PDA

View Full Version : Waarom is er geen beweging in mijn halspen te krijgen?



Spitfire
19 juni 2007, 13:18
Ik wilde de halskromming van mijn akoestische gitaar een beetje bijstellen (heb ik ook al eens eerder gedaan), maar op een of ander manier is er geen beweging meer in die halspen te krijgen. Ik druk/duw best hard, maar ik durf niet echt harder te duwen omdat ik bang ben iets kapot te maken.
Iemand ideeën?

Laser
19 juni 2007, 13:38
Als de halspen wat vast zit is het belangrijk eerst wat kruipolie te laten inwerken ( type WD40): een héél klein beetje olie aan de moer aanbrengen (met oorstokje of iets dergelijks) zodat de olie tussen moer en draad op de stang kan kruipen, en wat laten inwerken.
Dan opnieuw proberen.
Met wat gevoel en kracht moet dat lukken.
Zelf heb ik dat ook eens voorgehad, en met wat olie en dan wat kracht kreeg ik er uiteindelijk beweging in. Ik dacht eerst dat ik de stang had overgetrokken - zo een knap gaf dat - maar het bleek loos alarm. Alles verliep goed.
Succes!

Spitfire
19 juni 2007, 13:57
Hell yeah het werkt ook nog :D

Heel, heel, heel erg bedankt (en ik schrok me de knetter van die knap toen ie los kwam...)!

Laser
19 juni 2007, 14:56
:cooler:
Keigoed gedaan, weer wat bijgeleerd.
Nu voorzichtig bijstellen, ik probeer niet meer dan 90° per keer, laat de hals dan wat rusten ( hout heeft wat tijd nodig om bij te stellen).
Het geeft wel een goed gevoel wanneer je de klus zelf geklaard krijgt.
:)

Enra
21 juni 2007, 19:44
Hé Laser,

Bij jou is het dus ook gelukt!!! Mooi!

Laser
21 juni 2007, 21:28
Ja,
ooit zet je de stap om zelf aan je gitaar te sleutelen,
en de eerste keer is dat altijd met klamme handjes.
Net als een zadel maken, plectrums maken,
een nieuw lief.... 8-)
En telkens weer dat heerlijke gevoel dat het gelukt is.
Ik zou die eerste keer niet gebruiken op een Martin D45 of zo,
maar zelfs op de Hashimoto D41 copy was het wel echt spannend.
Eens die drempel genomen is het kinderspel en vingertopgevoel.

En spelen maar!