PDA

View Full Version : Nieuwe dwaze gitaarbouwer in spe



KoenB
20 juni 2007, 01:12
Ik vond dit forum via google, en als gitaarbouwer in spe kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ik ben 17 jaar, bijna 18, woon in Delft, en ben nu ongeveer een half jaartje aan gitaren aan het prutsen en knutselen. Ik heb nu 1 project af (een LED VUmeter in een behringer stratje van 40 euro bouwen + een repaint met geel-zwart schaakbordpatroon), wat wel redelijk gelukt is. filmpje daarvan: http://www.youtube.com/watch?v=HjOF1tgkMM4

Ik ben nu samen met een vriend van me zijn gitaar aan het verbouwen. Het was een goedkoop stratje van het merk Caliber met een zwart body en een witte slagplaat. Het ding wordt volledig verbouwd. Ik ga er nu een topic over starten, en dan duik ik mijn nest in.

Rocketman
20 juni 2007, 01:43
Echt heel mooi die VU meter....... lijkt me wel wat op mijn vintage Gretsch. :rockon:

djgitarist
24 juni 2007, 12:05
Stoer dat die vu meter in het rood uitslaat als je op z'n hardst die gitaar bespeeld.

Wil dat zeggen dat het signaal wat je de gitaar uit-stuurt op dat moment ook "in het rood" staat, d.w.z. vervormd is, of is de kleur van die leds voor de sier?

KoenB
25 juni 2007, 15:28
Stoer dat die vu meter in het rood uitslaat als je op z'n hardst die gitaar bespeeld.

Wil dat zeggen dat het signaal wat je de gitaar uit-stuurt op dat moment ook "in het rood" staat, d.w.z. vervormd is, of is de kleur van die leds voor de sier?

De kleur is eigenlijk voor de sier. Maar om echt in het rood te komen ben je wel belachelijk hard op die gitaar aan het hameren, dus eigenlijk geeft het ook wel een beetje aan dat je te hard speelt ;)

The Mess
25 juni 2007, 16:47
De kleur is eigenlijk voor de sier. Maar om echt in het rood te komen ben je wel belachelijk hard op die gitaar aan het hameren, dus eigenlijk geeft het ook wel een beetje aan dat je te hard speelt ;)

Hehe, das wel wat voor mij :)
Hoe heb je dat gedaan?

KoenB
26 juni 2007, 01:16
Wil je de hele werking weten, of alleen waarom die in het rood slaat?

The Mess
26 juni 2007, 15:08
Ik wil graag weten hoe je dat ding hebt ingebouwd, zoiezo leuk om te weten, en misschien leuk voor als ik geld overheb ;)

KoenB
26 juni 2007, 21:38
Het kost je zowiezo niet erg veel hoor ;)

Goed, om te beginnen heb ik van een relaxte elektronicasite een mooi circuitje gehaald. *klik* (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59). De onderdelen zijn gemakkelijk te krijgen in een elektronica-speciaalzaak. Er staat bij dat de schakeling 4,75 kost, ik ben er iets meer voor kwijt geweest (chipje was een euro of 6, de rest kost nauwelijks een euro bij elkaar). Even op een klein (!!!) printplaatje bouwen (er zijn van die plaatjes verkrijgbaar met voorgeboorde gaatjes waar je allerlei onderdelen op kan solderen, en soldeer ALTIJD een chipvoetje... direct aan de chip solderen en je kunt je chip weggooien!). Nu heb je in principe al een werkende VU meter.

Okee, LET OP. Hier ben ik de fout in gegaan, maar ik had niet echt meer zin/tijd om het goed te doen. Als ik jou was zou ik het wel doen. Door de VU meter direct aan te sluiten op het gitaarsignaal (dat doe je dus door de 2 signaaldraadjes te solderen aan de polen van de input) krijg je kraakjes. Die ontstaan door het aan/uit gaan van de ledjes, dat veroorzaakt spanningsverschilletjes. Het geluid is vrij ergerlijk, je hoort het niet als je flink aan het spelen ben, maar bij elke toon die je laat ringen hoor je het gekraak al gauw opspelen. ERGERLIJK dus. Wat doe je er aan? Een OpAmp er tussen zetten. Dit is mij niet gelukt, maar een OpAmp zorgt voor een scheiding tussen de 2 signalen. Hierdoor zal het gekraak weggaan of in elk geval drastisch verminderen. Ook kan het signaal versterkt worden met een OpAmp (daar is het ding eigenlijk voor), met als resultaat dat de VUmeter sneller uit zal slaan... maar dit is op zich niet nodig, aangezien het signaal precies goed is om de meter alleen in het rood te laten slaan als je ECHT hard speelt.
Opampjes kun je zelf bouwen, ze zijn ook in de verkoop als standaard Velleman-kits (zo'n beetje een begrip bij de electronicawinkels :P), doosjes met alle onderdelen en soldeerinstructies erbij.

Hopelijk heb je hier genoeg aan, verdere vragen hoor ik graag :)


Oh, en vergeet niet, dit ding werkt op een 9V blokje. Die zul je ook nog kwijt moeten in de gitaar, wat opzich zo gepiept is met wat freeswerk ;)

The Mess
26 juni 2007, 22:53
Mocht ik de tijd en expertise voor vinden, dan doe ik het misschien nog wel eens. In ieder geval tof dat je het hebt uitgelegd! :)
(Het zou misschien wel handig zijn, ik rag als een bezetene, misschien helpt het me om mezelf in te houden, en anders zien rode lampjes er tenminste cool uit ;))

KoenB
26 juni 2007, 23:51
Ik ken dat raggen (A) ik heb de gitaar als kadootje aan mn vriendin gegeven (sloeg erg aan) en zij speelt nooit in het rood... ik zo ongeveer altijd.

Maar ook zonder expertise kun je er gerust aan beginnen hoor, in het ergste geval burn je wat electronica tijdens het solderen. Maar je gitaar zal nergens last van krijgen ;)

Rocketman
27 juni 2007, 00:35
Die VU meter is echt top. Ik zou er patent op aanvragen als ik jou was en aan Ibanez verkopen of zo. :rockon:

KoenB
27 juni 2007, 23:14
Die VU meter is echt top. Ik zou er patent op aanvragen als ik jou was en aan Ibanez verkopen of zo. :rockon:

Helaas, er zijn al meerdere gitaren op de markt die een VU meter hebben (volgens mij was het een Olp gitaar die er eentje had)... dus een patentje zit er vast niet in... en sowieso, patent aanvragen kost 5000 flappen, en dat ik heb ik niet als 17 jarig rotjochie..

Ecah
30 juni 2007, 00:16
Heey,
gave creatie!
waar heb jij je gitaar vandaan?
(ikwoonookindelft ..en ben een broekie
in dit spul :sssh: )


trouwes, 5000 eurootjes is echt *** veel

KoenB
4 juli 2007, 13:21
Heey,
gave creatie!
waar heb jij je gitaar vandaan?
(ikwoonookindelft ..en ben een broekie
in dit spul :sssh: )


trouwes, 5000 eurootjes is echt *** veel

Die behringer was een gitaar van 40 euro gekocht bij feedback in de aanbieding, echt een barrel :p maar wel leuk om aan te knutselen. De rest van mn gitaren heb ik bijna allemaal bij dols muziekhandel gekocht, eentje bij han meyer, maar dat is een lul.

En 5000 euro is TE veel voor een arme youngster

Ecah
4 juli 2007, 15:00
ja die han meijer ofzoiets, daar was ik gisteren,
nou wat een gezicht kan die man trekken :seriousf:.
die stapt volgens mij echt e-l-k-e ochtend met
het verkeerde been uit bed.

maar het was wel grappig, want bij hem kwam ik
jody bernal tegen. echt een klein mannetje is dat
trouwens, ben echt totaal GEEN fan van hem, maar
wel lol

bij dols, die mensen zijn echt aardig hè? daar ga ik mijn
toekomstige gitaar kopen denk ik..ben alleen nog een
beetje aant twijfelen tussen een electrische of niet

en heey, die FredLeds zijn echt héél erg gaaf :hippie:

LaurentB
4 juli 2007, 18:13
Hahaha, geweldig die VU-meter!

KoenB
4 juli 2007, 20:00
Dols moet je gaan. Die gasten kunnen alles repareren aan je gitaar, en ze hebben best lekker spul hangen. Jan Morien (bij Han in de straat, richting de koepoortbrug) heeft ook mooi spul, die heeft meer echte merkgitaren.

Ace 1.15.19
9 juli 2007, 19:58
Helaas, er zijn al meerdere gitaren op de markt die een VU meter hebben (volgens mij was het een Olp gitaar die er eentje had)... dus een patentje zit er vast niet in... en sowieso, patent aanvragen kost 5000 flappen, en dat ik heb ik niet als 17 jarig rotjochie..

Inderdaad, OLP Guitars heeft onder andere een McSwain Signature model met een VU-meter. Al weet ik niet of zij hier de eerste mee waren. Hieronder effe een link met de foto. Link is van muziekshop Feedback.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=EOLEGMSTT

Precies hetzelfde model hing ook bij de gitaarwinkel in mijn dorp. Ik vond hem wel vet maar niet zozeer dat ik hem zelf wilde hebben, anders hing ie nou wel bij mij thuis aan de muur :roll:.

NielsW
10 juli 2007, 16:35
Ik vind dat echt heel gaaf, zo'n VU meter. Goedkoop gitaartje aanschaffen, lekker aanklooien en je hebt iets speciaals. Now that's the spirit :) Wil ik ook altijd nog een keer gaan doen, een goedkoop flutding ombouwen. Tof hoor!