PDA

View Full Version : ABR-1 brug kantelt richting hals



GeeJee
18 juni 2007, 21:29
Hallo,

Sinds korte tijd ben ik de gelukkige eigenaar van een Les Paul Custom '57 (Black Beauty). Hier zit een abr-1 brug op. Na het opleggen van nieuwe snaren zag ik dat de brug overhelde richting de hals. Ik was even bang dat de draadeinden verbogen waren maar dat bleek gelukkig niet het geval. De draadeinden steken slechts enkele milimeters in de sparingen van de brug. Hierdoor heeft de brug speling. De brug was, na het losdraaien van de snaren, gewoon weer recht te zetten. Is dit een normaal fenomeen? Je zou dus bij het opleggen van snaren de brug met één hand recht moeten houden... lijkt me niet echt gemakkelijk. Daarnaast lijkt het op foto's waarop je dit type bruggen ziet dat de bovenzijde van het draadeind ongeveer gelijk zit met de bovenzijde van de brug. Zouden de draadeinden bij mijn gitaar dan te diep in de body zitten? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Orpheo
18 juni 2007, 21:37
raar. de brug hoort gewoon op de studs te liggen. een beetje speling is normaal. ik heb t net gecheckt op mijn LP's, en t is normaal hoor. t kantelt inderdaad een beetje. is niet erg.

ps: de hoogte van de brug is vooral smaaksgebonden. bij mij zit ie hoog, omdat ik hoge actie prettiger vind. dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Antoon
18 juni 2007, 21:41
De klassieke (smalle) ABR1 brug op de dunne asjes die direct in het hout zitten is inderdaad een beetje een wankel geheel van zichzelf. Het zou kunnen dat de asjes wat ver in het hout gedraaid zitten maar het is niet per definitie zo dat de topjes van de asjes met de bovenkant van de brug gelijk moeten liggen (meestal zijn de asjes daar te kort voor). Als je snaren vervangt is het altijd het beste om dat snaar voor snaar te doen (1 oude eraf, 1 nieuwe er meteen weer op). Wat sommige gitaristen doen is met witte houtlijm de asjes vastlijmen in het hout en/of met stukjes metaal tussen de brug en de asjes de boel vastzetten. Als de snaren er eenmaal op zitten en de brug staat recht is er verder trouwens niet veel aan de hand en heb je met spelen niet veel last ervan. Later heeft Gibson de asjes dikker en steviger gemaakt maar die latere TOM brug klonk anders (ik vind de oude lichte versie mooier klinken).

GeeJee
18 juni 2007, 22:51
Dat is snel! Bedankt voor jullie reacties. Mag ik direct van de gelegenheid gebruik maken een aanvullend vraagje te stellen? De topkam is onder de lage e- en d-snaar iets te diep uitgevijld. Hierdoor lopen de snaren aan in open positie. Is dit op te lossen zonder de kam te vervangen?

bass blom
18 juni 2007, 23:21
het hangt er ook vanaf hoe je neck angle is
als die meer achterover staat moet je brug hoger
ik heb er al jaren geleden extra ringetjes onder gezet tegen de body aan

cas121
19 juni 2007, 08:48
Dat is snel! Bedankt voor jullie reacties. Mag ik direct van de gelegenheid gebruik maken een aanvullend vraagje te stellen? De topkam is onder de lage e- en d-snaar iets te diep uitgevijld. Hierdoor lopen de snaren aan in open positie. Is dit op te lossen zonder de kam te vervangen?

Drupje secondelijm erin, laten drogen en opnieuw invijlen


ik heb er al jaren geleden extra ringetjes onder gezet tegen de body aan

Helpt dat een beetje? op mijn beide sg's zijn die staafjes iets naar voren gebogen en door de kanteling van die brug zit ik met erg krappe intonatiemogelijkheden..

bass blom
19 juni 2007, 09:29
Helpt dat een beetje? op mijn beide sg's zijn die staafjes iets naar voren gebogen en door de kanteling van die brug zit ik met erg krappe intonatiemogelijkheden..

ja, mijn hals staat dus ver naar achter en ik geloof dat ik ooit de staafjes wat omhoog gedraaid heb om zo de brug wat stabieler te krijgen.
toen later bedacht ik de ringetjes.
brug is overigens al lang vervangen door nashville.

http://www.internut.nl/LPcustom31years.jpg