrijven, dan neem je bijv Cmaj7 (x32000) en Fmaj7 (x33210) en die strum je (laat vinger(s) of plectrum langzaam over de snaren rollen van boven naar beneden)

Elpedro
20 juni 2007, 15:40
Ook al is het misschien half belgische wartaal, iedereen die de tijd neemt om te reageren waardeer ik :satisfie: . Ben ook erg blij met jullie reacties en ga deze informatie eerst in een wat rustigere omgeving bekijken.
Ik heb ook het gevoel dat ik met jullie theorie op schoot en de gitaar in de hand wat moet gaan stoeien.
Als er nog meer mensen willen reageren dan hou ik me aanbevolen want elke informatie is welkom.
Ik hoop ook dat als ik aanvullende vragen heb omtrent jullie input dit ook weer langs deze weg kan stellen.
:gitarist:

Gitaro
20 juni 2007, 16:03
Waar ik altijd veel van leer is nummers analyseren! Dat is bij mij ooit begonnen met Ring of Fire van Johnny Cash, welgeteld 3 akkoorden (C, D, G), maar alle begin is moeilijk. Ik zit idd wel altijd achter m'n pc met de theorie voor m'n neus, tabs erbij, google in staat van paraatheid, noem het maar op. Succes! Met die info en de posts van jeroen zul je vast een eind komen

heinz3110
20 juni 2007, 16:23
Een simpel voorbeeld.

Een nummer staat in C, met een ritsje akkoorden erbij. De zanger zegt: "zo hoog kan ik niet zingen hoor. Kan het niet lager?" (of je zingt zelf en denk bij jezelf: kan het niet lager)

"Nou ,dan doen we m toch wat lager " ,zeg je dan. Stukje theorie helpt daar bij.

Nog een. Je hebt een slechte dag en je bent ietwat toondoof. Bassist zegt: " leuk hoor , die majeur, maar het is echt wel een mineur vandaag. en laat die 6 maar weg ,want dat vloekt vreselijk .

En nog een: Je zit klem. Je weet echt niet wat je aan moet met die overgang van X naar Y, en tijdens de solo die je daaroverheen speelt vlieg je de bocht uit. Hoe zou je de solo leuker en consistenter maken (of idioter , als je denkt, wat saai zeg) Dan komt het mooi van pas .

..En over de C op 5 (..) plaatsen.... soms klinken overgangen naar andere akkoorden net even lekkerder als je ze op een andere manier pakt.

Ik ben zelf niet al te hieperdepieper in theorie, maar wat ik weet is verdomd handig in de praktijk toepasbaar

-=JEROEN=-
20 juni 2007, 16:40
3 sites die ik heel veel gebruik:

http://www.gootar.com/guitar/

http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php

http://www.microtools.de/guitarcodex/guitarcodex_v2a.htm

die laatste gebruik ik het minst

Elpedro
22 juni 2007, 08:02
Jeroen,

Ik heb die sites bekeken waarvoor mijn dank.
Echter (en misschien stel ik nu wel een domme vraag en kan dit op één van de door jouw genoemde sites), is er een site die op basis van het opgeven van een akkoord alle mogelijke klinkende (bijbehorende) akkoorden aangeeft?

Ik zie aan jullie reacties wel in dat ik mij meer moet verdiepen in de theorie die mij flink op weg zal helpen naar akkoordencombinaties en soloriffs.
Tevens maken de reacties op dit forum me steeds enthousiaster om nog meer tijd in de gitaar te stoppen.

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 10:49
heb je een paar voorbeelden?

Elpedro
22 juni 2007, 15:09
Ik hoop dat ik je goed begrijp met jouw vraag naar voorbeelden.
Bijvoorbeeld jouw opmerking:

in 't 2e deel legt gitaro uit dat er regels zijn waarom bepaalde akkoorden bij elkaar passen

zo passen C en G bij elkaar

Ik mis nog het theoretisch inzicht waarom deze dan bij elkaar horen, echter gezien de reacties kreeg ik het gevoel dat dit voor heel veel akkoorden geldt en daarom mijn vraag of dit ergens uitgewerkt is op basis waarvan je dus kunt gaan combineren.

ErikE
22 juni 2007, 15:38
Ik denk dat het besef en de kennis van de toontrappen toch het belangrijkst is in dit geval:

I :Majeur (maj7)
II :Mineur (mi7)
III :Mineur (mi7)
IV :Majeur (Maj7, evt. #11)
V :Majeur (dominant 7)
VI :Mineur (mi7)
VII:Halfverminderd (mi7b5)

Of in C:

I II III IV V VI VII
C - Dmi - Emi - F - G - Ami - Bmi(b5)

Septime-akkoorden:

Cmaj7 - Dmi7 - Emi7 - Fmaj7 - G7 - Ami7 - Bmi7(b5)

Vervolgens hoef je dit "alleen maar" te vertalen naar de toonsoort die je wilt om alle passende akkoorden te vinden.

Hierboven zie je dus ook dat G en C "bij elkaar horen". (V en I in de toonsoort C)

Maar ook bijvoorbeeld het klassieke:

C - G - Ami - Emi - F - C - F - G

Roebbeke
22 juni 2007, 15:39
Dit heeft te maken met majeur toonaarden (die je kan vinden met kwinten, tertsen, ... en die shit) die je denk ik kan vinden bij de lessen van Jeroen.

Bv. bij C: I, IV en V van C zijn C, F en G dus deze passen bij elkaar.

Zo heb je dit bij alle 12 de majeur akkoorden en ook bij Maj7, meer kan ook maar zover ben ik nog niet.

Ik denk dat dit klopt, niet?



Edit: dat hierboven had ik nog niet gezien en daar staat ongeveer hetzelfde maar dan beter uitgelegd

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 17:14
in 't heel kort:

trap 1
C majeur ladder is c d e f g a b

je neemt de 1e 3e 5e en eventueel 7e toon van deze ladder

die (c e g) vormen samen het C majeur akkoord (of Cmaj7 = c e g b)

trap 2
neem nu dezelfde tonen maar begin bij de d

d e f g a b c

je neemt de 1e 3e 5e en eventueel 7e toon van deze ladder

die (d f a) vormen samen het D mineur akkoord (of Dm7 = d f a c)

trap 3
neem nu dezelfde tonen maar begin bij de e

e f g a b c d

je neemt de 1e 3e 5e en eventueel 7e toon van deze ladder

die (e g b) vormen samen het E mineur akkoord (of Em7 = e g b)

trap 4 enz
als je dit met alle trappen doet, krijg je:

C Dm Em F G Am Bdim

dit kan je met alle toonladders doen en dan krijg je dit:

http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=92797535&blogID=156486338&MyToken=01f2c8ed-85f9-46b8-953b-503f84a3bfeb

en hier vind je nog veeeeeeel meer info over welke trappen leuk bij elkaar klinken:

http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html

Roebbeke
22 juni 2007, 17:45
Kun je eigenlijk volgens de gewone akkoorden (bv bij G: I IV V = G C D) er dan gewoon 7 bijzetten om er een blues van te maken? Of heeft de blues speciale toonaarden?

Dus ook bv. van F Bb C (is dus in F) naar F7 Bb7 C7?

Guitarmania
22 juni 2007, 18:06
Kun je eigenlijk volgens de gewone akkoorden (bv bij G: I IV V = G C D) er dan gewoon 7 bijzetten om er een blues van te maken? Of heeft de blues speciale toonaarden?

Dus ook bv. van F Bb C (is dus in F) naar F7 Bb7 C7?

Door achter C, D en G een 7 te plaatsen maak je van al die akkoorden een Ve-trap, oftewel uit verschillende toonsoorten. Maar daar trekken ze zich in de blues niks van aan. Dan pakken ze gewoon G-mineur-penta + bluenote (c#) en trekken ze hier en daar aan wat snaren.

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 19:01
bij een I IV V schema gaat dat prima

C F G wordt C7 F7 G7 (solo in C penta min)
G C D wordt G7 C7 D7 (solo in G penta min)
enz

zie de 2e link die ik bijvoegde

Guitarmania
22 juni 2007, 19:28
Hoe gebruik jij die bluenote trouwens Jeroen? Stel, blues in G(7): akkoorden zijn G7-C7-D7. In geen van die 4-toonsakkoorden komt de c# (bluenote) voor. Over G7 is ie een verminderde 5, over C7 is ie een #9 en over D7 is ie een maj7. Slaat dus eigenlijk nergens op die c#. Toch is ie de belangrijkste noot in de blues????????????????

Roebbeke
22 juni 2007, 22:38
bij een I IV V schema gaat dat prima

C F G wordt C7 F7 G7 (solo in C penta min)
G C D wordt G7 C7 D7 (solo in G penta min)
enz

zie de 2e link die ik bijvoegde

Bij die link had ik het net gevonden :)
Bij Blues with a Bridge. Van I IV V had ik al door, dus daar mag wel een 7 bij, maar bij de brug zit je toch niet meer in dezelfde toonaard en met I IV V?

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 01:34
Hoe gebruik jij die bluenote trouwens Jeroen? Stel, blues in G(7): akkoorden zijn G7-C7-D7. In geen van die 4-toonsakkoorden komt de c# (bluenote) voor. Over G7 is ie een verminderde 5, over C7 is ie een #9 en over D7 is ie een maj7. Slaat dus eigenlijk nergens op die c#. Toch is ie de belangrijkste noot in de blues????????????????
er bestaan zo veel verschillende theoriën over de bluenote

officieel is het de b5 in mineur blues, maar als ze dan een C penta blues uitschrijven, noemen ze em fis oftewel #4, sommige beweren dus dat het officieel een #4 is

op wikipedia maken ze er helemaal een potje van

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluestoonladder (Fis dus #4)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blues (mineur (I-bIII-IV-bV-V-bVII)

ook het gegeven dat je een mineur ladder speelt over een majeur akkoord

G7 = g b d f
G blues = g bes c cis d f

je zou misschien kunnen zeggen dat de bluenote uit de lydische ladder wordt geleend (G lydisch, dus D ionisch, en D is V van G), of als je em als b5 bekijkt, dat hij uit de locrische ladder wordt geleend

ik gebruik em als een 'passing note', zoals ik ook wel de 7 gebruik:
G extra crispy blues: g bes c cis d f fis g

gorgasm
23 juni 2007, 02:10
Hoe gebruik jij die bluenote trouwens Jeroen? Stel, blues in G(7): akkoorden zijn G7-C7-D7. In geen van die 4-toonsakkoorden komt de c# (bluenote) voor. Over G7 is ie een verminderde 5, over C7 is ie een #9 en over D7 is ie een maj7. Slaat dus eigenlijk nergens op die c#. Toch is ie de belangrijkste noot in de blues????????????????
de cis van een C7 is een b9 denk ik

op je C7 los je vna een A naar Ais op, op G7 van ais naar b en op D7. Of niet?
+ ik vind elke oplossing wel goed, dat maakt t net blues, wss omdat ik nog te weinig hoor.

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 02:23
Bij die link had ik het net gevonden :)
Bij Blues with a Bridge. Van I IV V had ik al door, dus daar mag wel een 7 bij, maar bij de brug zit je toch niet meer in dezelfde toonaard en met I IV V?
neem dat nummer van de beatles als voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=aLjIyaOZgQA

couplet is G blues (ze spelen als een halfje lager)

maar dan gaan ze op de beatles tour:

B7 (III7) - Em (vi) - Am (ii) Bm (iii) - G7 (I7)
B7 - Em - Am - Bm D7 (V7)

op zich niet zo heel erg vreemd, behalve dan dat ze G blues en G majeur door elkaar husselen

G majeur = G Am Bm C D Em F#dim

ik zou eigenlijk Bb7 verwachten (Bb7 A7 Ab7 G7)

blijft een vreemd ding, die blues

Guitarmania
23 juni 2007, 13:46
de cis van een C7 is een b9 denk ik


Oops, je hebt gelijk