PDA

View Full Version : Gitaar met Nylon-snaren versterken



Parlette
19 juni 2007, 09:50
Na een aantal keer opgetreden te hebben, zijn we er achter gekomen dat het erg moeilijk is een akoestische gitaar met een losse mic te versterken. Het is een rondzingen van jewelste, wil de gitarist zichzelf op de monitor horen. En dan zijn we nog een hele fatsoenlijke band, we maken niet zoveel lawaai.

We hebben wat rondgevraagd en dit zijn de mogelijkheden:


stoppen met de band en dus een leven vol vrouwen en geld aan de kant zetten

inbouwmic: stiekum geen optie, omdat er niet in de gitaar mag worden geboord

gitaar kopen met daarin al een mic

gitaar kopen die een akoestische 'emuleert' (Yamaha..?)

goede mic (dynamisch, condensator?) die je aardig kunt richten



Hebben jullie tips?

Groetjes,

Jos

ReinoutV
19 juni 2007, 10:41
Een piëzo is een redelijk feedback-ongevoelige oplossing (in vergelijking to mic's). Echter, als je niet in je gitaar wil gaan boren is dat amper een oplossing.
Als je aan een nieuwe gitaar wil, kan je er een zoeken met een ingebouwde piëzo, of een duet systeem, waar je een mic (of ander element) bij de piëzo kunt mixen. Een hele goede gitaar voor on-stage vind ik de Godin Multiac Nylon, al is het alleen maar omdat ik haar zelf ook heb :). Een paar geluidsfragmenten zijn op mijn site te vinden: http://www.reinoutvrijhoef.nl/audio.html (helemaal onderaan).

LaurentB
19 juni 2007, 12:38
Shadow maakt ook piëzo-elementen die je in de brug kunt schuiven met zadel en al, hoef je niet te boren in je gitaar.

Harald
19 juni 2007, 12:58
Voor klassiek kan een clip on microfoon ook goede resultaten opleveren. Dat kan dan ook zonder boren. Je bent dan wel erg afhankelijk van de kwaliteit van PA en knoppenman voor het uiteindelijke resultaat.

Zou zelf denk ik er gewoon een andere gitaar met pickup bij pakken. Maar hangt ook van de stijl die jullie spelen af. Een pure piezo sound is niet voor alle soorten muziek even mooi. Een duet systeem (dus piezo met extra microfoon) is denk ik handig, dan kun je het geluid toch iets meer naar een akoestisch geluid krijgen. Naast Godin (dan zou ik er gelijk ook een synth access op willen. Zo'n strijkersgeluid eronder kan voor ballads best mooi zijn) bouwt Alhambra ook prima podium gitaren, en er zijn tegenwoordig nog meer merken te vinden (Pruencio Saez bv.) Voor versterkt spel heb je ook niet gelijk een peperdure concertgitaar nodig. Het volume hoeft tenslotte niet uit de gitaar te komen.

Ik weet niet hoezeer de gitarist gehecht is aan zijn eigen gitaar qua spelen. Onversterkte sound is in deze niet de overweging. Daar hoort het publiek niets van. In de zaal (en waarschijnlijk zelfs op het podium) hoor je alleen het versterkte geluid. Extra gitaar heeft gelijk als voordeel dat je eigen gitaar (die blijkbaar waardevol genoeg is om er niet in te willen boren) ook geen butsen of erger oploopt op het podium. Dat is solo toch altijd wat makkelijker in de hand te houden dan met een band in de kroeg. Ander voordeel is dat je bij aankoop al weet hoe de gitaar versterkt kan klinken. Dat is bij inbouw pickup achteraf nooit van te voren bekend. Gelijk een goede akoestische versterker erbij is dan misschien wel handig. Maar een goed versterkbare gitaar met een Schertler Unico (of misschien een AER Compact Classic, maar die ken ik niet) is nog altijd een stuk goedkoper dan een echt goede concertgitaar.

Liefhebber
19 juni 2007, 23:42
Een nylonsnaar versterken op groot volume is echt een probleem.
Als je kijkt naar de grote gitaristen , klassiek en flamenco, dan gebruiken die nooit ingebouwde elektronica bij concerten. Zij spelen met twee heel goede en dure microfoons strategisch opgesteld tov. de gitaar. Dat beperkt je enorm in je bewegingsvrijheid als gitarist maar geeft absoluut het beste versterkte geluid als het verder via een heel goede voorversterker en eindversterker wordt uitversterkt.
Als je een nylonsnaar in een band speelt dan wil je bewegingsvrijheid. Je ontkomt niet aan ingebouwde elektronica. Je zou nog een clip-microfoon kunnen overwegen. Daar moet je ook heel erg mee experimenteren voor de goede plaatsing en je krijgt heel snel feedbackproblemen.
Miz, kun je het beste een nylonsnaar kopen die primair gebouwd is voor uitversterken met inwendige elektronica.
Zo'n gitaar heeft de volgende eigenschappen:
-de klankast is ondieper dan een puur akoestisch model
-het bovenblad is heel strak afgesteld in vergelijking met een puur akoestische nylonsnaar
-er zit alleen een piezo-element in, of liever gezegd op de gitaar(onder de zadelbrugkam)
-het liefst heeft hij geen klankgat als toch een inwendige microfoon wordt gebruikt
Op de markt verschijnen wel steeds meer gitaren die een beetje aan genoemde voorwaarden voldoen. Een goed voorbeeld is de Stage gitaar van Prudencio Saez. Als het om meer traditionele gitaren gaat dan kan ik absoluut de Hirade serie van Takamine aanbevelen, vooral als je een gitaar met de Cooltube voorversterker neemt. Deze hebben een piezo waarbij je nog de mogelijkheid hebt om een microfoon aan te sluiten op de voorversterker als je dat zou willen.
Ik heb zelf een TH-90. Ben ik zeer positief over. Puur akoestisch is het al een heel mooie gebalanceerde gitaar. Als ik hem versterk, is het door de regelmogelijkheden van de voorversterker tot op redelijk hoge volumes mogelijk om een realistisch nylongeluid geluid te houden zonder feedbackproblemen.
Dit geldt als ik het signaal via mijn AER Compact doorstuur naar een pa (voorkeur) maar ook bij direct inpluggen in de pa.

suayb
25 juni 2007, 12:23
Ik heb heel lang de alhambra 5p cw e2 gebruikt op het podium, prachtig geluid zowel versterkt als accoustisch. Het is zeker een aanrader... (€899,-)

jaap-regelink
4 juli 2007, 22:38
Taylor NS32CE ?
Price: €1.750,00
Price (ex. VAT.): €1.470,59

ingebouwde electronica én pre-amp. dus zo aansluiten op PA, Fantastische gitaar, met fantastisch geluid. en je hebt in principe geen Versterker nodig als je "Puur" speelt.

Pais
4 juli 2007, 22:50
Kun je voor nylonstrings niet beter bij de merken terecht die dáár al hun naam mee hebben gemaakt?

Ik ken die Taylor niet hoor, en het aantal gitaren van die prijsklasse die ik in mijn handen heb gehad zijn op 1 hand te tellen, maar Taylor als steelstringmerk die met een enkele nylonsnaar op de proppen komt...?
Dat klinkt net als wanneer Nokia elektrische tandenborstels gaat maken en daar OralB mee wil beconcureren.

Blend
4 juli 2007, 23:32
Kun je voor nylonstrings niet beter bij de merken terecht die dáár al hun naam mee hebben gemaakt?

Ik ken die Taylor niet hoor, en het aantal gitaren van die prijsklasse die ik in mijn handen heb gehad zijn op 1 hand te tellen, maar Taylor als steelstringmerk die met een enkele nylonsnaar op de proppen komt...?
Dat klinkt net als wanneer Nokia elektrische tandenborstels gaat maken en daar OralB mee wil beconcureren.

Daar heb je een punt natuurlijk, maar een merk dat zich op een ander gebied gaat uitbreiden hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.
Kijk, Taylor bouwt prima gitaren, en het verschil tussen een steelstring en een nylonssnarige doos is kleiner dan het verschil tussen een mobieltje en een elektrische tandenborstel lijkt me zo .. (heb je ze trouwens wel akoesties? :satisfie: )

Liefhebber
5 juli 2007, 00:06
Taylor NS32CE ?
Price: €1.750,00
Price (ex. VAT.): €1.470,59

ingebouwde electronica én pre-amp. dus zo aansluiten op PA, Fantastische gitaar, met fantastisch geluid. en je hebt in principe geen Versterker nodig als je "Puur" speelt.
Is helemaal geen nylon akoest! Ja er zitten nylon snaren op. Man, man!
Een simpele Prudencio Saez met B-band elektronica klinkt meer als een klassieke nylonsnaar dan die Taylors.
Dat zijn gitaren die ontworpen zijn om een gitarist die gewend is om elektrisch of in ieder geval staalsnarig te spelen in de gelegenheid te stellen om ook zonder oefening nylonsnarig te spelen! Smalle hals, etc.
Voor de prijs waarvoor deze nietsgitaren worden verkocht kun je prachtige klassieke gitaren kopen!

Flipkoos
5 juli 2007, 08:00
Is helemaal geen nylon akoest! Ja er zitten nylon snaren op. Man, man!
Een simpele Prudencio Saez met B-band elektronica klinkt meer als een klassieke nylonsnaar dan die Taylors.
Dat zijn gitaren die ontworpen zijn om een gitarist die gewend is om elektrisch of in ieder geval staalsnarig te spelen in de gelegenheid te stellen om ook zonder oefening nylonsnarig te spelen! Smalle hals, etc.
Voor de prijs waarvoor deze nietsgitaren worden verkocht kun je prachtige klassieke gitaren kopen!

Ja dat wordt hier vaak geroepen over zgn. hybride-gitaren. Dat een spaansje van 100/200 euro beter zou klinken. Maar dat vind ik dus niet. Anders, dat wel! Ik vergelijk nu ff niet met een Taylor maar met mijn Takamine AEN60C, een beetje de Sacksioni-nylonsnaar zeg maar (die heeft ean30c). Die overigens prima te versterken is! Ook zeker een optie!