PDA

View Full Version : Ohm mismatch = beter geluid?



Misery Signals
19 juni 2007, 13:03
Hello,

Ik ben dus wat aan 't experimenteren geweest met een head en één/twee cabs...

Ik heb ook de cabs apart aangesloten. Nu weet ik tuurlijk wel dat je voor een 1 head-1 cab combinatie voor beide een gelijk aantal ohm moet nemen, en dat voor beide cabs de impedantie vanuit de head wordt gedeeld? Het viel me echter op dat, als ik de uitgang van de head op 4 ohm nam en dan naar 16 ohm in mijn cabinet (of 8 voor het andere, een hogere waarde dan de head dus), mijn geluid veel beter werd. Harder, voller, strakker, meer definitie,...

Is dit mismatchen verantwoord om te doen? Ja toch dacht ik? Zolang de waarde vanuit de head niet meer is dan die van je cabinet...

Ff de kluts kwijt :-)

bass blom
19 juni 2007, 13:10
hoe was het ook alweer?
als je er iets meer aanhangt is niet zo'n probleem.
minder is wel om moeilijkheden vragen..

Misery Signals
19 juni 2007, 13:13
Minder doe ik toch niet? Ik zet het cab op juist meer ohm... Alhoewel ik toch dacht dat des te minder ohm des te harder je geluid... ?

almarvk
19 juni 2007, 13:29
Jongens, kijk 's hier: impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)

Mitch
19 juni 2007, 16:07
Het schijnt, het schijnt.... schijnen doet de zon ! Check inderdaad de FAQ even, die staat er juist om dit soort vage antwoorden te voorkomen.

Powerchordschuiver
19 juni 2007, 16:27
Voor een buizen versterker schijnt het omgekeerde te gelden! De buizen versterker mag niet gebruikt worden met speakers van een lagere ohmage.

Je spreekt jezelf tegen in de tweede regel.
Verbeter dat 's effe joh!


"Als je wilt horen hoe Satan klaarkomt met de bruutste oerbrul ooit, beluister dan de track 'Goat Perversion' van Impaled Nazarene!!"

almarvk
19 juni 2007, 19:15
Om misverstanden te voorkomen raad ik echt een ieder aan om hier geen meningen neer te zetten.

Unicron
19 juni 2007, 20:38
? Het viel me echter op dat, als ik de uitgang van de head op 4 ohm nam en dan naar 16 ohm in mijn cabinet (of 8 voor het andere, een hogere waarde dan de head dus), mijn geluid veel beter werd. Harder, voller, strakker, meer definitie...

Ik zou de weerstand van je box eens meten en misschien de bedrading nakijken, of wellicht is in je top ooit iets verkeerd aangesloten? (Een tech kan de weerstand van je trafo meten.) Een mismatch klinkt zelden krachtiger dan een goede match tussen box + top. Als het verschil zo groot is als jij zegt zou ik denken dat er iets niet okee is.

Negative K3 fan
19 juni 2007, 23:48
Ik zou de weerstand van je box eens meten en misschien de bedrading nakijken, of wellicht is in je top ooit iets verkeerd aangesloten? (Een tech kan de weerstand van je trafo meten.) Een mismatch klinkt zelden krachtiger dan een goede match tussen box + top. Als het verschil zo groot is als jij zegt zou ik denken dat er iets niet okee is.

dat zou ook mijn eerste ingeving zijn.

Maar als het beter klinkt is het misschien wel het overwegen waard om die stand te gebruiken, al lijkt het me onverstandig om van een 4 ohm uitgang naar een 16 ohm uitgang te gaan omdat dit een factor 4 verschil veroorzaakt en dus kan resulteren in voltage spikes van meer dan 1000 volts op je uitgangstrafo en daar zijn ze niet voor ontworpen!

guitarguru
20 juni 2007, 08:36
Ik kan me nog wel herinneren dat ik mijn Vox AC30 vroeger ook op een andere ohmage zette voor een wat opener sound. Dat had ik zelfs ergens gehoord van mensen die er verstand van hadden. Was een algemeen bekend en gebruikt trucje.

guhlenn
20 juni 2007, 09:37
waarom zou hij stuk zijn als het beter klinkt? smaak is toch subjectief? Heb het ook wel eens met een marshall gedaan, heeft best een groot effect op je sound. sommigen zweren erbij.

ACSlater
20 juni 2007, 22:32
Nu het toch over het onderwerp ohm gaat, heb ik een vraag. Mijn Fame 4x12 heeft een standaard "Marshall" bedrading zoals je die hier terug vind:
http://www.marshallamps.com/downloads/files/Cabs%20Hbk.pdf

Als ik het goed begrijp dan heb ik met de speaker op mono op de linkeringang 16 ohm en als ik de rechter zou gebruiken 4 ohm. Klopt dit? In het pdf'je van Marshall staat volgens mij een foutje met betrekking tot left en right.

Ik heb eigenlijk geen idee op welke impedantie mijn versterker staat maar wil het nu in ieder geval goed hebben.

Unicron
21 juni 2007, 10:48
kabel erin en op het einde van de kabel aan tip en sleeve even meten met een multimeter