PDA

View Full Version : black & decker frees, goed spul?



cas121
18 juni 2007, 09:45
Hela,

Ik wilde mijn bovenfrees upgraden van nu een merkloos 30 euro geval naar een B&D waar mijn oog op is gevallen (aanbieding Makro) 1200 watt, incl 1/4" spantang, goede instelmogelijkheden.

Heeft iemand toevalllig ervaring met de frezen van B&D? goed genoeg of zal ik doorsparen voor bosch/makita etc...

Gaarne uw mening

slash103
18 juni 2007, 11:12
ik heb een B&D en ben er zeer tevreden over !

:B

Arjo
18 juni 2007, 11:25
Ben erg tevreden over de mijne (heb dus ook een B&D), niets mis mee dus.


Arjo


Ps nette aanbieding bij de makro

ziekdier
19 juni 2007, 22:36
ik ook ! kopen!

jan jansen
19 juni 2007, 22:57
Hela,

Ik wilde mijn bovenfrees upgraden van nu een merkloos 30 euro geval naar een B&D waar mijn oog op is gevallen (aanbieding Makro) 1200 watt, incl 1/4" spantang, goede instelmogelijkheden.

Heeft iemand toevalllig ervaring met de frezen van B&D? goed genoeg of zal ik doorsparen voor bosch/makita etc...

Gaarne uw mening


Ik heb ze op het werk (de grootste werkgever in nederland,nu actueel omtrent afghanistan)van B&D,makita en een ander japans merk (geloof ik)waar ik zo ffe niet opkom.Verschil quo degelijkheid zou ik zo niet weten en ik heb er nog geen een stuk teruggekregen.Voor de rest hebben we zo`n beetje alles van metabo wat prima spul is,erg degelijk gemaakt.Mischien dat zij ook frezen maken,maar voor niet dagelijks gebruik is denk ik ieder ``merk`` frees wel goed.

JJ

Mattia
19 juni 2007, 23:14
Hitachi, wellicht.

Verschil is er wel tussen zo'n B&D en een blauwe bosch (profi), Hitachi (profi), DeWalt, etc. maar je zult het niet snel merken tenzij je echt veel van dat ding gebruik maakt. Meer dan een uur per dag daadwerkelijk de motor aan veel.

(heb zelf het liefst een amerikaanse import Porter Cable, maarja, da's moeilijkdoenerij, eigenlijk. Maar ik koop nu alleen nog maar VS fixed base modellen).

laurence
20 juni 2007, 00:02
als je niet van plan bent om een frees te kopen, kan je er dan ergens misschien een huren? of kan je het ergens laten doen?

cas121
20 juni 2007, 10:23
(heb zelf het liefst een amerikaanse import Porter Cable, maarja, da's moeilijkdoenerij, eigenlijk. Maar ik koop nu alleen nog maar VS fixed base modellen).

Wat vind je het voordeel van een fixed base router? stabiliteit? strakker werk?

Ik heb hem gister trw gekocht, kreeg er nog een gratis b&d workmate bij en dat is altijd handig. Komend weekend maar eens wat tests uitvoeren, in elk geval is hij veel beter in te stellen dan mijn vorige. nouja volgende week misschien een mini review...



als je niet van plan bent om een frees te kopen, kan je er dan ergens misschien een huren? of kan je het ergens laten doen

Je kan ze wel huren bij de bouwmarkt maar je zal altijd moeten investeren in de freesbeitels/bits die je nodig hebt.
Dan is het makkelijker om het via iemand die je kent te regelen.

Mattia
20 juni 2007, 11:06
Wat vind je het voordeel van een fixed base router? stabiliteit? strakker werk?

Lager gewichtspunt (center of gravity), dus voelt het stabieler, motor kun je makkelijk in verschillende 'bases' zetten (plung, fixed, allemaal een motor), motoren zijn quasi geheel metaal, idem bases, niks plastic, 1/2" spantang...bijkomende voordeel van die 690 serie is dat ze al decennia verkrijgbaar zijn, allerleid add-on spullen die er standard op passen, en als er nou iets kapot zou gaan zijn vervangende onderdelen altijd wel te verkrijgen. Heb ik het ook over de prijs gehad? Nieuw makkelijk voor rond de 150 dollar te vinden, met een beetje zoeken nog minder. Heb zelf voor onder de 275 dollar een PC 690 (variable speed, fixed base) en een PC310 production laminate trimmer (klein freesje, profi uitvoering, geheel metaal, kleine krachtpatser) gekocht.

Verder is een plunge eigenlijk bijna nooit ergens voor nodig; hooguit een pickup cavity, maarja, die boor ik altijd voor, dus kan ik net zo makkelijk 'gewoon' erin vallen met de al laag ingezette frees. Voor neck pockets, template routing, etc. vind ik het juist makkelijker om heel nauwkeurig en vooral erg snel de diepte van een fixed base in te stellen. Een plunge mechanisme, daar zitten altijd bewegende onderdelen in, veren, etc., kan vuil worden, moet zo nu en dan geolied worden, en het loopt niet altijd allemaal even lekker, dus doe mij maar een fixed base.

(nu nog kijken of Pa weer eens naar New York vliegt, kan 'ie aan Porter Cable 890 kit met gewoon en plunge base voor me kopen).

cas121
20 juni 2007, 11:26
ok klinkt overtuigend, ik zat ook nog even te twijfelen of ik iets met een 1/2" collet zou moeten nemen maar voor de dingen die ik meestal doe is er aan 1/4" bits ook al meer dan genoeg te vinden.

hoe zit het met de diepteinstelmogelijkheden? Het is wel wat je zegt, ik zet mn frees ook altijd vast op een bepaalde hoogte dus veel plungen is er niet bij... ach ik ben iig in mn nopjes met mn neue

Wat gebruik je trw aan spanningsomvormers?

C

Mattia
20 juni 2007, 12:16
ok klinkt overtuigend, ik zat ook nog even te twijfelen of ik iets met een 1/2" collet zou moeten nemen maar voor de dingen die ik meestal doe is er aan 1/4" bits ook al meer dan genoeg te vinden.

hoe zit het met de diepteinstelmogelijkheden? Het is wel wat je zegt, ik zet mn frees ook altijd vast op een bepaalde hoogte dus veel plungen is er niet bij... ach ik ben iig in mn nopjes met mn neue

Wat gebruik je trw aan spanningsomvormers?

C

Als er een 1/2" alternatief is, ga ik daar altijd voor. Het is veel stabieler, zit veel meer kracht achter, gaat echte stukken makkelijker allemaal. Heb wel enkele 1/4" bits, vooral voor pickup cavity hoekjes, truss rods en dergelijke eigenlijk, maar ik doe bijna alles met 1/2".

Diepte instellen is 'gewoon' de motor in de base draaien totdate het op de goede hoogte zit. Zitten ook markeringen op, dus je kan het theoretisch ook 'gewoon' precies uitmeten, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Qua spanningsomvormers heb ik ooit eens een aantal goedkope gekocht bij Baco Army Goods (Zaanstad, dacht ik), 2 van 2000 watt, doen het prima, plus via eBay nog een andere. Die van Baco waren zo 25 euro per stuk, destijds.