PDA

View Full Version : Een dreadnought geen fingerpickersgitaar?



Liefhebber
18 juni 2007, 15:07
Regelmatig komen er op dit forum vragen over een gitaar die geschikt is voor fingerpicking.
Het gaat dan om triple 0, OM en GA modellen.
Wat opvalt is dat D-modellen worden bestempeld als minder geschikt want het zijn slaggitaren(alleen het woord al!)
Ik durf te beweren dat een goede dreadnought(let wel een goede!) de meest veelzijdige staalsnarige gitaar is die je kunt aanschaffen.
Ik bezit zelf een D-28, een D-45 , een ColeClark Fla1 (kruising tussen een jumbo en een dreadnought)en een paar Yamaha's FG uit de begin 70-er jaren. Verder heb ik een aantal handbouw GA en OM modellen van Nederlandse bouwers.
Ik ben een van origine klassiek geschoold gitarist, speel het liefst jazz op archtops en nylonsnarigen, maar speel als part-time studiomuziekant van allerlei stijlen. Ben gewend om alle 5 vingers van de rechter hand te gebruiken bij het aanslaan van de snaren maar heb een enorme hekel aan de term "fingerpicking " omdat deze helemaal niets zegt!
Als het om een dreadnought gaat dan vind ik dat een gitaarmodel dat prima geschikt is voor bespeling met vijf vingers.
Een dreadnought heeft als kenmerken, althans dat wordt vaak beweerd, een flinke projectie, veel volume en een overheersing van de lagere frequenties. Dit laatste wordt altijd aangevoerd als zijnde minder geschikt voor "fingerpicking" oftewel aanslaan met je vingers!
Wat mij juist bij goede dreadnoughts opvalt is de goede balans tussen hoog, midden en laag ook bij hoge volumes! Oftewel een allround gitaar voor bespelers met een goede vingertechniek en echte feeling (kunnen varieren in volume per snaar bijv. )
Echter de strummers, flatpickers, slaggitaristen(hahaha), etc. kunnen er ook mee uit de voeten!
Kortom als je een veelzijdige staalsnaar wilt: goede dreadnought kopen!

Pais
18 juni 2007, 15:15
Waarom lach je slaggitaristen uit? :???:

Blend
18 juni 2007, 15:15
Het gaat hier om Martin-gitaren neem ik aan?

remcol
18 juni 2007, 15:35
Helemaal mee eens!

Om precies dezelfde redenen heb ik een Larrivee dreadnought.
Omdat ik in onze praiseband veel stijlen speel, de ene keer fingerpicking, de andere keer weer 'slag'. En dan ook nog rock tot aan jazz en reggae (zo goed gespelt?)

Heb veel verschillende types geprobeerd. Van jumbo's tot 0 en OM modellen.
Ik had maar het geld voor 1 goede. En het is uiteindelijk ook een dreadnought geworden. De dreadnought vind ik dan ook de meest veelzijdige acoustische staalsnaar gitaar.

Wanneer je alleen 1 stijl speelt, of je hebt zo een ruime beurs dat je voor elke stijl een andere gitaar kunt veroorloven, zou ik in mijn geval voor een van de andere modellen gaan. (verschillen in fabrikanten etc. niet meegerekend)

Liefhebber
18 juni 2007, 16:55
Het gaat hier om Martin-gitaren neem ik aan?
Nee, het gaat niet alleen om Martin gitaren, misschien wel in tegendeel. Je moet tegenwoordig heel goed zoeken om een kwalitatief goede Martin te krijgen! Het gaat hier om goede Dreadnoughts : van Santa Cruz tot Furch, van ColeClark tot Takamine. Van Blueridge tot Taylor (als je ervan houdt!) Etc.

Liefhebber
18 juni 2007, 16:57
Waarom lach je slaggitaristen uit? :???:
Hoe kan ik die mensen nou uit lachen als ik niet eens weet wat dat is een slaggitarist? Kun jij mij uitleggen wat een slaggitarist is?

chris c
18 juni 2007, 16:58
Ook mee eens wat veelzijdigheid betreft. Maar het hangt natuurlijk van de constructie af. Een jumbo of een kleiner model kan ook heel veelzijdig zijn. Sommige dreadnoughts hebben echt wel een overheersende bas... in de vroege Martin catalogi werden dreadnoughts niet voor niets "bass guitars" genoemd !

chubbyfan
18 juni 2007, 17:02
Hoe kan ik die mensen nou uit lachen als ik niet eens weet wat dat is een slaggitarist? Kun jij mij uitleggen wat een slaggitarist is?
iemand die met zijn gitaar slaat

Pais
18 juni 2007, 17:08
VanDale:

slag·gi·taar (de ~)
1 gitaar waarop in akkoorden gespeeld wordt


Nou... hahahaha :chicken:

Blend
18 juni 2007, 18:16
iemand die met zijn gitaar slaat
Je bent me net voor, dat wilde ik ook net gaan zeggen... (zonde van je gitaar overigens)

bert k
18 juni 2007, 18:20
Dat heet dus strummen, niks mis mee.

Maar feit is dat een dread meestal wat bassiger is dan een kleiner model. Dat is het voornaamste verschil wat mij betreft. Als die klank je bevalt kan je er natuurlijk alles op spelen wat je maar wilt. Ik heb zelf een OM model, en daar heb je weer last (nou ja, last...) dat bij stevig slaggitaarwerk het geluid een beetje dicht lijkt te lopen. Hij klinkt net wat mooier als je wat rustiger aanslaat. Maar dat houd me niet tegen om vrolijk kampvuuraccoorden te produceren als dat nodig is.

chris c
18 juni 2007, 18:20
Liefhebber, ik merk dat je zowel "slaggitaar" als "fingerpicking" onzin vind. Ik vind het onderscheid wel duidelijk, maar ik neem aan dat je bedoelt dat je als gitarist je niet moet beperken tot het ene of het andere, en dat de twee elkaar best kunnen aanvullen ?
Ik vind je opstelling nogal dogmatisch (iedereen doet ten slotte wat hij graag en goed doet), maar in principe ben ik het er wel over eens dat het ene het andere niet uitsluit :)

chubbyfan
18 juni 2007, 18:21
Je bent me net voor, dat wilde ik ook net gaan zeggen... (zonde van je gitaar overigens)
daarom hebben slaggitaristen vaak meerdere gitaren
en zijn ze niet welkom bij gitaarwinkels en dergelijke

Blend
18 juni 2007, 18:26
@chubbyfan:
Hoewel het op 'n Stagg gitaar af-en-toe best grappig is om 'smashing guitar' uit te proberen. Of 'n Gibson Les Paul.
Is er iets heerlijkers om al je frustraties kwijt te raken op 'n gitaar van 5000 euro als SLAGgitarist? Ik bedoel: tegenwoordig betaal je je scheel voor 'n gitaar uit de Fender Customshop die al zó verweerd is dat je hem amper op durft te tillen, dan is er toch niets op tegen als jij dat alvast voor ze doet? Zelfde prijs, meer karakter!

LaurentB
18 juni 2007, 18:30
Hoe kan ik die mensen nou uit lachen als ik niet eens weet wat dat is een slaggitarist? Kun jij mij uitleggen wat een slaggitarist is?

Is dat zo moeilijk dan? Iemand die voornamelijk, of in elk geval in zijn functie in een band, akkoordenwerk doet door alle snaren met een 'slag' aan te slaan (dus itt tokkelwerk).
En het is wel een kunst apart, inderdaad, zoals overigens niemand hier ontkent geloof ik. Als je naar het akkoordenwerk kijkt van de gypsy-jazz, zoals zo'n Nonnie Rosenberg. Doe het maar eens na...
De focus ligt vaak op het solowerk van gitaristen, terwijl voor het totale bandgeluid het veel belangrijker is dat een gitarist de kunst van het begeleidend werk (vaak slag, dus) verstaat. Niets zo hinderlijk als een ritmisch onvaste begeleiding, of slecht, niet-strak geluid van de begeleiding.

chris c
18 juni 2007, 20:04
Voor wie het nog niet begrepen heeft, dit is slaggitaar :
http://www.heartwoodguitar.com/images/hc.jpg

Meneer I.
18 juni 2007, 20:24
Om even terug te komen op het originele topic ben ik van mening dat je op iedere gitaar zowel kunt strummen ('slag' spelen), fingerpicken (vinger-tokkelen) en flatpicken (plectrum-tokkelen), maar e.e.a. hangt wel sterk af van wat voor soort muziek je speelt.

Mijn persoonlijke mening is dat fingerpicking op een dreadnought wel goed kan, mits het geen snelle 'picks' worden, omdat ik het dan gauw een brij van tonen vind worden vooral in het laag. Bij een Grand Concert (Orchestra Model) of Grand Auditorium blijft de los gepickte toon afzonderlijk beter hoorbaar en klinkt wat cleaner, hoe snel je het ook speelt.

Maar zoals gezegd vind ik de gitaarkeuze (en geluid) heel erg afhangen van de muziekstijl die je speelt.

chubbyfan
18 juni 2007, 20:25
Voor wie het nog niet begrepen heeft, dit is slaggitaar :
http://www.heartwoodguitar.com/images/hc.jpg
nee hoor da,s een sologitarist want hij slaat alleen

greencharlie
18 juni 2007, 21:32
dat van die snelle picks en brij vd basnoten bij een grotere gitaar klopt als een bus. Speel maar eens een progressie van aspergios op de bassnaren en vgl tussen een klein model, groot model, palisander of maple body.

Er zijn op youtube trouwens live versies te zien vd Stones die Satisfaction spelen, de extra slaggitarist speelt op een OM model.
Ook Harisson is te vinden met als slaggitaar, lijkt wel dezelfde, een OM model.
Hij covered Sweet Marie van Dylan.

dadgad
19 juni 2007, 01:54
Regelmatig komen er op dit forum vragen over een gitaar die geschikt is voor fingerpicking.
Het gaat dan om triple 0, OM en GA modellen.
Wat opvalt is dat D-modellen worden bestempeld als minder geschikt want het zijn slaggitaren(alleen het woord al!)
Ik durf te beweren dat een goede dreadnought(let wel een goede!) de meest veelzijdige staalsnarige gitaar is die je kunt aanschaffen.
Ik bezit zelf een D-28, een D-45 , een ColeClark Fla1 (kruising tussen een jumbo en een dreadnought)en een paar Yamaha's FG uit de begin 70-er jaren. Verder heb ik een aantal handbouw GA en OM modellen van Nederlandse bouwers.
Ik ben een van origine klassiek geschoold gitarist, speel het liefst jazz op archtops en nylonsnarigen, maar speel als part-time studiomuziekant van allerlei stijlen. Ben gewend om alle 5 vingers van de rechter hand te gebruiken bij het aanslaan van de snaren maar heb een enorme hekel aan de term "fingerpicking " omdat deze helemaal niets zegt!
Als het om een dreadnought gaat dan vind ik dat een gitaarmodel dat prima geschikt is voor bespeling met vijf vingers.
Een dreadnought heeft als kenmerken, althans dat wordt vaak beweerd, een flinke projectie, veel volume en een overheersing van de lagere frequenties. Dit laatste wordt altijd aangevoerd als zijnde minder geschikt voor "fingerpicking" oftewel aanslaan met je vingers!
Wat mij juist bij goede dreadnoughts opvalt is de goede balans tussen hoog, midden en laag ook bij hoge volumes! Oftewel een allround gitaar voor bespelers met een goede vingertechniek en echte feeling (kunnen varieren in volume per snaar bijv. )
Echter de strummers, flatpickers, slaggitaristen(hahaha), etc. kunnen er ook mee uit de voeten!
Kortom als je een veelzijdige staalsnaar wilt: goede dreadnought kopen!

Hallo,

Een dreadnought voor fingerpicking ? Hangt van de gitaar af !

Ik heb zelf een Martin D-35 en een D-16TR (dus niet de moderne D-16, da's
echt een hele andere gitaar), en beide hebben een relatief lichte bracing,
waardoor ze veel beter gebalanceerd zijn dan bijv. de D-28.

Allebei werken ze prima voor fingerpicking, maar ook wel voor akkoordenwerk,
als je niet te hard speelt. Een D-28 heeft zwaardere bracing en is dus stugger
maar kan wel dikkere snaren hebben - waardoor je dus dat echte "booming"
bluegrass/country geluid kunt krijgen. Maar die is dus voor fingerpicking te
stug.

Gibsons zijn voor mij een beetje een raadsel - er zitten hele goede fingerpickers
tussen, maar ook gitaren (en dat kan het zelfde model zijn) die weer totaal
niet werken voor fingerstyle. Ik heb er ook al een aantal gespeeld die zowel
voor fingerpicking als voor akkoorden totaal niet werkten - eigenlijk gewoon
waardeloos. Maar als je mazzel hebt en je vindt een goeie, meteen kopen :-)

Ik heb ook nog een Yamaha, een L-25A - zit een beetje tussen een D en een
Jumbo model in. Ondanks de grote kast is dit een erg veelzijdige gitaar. De
Engelse (nou ja, eigenlijk Schotse maar in de tijd dat hij bekend werd woonde
hij in Londen) gitarist Bert Jansch heeft jaren op zo'n zelfde gitaar gespeeld,
en later op een L-55 die de zelfde body vorm heeft. Dus groot wil niet per se
zeggen dat het niet werkt voor fingerpicking.....

Greetz,

Han.

Flipkoos
19 juni 2007, 07:59
Op mijn parlour-model Ovation klinken de snaren in een heel andere ballans, dwz het middengebied klinkt geprononceerder, krijgt meer nadruk dan op mijn dreadnought bij fingerpicking. De dreadnought legt vooral nadruk op een stevige bas en een helder hoog en heeft een wat weker middengebied. Ook is de sustain anders. Door de kleinere kast van de parlour klinkt deze ook directer dan een dreadnought. De noten knallen uit het klankgat. De dreadnought klinkt wat warmer, wat wolliger.