PDA

View Full Version : Vraagje over een gitaarkoffer.



SanderNijland
18 juni 2007, 17:25
Hallo,

Ik heb een kort vraagje. Bestaan er gitaarkoffers waar zowel een stratocaster als een les paul model in kan?

BVD

Sander

Squier4ever
18 juni 2007, 17:33
Hallo,

Ik heb een kort vraagje. Bestaan er gitaarkoffers waar zowel een stratocaster als een les paul model in kan?

BVD

Sander

2 gitaren in 1 koffer?
:D:D

interessander
18 juni 2007, 17:35
Oh jawel: http://www.zzounds.com/item--GATGWLPST

Als je het je voor kunt stellen dan is het bijna zeker wel....

jasper159
18 juni 2007, 17:37
Oh jawel: http://www.zzounds.com/item--GATGWLPST

Als je het je voor kunt stellen dan is het bijna zeker wel....


En ik verwachtte een Micheal angelo Batio gitaar-achtige koffer te zien :chicken:

Squier4ever
18 juni 2007, 17:49
ik verwachtte eigk dat de TS een koffer voor 1 tegelijk bedoelde waar zowel een LP als een strat inkan...

Wimvdb
18 juni 2007, 17:57
een gitaarzak ?

bert k
18 juni 2007, 18:16
Zo'n grote rechthoekige case lukt wel, maar dan liggen ze te rammelen. Het mooie van een goeie koffer is dat je gitaar helemaal ingeklemd ligt, en dat gaat je nooit lukken als er twee verschillende modellen in moeten.

ben vanhoof
18 juni 2007, 20:12
je kan er 1 kopen waar je de mouche stukken nog in de juiste vorm moet plakken. Ik heb er zo eentje voor mn randy rhoads. In een minuutje heb ik de vorm gelegd voor een explorer of dergerlijken. Zal voor een lp ook wel gaan denk ik

Ratdawg
18 juni 2007, 20:44
Strat en SG kan mss nog net in zo'n rechthoekige. Les Paul wordt al moeilijk. Van de eerste keer 2 koffers lijkt me handiger.

SanderNijland
19 juni 2007, 15:33
Oke, ga ik eens even wat van opzoeken op het internet. Ik zal even uitleggen waarom ik dit wil weten. Ik ga naar amerika met vakantie en ik wil een mooie wisseltruuk doen om de invoersrechten te omzeilen. De oude gitaar is een oude gitaar van me pa (les paul model), kapot, niks meer waard, en de nieuwe een js1000/1200 (scheelt 600 euro als ik hem in amerika haal). Oude er uit, nieuwe er in, en weer terug naar nederland.

steph
19 juni 2007, 15:35
Oke, ga ik eens even wat van opzoeken op het internet. Ik zal even uitleggen waarom ik dit wil weten. Ik ga naar amerika met vakantie en ik wil een mooie wisseltruuk doen om de invoersrechten te omzeilen. De oude gitaar is een oude gitaar van me pa (les paul model), kapot, niks meer waard, en de nieuwe een js1000/1200 (scheelt 600 euro als ik hem in amerika haal). Oude er uit, nieuwe er in, en weer terug naar nederland.

Hmmm, een dubbele bodem, en naar de USA

Jay75
19 juni 2007, 15:48
Denk je echt dat de gast van de douane je koffer nog herinnerd> hehe

bert k
19 juni 2007, 16:04
Die truc gaat niet werken. Je moet een eigendomsbewijs van je gitaar hebben, en wel een Nederlands. Bij de douane weten ze echt wel een strat van een LP te onderscheiden.

SanderNijland
19 juni 2007, 16:05
Nou, het gaat er om dat hij een label krijgt. Als ik dan terug kom uit amerika met een gitaar van 1600 euro zonder label dan gaat de douane vast wel even nachecken hoe dat zit, en dan moet ik waarschijnlijk invoersrechten betalen.

bert k
19 juni 2007, 16:06
Ja, maar als op dat label nou Les Paul staat?

Wausser
19 juni 2007, 16:11
ja die douane lui kunnen misschien wel het verschil tussen een strat en lp zien(lees: lezen) maar niet verschillende types.... (of je moet een gitaar spelende douane beambte hebben)

SanderNijland
19 juni 2007, 16:11
Nou, hij gaat gewoon mee als bagage in het vliegtuig, en dan krijgt hij zoon label, dan ga ik er niet vanuit dat ze er opschrijven wat voorn gitaar het is. Het enige wat er op dat label staat is de vlucht en maatschappij (was vorig jaar teminsten zo toen ik ging vliegen)

urezna
19 juni 2007, 16:26
proberen kan altijd, maar volgens mij zijn de boetes wel fors als je gesnapt wordt. als je bij terugkomst zegt niets aan te geven te hebben en ze ontdekken het, hang je...
het is maar net welk risico je wilt lopen...

SanderNijland
19 juni 2007, 16:30
Daarom wil ik dus de oude mee nemen, zodat die dus zeg maar ingechecked wordt, en dan is de kans van pakken nihiel.

bert k
19 juni 2007, 16:39
Nee, dat zeg ik, die checken ze in op merk en type, en als je dan terugkomt klopt dat niet meer. Die truc kennen ze al.

Wat wel werkt is als je uit Amerika een bon meekrijgt als was hij tweedehands. Dat laat je er bijvoorbeeld 200 dollar opzetten. Hoef je alleen maar over dat bedrag te betalen.

jarninho
19 juni 2007, 18:27
Hmmm,

Ik kon vorig jaar gewoon doorlopen. Er stond niet eens iemand te kijken. Da's nu bij 2 gitaren gelukt. Eerste heeft een Canadeze maat van me meegenomen en die had ook geen enkel probleem. Staat hier ook gewoon in de huiskamer.

Is er eigenlijk wel eens iemand aangehouden met een gitaar op schiphol? En dan niet van 'ik ken iemand die kent iemand', maar zelf echt aangehouden. Ik heb zelf behoorlijk wat gevlogen, maar ben op schiphol nog nooit aangehouden.

SanderNijland
19 juni 2007, 18:31
Dat klinkt interesant. Had je hem als handbagage of als normaal bagage mee? Iets meer uitleg graag.

zjanke
19 juni 2007, 19:45
Bespaar je de moeite van de "wisseltruc" het kost je een hoop gesleep en juist die opzichtige manier om de zaak te flessen valt op. Koop gewoon een gitaar en probeer er mee door de douane te lopen, dat is de enige manier die een kans van slagen heeft.
Neem geen USA aankoop/garantiebewijzen mee in je koffer of bagage (gooi ze vanuit de US op de post!) zodat ze die bij een eventuele controle niet tegenkomen. Verder moet de gitaar er niet nieuw uitzien doordat er nog folie, stickertjes etc opzit. Een label aan een oude koffer wordt zeer hoogstwaarschijnlijk verwijderd om te zorgen dat de koffer niet naar de verkeerde bestemming wordt gestuurd, dus dat heeft ook geen zin. Dit is zeker zo als je hem niet als handbagage meekrijgt.

De douane kent meer trucs dan wij met z'n allen bij elkaar en als ze je willen pakken (als het terecht is) dan doen ze dat toch wel. Jij moet namelijk aantonen dat die gitaar op de heenreis is meegegaan, zij niet!
Ga er gewoon van uit dat je de BTW en invoerrechten moet betalen, dan ben je nog steeds goedkoper uit dan dat je dezelfde gitaar hier koopt. Lukt het doorlopen dan heb je een mazzeltje. Je wordt niet genaaid als je moet betalen, dat zijn gewoon de regels.
Een lagere waarde opgeven werkt ook niet, ze weten namelijk echt wel wat een gitaar waard is en als jij te weinig opgeeft dan bepalen zij de waarde voor jou (en een eventuele boete). De Waarde die ze dan aanhouden is de adviesprijs en dat is waarschijnlijk meer dan jij zult betalen. Je kunt beter proberen om wat van de prijs af te krijgen bij de winkel in de US, je komt toch niet terug voor een afstelbeurt of garantie. Dat is een bedrag wat je op zeker in de pocket steekt.

wikwakka
20 juni 2007, 11:39
Ach, het ligt denk ik ook aan het tijdstip. Met mijn vlucht naar Nederland kom ik altijd om iets van 5 uur/half zes aan en denk maar niet dat er dan douane staat. Ik zie ook vaak genoeg mensen met een gitaar op hun rug die gewoon doorlopen hoor. Niks aan de hand.

Maar ik denk dat het ook aan je vlucht ligt. Met vluchten van Amerika gebeurt dit waarschijnnlijk vaker dan met vluchten vanuit het midden oosten. Ik zou zo voor iemand een gitaartje meenemen hoor! Jammer dat de winkel door cycloon Gonu overspoelt is :satisfie:

Pais
20 juni 2007, 12:09
Hoe kom je dan aan een eigendomsbewijs??
Ik heb geen elektrische gitaren of gitaarmatties, maar mn akoest-mattie's hebben geen van allen nog een aankoop- of garantiebewijs bij hun gitaar. Ik ook niet.
En het labelen werkt dan ook niet zoals het bedoeld is. Een douane weet misschien wel het verschil tussen een strat en een LP, maar niet tussen een goedkoop spaansje of een handgemaakte van 1 of andere bekende bouwer.

bert k
20 juni 2007, 12:37
Ik vrees van wel, Pais. Het is hun werk, ze zijn er echt goed in. Ze hebben ook gewoon lijsten met merken en types liggen, zomakkelijk is het niet. (Alhoewel je gelijk hebt als het om een zeldzaam bouwertje gaat die twee gitaren per jaar aflevert.)

Dat eigendomsbewijs kan je volgens mij bij de douane krijgen, voordat je vertrekt.

Pais
20 juni 2007, 12:53
En als je nou de zegel van het meesterwerkgitaartje eruit haalt, of zelf een zegel maken en die er losjes overheen prit (en bij thuiskomst er voorzichtig afhalen en sorry sorry sorry tegen de gitaar zeggen) De afwerking van fabrieksgitaren doet vaak niet onder tov goede handmatig in elkaar geknutselde gitaren.


Jòòòh ik heb een gat in de markt gevonden. :hippie: :p

zjanke
20 juni 2007, 20:28
En als je nou de zegel van het meesterwerkgitaartje eruit haalt, of zelf een zegel maken en die er losjes overheen prit (en bij thuiskomst er voorzichtig afhalen en sorry sorry sorry tegen de gitaar zeggen) De afwerking van fabrieksgitaren doet vaak niet onder tov goede handmatig in elkaar geknutselde gitaren.

Ik heb beroepsmatig veel met de douane te maken gehad en ben vanuit het bedrijf waar ik werk contactpersoon geweest bij douane inspecties. Ze komen dan met een rontgenscanner en gooien daar alles doorheen. Afhankelijk van de insteek van de controle moeten er ook zendingen fysiek getoond worden, dit kan te maken hebben met land van herkomst, soort goederen of op basis van papierwerk (gift, sample, spare parts is op zeker een controle en op zeker geen vrijstelling van BTW of invoerrechten). Tijdens een controle van kleding en goederen uit het middenoosten werd een partij imitatie Nike kleding eruit gehaald omdat de naden niet gestikt waren zoals nike dat doet. Ze hadden er ongeveer 30 seconden voor nodig om dat te constateren.
Als ze het niet zeker weten dan pakken ze een van de hele grote dikke boeken en daar staat bijna alles in. Staat het er niet in dan wordt de zending (tijdelijk) in beslag genomen en doen ze onderzoek.
Komen ze er dan achter dat je de zaak flest dan bepalen zij de waarde. Zoals ik al eerder aangaf is dat meestal de catalogusprijs en daaroverheen wordt de heffing en een eventuele boete berekend. Tevens kun je een economisch delict achter je naam krijgen en dan wordt een lening, hypotheek of een baan een stukje lastiger.

Het is maar welk risico je wil nemen voor een paar honderd euro....

Wausser
20 juni 2007, 23:05
als ik dit zo allemaal lees, kun je gewoon het beste naar de states gaan(zonder gitaar), een nieuwe halen(wat afdingen misschien) en dan gewoon doorlopen op schiphol, en als ze de iets vragen gewoon betalen waarmee je toch (waarschijnlijk) goedkoper uit bent

Oude Drummer
21 juni 2007, 01:22
Ik ken een (nu iets oudere) muzikant die met 2 nieuwe Rickenbackers (360/12)en een National uit 1933 intens in z'n kladden gepakt werd en moest betalen. Maar het was toch nog voordeliger dan in Nederland kopen.
Maar het is ook wel eens goed gegaan, of tenminste, het mocht. "Wat zit er in die doos meneer?" "Een drumstel..." "O, dan is het goed."

zjanke
22 juni 2007, 21:07
als ik dit zo allemaal lees, kun je gewoon het beste naar de states gaan(zonder gitaar), een nieuwe halen(wat afdingen misschien) en dan gewoon doorlopen op schiphol, en als ze de iets vragen gewoon betalen waarmee je toch (waarschijnlijk) goedkoper uit bent

Amen. Helaas zijn broodje aap verhalen erg hardnekkig als je er wat geld mee schijnt te kunnen verdienen. Iedereen kent wel een kennis van een tante die weer een tuinman heeft (you get my point) waar het drie keer per week lukt, ik heb beroepsmatig andere ervaringen met de douane. "gewoon" doorlopen heeft de minst kleine kans van slagen en als ze je tegenhouden heel onschuldig kijken en zeggen dat je het allemaal niet wist. Dan betaal je gewoon BTW en invoerrechten en heb je nog steeds een voordelige gitaar.