PDA

View Full Version : slagjes leren



René-75
17 juni 2007, 21:37
Ik ben net een maandje bezig met lessen en heb er veel plezier. Het tokkelen gaat al best aardig de makkelijk slagjes gaan na heel veel oefenen redelijk maar worden ze wat moeilijker dan zit ik vast. Moet er te veel bij nadenken en het loopt niet soepel en ga ik continue de mist in.

hebben julie hier tips voor om dit te trainen en beter onder de knie te krijgen of blijft het gewoon oefenen en oefenen.

Alvast bedankt,
René :B

-=JEROEN=-
18 juni 2007, 12:03
noem eens een slagje waar je moeite mee hebt

vb.


1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v

n = neer
v = op

johantipker
18 juni 2007, 12:54
Het geheim van de smid:

-heel heel langzaam oefenen, zodat je elke beweging heel bewust ervaart en timed

- je hand moet altijd doorbewegen, ook al raak je de snaren niet....

(een variant op het luchtgitaarspelen)

-=JEROEN=-
18 juni 2007, 15:38
- je hand moet altijd doorbewegen, ook al raak je de snaren niet....
dit geldt dus niet altijd (zie mijn voorbeeld in vorige post)

Roebbeke
18 juni 2007, 17:35
Om in de maat te blijven is het wel handig, want als je moet tellen kan je soms te laat komen terwijl als je blijft doorbewegen (in het juiste tempo dan wel) meestal wel juist zit. Het ziet er soms wel idioot uit als je een maat ofzo nix speelt :satisfie:

Gitaro
18 juni 2007, 17:40
dit geldt dus niet altijd (zie mijn voorbeeld in vorige post)

Wat? Bij jouw voorbeeld moet je net zo goed in beweging blijven als een slag waar je elke 8e noot aanslaat.

Slevin
18 juni 2007, 19:19
Oh, ik leer het altijd door het te voelen :P

René-75
18 juni 2007, 20:15
Bedankt voor alle reaktie's het gaat om de volgende slag :

n nv v n - v n n nv

Het eerste en tweede stukje afzonderlijk lukken prima, om de twee stukjes aan elkaar te verbinden en daarbij wel te blijven doorspelen (dus zonder de snaren op en neer) dat lukt me niet. Klinkt redelijk als ik gewoon een tel pauze houd tussen de twee stukje, maar mijn hand blokeerd gewoon na het eerste stukje en blijft beneden staan tot dat ik denk dat ik weer verder moet. Het is dan inderdaad maar de vraag of je optijd bent.
Volgen mijn gitaar leraar moet ik inderdaad de hand constant op en neer laten gaan. Als ik hem heel langzaam speel dan lukt wel maar met een beetje versnelling ga ik alweer de mist. Zal mischien we tussen de oren zitten en komt mischien vanzelf, maar vroeg mij gewoon af of hier een maniertje voor is om dit te oefenen. Normaal luister ik goed naar het nummer en probeer mee te spelen maar dit nummer gaat me echt te snel.

René

InternEd
18 juni 2007, 20:48
En toch is luisteren ernaar wel de manier. Dit soort slagjes lukt mij meestal ook beter als ik naar 't origineel luister. Heb je niet ergens een programmatje op je pc om 't nummer vertraagd af te spelen? En dan langzaam naar 't 100% tempo toe.

Uit nieuwsgierigheid; welk nummer is het?

René-75
18 juni 2007, 20:58
Uit nieuwsgierigheid; welk nummer is het?

Het nummer is van Kt Tunstall : Black horse and Cherry Tree

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 10:18
Bedankt voor alle reaktie's het gaat om de volgende slag :

n nv v n - v n n nv
dit zegt mij nix

quote en vul in aub:


1 e 2 e 3 e 4 e 1 e 2 e 3 e 4 e
n n v v n ?

en volgens mij speelt ze in 16e:


1 e ne te 2 e ne te 3 e ne te 4 e ne te
n v n n v n n (n v )



Wat? Bij jouw voorbeeld moet je net zo goed in beweging blijven als een slag waar je elke 8e noot aanslaat.
moet ik dit echt gaan uitleggen, of kan je zelf wel verzinnen wat ik bedoel?

(hint: met doorbewegen bedoelen ze op de maat naar beneden en op de tegenmaat naar boven)

Gitaro
19 juni 2007, 12:47
moet ik dit echt gaan uitleggen, of kan je zelf wel verzinnen wat ik bedoel?

(hint: met doorbewegen bedoelen ze op de maat naar beneden en op de tegenmaat naar boven)

Ja, dus? Ik weet niet wat er in jouw hoofd omgaat, maar als ik jouw post zo lees krijg ik de indruk dat jij denkt dat het bij jouw slag niet de bedoeling is dat je doorbeweegt, omdat dat niet mogelijk zou zijn ofzo.

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n v

Rood = aanslaan, de rest is 'doorbewegen'.... nu jij weer

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 14:08
Ja, dus? Ik weet niet wat er in jouw hoofd omgaat, maar als ik jouw post zo lees krijg ik de indruk dat jij denkt dat het bij jouw slag niet de bedoeling is dat je doorbeweegt, omdat dat niet mogelijk zou zijn ofzo.

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n v

Rood = aanslaan, de rest is 'doorbewegen'.... nu jij weer
tja als jij die grijze up&down strokes wil spelen ondanks dat die helemaal niet nodig zijn, vind ik het prima hoor

tis trouwens n v n v en niet n v n n (rood)

mawashi
19 juni 2007, 19:17
Ja, dus? Ik weet niet wat er in jouw hoofd omgaat, maar als ik jouw post zo lees krijg ik de indruk dat jij denkt dat het bij jouw slag niet de bedoeling is dat je doorbeweegt, omdat dat niet mogelijk zou zijn ofzo.

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n v

Rood = aanslaan, de rest is 'doorbewegen'.... nu jij weer

Je kan zo'n slag toch ook spelen zonder dat je echt doorbeweegt met je hand? Na de eerste "neer" gewoon eventjes wachten tot je "up" doet. zonder daartussen je hand te bewegen.
Waarbij ik niet zeg dat je het op die andere manier niet kan doen he.

Gitaro
19 juni 2007, 20:59
Ja okee, het hoeft niet. Maar zo kunnen we alles wel wegredeneren. Ik vind het zo af en toe wel handig. Ik zou ze zeker spelen, ten eerste omdat ik het leuk vind, ten tweede omdat je zo te allen tijde het percussieve element van de gitaar aan je spel kan toevoegen (je weet wel, scratches enzo), ten derde omdat je zo makkelijk garantie hebt dat het snor zit met je timing. Oh, en ten vierde omdat je dan eens in de zoveel keer een klein beetje van je slagje kan afwijken, wat het geheel frisser maakt.

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 23:11
de algemene regel is dat je n gebruikt op de maat en v op de tegenmaat

dus 1 e 2 e 3 e = n v n v n v

een andere algemen regel is: laat je 1 of meerdere aanslagen weg, dan beweeg je toch je hand op en neer, om verscheidene redenen (zoals mania net noemde)

maar zoals altijd, zijn er ook uitzonderingen, en het slagje dat ik als voorbeeld gaf, is zo'n uitzondering, op beide algemene regels

je speelt op de 4 een upstroke !

en je laat de tussenbewegingen weg, omdat mijn voorbeeld juist heel staccato gespeeld moet worden (statig!)

uiteraard KAN je hem ook anders spelen, maar dat was nou juist net NIET de bedoeling :listen:

anywayz, back to topic please

Pais
19 juni 2007, 23:21
Tjonge, wat een gedoe met die diagrammetjes. Wat is er mis met gewoon luisteren en meespelen. Als je zelfs slagjes en ritmes voor je op papier moet hebben zien staan, hoe zul je dan ooit toekomen aan muziek echt leren aanhoren?
Voor sommige starters is het vast erg bruikbaar maar ik vind het toch bijzonder om jullie jeroen & gitaro te horen discusseren over slagritmes.

-=JEROEN=-
19 juni 2007, 23:40
die discussie was een principe kwestie, ik wou even voor alle duidelijkheid aangeven dat die regels, die men hier soms zo stellig poneert, niet altijd opgaan

trouwens, die diagrammetjes zijn er om te communiseren

anywayz, ik ben heel benieuwd naar waar rené nou eigenlijk problemen mee heeft