PDA

View Full Version : Floyd stemmen/snare vervangen



Luke-wannabe
19 juni 2007, 00:49
Hai
Even een klein vraagje.
Is een Floyd Rose style tremolo echt zo'n ramp als het op stemmen/snaren vervangen/afstellen aankomt, vergeleken met een Vintage style trem.
Want ik lees allemaal dingen dat je de snaren snaar voor snaar moet vervangen e.d. Allemaal van dat soort gekkigheid.
Alvast bedankt!

Ic3gl0vE
19 juni 2007, 01:13
het vervangen van de snaren is niet zo'n probleem. Je legt een stuk karton tussen de brug en de body zodat de trem recht blijft staan en er is niks aan de hand.

Het stemmen is dan wel weer vervelend, want wanneer de spanning op 1 snaar verandert, ontstemmen alle snaren. Dat duurt dus erg lang. Als het allemaal eenmaal op stemming is, blijft het wel heel lang goed, misschien alleen af en toe iets bijstellen met de finetuners.

Orpheo
19 juni 2007, 01:17
het vervangen van de snaren is niet zo'n probleem. Je legt een stuk karton tussen de brug en de body zodat de trem recht blijft staan en er is niks aan de hand.

Het stemmen is dan wel weer vervelend, want wanneer de spanning op 1 snaar verandert, ontstemmen alle snaren. Dat duurt dus erg lang. Als het allemaal eenmaal op stemming is, blijft het wel heel lang goed, misschien alleen af en toe iets bijstellen met de finetuners.

agreed. heb ik met mijn hipshot trem ook. ik stem kruislings: eerst hoge e, dan lage e, dan b, dan d, etc etc. en dat werkt eigenlijk redelijk goed. van boven naar beneden of andersom werkt totaaal niet.

DarknessAwaits
19 juni 2007, 01:25
Van boven naar beneden werkt ook gewoon hoor. Wat ik altijd doe: eerste snaar (E) te hoog stemmen, A ook iets te hoog maar iets minder te hoog dan E, D te hoog maar iets minder te hoog dan A enz... Dan staat ie al redelijk goed op stemming meestal.

Het is niet zo moeilijk, meer een kwestie van gewenning en inschattingsvermogen.

iwamoto
19 juni 2007, 01:58
het is een kwestie van allebij, kruislings alswel de brug op spanning krijgen, maargoed, een ramp is het echt niet, ik ben met gewoon en floyd rose evenlang bezig namelijk, mensen die zeggen dat het lastig is zeggen dat namelijk omdat ze het niet kunnen...

dus kopen die FR gitaar!!! GAS GAS GAS!!!

Luke-wannabe
19 juni 2007, 09:59
Okee bedankt voor de reacties!
Maar wat meer mijn punt is is het verhouding tot de vintage style trem. Want Orpheo zegt dat ie t ook met zn hipshot heeft. Dat is toch in principe gewoon een 2 point trem die fender ook heeft (want daar heb ik wel ervaring mee)?
Het gaat er zeg maar om dat ik het me niet kan voorstellen dat een Floyd tegenover een vintage style trem echt heel anders werkt.
Ik hoop dat iemand me een beetje begrijpt, maar het is moeilijk te verwoorden wat ik eigenlijk bedoel.

Bram+
19 juni 2007, 12:02
Een Floyd werkt weldegelijk anders dan een 'standaard' trem, omdat hij (als je het in ieder geval zo geïnstalleerd hebt) twee kanten kan opbewegen. Een standaard trem ligt in de rustpositie op de body en kan dus als de spanning van de snaren af is geen kant op i.t.t. de floyd die in 'evenwicht' moet blijven door de snarenspanning en de veren.

Ic3gl0vE
19 juni 2007, 12:07
het is een kwestie van allebij, kruislings alswel de brug op spanning krijgen, maargoed, een ramp is het echt niet, ik ben met gewoon en floyd rose evenlang bezig namelijk, mensen die zeggen dat het lastig is zeggen dat namelijk omdat ze het niet kunnen...

dus kopen die FR gitaar!!! GAS GAS GAS!!!


Dus als jij je gitaar even naar drop D wilt stemmen ben je daar ongeveer 10 seconden mee bezig?
Knap hoor.

Luke-wannabe
19 juni 2007, 15:23
Een Floyd werkt weldegelijk anders dan een 'standaard' trem, omdat hij (als je het in ieder geval zo geïnstalleerd hebt) twee kanten kan opbewegen. Een standaard trem ligt in de rustpositie op de body en kan dus als de spanning van de snaren af is geen kant op i.t.t. de floyd die in 'evenwicht' moet blijven door de snarenspanning en de veren.
Uhm das niet waar. Een Vintage style kan ook zweven. Zo heb ik mijn strat afgesteld. Dus ik denk dat het probleem ergens anders ligt.

DarknessAwaits
19 juni 2007, 15:33
Een vintage trem kan ook zwevend worden afgesteld, maar dan krijg je direct dezelfde 'problematiek' als bij een Floyd. Weet je direct hoe 'lastig' het is.

Teddy
19 juni 2007, 15:52
Floyds zijn best wel te doen alleen als je echt naar een op zoek bent raad ik je aan naar de wat duurdere modelen van rond de 400 te kijken. Want bij sommige moet je de ringetjes van de snaren er af knippen en dan in de trem vast klemmen, afstellen hoeft niet echt een ramp te zijn maar dat kan zeker wel het geval zijn!! Verder vind ik het wel echt goede trems alleen aan een non-locking Floyd heb je bar weinig.

Luke-wannabe
19 juni 2007, 16:15
Een vintage trem kan ook zwevend worden afgesteld, maar dan krijg je direct dezelfde 'problematiek' als bij een Floyd. Weet je direct hoe 'lastig' het is.
Ooohkeej! Dan valt het wel mee hoe 'lastig' het is om een floyd af te stellen e.d.

@ Teddy: Wat bedoel je met rond de 200? Euro? Da's niet echt duur...

Teddy
19 juni 2007, 16:29
@Luke-wannabe

Oops! thanks (typo) ik bedoelde 400 ik ga editen.

Luke-wannabe
20 juni 2007, 00:25
Ok ik ga eens kijken thx :D

iwamoto
20 juni 2007, 00:46
Dus als jij je gitaar even naar drop D wilt stemmen ben je daar ongeveer 10 seconden mee bezig?
Knap hoor.
ja ik denk dat het wel zolang zal duren, even de D-tuna indrukken, naja, mischien iets minder dus :)

Bram+
20 juni 2007, 19:54
Uhm das niet waar. Een Vintage style kan ook zweven. Zo heb ik mijn strat afgesteld. Dus ik denk dat het probleem ergens anders ligt.
OK OK, ik was er vanuit gegaan van hoe de de meeste standaard 'vintage' en 'floyd' trem fabrieksaf wordt afgesteld, dus FR zwevend en in dit geval de vintage op de body, maar er zijn natuurlijk 100.000 uitzonderingen. Ik denk dat een zwevende floyd rose misschien wel makkelijker te 'handelen' is dan een zwevende vintage trem, omdat de FR er specifieker voor gemaakt is maar dat is mijn persoonlijke bescheiden mening.

jerome
20 juni 2007, 23:19
Geweldig hoe gitaristen allerlei trucks verzinnen om het snaren verwisselen en stemmen met een Floyd Rose brug makkelijker te maken en die nergens in de instructieboekjes te vinden zijn ! (bijvoorbeeld Ic3glOvE en Darkness Awaits)

Ik heb bij m'n Floyd en Kahler trems een stukje hout aan body gelijmd (aan de verenkant) waar de trems in ruststand tegen aan leunen en de veren wat strakker gezet.
Dus ze zijn allebei niet-zwevend afgesteld, net als de gitaren van EvH.
Ik heb hierdoor meer sustain en veel meer tone en je hoort hierdoor ook meer het hout van de gitaar.
Bovendien kan je een snaar lekker extreem benden zonder dat de brug naar voren kantelt!

Ik leg bij m'n Floyd altijd een ijstokje onder de brug zodat ik de snaren er allemaal af kan halen zonder dat de veren eruit schieten. Kan ik ook altijd ff de toets en de fretjes polijsten voordat er nieuwe snaren opzet.
Bij m'n Kahler leg ik een stuk gum onder de brug. Simpel maar doeltreffend...
Stemmen doe ik ook hetzelfde als Darkness Awaits (postnr 4)

Cris
21 juni 2007, 00:21
Niks moeilijks aan dat stemmen. Gewoon doen, en een klein beetje geduld hebben.