PDA

View Full Version : kan iemand mijn schema checken..?



jimihattricks
19 juni 2007, 10:37
hey daar,

op mijn nieuwe stratje ga ik s afstappen van de single-coil spank.. ik heb hier nog een chopper en een setje tex mex pickups liggen.. samen met een FastTrack-1 moet daar wel iets mee te doen zijn..

ik heb dit schema (3-pup tele) overgenomen van SD en een beetje aangepast:
http://img261.imageshack.us/img261/3452/pickupblendstratle6.png

ik wil dus in standje 1 alleen de brugpup, standje 2 brug en neck (parallel is dat dan he..?), en standje 3 alleen neck

met de 'blend-control' (die op de plek komt waar normaal de tweede tone-control zit), wil ik de middelste single-coil in het signaal draaien..

volume (250K) en tone (500K) zijn enkel voor de DiMarzio's bestemd.

gaat dat zo lukken?

wat ik me afvraag, als die 'blend-control' dan helemaal dicht is, is de middelste pickup dan ook echt uit het signaal, of heeft het toch invloed op je sound..?

---

deze keer wil ik het es helemaal zelf proberen te solderen, vandaar...

madman
19 juni 2007, 10:42
Volgens mij klopt ie helemaal, weet alleen niet helemaal zeker wat die middelste doet als jem dichtdraait...
mayb dat iemand anders daar ervaring mee heeft?

jimihattricks
19 juni 2007, 11:32
Volgens mij klopt ie helemaal, weet alleen niet helemaal zeker wat die middelste doet als jem dichtdraait...
mayb dat iemand anders daar ervaring mee heeft?

ja dat is ook een beetje mijn vraag:

wat doet die blend-knop nu precies? de verhouding texmex / andere pickups regelen? dat zou nl. wel de bedoeling zijn;

- als de blend-knop voor bv. 70% open is, dat ik dan 70% texmex hoor en 30% andere pickups (chopper / fasttrack)..
- en alstie helemaal dicht is dat ik dan 0% texmex hoor en 100% andere pickups
- en helemaal open 100% texmex en 0% andere pickups
- etc. (zo kan ik nog wel ff doorgaan :))

Orpheo
19 juni 2007, 11:36
hij klopt grotendeels, maar ik zou de 500k gebruiken voor volume en de 250k voor tone. is kwestie van smaak.

dat over die blend: volgens mij werkt ie zo wel, maar wat ie doet is mid erbij gooien, maar niet de rest wegwerken. als je die wilt heb je een blendpot nodig, en waar je die haalt... ik weet 't effe niet. zou ik moeten zoeken. (en dat schema moet je ergens anders halen; is volgens mij 't schema voor een bepaalde bas ofzo, weet ik niet zeker :) )

Orpheo
19 juni 2007, 11:40
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p_j_bass_blend.html

dat is de blend-versie. daarmee kan je blenden van de ene kant naar de andere kant, met in 't midden beide elementen.

Orpheo
19 juni 2007, 11:46
ja dat is ook een beetje mijn vraag:

wat doet die blend-knop nu precies? de verhouding texmex / andere pickups regelen? dat zou nl. wel de bedoeling zijn;

- als de blend-knop voor bv. 70% open is, dat ik dan 70% texmex hoor en 30% andere pickups (chopper / fasttrack)..
- en alstie helemaal dicht is dat ik dan 0% texmex hoor en 100% andere pickups
- en helemaal open 100% texmex en 0% andere pickups
- etc. (zo kan ik nog wel ff doorgaan :))

nee, dat werkt dus niet met jou schema. 't is erbij of niet erbij, maar niet meer of minder van de een of de ander. daar heb je een blendpot voor nodig. logisch ook. je stuurt met dat schema alleen dat signaal vol in het echte signaalpad, of naar aarde. je moet, met wat jij wilt, dat keer twee doen; of het ene signaal naar de output, en dan de ander naar aarde, en andersom. vandaar dus die blendpot.

succes!

jimihattricks
19 juni 2007, 12:22
Vox Humana verkoopt 'balance-pots', ik denk dat ik zoiets nodig heb dan.. (plaatje krijg ik niet groter)

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/377131-135.jpg

alleen is mijn schema zoals gezegd wat anders dan die voor de J/P-bass die jij postte Orpheo..

Ik moet dus de gewone 3-way schakeling (brug / brug+neck / neck) hebben, en daarnaast nog s de pickupblend/balance van de middelste pickup...

betekent dat dan, dat de blend-pot input krijgt van:
1 - de chopper - fasttrack (ofwel 3-way brug / brug + neck / neck) schakeling
2 - de tex mex middelste pickup..?

pfff... ik weet nog dat ik bij natuurkunde altijd spiekte bij mijn buurman, maar die zit nu ff niet naast me...

zou iemand met het schema dat ik postte, en dit schema:
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p_j_bass_blend.html

een schakeling in mekaar kunnen zetten die hetgeen ik wil voor elkaar krijgt..?

Orpheo
19 juni 2007, 18:44
Vox Humana verkoopt 'balance-pots', ik denk dat ik zoiets nodig heb dan.. (plaatje krijg ik niet groter)

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/377131-135.jpg

alleen is mijn schema zoals gezegd wat anders dan die voor de J/P-bass die jij postte Orpheo..

Ik moet dus de gewone 3-way schakeling (brug / brug+neck / neck) hebben, en daarnaast nog s de pickupblend/balance van de middelste pickup...

betekent dat dan, dat de blend-pot input krijgt van:
1 - de chopper - fasttrack (ofwel 3-way brug / brug + neck / neck) schakeling
2 - de tex mex middelste pickup..?

pfff... ik weet nog dat ik bij natuurkunde altijd spiekte bij mijn buurman, maar die zit nu ff niet naast me...

zou iemand met het schema dat ik postte, en dit schema:
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/p_j_bass_blend.html

een schakeling in mekaar kunnen zetten die hetgeen ik wil voor elkaar krijgt..?

ja, die pot moet je dus hebben.


maar kerel, wees wat creatief. combineer gewoon die 2 schema's. hang de humbuckers aan de 3 weg, de output die daaruit komt, moet je beschouwen als de witte draad uit het ene element in dat basschema, en de hot wire uit de tex mex moet je beschouwen als het andere element uit dat schema. voor de rest is t gewoon precies t zelfde.

Orpheo
19 juni 2007, 18:51
het is dat m'n vriendin even weg is.... ik heb 't schema nu al aangepast, effe hosten, je krijgt 'm zo.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/revisedwiring.jpg

alsje, dit is 'm. de waardes voor de condensatoren en pots heb ik niet veranderd. dat spreekt voor zich, dat je daar de 'gitaar'waarden voor gebruikt, en niet de waarden die daar staan.

jimihattricks
19 juni 2007, 20:38
holy crap, dank dank dank Orpheo!

Orpheo
19 juni 2007, 23:34
holy crap, dank dank dank Orpheo!

geen punt kerel :)

maar mag ik je wat aanraden: neem (tenminste 1, liefst 2) push pull pots, kan je je hummies mee single schakelen. met 1 kan je ze beiden tegelijk single zetten, met 2 kan je ze om de beurt single zetten. (bv brug als single, hals als hum; dat kan alleen met 2, niet met 1 push pull, mits je ze tegelijk aanzet in de middenstand).

moet ik daar ook nog een schema voor maken? ;)

jimihattricks
20 juni 2007, 21:35
nouja... dat zou in het tussenstandje (brug + neck parallel) wel s een mooi clean geluidje kunnen opleveren ja... pfff tja, als je wil mag je het schema aanpassen met 2 push-pulls erin dan :satisfie:

als je daar geen zin in hebt, of je vriendin is weer terug, dan kan het wel wachten... :)

p.s. mag ook met 2 mini-switches..

Orpheo
20 juni 2007, 23:49
nouja... dat zou in het tussenstandje (brug + neck parallel) wel s een mooi clean geluidje kunnen opleveren ja... pfff tja, als je wil mag je het schema aanpassen met 2 push-pulls erin dan :satisfie:

als je daar geen zin in hebt, of je vriendin is weer terug, dan kan het wel wachten... :)

p.s. mag ook met 2 mini-switches..

hmm dit gaat nu lastig worden. doe ik morgen. bij mn vriendin zit ik op n pc met paint, en hier niet. enniewee: t is heel simpel, maar goed, dat zie je wel in t schema.

edit: ik maak 5 schema's.
1: 2 push pull's, split
2: 2 mini toggles, split/serie/parallel
3: 2 minitoggles, split/serie/humbuckerspoelen uit fase ten opzichte van zichzelf
4: 2 minitoggles: 1tje is beiden split, 1tje is uit fase.
5: 1 toggle, 2 push pulls: in/uit fase en per pup split.

jimihattricks
21 juni 2007, 09:42
klinkt goed :)

Orpheo
22 juni 2007, 08:07
@jimi: kerel, sorry, maar ik heb totaal geen tijd. ik maak graag 1 enkel schema met precies dat wat jij wilt, maar om alle 5 te maken, kost me echt te veel tijd...

jimihattricks
23 juni 2007, 15:38
hey don't worry man.. die gitaar komt pas op z'n vroegst dit najaar / kerst eraan.. maar ehm, als je nog es een keertje tijd hebt, dan mag je deze:

- 2 minitoggles: 1tje is beiden split, 1tje is uit fase.

maken.. cheers!

Orpheo
25 juni 2007, 13:48
hey don't worry man.. die gitaar komt pas op z'n vroegst dit najaar / kerst eraan.. maar ehm, als je nog es een keertje tijd hebt, dan mag je deze:

- 2 minitoggles: 1tje is beiden split, 1tje is uit fase.

maken.. cheers!

oh dat gaat wel lukken :) pm me anders nog even voor 't geval dat ik t tegen die tijd vergeet....