PDA

View Full Version : Topkam vraagje!



rhcp_schipper
18 juni 2007, 13:43
Hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe topkam op mijn tele laten zetten, maar zou er graag eerst wat meer over willen weten.

Het gaat dus om een LC tele, en ik was benieuwd welk materiaal(grafiet/bone) is nu het best, en geef de mooiste klank, en heeft de beste eigenschappen?

Er zijn vast mensen die mij hier meer over kunnen vertellen, om het maken van mijn keuze voor het matriaal veel makkelijker kunnen maken!

Alvast bedankt voor alle goede inbreng!

Groeten Tim

Orpheo
18 juni 2007, 13:46
allereerst: waarom neem je n nieuwe topkam? is 't nodig? blijven de snaren klemmen? de meesten nemen een graphtech topkam omdat die waanzinnig lekker glijdt, handig voor trems enzo. eigenlijk al 't materiaal klinkt goed. behalve plastic natuurlijk.

als je de verschillen in sound wilt weten, ga dan even naar de site van warmoth, en zoek 't effe daarop. iets van 'nut options' ofzo.

edit: http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=stringnut

alsje.

rhcp_schipper
18 juni 2007, 13:49
allereerst: waarom neem je n nieuwe topkam? is 't nodig? blijven de snaren klemmen? de meesten nemen een graphtech topkam omdat die waanzinnig lekker glijdt, handig voor trems enzo. eigenlijk al 't materiaal klinkt goed. behalve plastic natuurlijk.

als je de verschillen in sound wilt weten, ga dan even naar de site van warmoth, en zoek 't effe daarop. iets van 'nut options' ofzo.

edit: http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=stringnut

alsje.

Mijn gitaarleraar, en tevens goede gitaartech zei dat het wel een keer nodig was, topkam is erg ver in gesleten!

Bedankt voor de tip!

Ic3gl0vE
18 juni 2007, 14:06
Wat is een redelijke prijs voor het laten vervangen van de topkam?

Orpheo
18 juni 2007, 14:28
Wat is een redelijke prijs voor het laten vervangen van de topkam?

als je een vooraf ingevijlde topkam koopt, kost t je niks. tik je heel voorzichtig de ouwe topkam eraf, en zet je de nieuwe erop, beetje lijm om 'm op z'n plek te houden, klaar.

rhcp_schipper
18 juni 2007, 14:46
Wat is een redelijke prijs voor het laten vervangen van de topkam?


Ik laat het bij double D in rijsen doen, en daar zeiden ze dat het wel snel tussen de €60 en de €80 kon gaan kosten. Dan heb je wel een handgemaakte topkam, en word je gitaar ook gewoon helemaal afgesteld!

Ic3gl0vE
18 juni 2007, 14:53
als je een vooraf ingevijlde topkam koopt, kost t je niks. tik je heel voorzichtig de ouwe topkam eraf, en zet je de nieuwe erop, beetje lijm om 'm op z'n plek te houden, klaar.

Ik las alleen dat vooraf ingevijlde topkammen vaak niet precies passen ofzo... 't gaat mij om een stratkloon en ik heb geen 60 a 80 euro over om de topkam te laten vervangen, dus als iemand me nog uit kan leggen hoe ik van te voren kan bepalen of de nieuwe kam gaat passen, kan ik misschien een graphtech kammetje bij tonefactory bestellen.

frekie
18 juni 2007, 16:49
Ik heb het zelf geprobeerd op mijn cheapo Richwoodjes , topkammen vervangen dus. Een benen topkam kost je zegge en schrijve 4 euro dus dat kost je de kop niet. Het invijlen vd sleuven daarentegen is puur vakwerk en daar betaal je DD dus voor. Te hoog: te hoge axie. Te laag: gerammel in de open positie. Te nauw: gaat ie ontstemmen bij snaren buigen of trem gebruik. Te breed: gaat ie rammelen in de topkam.
Een beetje vakman schrijft 60 euri per uur op dus dat kopt wel. Been klemt niet zo als plastic en klinkt ook beter. Grafiet is nog gladder, minder wrijving maar het slijt wel sneller zeker bij trem gebruik.

dunnoaname
18 juni 2007, 16:58
Ik heb zelf een stukje bot gekocht en het zelf gevijld en geinstaleerd op een akoestische gitaar. Het is zaak dat je HEEL ERG GOED de maten en afstanden tussen de sleufjes en diepte van de sleufjes meeet en noteerd.

rhcp_schipper
18 juni 2007, 17:09
Ik heb het zelf geprobeerd op mijn cheapo Richwoodjes , topkammen vervangen dus. Een benen topkam kost je zegge en schrijve 4 euro dus dat kost je de kop niet. Het invijlen vd sleuven daarentegen is puur vakwerk en daar betaal je DD dus voor. Te hoog: te hoge axie. Te laag: gerammel in de open positie. Te nauw: gaat ie ontstemmen bij snaren buigen of trem gebruik. Te breed: gaat ie rammelen in de topkam.
Een beetje vakman schrijft 60 euri per uur op dus dat kopt wel. Been klemt niet zo als plastic en klinkt ook beter. Grafiet is nog gladder, minder wrijving maar het slijt wel sneller zeker bij trem gebruik.

Ik denk dat ik maar voor een grafieten kam ga, want een trem zit er toch niet op mijn tele. Maar ik zal bij double d ook nog even vragen naar hun advies!

Spitfire
18 juni 2007, 17:53
Ik las alleen dat vooraf ingevijlde topkammen vaak niet precies passen ofzo... 't gaat mij om een stratkloon en ik heb geen 60 a 80 euro over om de topkam te laten vervangen, dus als iemand me nog uit kan leggen hoe ik van te voren kan bepalen of de nieuwe kam gaat passen, kan ik misschien een graphtech kammetje bij tonefactory bestellen.

Passen lijkt me niet zo'n probleem, alleen is een nieuwe topkam standaard niet ver genoeg ingevijld en moet er dus even een afstelbeurtje aan te pas komen.

bert k
18 juni 2007, 19:13
Een beetje vakman schrijft 60 euri per uur op dus dat kopt wel. .
Je wilt toch niet zeggen dat hij daar een uur voor nodig heeft? Het is idd vakwerk, maar dan heb je het ook in tien minuten voor elkaar.

The Mess
19 juni 2007, 12:12
Is een vooraf ingevijlde topkam van Graptech dan niet goed genoeg om meteen op een gitaar te zetten?

Speeddemon
19 juni 2007, 12:28
Ik zou op een Tele eerder voor Tusq gaan dan Graphtech. Graphtech ziet er toch meer uit alsof 't op snelle scheur-gitaren hoort, maar da's mijn mening.

Heb op 1 Burny LPC een Tusq topkam en op de andere een Corian. Die klinkt beduidend helderder, maar heeft ook andere elementen.
Beide geleiden i.i.g. heel erg goed en je hoort nooit van die hoge plinks als je de snaren stemt.

Rinze
19 juni 2007, 12:46
Je wilt toch niet zeggen dat hij daar een uur voor nodig heeft? Het is idd vakwerk, maar dan heb je het ook in tien minuten voor elkaar.

Ik denk dat dat je vies tegen valt Bert. Zeker wanneer de gitaarbouwer secuur en netjes werkt duurt dat wel even. Maar het is wel te doen, kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html) voor een handleiding.

rhcp_schipper
19 juni 2007, 14:43
Ik zou op een Tele eerder voor Tusq gaan dan Graphtech. Graphtech ziet er toch meer uit alsof 't op snelle scheur-gitaren hoort, maar da's mijn mening.

Heb op 1 Burny LPC een Tusq topkam en op de andere een Corian. Die klinkt beduidend helderder, maar heeft ook andere elementen.
Beide geleiden i.i.g. heel erg goed en je hoort nooit van die hoge plinks als je de snaren stemt.


Bedankt voor de info, en ik wil er wel grag een witte topkam op hebben, want zwart staat niet echt mooi vintage!

Morgen breng ik hem naar double d, dan zal ik wel vragen wat het best is enz. Kunnen ze me daar vast wel vertellen!

bert k
19 juni 2007, 16:05
Ik denk dat dat je vies tegen valt Bert. Zeker wanneer de gitaarbouwer secuur en netjes werkt duurt dat wel even. Maar het is wel te doen, kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html) voor een handleiding.
Tja, ik heb erbij gestaan toen ze het deden bij Vox Humana. Best snel klaar. Maar die vent had het al duizend keer gedaan, en hij had een speciaal setje vijltjes.

Rinze
19 juni 2007, 18:31
Tja, ik heb erbij gestaan toen ze het deden bij Vox Humana. Best snel klaar. Maar die vent had het al duizend keer gedaan, en hij had een speciaal setje vijltjes.

Die heb ik ook, misschien dat hij een snellere methode heeft, als je echt precies wilt vijlen en eerst ook nog zo'n blokje in vorm moet brengen ben je toch wel even bezig. De gleufjes moeten de juiste vorm, juiste hoek en juiste diepte hebben voor een optimaal resultaat. Ik ken het werk van VH niet, maar weet wel dat dit soort klussen bij een hoop gitaarbouwers te snel en te gemakkelijk wordt gedaan. Net als frets vlakken trouwens, daar zit waarschijnlijk ook te weinig winst in voor het tarief dat gerekend wordt en dan moet het maar snel, jammer. Ik ben met een topkam toch zo een uur of twee, twee en een half bezig, ik ben dan natuurlijk ook geen prof, maar goed.

Ic3gl0vE
19 juni 2007, 19:10
Passen lijkt me niet zo'n probleem, alleen is een nieuwe topkam standaard niet ver genoeg ingevijld en moet er dus even een afstelbeurtje aan te pas komen.

Is 'ie dan dusdanig ondiep ingevijld dat de snaren eruit floepen, of kun je ook gewoon een stukje van de onderkant halen?

mm80
19 juni 2007, 19:32
Je wilt toch niet zeggen dat hij daar een uur voor nodig heeft? Het is idd vakwerk, maar dan heb je het ook in tien minuten voor elkaar.

10 minuten lijkt me onmogelijk om vakwerk af te leveren. Iedere gitaar is toch weer net iets anders. De topkam is mischien wel het belangrijkste onderdeel aan een gitaar wat exact goed gemaakt moet worden voor optimaal resultaat. Of die beste meneer Vox dit al duizend keer heeft gedaan maakt niet zoveel uit, slagwerk word het niet:)

Ik denk zelfs dat het niet eens zo belangrijk is welk materiaal je kiest. De kwaliteit van een topkam staat of valt met de kwaliteit van de ingevijlde sleufjes. Je kunt net zo makkelijk een tusk, graphtech of been topkam vern##ken als een van plastic.

ant
19 juni 2007, 20:16
maakt het topkam eigenlijk veel uit ,kwa geluid, op een gitaar? ik bedoel op open snaren hoor je een verschil, maar als je een snar "gefret" hebt, dan maakt de topkam toch niks uit? (kwa geluid dan)

orreltak
19 juni 2007, 21:09
het is wel makkelijk om een `bone` nut te verneuken.heeft mischien wel een betere resonatie maar het is bikkelhard en breekt makkelijk.een k#tklus.het vijlen is ook zeer belangrijk i.v.m de hoek naar je tuners.

bert k
19 juni 2007, 23:27
. De topkam is mischien wel het belangrijkste onderdeel aan een gitaar wat exact goed gemaakt moet worden voor optimaal resultaat. .
Die verhalen over vakwerk wat tijd kost wil ik graag geloven, evenals de haastklus van Vox (Speelt trouwens best, hoor.) maar bovenstaand citaat vind ik nergens op slaan. Dat gaat op voor de hele gitaar.

blimb
20 juni 2007, 08:46
Die verhalen over vakwerk wat tijd kost wil ik graag geloven, evenals de haastklus van Vox (Speelt trouwens best, hoor.) maar bovenstaand citaat vind ik nergens op slaan. Dat gaat op voor de hele gitaar.
waarom zou een vakman niet snel kunnen werken .. juist een vakman doet zoiets snel :)

Baker
20 juni 2007, 09:37
Tja, ik heb erbij gestaan toen ze het deden bij Vox Humana. Best snel klaar. Maar die vent had het al duizend keer gedaan, en hij had een speciaal setje vijltjes.

Bert was dat een balkje van bot?
Was het niet een kammetje dat nog even bijgesteld moest worden?

Zo'n bot ziet er uit als een (veel te groot) balkje
Dat moet dus helemaal omgevormd worden naar een kam,
en dan moeten de sleufjes er nog exact nauwkeurig in.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in 10 min. kan.
Een uur is (ook voor een vakman) best realistisch volgens mij

on topic
Ik had er eerst een standaard gibson plastic topkam inzitten.
deze is door een val afgebroken, daarom heb ik er een nieuwe in laten zetten.
Van bot.

Voor het geluid maakt dat echt helemaal geen ene reet uit.
Ik heb wel het idee dat ie wat meer sustain heeft. Maar dat kan ook psygisch zijn.

Maar ik kan het niet helemaal goed beoordelen omdat ik er toen ook meteen een bigsby op heb laten zetten.
wellicht dat bot beter is tegen het ontstemmen. (hoewel ik daar voor de tijd ook geen last van had)

Maar nogmaals, voor het geluid maakt het niets uit.

Antoon
21 juni 2007, 09:41
Ik maak mijn topkammen van messing en soms RVS (kinkt wel degelijk anders dan corian, tusq of been). En met de laatste topkam ben ik zeker meer dan een uur bezig geweest. Ik maakte deze van een 5 x 10 mm messing staaf. Eerst de dikte precies goed zodat hij exact in de sleuf past (die breedte week iets af van de standaard Fender maat). Dan de toetsradius erin vijlen aan de onderkant (bij oude fenders loopt de bodem van de topkam-sleuf mee met de radius. Dan de uiteindjes een fractie dieper maken zodat de topkam aan de uiteinden het eerst de toets raakt. Dan de bovenkant de juiste ronding meegeven. Dan de topkam onder druk erin lijmem. Dan de bovenkant en de breedte precies afwerken en met celluloselak de kam verder vastzetten/vullen. Dan de snaarsleufjes erin vijlen voor de snaardikte die je wilt gebruiken. Snaren erop en wachten tot de halskromming gestabiliseerd is onder de snaarspanning en zorgen dat de snaarzadels op de goede hoogte staan ingesteld. En dan begint het klusje van de snaarsleuven naar exact de juiste diepte in de vijlen door steeds een heel klein beetje te vijlen en weer te meten, vijlen, meten etc.. Ik ben drie keer helemaal opnieuw begonnen omdat ik ergens net verkeerd gevijld had en de kam dus niet meer perfect was. De vierde poging was perfect..

EDIT: ik vergeet nog de tijd die het kostte om de oude topkam voorzichtig eruit te halen en de sleuf te ontdoen van lijmresten (oude zat muurvast). Een ander ding wat ik niet meereken was het maken van de topkamvijltjes. Die heb ik zelf gemaakt (een complete set is peperduur en slijt daarbij ook) door een set voelerplaatjes met een dremel te voorzien van zaagtanden. De snaarsleuven dien ook nog per snaar precies onder de juiste hoek in de topkam gevijld te worden (zeker niet horizontaal).

Bij elke noot die je speelt heb je te maken met de topkam. Als die niet perfect is blijft dat een enorme ergernis.

bert k
21 juni 2007, 09:50
Bert was dat een balkje van bot?
Was het niet een kammetje dat nog even bijgesteld moest worden?

Zo'n bot ziet er uit als een (veel te groot) balkje
Dat moet dus helemaal omgevormd worden naar een kam,
en dan moeten de sleufjes er nog exact nauwkeurig in.
Ik kan me niet voorstellen dat dat in 10 min. kan.
Een uur is (ook voor een vakman) best realistisch volgens mij
.
Nee, dat was een grafieten kammetje wat gewoon al passend was, met ondiepe voorgevijlde sleufjes. Dus het enige wat nog moest was op de juiste diepte vijlen. Met een set vijltjes en een hoop ervaring kan dat best snel. Maar zoals jij omschrijft, als alles nog gevormd en pas gemaakt moet worden is het idd veel meer werk, dan kom je wel aan een uur.

mm80
21 juni 2007, 22:07
Die verhalen over vakwerk wat tijd kost wil ik graag geloven, evenals de haastklus van Vox (Speelt trouwens best, hoor.) maar bovenstaand citaat vind ik nergens op slaan. Dat gaat op voor de hele gitaar.

Dat gaat natuurlijk op voor de hele gitaar, mee eens maar een fout afgestelde hals kun je bijstellen, elementen kun je alle kanten op schroeven, losgeraakte electronica kun je controleren en eventueel solderen, brugzadels kun je intoneren etc.

Een topkam kun je maar 1 keer verprutsen, als je alle andere zaken op je gitaar volledig in orde hebt maar je hebt je luxe graphtech/been etc. kammetje vernaggeld omdat je denkt het wel even in 10 minuutjes voor elkaar te krijgen dan speelt de gitaar waardeloos, ookal is ie heeeeel duur:)

Ic3gl0vE
22 juni 2007, 11:34
Nee, dat was een grafieten kammetje wat gewoon al passend was, met ondiepe voorgevijlde sleufjes. Dus het enige wat nog moest was op de juiste diepte vijlen. Met een set vijltjes en een hoop ervaring kan dat best snel. Maar zoals jij omschrijft, als alles nog gevormd en pas gemaakt moet worden is het idd veel meer werk, dan kom je wel aan een uur.


Hoeveel kostte dat op maat maken Bert?