PDA

View Full Version : zelf pedaaltjes bouwen



Nimpf
22 november 2001, 17:23
ik heb gehoord dat dit mogelijk is ..
kan iemand mij tips geven over hoe je dit het beste kunt aanpakken?

greeeetz

moretel
22 november 2001, 21:39
Ik heb in de jaren 70 zelf aan de hand van schema's uit een boek een en ander aangeschaft en gesoldeerd. Het werkte, alles zat in een schoenendoos! jammer genoeg niet als relikwie bewaart.
Als je dit goed wilt doen heb je gedegen elektronica kennis nodig. Als je dat niet hebt is het leuk om te rommelen maar voor een goed geluid kun je er beter eentje kopen.

Maar als je aan de slag wilt moeten daar ongetwijfeld boeken over zijn.

Grooveyard21
23 november 2001, 09:21
Enigszins electronica kennis is niet verkeerd, maar een fuzz faceje is vrij een voudig zelf te maken. Er zijn op internet diverse site's te vinden waar je schema's van bestande kunt downloaden die kun je dan vervolgens nabouwen.

Ik heb zelf inmiddels een fuzzface, tremolo en MXR dynacomp gebouwd. Ik heb de resultaten vergeleken met het origineel en ze komen angstig dicht in de burt van het origineel. In het geval van de dynacomp is de nabouw in ieder geval 100% beter dan de Jim Dunlop mxr dynacomp reissue (de nabouw is dan ook nog true bypass).

Ik zou zeggen begin bij het begin met een eenvoudig effectpedaaltje en ga dan verder.


site's

http://www.hdn.tmfweb.nl
http://www.geofex.com

moretel
23 november 2001, 14:25
Is het prijstechnisch nog interessant?

Grooveyard21
23 november 2001, 14:31
Absoluut. Bijv.

De fulltone 69 fuzz face die ik nagebouwd heb kost normaal ongeveer fl 400,00 terwijl ik heb hem gebouwd hen voor ongeveer 75,00.

Mxr dynacomp vintage betaal je ook fl. 300 gulden voor en die heb ik ook voor 75,00 zelf gemaakt.

dus dat kan wel uit.

Ic3gl0vE
29 november 2001, 22:46
cool!
het enige nadeel is dat je van te voren niet weet hoe je pedaal gaat klinken want op geofex.com zeggen ze daar nix over

Grooveyard21
30 november 2001, 13:50
Da's waar. maar als je weet hoe het origineel klinkt, dan weet je ook ongeveer hoe de zelfbouw versie gaat klinken, tenminste als je het goed doet.

Ic3gl0vE
30 november 2001, 19:42
dat is waar ja...
heeft iemand een bouwschema van een metalpedaaltje? :smile:

poeyerke
1 december 2001, 12:57
Hier heb ik een hoop schematjes voor je:

http://www1.korksoft.com/~schem/effectsheaven.htm

Vergeet niet dat je vaak op zoek moet naar moeilijk verkrijgbare en dure componenten, je hebt ze in zoveel soorten, en om dat ene geluid te krijgen moet je vaak oude componenten hebben die niet veel meer gemaakt worden.

Success

Ic3gl0vE
1 december 2001, 13:18
deze heeft ook erg veel

http://hail-eris.com/~stompbox/pedals/schematics.html

soup
15 juni 2004, 21:57
Ik heb in de jaren 70 zelf aan de hand van schema's uit een boek een en ander aangeschaft en gesoldeerd. Het werkte, alles zat in een schoenendoos! jammer genoeg niet als relikwie bewaart.
Als je dit goed wilt doen heb je gedegen elektronica kennis nodig. Als je dat niet hebt is het leuk om te rommelen maar voor een goed geluid kun je er beter eentje kopen.

Maar als je aan de slag wilt moeten daar ongetwijfeld boeken over zijn.
ik weet dat dit een oud topic is maar ik ben erg geinteresseerd in het bouwen van effectenpedaaltjes en ik ken nix van electronica of solderen.

Dus nu m'n vraag is er nu een boek dat je kunt kopen over het bouwen van effectenpedaaltjes of iets wat erop lijkt zoals hierboven werd gezegd want ik snap nix van die schema's

En wat heb je eigenlijk nodig om te kunnen solderen?? als ik dat al ff kan vragen

Diedo
15 juni 2004, 22:29
soldeerbout soldeer en onderdelen :D een schema en een beetje inzicht en handigheid

Bluesbreaker
15 juni 2004, 22:38
http://www.generalguitargadgets.com/v2/index.php?option=displaypage&Itemid=50&op=page&SubMenu=

is een hele handige site, ik heb zelf zonder vooraf enige electronicakennis te hebben (natuurlijk wel van alles op het net opgezocht) zelf een tonebender gemaakt, hij is nu vrijwel af en klinkt heel goed, ik moet nog wat dingen veranderen, maar het geluid goed

soup
15 juni 2004, 22:51
soldeerbout soldeer en onderdelen :D een schema en een beetje inzicht en handigheid
wat moet ik dan allemaal kopen als beginner en als ik een makkelijk effectpedaaltje heb dat ik zou kunnen maken , dus soldeerbout en onderdelen en waar kan ik die soldeerbout kopen en onderdelen , ik heb gelezen bij electronica zaken (zijn er daar grote winkels/ketens van in Nederland want in België zou ik niet direct iets weten of zijn hier andere belgen die er weten zijn??)

Bluesbreaker
15 juni 2004, 22:54
ik weet niet wat je van plan bent, maar als je een printplaatje wilt etsen zul je daar ook nog wat materiaal voor nodig zijn

Diedo
15 juni 2004, 23:26
neehoor je kan het ook gewoon op een proefprintje doen, die hebben eilandjes van 3 per contactje, en dan kun je het het een beejte leuk inrichten dat het niet zoveel ruimte inneemt en dan de eilandjes doorverbinden waar je normaal een strip zou hebben,... je kan ook draadbrugen trekken. maa rje hoeft dus niet te laten etsen.. het vereist alleen wat meer inzicht.

birt
15 juni 2004, 23:43
wel ik heb een fuzzface gemaakt en ben die nu aan het modden en uitbreiden en een booster aan het bijsteken in datzelfde pedaaltje, en ik kende er ook niets van

het is wel even zoeken want je mag er zeker van zijn dat je fouten zal maken :wink:

Ché
15 juni 2004, 23:50
welk effect is het simpelste om te beginnen?
welk boek is interessant te lezen of is dat niet nodig?
ik ben leek :-?

hadv
16 juni 2004, 00:15
ik ken er geen boeken over
een vervormer is verreweg het makkelijkst om 2 redenen:
- weinig onderdelen
- niet erg kritisch

kijk ook eens op http://www.diystompboxes.com/pedals/index2.html

_Gràve_£ord
16 juni 2004, 02:04
domme vraag wellicht maar waar haal je het omhulsel of koop je daarvoor gewoon een super goedkoop pedaaltje of wat :???:

G.

Robbert
16 juni 2004, 02:09
Je kan aluminium bakjes halen bij de electronica winkel, of van Internet af.

dejohan
16 juni 2004, 04:10
Je kan aluminium bakjes halen bij de electronica winkel, of van Internet af.
Waar dan? En de footswitch?

Want die zijn lastig en duur te vinden, heb ik het idee.

Robbert
16 juni 2004, 11:42
Footswitch is het "moeilijkst" om te vinden. Je moet het alleen niet erg vinden om internationaal te gaan bestellen als je met pedalen bezig gaat.

Banzai effects (even zoeken met google voor de URL) heeft veel spullen voor de dhz-er en zit in Duitsland.
http://smallbearelec.com electronics zit in de VS en heeft nog veel meer.

Om te kunnen betalen bij SBE, moet je je inschrijven bij Paypal. Dat is een zeer bekende manier van betalen over Internet.

Dirk_Hendrik
16 juni 2004, 11:55
Als ik alles hierboven lees zou ik sommigen willen afraden aan het zelfbouwen te beginnen. Zelfbouwen betekent:
- Voorstudie
- Ontwerpen/ bestaand ontwerp doorgronden/begrijpen
- Het kopen en vaak opsporen van onderdelen.
- het bouwen, foutzoeken, (vandaar ook die voorstudie...)
- Het testen

etc etc.
Al deze factoren maken het zelfbouwen. Als je één die stapp(en) als onoverkomelijk ziet kun je beter kant en klaar spul kopen. Zelfbouwen is ook een sport die inventiviteit nodig heeft. Ga es browsen! Alle in dit topic gestelde vragen zijn al tig keer gevraagd.

En tenslotte, Zelfbouwen hoeft lang niet altijd goedkoper te zijn dan kant en klaar.

soup
16 juni 2004, 14:28
al deze:

Voorstudie
- Ontwerpen/ bestaand ontwerp doorgronden/begrijpen
- Het kopen en vaak opsporen van onderdelen.
- het bouwen, foutzoeken, (vandaar ook die voorstudie...)
- Het testen


..dingen zou ik erg graag doen ik heb er ook geen probleem mee , ik wil gewoon iets bijleren en als het dan aardig lukt , er gewoon verder mee gaan , want het lijkt me erg leuk om zoiets te doen en als je dan bv. een effectpedaal af hebt en het is je sound en het werkt goed dan geeft dat je enorme voldoening dus..

Gretsch6120
16 juni 2004, 15:09
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

birt
16 juni 2004, 16:14
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

hier vlakbij hebben ze ook dpdt's voor 10 euro maar je moet geluk hebben dat ze niet in bestelling zijn anders kan je maanden wachten

Bluesbreaker
16 juni 2004, 18:44
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

Wat voor DPDT-switches hebben ze daar dan? Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet en ik die nog niet kan vinden, mn 2e effect is wel al af, daarvoor was ik een 6-punts nodig. Die zijn beter te vinden hier in de buurt.

Bluesbreaker
16 juni 2004, 18:47
neehoor je kan het ook gewoon op een proefprintje doen, die hebben eilandjes van 3 per contactje, en dan kun je het het een beejte leuk inrichten dat het niet zoveel ruimte inneemt en dan de eilandjes doorverbinden

ja, maar als je dan iets met een ictje wilt maken moet je daar weer en speciaal proefprintje voor hebben en bovendien is etsen helemaal niet moeilijk

Gretsch6120
16 juni 2004, 18:49
Nou, ik vroeg om een DPDT switch, en toen trok hij een bakje open waar er toch zeker een stuk of 20 inzaten. Hij zei: "zeker voor de gitaar he? daar komen ze wel vaker voor"
Of hij 3PDT switches heeft, heb ik niet gevraagd.

Nielsje
17 juni 2004, 00:15
het bouwen van effecten is best te doen, maar je moet er idd wel een beetje voor studeren

je hoeft niet precies te weten wat de schakeling doet..

maar je moet wel weten hoe je iets moet aansluiten, weerstanden zal geen probleem zijn..condensators moet je al weten...en transistors zijn in het begin een ramp! (ik weet het....i've been there)

maar als je gewoon je type transistor intypt bij google komt er vanzelf een spec. sheet voorbij met aansluitingen..

begin met een booster of overdrive, weinig onderdelen, en je hoort metteen of ie het doet of niet.

deze kan je ook nog doen op een stukje gaatjesbord..

delay's en flanger etc moet je eigenlijk al printplaat voor gaan etsen en dat kost ook weer tijd, geld en ervaring..

maak je niet te druk over de behuizing en schakelaars..

Tis leuk om te proberen en zeker leerzaam

have fun!

Dirk_Hendrik
17 juni 2004, 10:01
Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet .

Die 9 punts is alleen nodig als je je led wilt laten branden. Het effect zelf kun je dus al lang afbouwen. Verder kun je ook een gewone 2pdt schakelaar gebruiken en een z.g.n "millennium bypass" toepassen.

hadv
18 juni 2004, 02:16
probeer iemand te vinden die al verstand heeft van electronica, die kan je in no-time de fijne kneepjes leren
als je het helemaal in je 1-tje moet doen kost het veel tijd, zweet, ergernis enzo

ff een ouwelulleverhaal: mijn eerste versterker was een 8-watt transistor met germanium transistoren (35 jaar geleden). die heeft me twee maanden gekost om te maken en heeft het maar 10 seconden gedaan
een troost: tegenwoordig met opampjes enzo is eea veel makkelijker (en effecten zijn sowieso veel makkelijker dan versterkers)

Nicias
25 juni 2004, 19:56
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

Wat voor DPDT-switches hebben ze daar dan? Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet en ik die nog niet kan vinden, mn 2e effect is wel al af, daarvoor was ik een 6-punts nodig. Die zijn beter te vinden hier in de buurt.

Hey die 9punts switch konden we toch bij *geen reclame* halen?
En trouwens de eerste keer etsen ging toen bijna fout ..remember

Nicias
25 juni 2004, 19:57
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

Wat voor DPDT-switches hebben ze daar dan? Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet en ik die nog niet kan vinden, mn 2e effect is wel al af, daarvoor was ik een 6-punts nodig. Die zijn beter te vinden hier in de buurt.

Hey die 9punts switch konden we toch bij *geen reclame* halen?
En trouwens de eerste keer etsen ging toen bijna fout ..remember

Nicias
25 juni 2004, 19:58
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

Wat voor DPDT-switches hebben ze daar dan? Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet en ik die nog niet kan vinden, mn 2e effect is wel al af, daarvoor was ik een 6-punts nodig. Die zijn beter te vinden hier in de buurt.

Hey die 9punts switch konden we toch bij *geen reclame* halen?
En trouwens de eerste keer etsen ging toen bijna fout ..remember


JAM FOREVER!

Nicias
25 juni 2004, 19:59
Ik dacht tot voorkort ook dat footswitches moeikijk te verkrijgen waren.
Vorige week naar een electronica zaakje in Roermond geweest en tot mijn verbazing hebben ze daar zowat alles wat je nodig hebt om een eigen pedaaltje te maken. Zelfs kwaliteits DPDT-switches voor 9,50 euri.

Wat voor DPDT-switches hebben ze daar dan? Ik heb mn 1e effect nog steeds niet af omdat er een 9-punts switch in moet en ik die nog niet kan vinden, mn 2e effect is wel al af, daarvoor was ik een 6-punts nodig. Die zijn beter te vinden hier in de buurt.

Hey die 9punts switch konden we toch bij *geen reclame* halen?
En trouwens de eerste keer etsen ging toen bijna fout ..remember


JAM FOREVER!