PDA

View Full Version : G-snaar van Carbon?



Javaca
17 juni 2007, 13:07
Heeft iemand hier ervaring mee?

Op mijn nieuwe klassieke gitaar wil ik eens gaan proberen de G-snaar te vervangen door een exemplaar van carbon. Gewoon om eens te kijken hoe het klinkt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Pais
17 juni 2007, 15:09
De G-snaar van veel goedkope setjes zijn erg sloffig en mat. Toen ik nog mijn klassieke gitaar speelde, gebruikte ik de Hannabach carbon snaren, waarbij carbon is gebruikt voor alle 3 trebles. Maar omdat het in alle drie de snaren is gebruikt, voelde ik het verschil niet met 'normale' nylon snaren, behalve dan dat ik dat hannabachsetje wel erg fijn vond.

Zelf vind ik de g-snaar van de d'addario EJ45-C heel fijn. Die is dunner dan meeste g-snaren. Hij voelt wel wat stroever aan wat in het begin wat wennen was, maar hij speelt heel fijn. Bij dit setje zitten 2 g-snaren, deze koffiekleurige en een g-snaar van hetzelfde materiaal waar ook de b en de e snaar van zijn gemaakt, zodat je kunt kiezen.

Er zijn meer merken die experimenteren met verschillende polymeren om de g-snaar helder en sprankelend te houden ondanks de dikte. De ene noemt het carbon, de ander gooit er een funky kleurtje doorheen om de snaren speciaal te laten lijken...
Op mn flamencogitaar gebruik ik hannabach flamenco en deze (roodkleurige)trebles zijn ook feller dan wat ik gewend ben van de klassieke hannabach setjes. Maar het is natuurlijk absurt om een hele set snaren te kopen voor alleen die ene g-snaar.

Javaca
17 juni 2007, 16:04
Er zijn winkels die snaren per stuk verkopen.

Pro Arte in Antwerpen bijvoorbeeld.

Boom-chick-Franky
17 juni 2007, 19:54
G-snaar............. vertaal dat eens in het engels....

G-String :seriousf: :(

Sorry , ben in een melige bui :stop:

Dootch
18 juni 2007, 08:31
Zelf heb ik sedert kort high tension d'addario snaren geprobeerd met composiet G-snaar. De kleur is wat gelig-bruin
Een Bijzonder geslaagde snaar moet ik zeggen. Het is wel even wennen want de volledige klankbalans van de gitaar verandert!!! Maar dan wel ten goede. Het valt nu heel erg op hoe de klank van een gitaar wordt verstoord door "gewone" G-snaren.
De fabrikant is zich blijkbaar ook wel degelijk bewust van de verandering in klank want er zat ook een 7de gewone G-snaar in het pakje, voor het geval dat je de nieuwe snaar niet lust!
Dat is nog eens goeie marketing en respect voor de oh-zo-moeilijke-gitaristen.

Don Capo
18 juni 2007, 08:36
tja, dat is maar net hoe je er mee om gaat. Dat pakje snaren met die extra G-snaar bestaat al jaren en is ook duurder dan de 6-snarige variant. Heb in het verleden een paar keer meegemaakt dat ze alleen de duurdere variant in huis hadden waardoor ik het wonder der nieuwe G-snaar heb mogen uitproberen.

Ik vond het verschrikkelijk, het piepte aan alle kanten. Heb het twee keer geprobeerd maar voor mij brengt het niks goeds. Ik blijf bij de oude G-snaar.

Dirk_Hendrik
18 juni 2007, 08:56
Waarom noemen we dat spul niet gewoon koolstof?

Dootch
18 juni 2007, 11:19
omdat koolstof een element is en de vertaling is van carbon (als element in het Engels) en bestaat als bijvoorbeeld grafiet, roet en diamant

In de context van composiet materiaal wordt in het Nederlands dikwijls carbon gebruikt om de koolstof composiet aan te geven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Composiet_%28materiaal%29

apekop
25 juni 2007, 01:26
ik gebruikte vroeger altijd carbon (treble) snaren...ze zijn qua klank veel helderder en klinken ook harder...daarna kon ik ze niet meer krijgen en ben ik weer gewone nylon snaren gaan gebruiken....

welke merken maken tegenwoordig nog carbon snaren? ik wil ze weer eens proberen..

Buzz
25 juni 2007, 09:20
Hannabach heeft ze, maar ook Savarez heeft diverse typen Carbon setjes.

bert k
25 juni 2007, 10:30
De juiste Nederlandse naam is koolstofvezel.

apekop
25 juni 2007, 13:51
Hannabach heeft ze, maar ook Savarez heeft diverse typen Carbon setjes.

welke sets zijn dat dan precies?. Ik kan ze bij Lord of the strings nergens vinden

Pais
25 juni 2007, 14:01
Hannabach carbon
http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=151366

apekop
26 juni 2007, 00:22
Hoi Pais,

bedankt, die snaren zijn volgens niet te bestellen via Lord of the strings (?)

toch niet de koning van de snaren dus...

Pais
26 juni 2007, 17:15
Nee klopt, de snaren die ik zelf gebruik (hannabach flamenco) verkopen ze ook niet. Maar ik bestel ze bij Benelly of La Guitarra Buena, net zo makkelijk.