PDA

View Full Version : muziektheorie



jerzeyman
14 januari 2003, 16:54
hey,

ik ben nu die muziek theorie aan het leren, maar het is zooo moeilijk op een gegeven moment, hebben jullie dat ook ervaren ? Ik kom nou niet echt uit met verhoogde en verlaagde intervallen. Ken ik dat intervallen gedoe nou overslaan ? Of heb je dat later nodig als je zelf nummers wil gaan maken ? Of heb je gewoon alles nodig ? Wat adviseren jullie me om te leren? Ik heb het boek van Bernard nelleke "eenvoudige muziekleer". Maar hijs wel pittig, Weten jullie geen makkelijkere boeken, waarbij met tabs gewerkt wordt en zo de muziektheorie uit wordt gelegd >?

groeten jerz

schaap
14 januari 2003, 18:06
ik weet hoe je je voelt, er zijn meerdere malen geweest waarbij ik dacht;
Ik kan spelen, nu nog de theorie erachter leren, en ik heb het zo ontzettend vaak weer weggegooid omdat ik het zat was en het erg moeilijk vond. Mn enige advies is doorzetten, daar ben ik zelf ook nog mee bezig en je moet gewoon hoe moeilijk het ook is, niet stoppen en gewoon om hulp vragen als je het echt niet snapt.

dirkw83
14 januari 2003, 19:09
wat ook helpt, is om iemand te vinden die verstand heeft van zaken (heb ik geluk mee). Die kerel msn ik altijd ff met een vraagje (waarom zit er een B7b7 in Nothing Else Matters terwijl het nummer in Em staat en D# dus daar niet thuis hoort?).

Makkelijk is het zeker niet. Moet je anders eens proberen om gewoon met je ov in de trein te stappen en je gedachten eens vrij over de theorie te laten gaan. Kun je ook heel veel van leren.

moretel
14 januari 2003, 19:42
Ik zit soms wel een uur op 1 theoretisch dingetje, maar zo langzamerhand wordt het duidelijker en ga ik er steeds meer van terug vinden in mijn spel.
Af en toe droom ik ervan en soms heb je van die momenten dat je het snapt en ineens weer niet maar later vallen er weer een aantal zaken samen.
Uiteindelijk geeft het veel voordeel als je snapt hoe bepaalde zaken in elkaar steken.

jerzeyman
14 januari 2003, 22:43
Ja dat heb ik ook wel dat ik heel lang op 1 ding zit. Ik zit nu die toonladders uit me hoofd te leren, a t/m g mineur en majeur, maar ik haal het steeds door mekaar. Doorzetten zal ik zeker wel, maar voor een nummer componeren moet je toch alleen de toonladders weten en welke akkoorden je eroverheen kan spelen ? of heb ik het fout, krijg je dan ook te maken met intervallen? of is dat alleen maar theorie ? Denken jullie dat en b.v knopfleren clapton veel weten van muziek theorie ?

el loco
15 januari 2003, 00:57
Om nummers te kunnen schrijven/bedenken heb je gelukkig helemaal geen theoretische kennis nodig. Ik heb pas na een jaar of vijf gitaarspelen een beetje les gehad in theorie en dat was best leuk, omdat je dan beter begrijpt wat je doet. Inmiddels ben ik de meeste dingen al weer vergeten, maar af en toe is het toch wel handig. Het is dus geen must, maar meer een aanvulling naar mijn mening.

schaap
15 januari 2003, 01:15
precies, in de tijd dat ik theorie leer, heb ik niet echt een duidelijk verschil gemerkt in mn riffs en solo's. Alleen dat ik geleidelijk beter wordt, maar dat had ik voor de theoriecrap ook al. Maar ik blijf de theorie toch maar doorleren want het is wel handig voor het gelul hier en dan heb ik eens wat te doen :razz:
Alleen vroeger dacht ik dat ik heel goed zou zijn als ik al mn theorie wist en dat is niet echt zo volgens mij

dirkw83
15 januari 2003, 02:41
Op 2003-01-14 23:57, schreef el loco:
Om nummers te kunnen schrijven/bedenken heb je gelukkig helemaal geen theoretische kennis nodig. Ik heb pas na een jaar of vijf gitaarspelen een beetje les gehad in theorie en dat was best leuk, omdat je dan beter begrijpt wat je doet. Inmiddels ben ik de meeste dingen al weer vergeten, maar af en toe is het toch wel handig. Het is dus geen must, maar meer een aanvulling naar mijn mening.


Nou ja, toch wel een beetje theorie. Als je geheel op gehoor een nummer in A kunt schrijven, ok, maar als je niet weet dat C niet in a majeur hoort, dan ga je niet ver komen :smile:

el loco
15 januari 2003, 10:52
Dat soort dingen daar houd ik me dus helemaal niet mee bezig. Als het goed klinkt, moet je het spelen. Al zou het volgens `de theorie` eigenlijk niet mogen of kunnen.

schaap
15 januari 2003, 11:13
en toonladders moet je toch breken, dus het maakt niet eens uit als je dan een c speelt, zolang het maar nog wel klinkt.

Luca P
15 januari 2003, 13:16
Na 8 jaar les zei ik, fuck you!
15 jaar later zeg ik, SUKKEL!
Had ik maar beter mijn best gedaan, dan was ik 2 keer zover gekomen! Ik had gewoon geen zin in het leren van de theorie. Ik speelde toch al nummers van de Beatles, Stones, Police enz...

Nu ga ik door het leven als "analfabeet gitarist".


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-01-15 12:19 ]</font>

moretel
15 januari 2003, 13:53
Als je later met echt goede muzikanten samenspeelt is het wel handig als je een beertje snapt waarover ze praten.

Oefenen van die toonladders doe ik nu met inspelen, elke dag een half uurtje , een backingtrack en dan elke dag 1 toonladder o.i.d.

jerzeyman
15 januari 2003, 14:48
ja das wel een goede oefening om die toonladders uit je hoofd te leren op je hals..!! Ga ik ook doen ! Maar weten jullie wat je met verhoogde en verlaagde intervallen kan doen ? En wat nou rein en vermindert/verhoogt precies betekent ?