PDA

View Full Version : Strat make-over, met jawel; LEDS!



KoenB
20 juni 2007, 02:21
Ik ben met een vriend van me zijn goedkope stratje (merk Caliber) aan het verbouwen. Het kreng had een aantal deukjes in de lak, klonk niet super en was vooral totaal niet interessant om te zien. Dat is nu aan het veranderen. Het plan:

- Body kaalschuren, daarna opnieuw verven in metallic zilver. Schuren is al gedeeltelijk gedaan.
- Witte slagplat eraf, zwarte erop, knopjes en elementenkapjes ook zwart
- Bridge-Singecoil wordt een Humbucker
- Het mooiste: Blauwe LEDS in de positiemarkers, en alsof dat nog niet genoeg is, ze reageren op hoe je op de gitaar speelt. Een ledje gaat aan op het moment dat er wordt gespeeld op de bijbehorende fret.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/leds.jpg
(het tape op de hals houd een dun ijzerdraadje tegen alle 'led-frets' zodat ze allemaal tegelijk gaan branden, voor de show. In werkelijkheid gaat alleen de led aan waar gespeeld wordt.)

En wat voor leds zitten daar nou in? SMD-leds, superkleine platte ledjes, ingegraven in het fretboard. Het was nogal een prutsklusje met stanleymesjes en aanverwanten, maar het is prima gelukt. Momenteel ben ik de boel aan het opvullen met plamuur, waarna ik dat even heel licht ga verven in de kleur van de hals. Misschien nog een heel dun laagje lak ter beschermen, en klaar is kees.

Lexvandoef
20 juni 2007, 17:38
Wow, dat is vet, positiestippen die reageren op waar je speelt.

Zou je er misschoen ook een filmpje van kunnen maken? Gaaf idee joh.

Maar als ik het goed begrijp dat gaat een ledje branden als de bijbehorende fret in contact komt met de snaren. Gaat er dan niet de hele tijd stroom door je lijf? Is dat niet schadelijk enzo?

TimmU
20 juni 2007, 23:39
jezus dat is me er een partij vet! heb een tijdje geleden een ibanez gax30 gekocht,en die ga ik helemaal versleutelen, zou je misschien voor het forum een soort manual kunnen schrijven , hoe je dat nou precies gedaan heb ,welke gereedschappen en materialen je het beste kan gebruiken ,en waar je die kan kopen?

alvast bedankt.

KoenB
22 juni 2007, 14:32
De stroom die nodig is voor 1 ledje is 20 mA (ter vergelijking, een accuboormachine trekt soms wel 7.000 mA). Het is een stroompje van niets, je zou er een mier nog geen pijn mee doen. De spanning is 3,8 volt, ook geheel onschadelijk (spanningen boven 40 volt leveren pas gevaar op voor mensen). Je hoeft je dus totaal geen zorgen te maken.

En @ TimmU: ik wil best een tutorial maken hoe je dat moet doen, het is vrij simpel, het enige wat je nodig hebt is een goed stanleymesje en wat soldeerboutervaring. Ik vertel je wel, het is een POKKEklus want het duurt uuuuuren

[edit] En uiteraard krijg je filmpjes lex ;)

Danielovich
25 juni 2007, 18:16
Je zou er pattent op moeten aanvragen;)

ant
25 juni 2007, 18:50
heeft die tape en kabeltjes geen invloed op je spel?

artnaz
25 juni 2007, 18:54
Tutorial én filmpje zou machtig zijn! :D

Puik gedaan hoor, gefeliciteerd!

Bart_Blueprint
25 juni 2007, 20:00
heeft die tape en kabeltjes geen invloed op je spel?

Als ik het goed lees, zijn die tape en dat draaide alleen voor de show op de bovenstaande foto, zodat KoenB kan laten zien wat precies de bedoeling is.

Dwz: Op het eindresultaat zullen deze verdwenen zijn!

Orpheo
25 juni 2007, 20:11
De stroom die nodig is voor 1 ledje is 20 mA (ter vergelijking, een accuboormachine trekt soms wel 7.000 mA). Het is een stroompje van niets, je zou er een mier nog geen pijn mee doen. De spanning is 3,8 volt, ook geheel onschadelijk (spanningen boven 40 volt leveren pas gevaar op voor mensen). Je hoeft je dus totaal geen zorgen te maken.

En @ TimmU: ik wil best een tutorial maken hoe je dat moet doen, het is vrij simpel, het enige wat je nodig hebt is een goed stanleymesje en wat soldeerboutervaring. Ik vertel je wel, het is een POKKEklus want het duurt uuuuuren

[edit] En uiteraard krijg je filmpjes lex ;)

ter indicatie: bij een mens is 80 mA al dodelijk....

hassent
25 juni 2007, 22:12
Maar niet bij 3,8V Orph....

KoenB
26 juni 2007, 00:18
Als ik het goed lees, zijn die tape en dat draaide alleen voor de show op de bovenstaande foto, zodat KoenB kan laten zien wat precies de bedoeling is.

Dwz: Op het eindresultaat zullen deze verdwenen zijn!

Precies :)

En over de stroom die voor een mens dodelijk is: Het gaat hier wel om de stroom door de organen zoals het hart of de hersenen. De stroom moet eerst door de huid heen en nog door allerlei ander weefsel. Na wat googlen kwam ik hier op uit: In rusttoestand heeft de huid een weerstand van 100.000 OHM per vierkante cm. Vul dit in in de formule U = I * R (U=spanning in volt, I=stroom in ampere, R=weerstand in OHM):

3,8 = I * 100.000
I = 0,000038 A = 0,038 mA

..door de HUID heb ik het dan over, verdere berekeningen komen ongetwijfeld dicht bij de nul uit.

Conclusie, niets aan het handje ;)

KoenB
26 juni 2007, 00:47
Even een update tussendoor, de gitaar hangt nu aan een touwconstructie die toch al snel aan een galg doet denken aan het dak van mijn schuur. Hier ondergaat het ding een marteling met spuitbussen. Op deze foto is de 1e grondlaag gespoten. In werkelijkheid is de 2e laag + eerste laag metallic zilver al gedaan (foto komt nog). Probleem: Sommige plekken in het hout zuigen de verf op omdat ik geen filler heb gebruikt. Dit is behoorlijk klote en ik wil het dan ook wegwerken voordat ik de laatste lagen metallic doe. Ik zat zelf te denken aan lakplamuur. Iemand een goed idee om deze verfbeurt enigzins te redden?

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/IMG_1830small.jpg
Grondverf, inclusief verfdamp die nog in de schuur hangt :P


[edit: hmm, mss volgende keer de foto iets beter resizen ? ]

Orpheo
26 juni 2007, 01:02
Maar niet bij 3,8V Orph....


toch wel. het gaat niet om t voltage dat dodelijk is, maar om het amperage. al heb je een spanning van 0,00001 volt, maar het amperage is 1, dan ben je dood. Dit is zeer irreeel, omdat de weerstand van de huid toch wel hoog is, maar als je bijvoorbeeld net een wondje op je hand hebt, of je hand geschaafd hebt, zakt de weerstand spontaan van 100000 naar 5000. is 't ook nog eens nat van zweet en/of water, is de weerstand nog lager...

hassent
26 juni 2007, 06:43
Wat je zegt is inderdaad niet reeel.

Al zou de weerstand van je huid zakken naar 5kohm zit je nog maar op 3.8/5000=0,76mA....
Zoals jij het uitlegt zou het vastpakken van een 9V batterij dodelijk kunnen zijn afhankelijk van de weerstand van je huid. Dat klopt natuurlijk niet. Anders zou TNO wel een stokje voor het bestaan van 9V batterijen hebben gestoken :seriousf: .

Dat een bron meer stroom kan leveren, wil niet zeggen dat dat ook gebeurd. Alles is afhankelijk van de weerstand die aangeboden wordt aan die bron. Die bepaalt, samen met het potentiaal verschil wat voor stroom er gaat lopen.

cas121
26 juni 2007, 08:52
Heb je de waarschuwingen op de verpakking dan niet gezien? haha

een 9 volt blokje rechtstreeks op je hart trw, en dan is het wel klaar.

maar ehh het ging hier over leds en lak volgens mij..

KoenB
26 juni 2007, 13:31
Ach, ik ben er in elk geval nog niet dood aan gegaan, en ook niet van plan ook. Maar idd, het gaat over lak/leds, en mij vraag was dus:

Na het spuiten van 2 lagen grondlak en de eerste laag metallic zitten er nog steeds kuiltjes in de verf omdat het hout het spul opslurp. Iemand een goed idee hoe ik dit alsnog kan vullen voor ik verder ga met de laatste lagen metallic? Ik dacht zelf aan lakplamuur.

Minda
26 juni 2007, 15:22
Schade aan personen of wat dan ook zijn een gevolg van de hoeveelheid energie die er stroomt. Ik heb laatst een klap gehad van 900 V gelijkspanning, ik was schrikdraad aan het installeren. Het voltage is dan hoog, de stroom ook wel redelijk maar het duurt te kort voor schade. Alleen hoge(-re) stromen voor langere tijd zijn schadelijk.

Je had beter eerst een porienvuller kunnen aanbrengen, maar daar is het nu wat laat voor. Een 2K plamuur lijkt me nu een goede oplossing. Liefst spuitbaar. Maar zeker wel weer bijna helemaal wegschuren, zodat alleen de gaatjes dichtzitten en niet je hele gitaar een centimeter dikker is geworden...

Succes,

KoenB
26 juni 2007, 17:57
Vandaag even een busje spuitplamuur gehaald, dat moet het wel fixen denk ik. Ik schuur de boel eerst wel even goed. Foto's komen daarna :)


En gelijk een nieuw vraagje: Moet ik nu over deze laag spuitplamuur ook weer grondverf spuiten, of kan daar direct de metallic overheen (de spuitplamuur is lichtgrijs van kleur)

KoenB
28 juni 2007, 14:07
Wat een reacties..

hassent
30 juni 2007, 09:35
Gewoon nog ff een laagje grondlak er overheen.

Roro92
1 juli 2007, 19:14
Die LEDs zijn lief, die wil ik ook! Heb je hier een tut voor, of een site? Wat kosten de leds, wat heb je nog meer nodig? (behalve een vaste hand :P)

KoenB
1 juli 2007, 19:22
http://www.leds-buy.nl/blauw-smd-1206-led-p-18.html

Dit zijn de LEDS. Kosten niets dus... ze zijn wel belachelijk klein, let daar op! Tutorial ga ik nog maken, aangezien ik het hele concept zelf heb uitgevogeld is er niet echt iets op internet te vinden.

KoenB
1 juli 2007, 19:32
Ik heb hem zilver gespoten, en ik ben er zeker tevreden over! Geen druipers of ander lelijks, gewoon strak gelukt :)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zilver_klein.jpg

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zilver_klein2.jpg

Roro92
1 juli 2007, 20:39
Onder de euro lol :) Bedankt, ik ben erg benieuwd naar de tut. Hoe krijgen ze hun stroom? Heb je draden door je hals gewerkt naar een batterij in je body of wat? Of denk ik dat té moeilijk ^^.

Het ziet er prachtig uit, waarom kan of doe ik dat niet? Ohja, ik speel pas een week >.<

Roro92
2 juli 2007, 21:50
Overigens wil ik een constant brandende LED verlichting, is dat makkelijker? Ik wil graag zoiets: <3 LEDS (http://nl.youtube.com/watch?v=oFnJ2U_cZ8o). Ik zal toch pas in m'n volgende verlichting zetten. Dit gaat denk ik een oppimpertje worden :) Rood verven met witte slagplaat, (Greg Kriesel's ATK300 style).

KoenB
3 juli 2007, 17:35
Okee, uitleg in het kort ;)

een led die aangaat zodra je in een fret speelt werkt als volgt:
3 AAA (of AA whatever, zolang het maar 1,5 volt is) batterijen zitten op de kop (gezamelijke spanning is dus 4,5 volt). De pluspool van dit batterijengebeuren zit boven vast aan de TRUSS ROD. Je boort door het fretboard een gaatje, recht naar beneden, tot je de trussrod raakt. Even doormeten met een voltmeter en je weet of het contact goed is. Vervolgens moet je een uitsparing maken in het fretboard (stanleymesjes gereed houden dus). Hierin plaats je een SMD led (speciale kleine led, zie een paar posts terug voor de link. Aan deze led soldeer je een weerstandje van 33 ohm (Waarom? De leds werken op 3,8 volt... de batterijen leveren 4,5... dus er moet 0,7 volt gekilled worden). Ook die moet je weg zien te proppen in het fretboard. De andere pool van de weerstand wordt aan de fret gesoldeerd (ja, frets zijn soldeerbaar. Werk het wel netjes weg!).
Aan de andere pool van LED soldeer je een dun koperdraadje, dat je contact laat maken met de trussrod. Dit draadje prop je dus in het gaatje dat je hebt geboord.
Nu moet je een minpool zien de maken van de snaren. Dit gaat het beste door de minpool van de batterijen te verbinden met de stemmechanieken (wel even doormeten en checken of deze goed geleiden!).

Nu even op een rijtje hoe de stroomkring in mekaar steekt:
Batterij > Trussrod > draadje dat tegen de trussrod zit > LED :D > Weerstandje > Fret > fret maakt contact met snaar zodra iemand deze indrukt , op deze manier gaan de ledjes aan in de fretjes waar wordt gespeeld > snaar > stemmechaniek > Batterij

!! LET OP !!
De weerstand van 33 ohm geld alleen voor leds van 3,8 volt (de blauwe en mss nog anderen). Voor sommige leds gelden veel lagere spanningen, rode leds zitten bijvoorbeeld veel lager. Er kunnen dan ook bijv. 2 batterijen gebruikt worden. De weerstandswaarde moet wel opnieuw worden berekend. Dit doe je met de formule R=U/I, waarin je de te killen spanning U(spanning) in volt invult, I(stroom) in ampere (wordt vaak uitgedrukt in mA, dus even delen door 1000 en klaar... 20 mA = 0,020 A) en R is dan de weerstand in Ohm die je moet hebben.
Natuurlijk kun je ook een 9 V blokje gebruiken. Het te killen voltage wordt dan aanzienlijk groter, en dus ook de weerstand. Zonde van de energie, die wordt namelijk omgezet in warmte... ja, de weerstand wordt dan warm, en dat is niet de bedoeling. Daarom is het zaak de spanning in de buurt van de werkspanning van de LED te houden.

een led die altijd brand
in feite is hierbij alles hetzelfde, alleen gebruik je niet de snaar als minpool, maar moet je een klein draadje zien knutselen in de hals. Dit is best te doen, bijvoorbeeld aan de zijkant van het fretboard aan de kant van de hoge e-snaar. Als je hier een klein gleufje kerft, er een dun koperdraadje door legt, en het weer een beetje netjes dichtlakt voel je er niets van. Dit koperdraadje moet wel met elke fret worden verbonden, wat niet moeilijk is aangezien elke fret aan de zijkant uitkomt. Je kunt natuurlijk ook de weerstand direct aan dit draadje hangen.


Zo, ik hoop dat dit wat uitlegt ;) vragen zijn altijd welkom

En eh... soldeerskills zijn wel hard nodig! Oefen desnoods met wat oude elektronicacomponenten, maar ga niet zomaar leds roosteren, dat is zonde..

cas121
3 juli 2007, 20:18
Netjes gelakt trw, ga je hem nog blank aflakken?

KoenB
3 juli 2007, 20:21
Netjes gelakt trw, ga je hem nog blank aflakken?

Eergister gedaan, ligt nu te drogen op zolder voor een tijdje. Ik laat hem een paar daagjes drogen, schuur m dan heel licht op, en spuit nog een lakje. Of is dat geen goed idee ?

cas121
3 juli 2007, 21:06
Is zeker een goed idee, ik zou de eerste dagen elke dag een paar dunne lagen doen en dan idd licht opschuren met iets van 600 - 800 grit om hem vervolgens af te lakken, en dan polijsten voor de shine. Staat erg goed beschreven in de lak-faq

Roro92
3 juli 2007, 21:33
Ooh! Why are things so complicated. Ik snap het al niet, eens aan m'n oom vragen (Hij is electronika genie en gitaarfreak :), die kan het wel ^^)

nickbongers
3 juli 2007, 22:48
op deze manier kan je ook makkelijk zien of je snaren aanlopen.. als het lampje oplicht :)

KoenB
4 juli 2007, 13:23
op deze manier kan je ook makkelijk zien of je snaren aanlopen.. als het lampje oplicht :)

Ook dat is een voordeel ;)

KoenB
4 juli 2007, 13:55
Ooh! Why are things so complicated. Ik snap het al niet, eens aan m'n oom vragen (Hij is electronika genie en gitaarfreak :), die kan het wel ^^)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/fretleds.jpg

K heb even dit gemaakt, mss is dat ietsje duidelijker :)

Nielsje
4 juli 2007, 14:13
Ik hoop dat het eindresultaat mooi wordt,

ik vind het idee echt super gaaf, maar om zo maar in m'n toets te gaan hakken vind ik nogal een eng idee....

britsie
4 juli 2007, 16:55
Zoals jij het beschrijft Koen, hang je aan elke led een weerstand van 33 Ohm. Is het niet handiger om 1 weerstand van 33 Ohm aan je batterijen te hangen aangezien er toch telkens maar 1 led oplicht? Of zie ik iets verkeerd? (ik ben ook maar een amateur-electronicus)

hugo123
4 juli 2007, 17:05
Dat kan ook, maar ook als er meer dan 1 led oplicht kan dat ik dacht dat je dan de ledjes paralel moest zetten maar dat weet ik niet zeker.



Edit: als je ze serie zet dan gaan ze zwakker oplichten en bij paralel blijven ze normaal branden.


correct me if I'm wrong


hugo

rinaldo
4 juli 2007, 19:34
mischien een domme vraag maar hoe ga je die weerstand in je fretboard weer wegwerken? dit blijf je toch altijd zien? en ik vind btw die soldering op je frets ook niet echt een sierlijke oplossing.

KoenB
4 juli 2007, 20:06
mischien een domme vraag maar hoe ga je die weerstand in je fretboard weer wegwerken? dit blijf je toch altijd zien? en ik vind btw die soldering op je frets ook niet echt een sierlijke oplossing.

Er zit plamuur overheen, met wat verf erop ;)

En over die weerstand, elke led moet zn eigen weerstand hebben. 1 weerstand gaat goed als er 1 led aan staat. Maar zodra er 2 leds aan gaan gaat er 2 keer zo veel stroom lopen. Voor mensen die natuurkunde snappen: U = I * R ... U is de spanning in volt en blijft hetzelfde. I (stroomsterkte) wordt 2 keer zo groot, omdat er 2 ledjes aan gaan. R moet dan 2 keer zo klein worden, en R is de weerstand. Maar die weerstand wordt niet kleiner als je maar 1 weerstand gebruikt, die blijft namelijk altijd hetzelfde. Gevolg: U blijft gelijk, R blijft gelijk, I wordt kleiner. Er gaat dus minder stroom lopen door de leds, de stroom wordt namelijk verdeeld over de 2 leds. Hierdoor gaan ze maar heel zwak branden. Door iedere led een eigen weerstand te geven gebeurt dit niet (ingewikkeld verhaal, sorry)

KoenB
4 juli 2007, 20:09
Dat kan ook, maar ook als er meer dan 1 led oplicht kan dat ik dacht dat je dan de ledjes paralel moest zetten maar dat weet ik niet zeker.



Edit: als je ze serie zet dan gaan ze zwakker oplichten en bij paralel blijven ze normaal branden.


correct me if I'm wrong


hugo

Je Edit is niet helemaal goed. In serie zetten gaat niet, dan zouden alle ledjes achter mekaar moeten komen, maar dan kun je ze niet om de beurt aan en uit zetten ;) ze moeten dus parralel. Als je dan 1 weerstand gebruikt gaan ze dus zwakker branden als je er 2 aan doet (zie lulverhaal hierboven). Met elk een eigen weerstandje is er niets aan de hand, dan kun je elke weerstand+led zien als 1 mini-serieschakeling. Als deze mini's zitten aan mekaar als 1 parrallel. Leuk he, elektronica ?

rinaldo
4 juli 2007, 21:19
[]Er zit plamuur over met wat verf erop ;)


nou neem mij niet kwalijk, maar ik vind het nogal een ingreep om een mooie maple hals voor een paar blitze lichtjes zo te verkloten, je blijft het altijd zien, en je hals is onherstelbaar beschadigd als je het mij vraagt.

maar goed als jij het mooi vind moet je het niet laten, maar ik zou het nooit gedaan hebben :stop:

hassent
4 juli 2007, 21:30
@KoenB

Had je niet gewoon ook SMD weerstanden kunnen gebruiken. Dan had je minder weg hoeven te werken en de ruimte op kunnen vullen met secondenlijm. Was het ook nog mooi doorzichtig geweest.

Verder leuk project hoor!
Idee voor de volgende gitaar: bicolor LEDs gebruiken. Als je dan een snaar fret, alles achter de fret rood laten branden en alles voor de fret groen. Krijg je een soort van gekleurd looplicht als je speelt!

Noid
4 juli 2007, 22:52
Slim bedacht op deze manier om gebruik te maken van de trussrod en snaren. Leuk hoor! Alleen lijkt het me handiger om die batterijen in de body weg te werken. Je krijgt namelijk nu een gitaar die kopzwaar wordt, terwijl je niks van het gewicht v/d batterijen zult merken als je ze in de body stopt.

dePerik
4 juli 2007, 23:04
[]Er zit plamuur over met wat verf erop ;)


nou neem mij niet kwalijk, maar ik vind het nogal een ingreep om een mooie maple hals voor een paar blitze lichtjes zo te verkloten, je blijft het altijd zien, en je hals is onherstelbaar beschadigd als je het mij vraagt.

maar goed als jij het mooi vind moet je het niet laten, maar ik zou het nooit gedaan hebben :stop:

Ja joh, maar op die manier blijf je altijd safe, en hier is een gast bezig een fantastisch creatief idee uit te werken. Bovendien, het is nou niet dat ie in een '57 Tele zit te hakken, wel?
IMHO is het juist gaaf dat er mensen zijn die dat doen en het delen met anderen. En een gitaar is uiteindelijk ook maar een stuk hout met ijzer hoor.

Nielsje
5 juli 2007, 00:22
En een gitaar is uiteindelijk ook maar een stuk hout met ijzer hoor.

Staal, een stuk hout met staal.

IJzer is een element





nu weer verder met wiskunde...

Roro92
5 juli 2007, 09:55
Kende eens een foto posten van zoals het nu is? Met verf en plamuur!...met dat schema snap ik het wel. En dat natuurkunde praatje ook (Nstroom for zeh win <3)

KoenB
5 juli 2007, 12:39
Slim bedacht op deze manier om gebruik te maken van de trussrod en snaren. Leuk hoor! Alleen lijkt het me handiger om die batterijen in de body weg te werken. Je krijgt namelijk nu een gitaar die kopzwaar wordt, terwijl je niks van het gewicht v/d batterijen zult merken als je ze in de body stopt.

En hier zit het hem nou net in. Door de batterij in het body te doen, zou je de brug als - contact van de batterijen nemen. De stroom loopt dan via de truss rod -> snaar -> brug. Hierbij gaat de stroom door het stukje snaar dat boven de elementen hangt, en de stroom (hoe klein dan ook) creeert een piepklein magnetisch veldje. Piepklein, maar hoorbaar, in de vorm van een kleine ruis (die valt opzich mee) MAAR, veel erger, klikjes op het moment dat de snaren de fret raken, die ontstaan door het spanningsverschil. Ik had het allemaal even getest. Door de - pool op de kop te doen gaat de stroom niet over de elementen heen en is het klikgeluid nog maar een tiende van wat het eerst was, nauwelijks hoorbaar. En ja ik kan het natuurlijk wel doen, maar dan moet ik wel een geleidende draad leggen door de hals naar boven, om daar als - pool te dienen. Het KAN wel, maar het is een klusje waar ik niet echt zin in heb.


@KoenB

Had je niet gewoon ook SMD weerstanden kunnen gebruiken. Dan had je minder weg hoeven te werken en de ruimte op kunnen vullen met secondenlijm. Was het ook nog mooi doorzichtig geweest.

Verder leuk project hoor!
Idee voor de volgende gitaar: bicolor LEDs gebruiken. Als je dan een snaar fret, alles achter de fret rood laten branden en alles voor de fret groen. Krijg je een soort van gekleurd looplicht als je speelt!

SMD weerstanden had inderdaad gekund, maar het was dan een nog ergere prutsklus geweest. Smd Leds solderen aan normale weerstanden was al gepruts, maar dan kon je de weerstand iig nog aardig vastpakken. Uiteindelijk zie je er toch niets van dus het maakt ook niet echt uit.

En dat looplicht-idee is supervet. Alleen ERG lastig te maken. Daarvoor zal ik sowieso een fretboard moeten verwijderen en de bedrading onder het fretboard moeten maken. Maar mss een leuk project voor later ;)


Kende eens een foto posten van zoals het nu is? Met verf en plamuur!...met dat schema snap ik het wel. En dat natuurkunde praatje ook (Nstroom for zeh win <3)

Komt eraan:
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zzhead.jpg
Batterijen op de headstock. Het ziet er niet mooi uit, en de bedrading is ook nog niet helemaal af, maar ach... het is de achterkant maar. De minpool van de batterijen zit vast aan de stemmechanieken.

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zzplamuur.jpg
Plamuur, moet nog beetje fijn afgewerkt worden. De inlays moet ik nu met stift tekenen, dus ik moet het nog even precies goed doen. Van heel dichtbij is het crappy, maar normaal zie je er niets van

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zilver_klein3.jpg
Even een overzicht van het geheel. Hij wordt gaaf. (1 inlay is nog niet geverfd, vandaar die witte vlek)

Roro92
5 juli 2007, 12:44
Ziet er wel leuk uit, maar als ik dit doe gaat dat wel gebeuren in een gitaar die ik opknap. En NIET in een nieuw iets :l My precious! Smeagol! Dan (laat) ik 'em ook wel wegwerken onder het fretboard en zo...kost wat, maar dan heb je ook wat!

KoenB
5 juli 2007, 13:15
Ziet er wel leuk uit, maar als ik dit doe gaat dat wel gebeuren in een gitaar die ik opknap. En NIET in een nieuw iets :l My precious! Smeagol! Dan (laat) ik 'em ook wel wegwerken onder het fretboard en zo...kost wat, maar dan heb je ook wat!

Dan zou ik ook meteen ervoor gaan om de batterijen in het body te bouwen, ziet er stukken beter uit. Als je het fretboard eraf laat halen kun je alles onderop bouwen, dan zou ik ook doorlichtige inlays kopen en de leds gewoon daar onder zetten. Ziet er stukken beter uit.

Roro92
5 juli 2007, 13:57
Inderdaad, dan kan ik dat dus doen op een nieuwe gitaar, hoef ik niet zo lang te wachten ook :). Heb je enig idee wat dat kan kosten?

Roro92
5 juli 2007, 14:04
Goed, ik zoek dus zoiets:
http://nl.youtube.com/watch?v=RSQUOIvvrRc&mode=related&search=

KoenB
6 juli 2007, 12:04
Dat is ook goed te maken, maar je moet dus een draadje leggen en verbinden met alle fretjes.. dat dient dan als minpool

64Jazzbass
7 juli 2007, 19:59
Konings!!

Is het geen idee om een dremel met een heel klein pennetje te gebruiken om de sleuf te frezen naar de fet toe? Lijkt me netter.
Of de volgende keer het fretboard te verwijderen en dan een sleuf frezen, alles assembleren en solderen en dan in een keer erop?
Verder hulde voor een heel erg vet idee, komen er toch nog goede ideeën uit Delft ;)

Nielsje
8 juli 2007, 13:24
Verdorie, zie net pas dat je in Delft woont :)

Als je klaar bent met het project, kom ik hem wel eens 'live' aanschouwen :)

Ace 1.15.19
9 juli 2007, 23:52
Zo zeg wat een project :p. Ziet er super gaaf uit, maar zo te zien ook een pielwerk. Is een leuke bezigheid en ook ik vind het interessant om te lezen. Hoe heb je die positiestippen eruit gehaald? Uitgefreest ofzo? Ik zou zeggen: ga zo door en 't ziet er dadelijk tip-top uit :jam:.

artnaz
10 juli 2007, 00:19
Goed, ik zoek dus zoiets:
http://nl.youtube.com/watch?v=RSQUOIvvrRc&mode=related&search= Deze is bizar: Steve Vai - Bad Horsie (Live) (http://nl.youtube.com/watch?v=5qHl6cID6-Y)

Roro92
10 juli 2007, 11:04
Crap dude! Dat is vaag :L

Nielsje
10 juli 2007, 11:11
poep?! waar..?

charlotte
10 juli 2007, 22:05
Hey Luitjes, :)

Voor die-genen die het nog niet wisten ;

Ik heb zelf , als ontiegelijk Vai-fan de Vai-"Bad horsie" gitaar na gebouwd, compleet met leds etc.
Ik heb op mijn site het geheel beschreven zoals ik het gedaan heb.
Ik ben van een bestaande hals uitgegaan, maar beter ( en makkelijker ) is om zelf de hals te bouwen.

Meer weten ? ga hier kijken :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders2/

groetjes Charlotte :lp:

Geronimo
10 juli 2007, 23:50
Hey Luitjes, :)

Voor die-genen die het nog niet wisten ;

Ik heb zelf , als ontiegelijk Vai-fan de Vai-"Bad horsie" gitaar na gebouwd, compleet met leds etc.
Ik heb op mijn site het geheel beschreven zoals ik het gedaan heb.
Ik ben van een bestaande hals uitgegaan, maar beter ( en makkelijker ) is om zelf de hals te bouwen.

Meer weten ? ga hier kijken :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders2/

groetjes Charlotte :lp:

Damn wat een werk! Petje af!

Frankiefrank2
15 juli 2007, 01:29
ik zou persoonlijk iets maken dat als 2 frets verbonden worden er een stroompje gaat lopen, dat kan je dan mooi achter het fretboard doen, misschien wat meer draadjes maar als et er toch achterr zit.. heb je ook niet meer van dat lelijke plamuur

KoenB
15 juli 2007, 14:38
Sorry dat ik even geen gehoor gaf, even een weekje Mimizan (zuid-frankrijk) gepakt ;)



Konings!!

Is het geen idee om een dremel met een heel klein pennetje te gebruiken om de sleuf te frezen naar de fet toe? Lijkt me netter.
Of de volgende keer het fretboard te verwijderen en dan een sleuf frezen, alles assembleren en solderen en dan in een keer erop?
Verder hulde voor een heel erg vet idee, komen er toch nog goede ideeën uit Delft


Dat is zeker netter, maar ik heb geen dremel helaas, en ken ook niemand die hem heeft. In elk geval is het zo ook nog best netjes gelukt, behalve de plamuur.



Verdorie, zie net pas dat je in Delft woont

Als je klaar bent met het project, kom ik hem wel eens 'live' aanschouwen


Ik vind het prima! Ben jij die Niels die met Merit heeft (of had)? Dan weet ik namelijk al wie je bent ;)



ik zou persoonlijk iets maken dat als 2 frets verbonden worden er een stroompje gaat lopen, dat kan je dan mooi achter het fretboard doen, misschien wat meer draadjes maar als et er toch achterr zit.. heb je ook niet meer van dat lelijke plamuur


Opzich zeker geen slecht idee ! Maar daarvoor moet inderdaad het fretboard even verdwijnen. Het beste is dan misschien zelf een hals maken en meteen alles er in zetten. Zoiets was ik sowieso al een keer van plan.

KoenB
18 juli 2007, 23:26
Het project is bijna ten einde. Weer even een foto update

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/gitaar_klein.jpg

weer ff een shot van de ledjes, de gitaar is nu inmiddels vrijwel helemaal in elkaar gezet. Ik heb er 1 snaar op gezet als test, en de elementen klinken erg netjes. De ledjes veroorzaken geen enkele hoorbare storing, waar ik zeer tevreden over ben!

.. en waarom er zo veel ledjes aan gaan? Omdat als je de snaar op 2 punten tegen de fret drukt, de frets ertussen ook door de snaar worden geraakt (meestal dan)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/zzassembled.jpg

De elementen, slagplaat en knopjes geinstalleerd. Ziet er netjes uit vind ik. Ik heb er les paul-achtige knopjes op gezet, wat eerst een beetje verkeerde keus leek maar het ziet er toch erg mooi uit vind ik.

Ok, whats left?
- Kop zwart verven
- stemmechanieken repareren, er zijn er 2 uit elkaar getrilt tijdens het schuren :p
- schakelaartje inbouwen zodat de leds ook uit kunnen als je ff geen zin hebt in die lichtshow
- 1 ledje hapert soms, die moet even opnieuw aangesloten worden. Ook moet daar nog een beetje verf op de plamuur, zodat er geen witte vlek in de hals zit.

B_2_the_a
19 juli 2007, 04:06
echt rock 'n roll man!

ik verwacht binnenkort minstens een filmpje!

jimihattricks
19 juli 2007, 09:58
elektronisch gezien vind ik het een prachtig concept, maar cosmetisch gezien denk ik dat je beter kan.. desalniettemin ben je erg goed bezig!

Bloem
19 juli 2007, 11:05
Echt heel erg cool gedaan!!
Ik volg het graag!

8-)

KoenB
19 juli 2007, 11:14
echt rock 'n roll man!

ik verwacht binnenkort minstens een filmpje!

*FILMPJE! klik* (http://www.youtube.com/watch?v=-kSn2AvfGDY)

deze had ik ff snel geschoten toen ik net thuis kwam van vakantie en de lak was uitgehard. Ff snel de brug erop geschroeft en een snaartje erop gelegd



elektronisch gezien vind ik het een prachtig concept, maar cosmetisch gezien denk ik dat je beter kan.. desalniettemin ben je erg goed bezig!

cosmetisch gezien kan het zeker beter, zeker de hals. Ik ga het proberen nog wat netter te doen maar je zult het altijd blijven zien. Toch maken die leds het allemaal goed vind ik :D

Slecht nieuws: Het project komt nu 2 wk stil te liggen, aangezien ik het er weer lekker van ga nemen in de Dordogne in Frankrijk. Zodra ik terug ben ga ik hem afmaken en dan zal ik nog wat foto's en filmpjes schieten!

Samder
19 juli 2007, 12:00
lachen! !!!!

Nielsje
19 juli 2007, 12:21
Ziet er goed uit, maar ik zou inderdaad nog ff werken aan de toets.

wellicht schuren en lakken?

maar ik ben niet de Niels die met Merit heeft gehad (foto? 8-)), maar m'n foto staat wel ergens in het 'schaamteloze foto van jezelf' topic..

Ik ga binnenkort ook op vakantie, maar in Augustus ben ik terug, waar woon je zo ergens?

X-Rated
19 juli 2007, 12:37
Jaaaaaaaaaaaa geweldig!

En wat betreft de criticasters en de vernieling van de toets:

Je kunt dit ook uitvoeren als je zelf een gitaar in elkaar zet, dan kun je het veel netterwegwerken door aande onderkant van de toets een gootje te maken voor de weerstand :P

Credits voor Koen!

B_2_the_a
19 juli 2007, 12:59
als je dit zou combineren met het werk van bijvoorbeeld een charlotte... dan komt er wat speciaals!!

de gitaarnet gitaar misschien?
Samenwerking tussen verschillende bouwers met hun eigen specialiteiten

KoenB
19 juli 2007, 13:36
Ziet er goed uit, maar ik zou inderdaad nog ff werken aan de toets.

wellicht schuren en lakken?

maar ik ben niet de Niels die met Merit heeft gehad (foto? ), maar m'n foto staat wel ergens in het 'schaamteloze foto van jezelf' topic..

Ik ga binnenkort ook op vakantie, maar in Augustus ben ik terug, waar woon je zo ergens?

Ik ga dus ook op vakantie, ook in augustus terug :) Ik woon in de wilhelminalaan in de buitenhof. En ik ga echt niet dat schaamteloze foto topic doorspitten met zn bijna 2000 pages =/



Jaaaaaaaaaaaa geweldig!

En wat betreft de criticasters en de vernieling van de toets:

Je kunt dit ook uitvoeren als je zelf een gitaar in elkaar zet, dan kun je het veel netterwegwerken door aande onderkant van de toets een gootje te maken voor de weerstand :P

Credits voor Koen!

dat wordt mss het volgende project, zelf een halsje maken waar alles al netjes in zit ;)


als je dit zou combineren met het werk van bijvoorbeeld een charlotte... dan komt er wat speciaals!!

de gitaarnet gitaar misschien?
Samenwerking tussen verschillende bouwers met hun eigen specialiteiten

Dat zou ontzettend tof zijn! Die gitaar van charlotte wordt btw retemooi. Diep respect voor haar gitaarbouwkunst.

Frankiefrank2
19 juli 2007, 17:11
damn wat een vet idee.. Ik heb gister een gitaar gekocht voor 60 euro, met versterker :P die versterker verkoop ik weer. Maar die gitaar wil ik helemaal gaan verbouwen. Met leds in de hals. Ik heb dit iedee al langer, maar leds die aangaan waar je speelt zijn echt super orgineel, en gejat van koen.. maja beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Ik zal wat foto's schieten als ik bezig ben

Knbr
19 juli 2007, 18:42
Kun je de batterijen niet in de kop plaatsen doormiddel een gat te frezen of is de kop daar te dun voor?
Ik vind echt dat je mooi werk heb geleverd :D
de body ziet er goed uit mooie slagplaat alleen jammer van de stukjes plamuur in het board

KoenB
19 juli 2007, 19:15
@Frankiefrank2: Ik ben benieuwd hoe het jou zal vergaan, ik vertel je vast dat het niet makkelijk is ;) en maak 1 fout nooit: zet de minpool nooit aan de brug, altijd aan de topkam, dat voorkomt storingen.

@Knbr: Kop is te dun, anders had ik het zeker wel gedaan. Nu zitten die batterijen er op en het ziet er niet mooi uit, maar er is ff niets beters ;)

Frankiefrank2
19 juli 2007, 20:26
ja die tip staat al op me lijstje.. maar ik ga het misschien anders aanpakken dus dan heb ik dat niet nodig.

eerst maar eens kijken of ik dat fretboard er heel af kan slopen. Heeft iemand daar nog tips voor??
of gewoon de beitel erop anders maak ik daar even een topic over

Nielsje
19 juli 2007, 22:29
Goed, in augustus pm-en we wel even :)

succes!

Jayjay
21 juli 2007, 19:50
Ik vind het echt een super vet idee! Gaaf ook dat je het niet alleen bedenkt maar ook gewoon uitvoerd!

Persoonlijk zou ik denk ik volgende keer de toets eraf halen en dan zoveel mogelijk aan de onderkant frezen etc en dan weer terug op de hals maken.
Wel denk ik dat je nu niet meer je hals af kan stellen?? Kan me voostellen dat wanneer je aan de trusrod gaat draaien er draadjes af gaan?

KoenB
12 augustus 2007, 00:01
Zo, ik ben terug uit Frankrijk en ik ga binnenkort weer verder met dit project, hoewel ik er niet heel veel aan zal werken ivm introductieweek van de universiteit.

@Jayjay: Het + draadje zit niet vast aan de trussrod, het zit er tegenaan geduwd. Door het draadje uit het gat te pulken kan de trussrod gewoon worden versteld, en daarna kan het draadje weer terug.

Roro92
13 augustus 2007, 17:26
Fotooooos!

KoenB
13 augustus 2007, 23:23
En ik ben weer wat verder gekomen. Ik heb de beschermring voor de humbucker geplaats. Deze paste niet helemaal ivm de volumeknop, dus heb ik er stiekem een klein beetje vanaf gezaagd. Ook heb ik de hele kop gestript en deels zwart geverfd. Foto's? uiteraard:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZHEADSTOCK.jpg
De kop, moet op sommige plekjes nog een beetje worden bijgewerkt

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ZZPICKUP.jpg
De beschermring voor de pickup, met een kleine ingreep toch passend gemaakt :)

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/ALLES.jpg
de hele gitaar, ik vind hem zeker mooi worden


Nu binnenkort ff de tuners weer erin schroeven, en een schakelaartje ergens vandaan halen om in te bouwen. Even een ritje langs de electronicashop dus

jimihattricks
13 augustus 2007, 23:33
hij's erg 80's, met name de finish van de body vind ik goed gelukt

Roro92
14 augustus 2007, 09:09
Ziet er echt geweldig uit...alleen dat je het plamuur nog zo goed ziet :(.

savale
14 augustus 2007, 10:20
gaaf gedaan! Nog mooier: hele toetsen die oplichten :P (krijgt een ingeving) :)

KoenB
15 augustus 2007, 23:24
Dat is een beetje te erg kerstboom vind je ook niet? Ik heb liever een paar bescheiden lichtjes in mn gitaar :) ben nu trouwens ook aan het proberen een hals te bouwen, als dat lukt bouw ik er gelijk leds in, maar dan heel netjes

Knbr
16 augustus 2007, 20:00
Dat randje moet toch niet perse om de humbucker?

Ga je de nieuwe hals dan op deze gitaar proppen of op een andere (A)

KoenB
16 augustus 2007, 20:10
Die gaat op een andere gitaar, aangezien deze gitaar eigenlijk niet van mij is maar van een vriend van me (die draait ook voor de kosten op ghehe :p ). Waarschijnlijk ga ik ook zelf een body er bij bouwen, dus dat word een leuk doe het zelf projectje

heavymental
17 november 2007, 11:07
beetje hulp gehad van circuitsonline.net he:p
maar mooi gedaan:)moet ik ook eens probere:p
als je er niks op tege hebt tenminste:p