PDA

View Full Version : Epi Valve Junior gemod



SimonS
18 juni 2007, 13:49
He Werkbank-mannen!

Ik heb vorige week een Epiphone Valve Junior besteld in Duitsland, was al een tijdje binnen maar stond 'in opslag' bij een vriend aan de andere kant van Nederland. Zodoende zaterdag de Epi heel even getest, met een Fender Highway1 Strat maple fretboard (QuarterPounder in de brug, SSL in de hals). Klonk op laag volume (Volume op ongeveer 10 uur) aardig, maar wel een beetje dunnetjes en toch donker (weinig detail in het geluid).

Toen heel eventjes opengedraaid, bweh dat was even een tegenvaller. Uitermate schel en dun, gruizig geluid. Herriebak! Wat verwacht je ook van een 5W uber-budget versterkertje met 8" speaker... Anywho, vandaag heb ik 'm mee naar huis genomen en zojuist direct op mn werkbank gehad.

Hier het schema van de originele EVJ:
http://www.valvejunior.com/img/misc/ValveJunior/ValveJunior.png

Een paar dingen vallen op: (en worden ongeveer standaard gemodificeerd door elke EVJ bezitter/modder, zie de vele websites zoals www.valvejunior.com (http://www.valvejunior.com))
De twee 68k weerstanden bij de input bijvoorbeeld, degene naar ground heb ik gewijzigd naar een meer standaard waarde van 1M, en degene in serie met het signaal is nu 33K.

Verder heb ik de 22uF elco aan de cathode van V1a vervangen voor een 1uF, voor meer gain en minder bas.

Als laatste heb ik de cathode elco op de EL84 vervangen, deze was origineel 22uF maar is nu 100uF. Hierdoor klinkt de poweramp wat strakker.

Na deze 4 mods heb ik de versterker opnieuw aangehad.

Wow...

Er zit nu pas écht leven in! Véél meer detail is het eerste wat opvalt. Stock klinkt hij vlak, saai. Verder heb ik het idee dat hij eerder begint te oversturen. Stock was hij op 10 uur nog spatje-clean, nu zit er al een heerlijk randje aan.

Een leuk oefenversterkertje voor op mn studentenkamer rijker, ben ik een blij mens! Er zijn nog wat andere geplande mods, zoals pentode/triode switch, boost switch, bright-normal-fat switch, line out en een -6dB attenuated output jack (L-pad).

Rutger
18 juni 2007, 13:52
Leuk, goed om te horen! :) Klinkt als een gevalletje "elke gek met een soldeerbout kan dit"
Ben benieuwd hoe je andere mods uitpakken

CW heeft dit ampje een tijdje terug toch ook uitvoerig zitten modden? Wat zijn zijn bevindingen eigenlijk?

SimonS
18 juni 2007, 21:50
mja het zijn inderdaad niet bepaald hoogstaande mods, maar je moet wel bedenken dat er zich hoge voltages binnenin bevinden. Zomaar wat doen is niet aan te bevelen ;)

Ik weet niet wat de ervaringen van CMW mbt de epi zijn.

Chris Winsemius
18 juni 2007, 22:16
Ici CMW :)

Ik heb 'n eigen ontwerp mod toegepast omdat ik bepaalde mods op internet en de omschrijving daarvan niet echt kon waarderen. Mijn huidige mod levert meer gain en is zeer strak in het laag (overleeft zelfs 'n vette hals-humbucker) maar is vooral bedoelt voor mensen die wat meer gain willen hebben en 'n strakker/vetter laag.

Wizz/Wouter bij Nederland Muziek in Almere omschreef m'n gemodde VJ als "Woah, pissed off!" :)

'n Klant van mij bouwt nu 'n Mercury Magnetics upgrade kit in z'n VJ en die krijg ik binnenkort te horen. Die kit kost ruim 2 x zo veel als de amp zelf... Ik had niet verwacht ooit zo'n kit te verkopen maar blijkbaar toch, hopelijk zal het 'n x mogelijk zijn 'n mod aan te bieden met puur 'n verbeterd circuit en puur 'n betere uitgangstrafo omdat dat meestal de basis is. 'n Betere voedingstrafo en extra spoel voegen zeker wat toe qua sound en feel maar maken zo'n kit niet goedkoop.

SimonS
18 juni 2007, 22:42
He Chris, thanks for hopping by!

ach, je kunt je natuurlijk afvragen of je een versterkertje van in eerste instantie 170 euro, met een matig 8" speakertje, uber-budget componenten, een behuizing uit MDF etc etc wilt modificeren totdat je er een extra 250 euro aan real-estate in hebt gepropt. Dat lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling, daarom houdt ik me bij het simpele componentenwaardes-aanpassen en wat eenvoudige switches toevoegen, komt hooguit 10-15euro aan onderdelen bij. Dan is wat mij betreft de rek eruit, bij duurdere upgrades kijk ik liever naar een "volwassener" versterker als uitgangspunt.

Al met al kun je natuurlijk modden tot er in weze niets van de originele amp over is: kwaliteitsonderdelen gebruiken, alles wat cheap is (maw: alles:) ) vervangen, er dus pak en beet 500 euro inpompen, allemaal erg leuk en je hebt een versterker die vast erg lekker klinkt, maar dat is niet mijn persoonlijke keuze

Ik streef er trouwens naar om de Epi redelijk clean te houden, aangezien ik niet zo zit in de heftigere muziek. Een boost switch voor als het moet oversturen, want dat doet hij niet op studentenkamer-volume (volumeknop op 10uur!)

Rutger
19 juni 2007, 10:10
Ik ga wel met Simon mee als het gaat om: tot hoever ga je met modden?
Als je 2x de kostprijs van de amp kwijt bent aan het modden, gaat me dat ook wat te ver. Tenzij het je hobby is natuurlijk

Zo'n ampje lijkt me nl ook wel wat, met wat eenvoudige mods die ik zelf kan uitvoeren. Ik vraag me af of CMW z'n mod wil prijsgeven of dat daar een prijskaartje aan hangt? :)