PDA

View Full Version : goedkoopst mogelijke multitrack oplossing.



Frankiefrank2
19 juni 2007, 13:00
Hallo,

Ik wil voor mijn band het een en ander opnemen. Omdat ik verwacht een beperkt aantal kanalen te hebben wil ik eerst de drums opnemen, en dan later de rest erover heen via overdubbing. Is dit een goede oplossing? (ik ben nieuw in het record wereldje)

Kwaliteit van de opname hoeft niet op en top te zijn, het gaat erom om wat muziek op te nemen om zelf te luisteren (echte cd wordt in een studio opgenomen)

Nou wil ik ongeveer 4 of 6 tracks tegelijk kunnen opnemen (op laptop) Welk apparaat is hiervoor geschikt en hoe gaat het in zijn werk.

Tevens heb ik een mixertje gezien van yamaha MW 10 (goedkoopste uit de serie) en is momenteel in de aanbieding bij feedback. Hiermee kan je volgens mij alleen maar 2 tracks opnemen volgens de site.

The MW delivers true plug-and-play USB audio input/output interfacing, and lets you easily mix your audio sources down to two-track stereo for recording to computer.
Terwijl mij juist het voordeel van in meedere tracks opnemen lijkt dat je de instrumenten achteraf kan levelen en beetje bijschaven. Dat is met deze usb mixer dus niet mogelijk??

De vragen op een rijtje:
- Welk apparaat voor multi track opnemen op laptop?
- De yamaha mw10 is dat wat voor mijn doel en kwalitatief gezien??
- Eventuele tips omtrent het opnemen?

p.s. De opname apparatuur is ook voor thuis om alleen wat gitaar ideetjes vast te leggen. (momenteel doe ik dat met audacity en een philips soort van "my first microphone ding" en een latency van 18 uur.)
Doormiddel van het aan te schaffen apparaat wil ik mijn betere shure microfoon aansluiten. En latency bij overdubben tegen gaan.

Alvast bedankt.

Frank

Ic3gl0vE
19 juni 2007, 13:24
Yamaha mengtafels zijn wel ok, ik heb zelf een MG16/4, die doet gewoon goed wat 'ie moet doen en alles voelt stevig aan.
De MW10 stuurt inderdaad maar 2 tracks door naar je computer: alle sporen die je op dat moment opneemt worden dus naar een stereo (of 2x mono) kanaal gestuurd en dat was het. Kan voor een demo prima zijn, maar je opties om het na te bewerken zijn gewoon wat beperkter.

Hoeveel wil je uitgeven? De goedkoopste alles in een multitrack optie lijkt mij een tweedehands harddiskrecorder. Je zou ook voor een 8in/8uit geluidskaart kunnen gaan, maar dan heb je geen micpre's en die heb je wel nodig: dat zou betekenen dat je een mengtafel erbij zou moeten kopen die op z'n minst direct outs heeft maar het liefst 8 subgroepen.
een harddiskrecorder heeft de micpre's ingebouwd en je kunt de sporen gewoon in je computer laden zodat je het op je pc kunt bewerken.

Frankiefrank2
19 juni 2007, 17:00
en wat gaat zoiets kosten.?? Wat wel een voordeel is van die mixer is dat er softwarepakket bij zit.
Maar dat moet ook wel op een andere weg te verkrijgen zijn....

Ic3gl0vE
19 juni 2007, 17:10
als software kun je Reaper gebruiken, dat is gratis.

Kijk op marktplaats onder adv. nr. 8978269813 daar staat een roland VS-840 voor 225 euro. Ben er zelf alleen niet zo goed in thuis wat goed is en wat niet.

Frankiefrank2
25 juni 2007, 20:28
dat multitracken ben ik een beetje vanaf, ik denk dat ik heel simplistisch de drums ga opnemen met 1 of 2 mics en dan alles los erover heen opnemen teveel moeite.

Het gaat voornamelijk om thuis wat gitaarideetjes netjes op te nemen, (met behoud van mijn buizenbak sound.)
Dat wil zeggen, dat ik mijn mic Shure beta 58 wil gaan inruilen voor een SM57 die shure heb ik ooit is gekregen, hij is nog 100%. (al klinkt het daar niet verkeerd door als je gitaar opneemt, misschien houw ik hem ook wel)



en een oplossing ga zoeken om dat geluid van die mic in me laptop te krijgen.
Ik heb na oriënteren 2 opties over.

iets in de richting van een tascam us-122 (159 euro)
of iets in de richting van yamaha mw-10 (159 euro)



De tascam is voor zover ik het goed begrepen heb een externe geluidskaart met een preamp erin.

en de yamaha mw-10 is een mixertje met preampen erin, usb aansluiting.

Hiermee kan je dus meerdere mics aansluiten dit kan handig zijn voor drums en het geheel op te nemen, alleen kan je later dan niet meer de volumes aanpassen enz., dus ik vraag me af of het dan zin heeft om zoiets aan te schaffen.

Wat ik ook denk is dat je voor 159 euro meer kwaliteit uit de tascam haalt dan uit dat mixertje. Kan iemand dit beamen?


Wat zouden jullie aanraden, voor gewoon in de eerste instantie thuis opnemen en evt voor de band wat. (incidenteel)



voor software heb ik cubase sx3 dit werkt ook samen met beide apparaten neem ik aan?

Ic3gl0vE
25 juni 2007, 20:32
Ik zou de mengtafel nemen: dat is altijd handig en je kunt er van alles op aansluiten zonder dat je kabels hoeft te wisselen. Als je wilt kun je natuurlijk nog steeds spoor voor spoor opnemen zodat je alles in cubase verder kunt bewerken.

steinberg is eigendom van yamaha dus je mag sowieso verwachten dat die usb mengtafel gaat werken. Ik verwacht echter ook geen problemen met die tascam.

Frankiefrank2
25 juni 2007, 21:02
dat kabels verwisselen is geen ramp, zovaak is dat niet nodig.

en ten 2de kan je met die tascam ook spoor voor spoor opnemen, dus deze 2 argumenten kunnen voor mij geen doorslag bieden.

Ic3gl0vE
25 juni 2007, 21:17
en ten 2de kan je met die tascam ook spoor voor spoor opnemen,

Dat sowieso :) Ik bedoelde meer dat je op de yamaha kunt kiezen welke kanalen wel en welke niet naar de pc gaan.


't zijn toch allebei een beetje andere apparaten dus ik denk dat de keuze vooral persoonlijk is. Ik denk dat je het beste eens kunt kijken of een winkel beide apparaten heeft zodat je de geluidskwaliteit kunt vergelijken. Op de sites van de fabrikanten kun je ook meestal wel handleidingen vinden, misschien vind je daarin iets wat bij een van de apparaten ontbreekt en kan dat je verder helpen.

bert k
25 juni 2007, 23:27
Hm, sm58beta inruilen voor een 57 zou ik beslist niet doen, ze ontlopen elkaar maar weinig. Een beta58 is een mooie veelzijdige mic, je kan er net wat meer mee dan een 57, ook prima gitaar mee opnemen.

Frankiefrank2
26 juni 2007, 00:19
we hebben het nu denk ik over 2 verschillende mics, ik heb die dynamische zangmicrofoon, shure beta 58A als ik het goed heb.

Ik heb het niet niet helemaal goed vermeld, ik wist niet dat er een SM 58 was die er kwa naam erg op lijkt.

edit,
ik heb me wel eens laten vertellen dat ze die ook wel eens gebruiken voor gitaar, daarom heb ik hem nog niet eerder geruild maar het lijkt me beter om een mic te hebben die daar specifiek voor is.
En sennheiser 606 komt ook in aanmerking.
Wat zijn de grote verschillen tussen die 2. behalve het model

Ik heb celestions V30's ... (ik weet niet of dat iets te maken kan hebben met de mic keuze ivm frequenties en al dat geleuter :) )

harrie-beton
26 juni 2007, 09:12
Er is veel over de sm57 geschreven en gescholden en ik ben geen voorstander van deze mic voor een gitaarspeaker. Die beta is veel beter. Een microfoon moet het geluid uit de speaker registreren (punt) , het is een fabeltje dat een microfoon nog allerlei extra dieptes in je geluid geeft.
Het lijk me niet de bedoeling dat je verder over deze mic ingaat, gebruik de zoekfunctie, neem een kopje koffie en ga lezen.

nu over recording:
Als je een redelijk mengtafeltje hebt die niet te veel ruist heb je alleen een goede PCI geluidskaart nodig. Er zijn ook geluidskaarten met pre amps ingebouwd. Dat is echter duurder natuurlijk maar kan ik je sterk aanraden vanwege het gemak. Er zijn vele keuzes en net als met auto's, er zijn weinig slechte keuzes te maken. Kies wel a merken, Tascam, M audio, presonus of Alesis of ESI.
Die losse recorders leggen het meteen af tegen elke pc.

Frankiefrank2
26 juni 2007, 14:09
maar dat yamaha mixerje is toch ook meteen een externe geluidskaart?

het zelfde als de tascam alleen kan je dan meerdere kanalen tegelijk opnemen.
Dus voor mijn gevoel (omdat de tascam veel minder functies heeft voor 160 euro die functies van betere kwaliteit zullen zijn) is de tascam beter voor je geld. Of is dit een foute beredenering.??



Ik twijfel tussen die 2

bert k
26 juni 2007, 15:28
Met dat mixertje kan je wel meerdere kanalen tegelijk opnemen, maar die worden dan gemixed en als een enkel stereosignaal naar de computer gestuurd, dus zo'n voordeel is dat niet. Wil je echt ieder instrument apart kunnen bewerken moet je ofwel ieder instrument apart opnemen, ofwel een duurdere geluidsdoos kopen. Presonus Firepod, 395 euri, hoor je veel over, die kan 8 kanalen tegelijk aan.

Frankiefrank2
26 juni 2007, 16:27
nou die 200 euro vind ik het niet waard. Dus het multitracken valtsowieso af.
Maar heb ik het goed begrepen dat dat yamaha mixertje dus ook meteen als externe geluidskaart fungeert, en als ik wil gaan overdubben ik geen last heb van een latency.. (wat ik nu wel heb met me laptop als ik via audacity het een en ander opneem, de tracks lopen niet synchroon dan)

Ic3gl0vE
26 juni 2007, 19:15
Ja, dat heb je goed begrepen.

Op synthforum.nl (http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=81002) staat nu voor 190 euro een ESI quantafire 610 te koop, misschien is dat ook wel wat. Klik maar op de link dan kom je bij de advertentie.
Ik ken de verkoper overigens niet.

harrie-beton
26 juni 2007, 19:31
een mixer is goedkoop vanaf 40 euro heb je een bruikbare, een goede geluidskaart vanaf 100. Dat is dan 4 sporen tegelijk. Daar kun je met de juiste kennis en microfoons al heel wat leuke opnames mee maken. Met weinig latency. Omdat het digitaal spul is heb je altijd latency. De kunst is om die latency onder de paar msec te houden. 140 euro dus! (ex microfoons)

De firepod blijft keuze 1 als je geen mixer hebt.