PDA

View Full Version : effectpedaal voor beginners?



gitaarmans
20 juni 2007, 11:13
Hey,
zoals ik al eerder heb gezegd: ik ga misschien binnenkort elektrische gitaar spelen, en misschien wil ik dat mezelf leren. Is het dan wel verstandig om ook gelijk een effectpedaal te kopen? Ik weet niet of je daar al wat ervaring voor moet hebben. Maar ik denk dat puur alleen elektrisch een beetje hetzelfde is als gewoon akoestisch. Natuurlijk speelt het wel anders, maar ik wil toch wel iets met het geluid spelen. 8-)

schizo910
20 juni 2007, 11:17
Tsja, misschien vind je elektrisch gitaarspelen uiteindelijk helemaal niet zo leuk als acoustisch. Ik zou niet meteen een pedaal aanschaffen. Maar gewoon spelen en me dan langzaamverdiepen in wat een bepaald pedaal met je geluid doet en dan beslissen wat je koopt.

Veekeren
20 juni 2007, 11:22
Ach, als je het leuk vind om te proberen zou je best wel een pedaaltje kunnen kopen hoor. Waarom niet? Ik zeg niet dat je meteen enorm veel nut er voor hebt, maar het kan best grappig zijn om wat mee te spelen.

Het hoeft ook niet meteen heel duur te zijn, voor een paar tientjes heb je een Behringer pedaaltje. Daar is genoeg negatiefs over te lezen, maar voor het geld zijn ze zeer leuk om bekend te raken met effecten.

smandert
20 juni 2007, 13:12
Hangt er een btje vanaf wat je wil. Wil je rock gaan spelen? Dan heb je een scheur nodig. Als je een btje fatsoenlijke versterker koopt, kun je die in het begin ook daar uit halen. Wel zorgen dat je 2 kanalen hebt en een footswitch aanschaft.

hendrix2
20 juni 2007, 13:17
Veel beginners schaffen zich eerst een pendaal aan. Dat schijnt iets beter te zijn als je begint.

Jay75
20 juni 2007, 13:35
Ik had een ZOOM multi effecten bakkie, erg leuk om me te beginnen, later besefte ik dat het niet veel was maar om te beginnen echt tof!

bert k
20 juni 2007, 13:40
Gaat naar effecten. Gitaarmans, niet alles in Electrisch mikken graag!


Bert K, mod

Mitch
20 juni 2007, 13:47
En welkom in Effecten dan :D

Als je nog totaal geen ervaring hebt met effecten is het handig om eerst een relatief goedkoop (bij voorkeur tweedehands) multi-effectje te kopen. Je leert dan in ieder geval een beetje hoe het klinkt en werkt en je kunt je er financieel geen buil aan vallen. De geluidskwaliteit is vaak beroerd (phaser en flanger kunnen bijvoorbeeld som bijna hetzelfde klinken...) maar het is een leuke 'leerschool'.

Nitefly7
20 juni 2007, 18:16
Als je net begint met electrisch gitaarspelen, heb je meer aan een goede beginnersgitaar en een goede versterker..

het gevaar van 'n 'pedaal' is namelijk, dat het te veel afleidt..

en er zijn verschillende gradaties daarin, maar om gitaar te leren spelen moet je...
gitaar leren spelen..

vergelijk het met de makkelijke keuze om 'rijk' te zijn:
a: met je 10 euro een lot kopen om de loterij te winnen
b: met je 10 euro ...geen lot kopen


MAAR!

Grote uitzondering: !

TENZIJ 't een inspirerend pedaal is waardoor je (crux van lekker gitaar spelen) er (veel) meer door wilt gaan spelen...is het geweldig om 'n pedaal te hebben..

Mijn meest favoriete pedalen lieten me altijd 'n flinke tijd, méér spelen dan 'normaal' of 'intensiever'...

Zelf had ik ook na een tijdje een zoom 1010, maar omdat je nog niet zo bekend bent met 'mogelijkheden', vergeet je al snel gitaar te spelen..
Bovendien is een goede scheur

Daarom maar 'n crybaby gekocht en alles ge'wah'd wat je kon wah'en... en ook alles wat je niet kon wah'en...


Als je nog geen versterker hebt, probeer dan een Line6 o.i.d. te krijgen, dan heb je heel inspirerende geluiden én effecten, alles bij elkaar..!

als je al 'n versterker hebt, is een Digitech RP-xxx aan te raden; deze hebben toffe effecten, bruikbare scheurgeluiden (= distortion of overdrive) en.... een DRUMCOMPUTER!
errug geweldig handig om goed en strak te leren gitaarspelen..
en heel inspirerend om tegen 'n lekkere beat te spelen..

als je 'rocken' wilt, zou een los distortionpedaal, zoals de Bad Monkey i-de-aal zijn... zelfs later (zoals ik.. 'nu') zou best zo'n BM willen hebben..

op volgorde:
1: modelling amp, bijv. Vox AD30vt / Line6 Spider
2: Tonelab LE/ Digitech RP-serie / (multifx met drumcomputer)
3: Looperpedaal! om met jezelf mee te spelen/ dynamisch overdrive of distortion zoals 'n Bad Monkey..