PDA

View Full Version : vraagje ivm geluid gitaar



gibsonneke
18 juni 2007, 13:46
hallo allemaal,

bij deze zou ik jullie dus willen vragen wat ik kan aanpassen aan mijn gear om zo het geluid te verkrijgen van een kirk hammet, steve vai of diene gast van http://www.freelicks.net

mijn huidige gear:
epiphone gibson sg (duurste versie van epiphone rond 550€)
digitech tube overdrive bad monkey
digitech multi-effect rp200A
jim dunlop wah standaard
marshall jcm 900 (lampenversterker)

hopelijk weet iemand raadt

Lennert
18 juni 2007, 14:32
Nou, je gear is toch prima? Het grootste probleem is dat je een gibson achtige humbucker gitaar gebruikt terwijl de mensen die jij noemt allemaal stratachtigen/superstrats gebruiken. Gewoon beter leren spelen is mijn advies.. Anders zul je nooit als hen klinken. Je zou een superstrat met goede tremolo aan kunnen schaffen om wat dichter in de buurt te komen en om de tremolo truukjes van die dudes ook uit te kunnen voeren.

gibsonneke
18 juni 2007, 14:43
Nou, je gear is toch prima? Het grootste probleem is dat je een gibson achtige humbucker gitaar gebruikt terwijl de mensen die jij noemt allemaal stratachtigen/superstrats gebruiken. Gewoon beter leren spelen is mijn advies.. Anders zul je nooit als hen klinken. Je zou een superstrat met goede tremolo aan kunnen schaffen om wat dichter in de buurt te komen en om de tremolo truukjes van die dudes ook uit te kunnen voeren.

ik speel al zo'n 10 jaar en heb ook al in meerdere bands gespeeld dus qua techniek en speelcapaciteiten zit het wel goed denk ik, het is gewoon mijn geluid
de meeste groepen waarin ik speel zijn punkgroepen dus heb ik eigenlijk al altijd zo'n geluid gehad

nu zou ik gewoon wat willen veranderen aan men geluid een dit verschil zal toch niet enkel en alleen door de tremolo gemaakt worden

ik kreeg het advies van iemand om uit te kijken naar een gitaar van ibanez à la frank gambale (model jaren 90) deze heeft 2 x humbruck en singlecoil

of zou ik toch beter richting actieve emg's gaan om het geluid van hammet/vai/... te bekomen?

robert-gitarist
18 juni 2007, 15:09
Yepz ik denk iets met EMG's. EMG 81 en EMG 60 (kan ook 85 zijn, weet niet meer zo uit me hoofd).Kijk je hebt een mooie set up! En inderdaad voor de sound van bijv. Kirk heb je al een totaal andere versterker nodig namelijk een Mesa Boogie rectonogwat en een heleboel andere effectenrommel. Je geeft aan dat je sound je bevalt en jarenlang al plezier van hebt, waarom in vredesnaam veranderen? Je zal helaas nooit zo klinken als Hammett dan wel als een Vai. Dat soort gasten zijn uniek door hun sound en die sound is gewoon niet of nauwlijk te na te maken (helaas). Ik zal nog eens goed er over na denken of je wel van set up wilt veranderen als je sound, die je nu hebt, je bevalt!

*edit: ik zie net dat je een JCM900 versterker hebt. Niet echt een geweldige basis voor een metallica-achtige sound. Als je echt wilt veranderen zou ik die verkopen en iets van een ENGL/Mesa/Koch ofzo voor terug kopen (ligt aan het budget). Die gains van die versterkers hebben echt een goeie basis om verder op te bouwen ;) Marshall heeft ook een nieuwe versterker en schijnt ook erg lekker te scheuren. Vol buizen en het zou denk ik geen echt dure versterker zijn.

gibsonneke
18 juni 2007, 15:34
veranderen van amp vindt ik niet echt een optie (budgetaire redenen) en als ik dan al een nieuwe amp zou kopen dan zou het toch wel echt een supergoe moeten zijn (mesa boogie, engl)

maar zou een ibanez met een redelijke configuratie (2 x humbruck en 1 x single coil) nu niet wat de richting uitgaan van zo'n geluid?

op de website van www.freelicks.net speelt die toch ook met een ibanez in combinatie met een podt en die kan echt wel heel wat mooie geluiden ontwikkelen

wat betreft het geluid dat ik tot nu toe altijd gehad heb, juist daarom dat ik eens een andere weg zou willen inslaan aangezien het me niet meer boeit en ik wat aan het experimenteren was met een wah pedaal maar niet echt het juiste gewenste geluid vond dat ik reeds aanhaalde

gibsonneke
18 juni 2007, 15:44
ik zal even een voorbeeld geven om wat te verduidelijken

als ik bijvoorbeeld het tapping gedeelte van eruption (vh) speel dan moet ik steevast gebruik maken van mijn wah zelfs als staat gain op ultra op de amp

anders krijg ik nooit genoeg output aan de kant van de gitaar

het lijkt erop dat mijn pickups gewoon niet gevoelig genoeg zijn?

daarom dat ik dacht in de richting van active emg's

en wat betreft het benaderen van een uniek geluid

het volledig hetzelfde zal natuurlijk nooit lukken maar ik heb toch al mensen horen spelen die het geluid toch wel goed (goed genoeg) benaderden

jimihattricks
18 juni 2007, 16:03
probeer eens een setje dimarzio's en een al dan niet gemodde Boss DS-1..

Lennert
18 juni 2007, 16:04
Mjah.. Het nemen van een ibanez met HSH pickupconfiguratie valt dus onder wat ik bedoelde met superstrats, alleen zijn er meerdere opties dan alleen ibanez natuurlijk. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat de tremolo je geluid gaat verbeteren (dat is weer n andere discussie) Maar dat je wel een tremolo nodig hebt om de stijl van hammet/vai te benaderen aangezien het beide fervente tremolo-trekkers zijn.

Mjah de gain die je nu uit je amp haalt is idd een heel andere soort gain dan wat die 2 dudes gebruiken, maar je moet denk ik toch wel een acceptabel geluid eruit kunnen halen?? Verandering van versterker lijkt me niet direct nodig. Denk dat een andere gitaar hier toch eerste prioriteit is. Emg's zijn een optie maar ik zal ze nooit iemand aanraden (is misschien personlijk).
Denk wel dat je wat meer effecten nodig hebt, ga eens kijken voor een leuke delay, compressor, equalizer en misschien een booster? (alhoewel je daar die bad monkey ook wel voor kan gebruiken)
En dan krijg je denk ik het beste resultaat met de wah vooraan in de chain, daarna comp en boost voor de amp en de equalizer en delay in de FX loop.

Dan heb je iig het soort geluid waar je naar opzoek bent lijkt me (bij benadering)

gibsonneke
18 juni 2007, 16:11
mja het probleem met pickups is als ik dat eens wil proberen dat ik verplicht ben die aan te kopen omdat men in de winkel bijna niets op stock heeft

en iemand enig idee of mijn gitaar niet gevoelig genoeg kan zijn waardoor ik mijn wah moet inschakelen?

configuratie is nu
gitaar -> wah -> overdrive -> amp (staat wel in ultra gain op maximum)

dunnoaname
18 juni 2007, 16:38
Hoe heb je de bad monkey ingesteld? ik zou gewoon JCM900 op maximale gain doen, en dan bad monkey gain minimaal, volume maximaal, treble en bass beetje boosten om iets te compenseren voor de midboost die de BM geeft.

robert-gitarist
18 juni 2007, 16:43
Vergeet niet dat het een combi is he.
Met een gitaar met een HSH confi (of andere confi H-H ofzo)en EMG's erin kom je nog niet aan de metallica sound. Ik heb zelf eem JCM900 gehad en het zijn vrij leuke amps maar meer voor de rock/hard rock en heel misschien (met de juiste buizen+boost etc) old school metal zoals Slayer en de hele oude metallica. Je versterker heeft wel de meeste invloed op je sound of de sound die je zoekt ;) Misschien een pedaal er voor knallen? Ik heb toen een uber metal gebruik van Line6 en opzich was dat best een redelijke metal sound maar ja ik miste de ballen gewoon (vrij weinig bass). Een DS-1 zou ik niet snel aanraden. Als iets bass mist is dat de DS-1 wel :stop: Dan zou ik kiezen voor een ander pedaal. En kwa pick ups, tsja EMG is mooi voor metal maar clean moet je er van houden (ik vind ze clean helemaal top maar anderen weer niet). Wil je meer veelzijdig dan zou ik kijken bij DiMazio aangezien EMG toch echt meer metal is.

gibsonneke
18 juni 2007, 17:05
Hoe heb je de bad monkey ingesteld? ik zou gewoon JCM900 op maximale gain doen, en dan bad monkey gain minimaal, volume maximaal, treble en bass beetje boosten om iets te compenseren voor de midboost die de BM geeft.

badmonkey ingesteld
gain max
volume max
bass iets minder dan helft
treb iets meer dan helft

versterker
gain max op lamp in voorversterker
bass, midd op helft
treble iets hoger dan helft

robert-gitarist
18 juni 2007, 17:07
badmonkey ingesteld
gain max


versterker
gain max op lamp in voorversterker


:nervous:
En je hebt geen last van ruis oid?

gibsonneke
18 juni 2007, 17:21
:nervous:
En je hebt geen last van ruis oid?

kheb wel last van ruis nogal redelijk wat zelfs maar hoe kan ik er anders voor zorgen dat de output van mijn guitar hoog genoeg is en dus gevoelig genoeg is

Lennert
18 juni 2007, 17:24
Booster!!??

Edit: Met een clean boost kun je je signaal boosten vóór de preamp zonder gain (en dus ruis) toe te voegen. Had je mijn vorige post wel gelezen?

Als je een pedaal gaat gebruiken voor je distortion kan ik je voor heftig rythm werk de Zoom Tri-Metal aanbevelen, en voor solowerk de metal muff van EHX
Misschien zijn er betere pedalen dan de metal muff, maar van de MM weet ik dat hij goed reageert op je volume knop en eventueel boosten/compressen, heel amplike. Bij dat pedaal is een equalizer wel heel nuttig om de bas een beetje te boosten.

gibsonneke
18 juni 2007, 21:04
sorry indien het zo overkwam maar ik heb uw reactie wel degelijk gelezen

ik heb eens rondgezien op het internet voor zo'n booster

seymour duncan verkoopt er zo één

ik vraag me nu wel af

normaal op een redelijke degelijke gitaar heb je dit toch niet nodig?

want als ik de setup bekijk van anderen dan gebruiken die dat ook niet en toch is hun gitaar zo gevoelig?

Lord Abortion
18 juni 2007, 21:24
Volgens mij heb je gewoon een andere preamp nodig. Die JCM900 is niet bruut/gainy genoeg voor wat jij zoekt. Probeer eens een ENGL E530, Marshall JMP-1, Peavey Rockmaster, Rocktron Gainiac, ... direct in je FX-return van je amp te prikken. Eventueel kan je dat nog boosten met je overdrivepedaal. Maar als je naar een iets hardere en meer shreddy sound wil, moeten humbuckers + overdrive + goede preamp in principe volstaan. En de eerste twee heb je al ... Dus gewoon de JCM900-preamp bypassen en iets anders in de plaats.

MarkS
18 juni 2007, 21:45
Al jij met een gain vol opengedraaide overdrive voor een gain vol opengedraaide JCM900 een output probleem meent te hebben is er op zijn minst iets opmerkelijks aan de hand.

Of je bent stokdoof geworden door de fluittonen, en dan is mijn advies: koop zoveel mogelijk 4x12 kasten your money can buy.

In alle ernst: volgens mij heb je een electronica probleem met jouw gitaar (most likely) of met je versterker. Ik zou eens een andere gitaar er voor hangen, en als dat niet helpt een andere amp er achter hangen.
Misschien eens een kabeltje wisselen, maar dat lijkt me sterk eerlijk gezegd.



bij deze zou ik jullie dus willen vragen wat ik kan aanpassen aan mijn gear om zo het geluid te verkrijgen van een kirk hammet, steve vai of diene gast van http://www.freelicks.net


Ik vind het geluid van Vai en Hammet dusdanig ver uit elkaar liggen, dat ik als antwoord op jouw vraag bijna PodXT zou willen zeggen.
Please don't shoot...

robert-gitarist
18 juni 2007, 21:46
Die Seymore Duncun is geloof ik alleen voor gitaren met een single coil(s) elementen om die meer richtig humbucker te laten klinken. met een lp lijkt me dit dus overbodig. Als je toch een boostpedaal neemt kijk dan naar de OD-3 van Boss (eigelijk een overdrive) of een MXR micro amp.

MarkS
18 juni 2007, 21:52
met een lp lijkt me dit dus overbodig.
SG in dit geval. Booster lijkt me idd onzinnig.

robert-gitarist
18 juni 2007, 22:16
Ohja inderdaad SG.
Mja ik denk dat de topicstarter gewoon niet echt weet wat hij A) exact wil en B) waar hij het exact over heeft.

robert-gitarist
18 juni 2007, 22:21
Nou, je gear is toch prima? Het grootste probleem is dat je een gibson achtige humbucker gitaar gebruikt terwijl de mensen die jij noemt allemaal stratachtigen/superstrats gebruiken. Gewoon beter leren spelen is mijn advies.. Anders zul je nooit als hen klinken. Je zou een superstrat met goede tremolo aan kunnen schaffen om wat dichter in de buurt te komen en om de tremolo truukjes van die dudes ook uit te kunnen voeren.

Ik lees net nog eens jou post door en ik vind dat het nogal gelul is. Met een gibson achtige gitaar kun je net zo goed rocken als een superstrat achtig iets. Ooit goed gekeken naar Kirk? Die knakker speelt live ook met 1 of 2 Gibson Les pauls dus daar ligt het probleem echt niet. Beter leren spelen is het dus ook niet. Topicstarter speelt 10 jaar, lukt mij dat hij ondertussen aardig wat ervaring heeft + zn nummer als Enter Sandman is toch net zo gek moeilijk lijkt me he? ;)
Het goeie punt is gewoon dat je inderdaad nooit als een Kirk/Vai/etc zal klinken. Dat is een feit. je kunt het benaderen maar meer ook niet.

Lennert
18 juni 2007, 22:58
Ik lees net nog eens jou post door en ik vind dat het nogal gelul is. Met een gibson achtige gitaar kun je net zo goed rocken als een superstrat achtig iets. Ooit goed gekeken naar Kirk? Die knakker speelt live ook met 1 of 2 Gibson Les pauls dus daar ligt het probleem echt niet. Beter leren spelen is het dus ook niet. Topicstarter speelt 10 jaar, lukt mij dat hij ondertussen aardig wat ervaring heeft + zn nummer als Enter Sandman is toch net zo gek moeilijk lijkt me he? ;)
Het goeie punt is gewoon dat je inderdaad nooit als een Kirk/Vai/etc zal klinken. Dat is een feit. je kunt het benaderen maar meer ook niet.

Het gaat mij er niet om of je ermee kunt rocken of niet.. damn.. ik speel zelf thrash metal met een LP. Het gaat om het karakteristieke geluid en de mogelijkheden wat betreft tremolo van stratachtigen. 10 jaar ervaring is overigens volledig subjectief.. ik ken mensen die 25 jaar spelen die ik met m'n 2,5 jaar compleet voorbij speel.
Wat is je punt wat betreft het voorbeeld van enter sandman?
Toen ik dat schreef dacht ik idd dat hij een beginner of iig bijna beginner was. Dus leek me het geen slecht advies, als vai klinken is als beginner een hele taak toch? denk dat veel gevorderde gitaristen er ook moeite mee zullen hebben.

Mijn punt in die post was vooral dat het handig is om een superstrat te hebben als je de stijl van vai en hammet wil gaan spelen. Dat biedt gewoon veel veelzijdigheid en mogelijkheden. IMO meer dan een SG iig. En met het geluid en output van de gitaar zit je dan ook meteen goed.

jimihattricks
19 juni 2007, 10:09
Mijn punt in die post was vooral dat het handig is om een superstrat te hebben als je de stijl van vai en hammet wil gaan spelen. Dat biedt gewoon veel veelzijdigheid en mogelijkheden. IMO meer dan een SG iig. En met het geluid en output van de gitaar zit je dan ook meteen goed.

ok, de tremolo is handig, de single-coil in een H-S-H strat ook, maar daar hoort t dan ook een beetje mee op...

wat bouw betreft komt een SG (behalve de hals dan) imo meer in de buurt van een superstrat (licht, dunne body, fret-access) dan van een les paul (zwaar, chunky, donker), dus daarom adviseerde ik een pickupswap...

--

feit blijft dat de gitaristen die ts noemt nogal diverse sounds hebben idd.. (en Kirk stond vroeger in de studio gewoon op een LP custom te raggen hoor)

meteen een andere versterker aanraden lijkt mij niet de meest kost-effectieve optie..

pickups kun je idd niet testen, maar er is een gigantisch informatienetwerk dat internet heet, waarmee je al een heel eind komt

als ik de topicstarter was, zou ik es met iemand een afspraak maken die samen met hem zijn setup kan bekijken, want met de preamp gain helemaal open en ook nog een bad monkey erbij doe je volgens mij iets verkeerd..

Lord Abortion
19 juni 2007, 10:23
Dus zoals ik al zei: een rackpreamp zoeken en in de return van de JCM900 steken ... Volgens mij is Passion & Warfare van Steve Vai trouwens opgenomen met een ADA MP1 preamp in de return van een JCM900.

Nitefly7
21 juni 2007, 17:17
badmonkey ingesteld
gain max
volume max
bass iets minder dan helft
treb iets meer dan helft

versterker
gain max op lamp in voorversterker
bass, midd op helft
treble iets hoger dan helft

...en waar staat 't volume van je versterker?... als die lager dan je gain staat, heb je namelijk nog heel veel te winnen..

'n denkfout die veel gitaristen (mezelf incluis) maken/maakten is dat ze denken dat gitaristen met high gain amps, ook 'veel' high gain gebruiken..
kunst is om mooie(re) eindtrapdistortion te gebruiken..

----gekke suggestie--

heb je al eens het clean kanaal van je marshall (= 'zonder al te veel gain', omdat 'n JCM900 maar 1 kanaal heeft, toch?) geprobeerd, met daarvoor een hi-gain patch uit je DIgitech?
de RP-200a heeft toch allemaal 'artist' (=a) presets?
zit daar geen vai of satriani knipoog-patch in?

----einde gekke suggestie-----

de gain van Vai staat bijv. volgens mij echt niet op max, z'n volume is echter wel 'veel'
.. bovendien is 'de' Vai sound ook altijd met een ongelooflijk goedkoop oranje pedaaltje te krijgen (zal de naam niet nog eens noemen, omdat ik dan dus wél spam... :satisfie: )...

Kirk speelt op Mesa's die gewoon bakken gain hebben, zonder dat je de gain op 'max' hoeft te zetten..



als ik jou was, zou ik meer oefenen aan m'n Lydische toonladder (Vai) of te pas en te onpas je Dunlop Crybaby Wah gebruiken bij ieder nummer (Hammett).. Dat zal je meer richting hun 'geluid' duwen..



als je dan iets zou willen kopen, is een Ibanez zeker 'n aanrader (wel een RG model met Dimarzio of IBZ/Dimarzio elementen, niet die al te goedkope RG3xx of RG4xx serie..), hoewel ik op al m'n gitaren als.. mezelf.. blijf klinken..

ik heb altijd zwaar respect voor mensen die stijl en een 'comp' van iemands toon kunnen krijgen, met simpele apparatuur; dus van Vai naar Eric Johnson, door alleen aanslag te veranderen en 'n chorus uit/aan te zetten..

Vai heeft eerst op Charvel gespeeld, dus dat is ook 'n optie..
Voor Hammett moet je bij ESP/LTD met EMG's zijn (LTD model van Hammett is niet al te 'duur'/'duur'..)

Ik heb nog nooit iemand zien shredden/heavy metal/metal zien spelen met 'n SG, maar dat wil niet zeggen dat 't niet zou kunnen..
Whitesnake (ook Vai, ffkes)-gitaristen spelen ook vaak op LP's en daar komt ook 'n dijk van 'n sound uit.. (Vai heeft nooit op 'n SG gespeeld live volgens mij..)

Paul Gilbert klinkt op Les Pauls, Flying V's en Ibanez PGM's als een topshredder/gitarist... dus in principe zou je niet meteen 'n nieuwe gitaar moeten hebben..

Ben je er wel van bewust dat Vai en Hammett niet hetzelfde 'geluid' hebben.. Ze hebben wel dezelfde 'kracht' achter hun spel zitten, al is 't bij Vai wat virtuozer (en IMHO ook 'leuker'..en soms helaas ook 'enger/vreemder'...)

-------

en als je geen punk meer wilt spelen, verkoop je je gitaar en je amp..
en koop je 'n basswood (linde) gitaar met 2 humbuckers, door een Tonelab/Valvetronic/Line 6 ding, Soldano/Mesa model zoeken: klaar..

of een andere Marshall of Mesa (Vai heeft ook op Marshall gespeeld..maar niet echt op Mesa)

DeiDRagonas
22 juni 2007, 00:19
Tip: speeltechniek verbeteren misschien??
Je setup is oke en ik weet vrij zeker (indien er geen mankementen aan je spullen zijn) dat ik daar een lekkere tapping uit krijg hoor.

Grt Roy.

Kamiess
23 juni 2007, 01:07
"Volgens mij is Passion & Warfare van Steve Vai trouwens opgenomen met een ADA MP1 preamp in de return van een JCM900."

Dit betwijfel ik en als het al zo is vergeet dan het aandeel van zijn eventide(en andere kasten vol apperatuur) niet.

Dastard
23 juni 2007, 01:43
Nitefly7, JCM900's hebben allemaal 2 kanalen :-D

Lord Abortion
23 juni 2007, 13:37
"Volgens mij is Passion & Warfare van Steve Vai trouwens opgenomen met een ADA MP1 preamp in de return van een JCM900."

Dit betwijfel ik en als het al zo is vergeet dan het aandeel van zijn eventide(en andere kasten vol apperatuur) niet.

Ik ben daar nochtans behoorlijk zeker van hoor. Veel van Passion & Warfare is opgenomen met een ADA MP1 in de return van een JCM900, en enkele tracks zijn met de Bogner XTC gespeeld. Die Eventide harmonizers gebruikte Vai volgens mij slechts op enkele nummers. Verder zit er wel vaak een delay op zijn gitaarsound. Dus met een deftige preamp en een multi-effect moet je wel een Vai-achtige sound kunnen krijgen hoor.