PDA

View Full Version : Filters



K'tjee
20 juni 2007, 11:42
Hoi allemaal :hippie:

Ik had een vraagje. wat voor filters zitten er in gitaren?? Ik hou nl een werkstuk over gitaren en de leraar heeft aangekaart dat t onderwerp filters ok wel iets was om te beschrijven, maar hier weet ik niet zo veel van. Op internet of in boeken is er ook niet veel van te vinden. Alleen een beetje algemene info over filters, maar dan weet ik nog niet welke in gitaren zitten.
Ik dacht misschien weten jullie dat wel!

Alvast bedankt!!

Rutger
20 juni 2007, 11:44
Er zitten geen filters in gitaren

Dat hoofdstukje is dus gauw klaar :D

K'tjee
20 juni 2007, 11:47
hmm dan weet hij er ook niet echt veel van haha. zitten die ook niet in de vesterkers of iets dergelijks??

Butger
20 juni 2007, 12:12
Je kunt natuurlijk een koffiefilter in je versterker stouwen en een foto maken :roll: maar er zitten geen 'filters' in gitaar/amps. Of in ieder geval word dat woord nooit in de mond genomen. In een elek gitaar zit b.v. wel een 'condensator' die het hoog uit get geluid 'filtert' zou je kunnen zeggen.
Zo hebben versterkers dus ook knoppen om het hoog/midden/laag eruit te 'filteren' maar filteren is niet echt het juiste woord, maar ok.
Misschien heb je dr nog wat aan

Blind Owl
20 juni 2007, 12:42
't Zijn toch geen sigaretten of jonko's? xD

AriaProII
20 juni 2007, 14:06
werkt je tone-knop niet een beetje als filter?

Jorn69
22 juni 2007, 12:08
filtert een condensator niet bepaalde toonhoogtes uit je signaal of zoiets? correct me if I'm wrong

Rutger
22 juni 2007, 12:12
Dat klopt, het zorgt voor signaalverlies in de (hogere) frequenties. Maar het is geen filter an sich. Een filter haalt bewust een geselecteerd frequentiegebied uit je signaal, of geeft het juist een boost.

449
22 juni 2007, 13:52
Dat klopt, het zorgt voor signaalverlies in de (hogere) frequenties. Maar het is geen filter an sich. Een filter haalt bewust een geselecteerd frequentiegebied uit je signaal, of geeft het juist een boost.

Er bestaan verschilende soorten filters. In een gitaar zit over het algemeen een filter dat de hoge frequenties verzwakt. Dit is wel degelijk een filter. Een filter die een bepaald frequentiegebied versterkt of verzwakt heet een band filter.
Pasieve filter verzwakken het signaal, actieve filter kunnnen ook versterken.

Rutger
22 juni 2007, 14:14
Wat ik bedoel te zeggen is: het werkt als een soort van filter, maar het valt niet onder de defenitie van filter die de electronica eraan geeft.

Het is namelijk een condensator, geen filter.

heinz3110
22 juni 2007, 14:26
Als het filtert, dan is het als filter bedoeld. En dus is dit ook een filter.

En bij mijn weten is een condensator in serie met weerstand, parallel over een signaalbron nog altijd een filter- een zogeheten RC -netwerkje.. Dat kan ook niet anders omdat een condensator een reactantie heeft die( en daarom heet het een reactantie en geen weerstand wat een condensator heeft) proportioneel reageert op frequentiehoogte. Hoe hoger de frequentie hoe lager de "weerstand" van een condensator wordt. Koppel dat aan een signaalbron in de vorm van een spoel met een magneetje deronder en dan heb je een nog ietwat complexer plaatje.

Blablabla.Zo, en nu surf ik verder naar een electronica-forum :) voordat ik jullie in slaap verveel :D