PDA

View Full Version : HRD preampbuizen



niekb
19 juni 2007, 14:34
Hallo,

Vannochtend ben ik voor de 2e keer op pad geweest om een versterker te testen..dit keer een Engl thunder.

Toch is het ook niet wat ik zoek en gewend ben. Ik heb nu een fender Hotrod Deluxe en ik ben blij met het geluid alleen de drive is niet wat ik wil... Ik speel nu (thuis) met een metalzone pedaal maar zou meer de drive van de amp willen gebruiken, zeker als ik op het podium sta over een tijdje.

Nu zag ik dat er setjes preamp buizen te koop zijn waardoor de gain met 20 % omhoog gaat en de amp wat agressiever wordt. Ik zit eraan te denken om dit eens te gaan testen want elke keer als ik denk dat ik wat anders wil kom ik toch weer terug bij mn HRD.

Heeft iemand ervaring met de high gain kits SAG-FHG of de SAG-MHG preamp buizen van Groove Tubes?

Voor zover ik weet kan ik deze zelf installeren right? zonder biassen en gedoe..

Ik ben benieuwd of er mensen die me hier wat meer over kunnen vertellen en wat ik kan verwachten.

Groet'n Niek

almarvk
19 juni 2007, 15:39
Preamp buizen kan jezelf in de versterker stoppen. Geen enkel probleem. ToneFactory geeft, imho, goede beschrijvingen van hun preampbuisjes.

Jimwoud
19 juni 2007, 15:49
Ik weet niet wat voor soort distortion je zoekt. Maar je kunt wel andere voorbuizen in je hotrod stoppen, maar echt heel veel anders zal hij klinken. Hij heeft een heel mooi clean, maar de drive is gewoon erg zwak. Ik zou toch eerder opzoek gaan naar een ander pedaal. Voor zowel rock als metal zijn wel wat betere pedalen te vinden. en echt metal op een hotrod is geen ideale combinatie.

Nashville6120
19 juni 2007, 16:01
Ik denk dat het wel een stap in de goeie richting zal zijn maar verwacht zeker geen zware scheur. Het hele circuit van je amp is niet gebaseerd op een zware scheur maar op een mooie clean.
Maar het is zeker het proberen waard, pre-amp buisjes kosten geen drol!

ColourofFire
19 juni 2007, 16:42
Ff tussendoor, wat stond je tegen aan de thunder?

Ik heb er zelf eentje, ben er heel blij mee, zeker voor het geld waarvoor ik hem heb kunnen krijgen, maar de drive kanalen klinken voor mij altijd wat te braaf en glad. Vraag me af wat jouw commentaar is?

Ik heb er om het allemaal wat ranziger te laten klinken een EHX double muff voorgegooid, en op het pedaal en de versterker de drive vrij laag staan, daardoor gaat hij wat meer schreeuwen en klinkt het allemaal wat viezer, minder gepolijst.

BLOK182
19 juni 2007, 17:38
Misschien kan je je Hotrod eens meenemen naar een zaak met een hoop goede pedalen, niet de standaard Boss/Digitech handel. Waarschijnlijk haal je er met het juiste overdrivepedaal al een te gekke sound uit.

jorrit
19 juni 2007, 19:30
idd pedalen proberen lijkt mij het handigst... dat een metalzone je geen lekker scheur geluid geeft is al een heel oud verhaal..

niekb
19 juni 2007, 19:58
hallo,

Dank voor de reacties,
Het is niet de bedoeling om er metal op te spelen maar ik ben op zoek naar een wat voller groovend scheur geluid (ik weet zelf niet eens of dit een goede omschrijving is, blijft lastig)

Ik vind de combi HRD en de metalzone wel erg ok, t cleane vd amp in combi met een lage groovende scheur.
Dit in huis, ik heb 1x in de oefenruimte ermee gespeeld tot nu toe en kan nog niet echt zeggen hoe ik t dan vind. Binnenkort weer es jammen.

@ volouroffire:
Ik vond de Thunder opzich wel ok maar miste een beetje het vollere, heldere geluid van mn fender. Het ging me vooral om de drive. Clean is de HRD veel helderder, in combinatie met de metalzone is het geluid, imo, wat ronder, voller (wolliger?) Ik ga m later nog es proberen om te kijken hoe ie dan overkomt want ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel. Wellicht dat ik dan de screamer ook es probeer.

@blok182:
Ik zit er aan te denken om een keer een mxr m-151 double shot distortion uit te proberen. 2 kanaals pedaal. Wellicht dat die t goed doet met mn amp.

groeten

BLOK182
20 juni 2007, 00:30
Mijn tip is een winkel met een groot assortiment top-pedalen te checken, bijv. max guitars in den haag of jukebox in boekel. Probeer vooral niet op de bebaande paden te blijven zoals Boss, MXR, Digitech etc, durf ook wat exotisch te proberen:-) Een Hotrod heeft een prima clean als basis voor pedalen.

niekb
20 juni 2007, 01:03
wat versta je onder exotisch dan? Ik ben niet echt thuis in de verschillende pedalen.

Heb 2x boss (metalzone en heavy metal) en een of ander butt ibanez metal gebeuren die ligt te verstoffen. Ik gebruik eigenlijk alleen de mt-2. Ik heb eens een mxr zack wylde geleend van een maat van me maar dat was 10x niet wat ik ervan verwachtte...

Ik wil gewoon een lekkere distortion:lp:

Ik denk dat ik die preamp uiteindelijk toch een beetje op ga poetsen. Ik ben toch toe aan nieuwe buizen dus dat is wel het proberen waard denk ik.

BLOK182
20 juni 2007, 09:24
Eigenlijk alle high-end pedalen die je niet in een standaard-muziekzaakje-op-de-hoek ziet liggen. Denk aan MI Audio, Fulltone, Zvex, Crowter, Keeley, Barber, Maxon, Radial, T-rex en ga zo maar door. In pedalenland is ontzettend veel leuks te koop, zoveel leuker dan een mt-2:-)

niekb
20 juni 2007, 09:35
okee dan, ik ga me es ff verdiepen in die dingen. Nu heb ik een paar merken/types waar ik naar kan zoeken.

Thanx

Jimwoud
20 juni 2007, 09:58
Ik heb eens een mxr zack wylde geleend van een maat van me maar dat was 10x niet wat ik ervan verwachtte...

Die Zack Wylde is ook meer een overdrive/ booster, zo gebruikt hij hem ook, om z'n Marshall te pushen.

ColourofFire
20 juni 2007, 11:50
Ik knap sowieso altijd nogal af op een pedaal als er METAL of iets dergelijks opstaat... Met een gewoon goed distortionpedaal moet het ook kunnen.

Squier4ever
20 juni 2007, 12:13
Ik knap sowieso altijd nogal af op een pedaal als er METAL of iets dergelijks opstaat... Met een gewoon goed distortionpedaal moet het ook kunnen.

+1 hoor erg goeie dingen over de Fulltone Fulldrive 2 en de Jeckyll & Hyde distortion. maybe is trouwens een fuzzpedaal wel wat voor je.... ga gewoon eens lekker testen die meuk!

ColourofFire
20 juni 2007, 12:45
+1 hoor erg goeie dingen over de Fulltone Fulldrive 2 en de Jeckyll & Hyde distortion. maybe is trouwens een fuzzpedaal wel wat voor je.... ga gewoon eens lekker testen die meuk!

Jah die Jeckyll & Hyde is een erg lekker pedaal. Niet alleen voor metal, gewoon heel breed bruikbaar.

Jim Haagmans
20 juni 2007, 20:14
ik las in gitarist een review van een paar Blackstar distortions. Blackstar zijn ex-marshall technici die nu op zichzelf ontwikkelen. Pedalen kregen bijna allemaal een 5 en bij "niet goed" zei men bij ze allemaal (op 1 na die gevoelige potmeters had) dat er eigenlijk niets niet goed aan was. Zeker het proberen waard lijkt me. Zit een buisje in en schijn je echt supergeluiden uit te kunnen halen.

EDIT:

voor alle duidelijkheid, bij gitarist is een 5 het maximaal haalbare, dus niet op een schaal van 1 tot 10 ;)

niekb
3 juli 2007, 14:38
nou alsof t gister nog niet genoeg was geweest (one of those days) heeft mn amp t gister avond begeven...
Na 1,5 uur rocken en wat vage geluidjes klonk ie inenen echt k.t...

Ik rook een lichte branderige lucht dus meteen de stroom eraf. Ff gekeken gisteravond of er wat doorgebrand is.. niets gezien.. Vandaag heb ik de buizen ff geinspecteerd en de V1 preamp is microfonisch dus wellicht dat t daar vandaan komt... Ik heb meteen maar wat nieuwe buizen besteld.

Ik hoop dat dat het is want ik bedacht me dat ik m op een stoel had staan met leuning... dus wat ook nog kan is dat ie te warm is geworden... hopelijk valt t mee (trafo??) Heb m getest en ik ben aardig wat volume kwijt (had m op 3 en normaal dender je dan de keet uit)

Hopelijk heb ik eind vd week mn nieuwe lampen (EH12ax7 ecc83 V1 en V3, in V2 een JJ12ax7 ecc83s)

Kan ik meteen kijken wat dit doet met mn drive (als ie t dan weer fatsoendelijk doet heet dat:dontgeti:)