PDA

View Full Version : Verschil tussen 52 RI en standard telecaster



Jay75
17 juni 2007, 12:10
Wat is nu precies het verschil, de '52 telecaster RI is een stuk duurder, maar klinkt die dan zo compleet anders?

Ik had een standard ooit, maar die vond ik te schel, rinkelig, zit je met een '52 beter?

Check dit filmpje, die sound is te gek...niet zo fel (of dun) dan mijn USA standard die ik ooit had.

http://www.youtube.com/watch?v=b7eyyt98-Ng

2e hands zijn ze zo'n 400-500 euro duurder namelijk.

Ik heb wel naar de tech specs gekeken, maar dat zegt me eigenlijk niks, dus als iemand het kan uitleggen?

( vette koffer zit erbij trouwens )

Tristan
17 juni 2007, 12:43
Hmm, die gast speelt lekker zeg...
Tsja, ik ben bevooroordeeld, ik vind de American Series/American Standard Tele gewoon helemaal ruk en de '52 Reissue een stuk beter, klinkt echt veel meer als een echte Tele...

Waar het aan ligt?
Andere pickups, klinken een stuk beter...
Andere brug, laten de gitaar ook anders klinken...
Ander hout, Essen body met Maple neck in plaats van een Elzen body met Maple neck, essen + maple is toch de standaard voor de echte Tele sound naar mijn idee...
Dikkere hals...
Een '52 Reissue klinkt inderdaad gewoon een stuk dikker, voller en houtiger...

Kortom, ik zou zeker voor een '52 Reissue gaan en niet voor een American Series of American Standard Tele...

schizo910
17 juni 2007, 13:13
Yup, wat Tristan zegt. Ik heb ook een '52RI na eerst tig andere Tele types te hebben geprobeerd. De '52 klinkt lekkerder, speelt fijner en heeft meer kloten.

Tristan
17 juni 2007, 13:39
Je zou ook eens een G&L ASAT kunnen proberen, zitten ook hele goede gitaren bij en als je er tweedehands eentje vindt dan zal die waarschijnlijk niet heel erg duur zijn...

Orpheo
17 juni 2007, 13:49
ik zou gaan voor een warmoth 52 style tele ipv fender. van wat ik heb gevoeld en bespeeld van warmoth, is warmoth veruit superieur aan de meeste merken, voor een veel lagere prijs.

Jay75
17 juni 2007, 20:44
Dus een standard kopen en die PU veranderen, zou ie nog niet zo goed klinken als een 52 RI.

En die 52, is er maar in 1 kleur ofnie? Of heb ik niet goed gezocht?

Eko
17 juni 2007, 20:51
De 52 is de best verkochte tele van Fender wereldwijd. Niet zonder reden. De dikkere U-shape neck met de vintagefrets maken hem zeker een tonemonster.
Hij is soms in beperkte series ook verkrijgbaar in een afwijkende kleur. Een aantal jaren geleden was er een zwarte en vorig jaar was er een copperhead. Mijn maatje uit de band heeft er een en dat ding heeft ballen! Samen met een goede buizen bak ( Vibrolux Reverb) is het een killercombination.
Zelf heb ik de `62 custom, heel anders.

Jay75
17 juni 2007, 20:55
Ja ik heb dus ook een usa standard gehad maar was niet echt mijn ding, en buizen amp, ik heb een VOX AC30 1 x 12 dus dat zou wel goed moeten komen niet?

Tristan
17 juni 2007, 20:59
Dat zijn i.m.o. prima amps...

Jay75
17 juni 2007, 21:01
Ik lees ook dit:

deze is af fabriek origineel wat de electronica betreft,dus met de Dark tone op neck positie,makkelijk te upgraden met de 0,22 capicitor.

Nou heb ik van electronica geen verstand, wat houdt dat in?

schizo910
17 juni 2007, 21:09
De standaard neck positie geeft een onbruikbaar bassige tone. Maar je krijgt de benodigde electronica erbij (een zekeringetje) om dat te veranderen. Ik heb het niet gedaan omdat ik met de 2 andere standen alles uit de gitaar kan halen wat ik wil...

Squier4ever
17 juni 2007, 21:22
het schijnt ook dat de vintage brug met brass saddles een groot deel van de "tele" sound uitmaakt.... daarbij vind ik die veel mooier

schizo910
17 juni 2007, 21:27
het schijnt ook dat de vintage brug met brass saddles een groot deel van de "tele" sound uitmaakt.... daarbij vind ik die veel mooier

Je kan kiezen, je krijgt ook de moderne brug erbij...

Squier4ever
17 juni 2007, 21:29
Je kan kiezen, je krijgt ook de moderne brug erbij...

maar die is lelijk....

Orpheo
17 juni 2007, 21:38
maar die is lelijk....

maar intoneert en werkt beter.

rscalex
17 juni 2007, 21:46
maar klinkt wel beter :p

Calexico
17 juni 2007, 21:53
Je kan ook gaan voor de modernere versie van de '52 RI, nl. de American Ash tele. Ik heb 'm een tijdje en ben er super blij mee. Ook ash body, maple neck, vintage pick-ups (super!), U-shape neck, moderne brug, 9.5" radius en medium jumbo frets (speelde voor mij ietsje vlotter dan de '52 RI).
Misschien 1 nadelig puntje tov de '52 RI: polyurethane lak ipv nitro.....
De honey blonde afwerking is ook heel mooi!
In vergelijking met de gewone American tele is dit qua sound echt een heel andere tele. Veel voller. Meer tele gewoon. Kwam qua sound heel dicht in de buurt van de '52 RI. De moeite om 'ns uit te proberen misschien......

vulvasonic
17 juni 2007, 22:33
Eigenlijk kun je beter vragen naar de overeenkomsten tussen die twee. Want behalve de vorm van de body en het esdoorn van de hals is helemaal NIETS hetzelfde.

Overigens vind ik de American Series Telecaster helemaal niet verkeerd. Ik ben er zelfs gek op. Nee, je moet 'm niet gaan vergelijken met de '52 RI, want daarvoor zijn ze te verschillend. Maar de AS Tele is wel gewoon een oerdegelijke plank die goed klinkt, goed te intoneren is en vooral ook goed op stemming blijft. Echt een plank om een heel optreden, zonder problemen mee door te komen.

Tristan
17 juni 2007, 22:37
Haha, het zou wat zijn als je een gitaar niet zou kunnen gebruiken voor een optreden, dan zou het pas echt letterlijk en figuurlijk brandhout zijn... :seriousf:
Tsja, smaken verschillen, ik vind zo'n American Series Tele gewoon ruk klinken, als een soort verkouden Stratocaster...

Slevin
17 juni 2007, 22:55
Jullie doen mn 2003 AM Fender Tele'tje pijn :(

Jay75
17 juni 2007, 23:09
De standaard neck positie geeft een onbruikbaar bassige tone. Maar je krijgt de benodigde electronica erbij (een zekeringetje) om dat te veranderen. Ik heb het niet gedaan omdat ik met de 2 andere standen alles uit de gitaar kan halen wat ik wil...


Als het onbruikbaar is, waarom dan niet meteen goed doen?
Is dat lastig om te zetten? Ik weet er niks van namelijk ;)

( Was omdat er nog geen electrische basgitaren waren toch? Nu geef ik zelf het antwoord al, een echte re-issue hehe )

Tristan
17 juni 2007, 23:11
Jullie doen mn 2003 AM Fender Tele'tje pijn :(

Sorry man, mijn excuses... :D

Jay75:
Dat schijnt inderdaad het idee van Leo Fender achter deze schakeling geweest te zijn naar men zegt...

Mitch
17 juni 2007, 23:13
Nee hoor, die voelt daar niks van. Jouw trots daarentegen... :seriousf:

Nog even over die brugzadels: ja natuurlijk, 3 grote dikke bronzen zadels en niks anders ! Dat gezeik over intoneren moet je niet naar luisteren, daar is al jaaaare een goede oplossing voor: zadels die wat schuin staan en daardoor prima te intoneren zijn. Zijn van verschillende merken te koop in verschillende prijsklasses. Ik gebruik zelf die van Stew Mac, naar tevredenheid.

Jay75
17 juni 2007, 23:22
Achja, intoneren, ik speel toch geen hoogstaande etudes, haha, als ķe maar ballen heeft en rockt als een tiet ben ik tevreden. En dat vond ik persoonlijk niet van die Standard, smaken verschillen.

Squier4ever
17 juni 2007, 23:36
Achja, intoneren, ik speel toch geen hoogstaande etudes, haha, als ķe maar ballen heeft en rockt als een tiet ben ik tevreden. En dat vond ik persoonlijk niet van die Standard, smaken verschillen.

dan moet je zeker eens een '52 RI proberen, of als je het echt goed wilt doen schijnt de CS Nocaster de holy grail te zijn... ben zelf erg benieuwd.
of mss heeft eric vd haar wel iets voor je?
in de zelfde prijsklasse (nieuw) als de 52.

of zoiets:

http://www.jamestrussart.com/Steelcaster/SC-RustyHoleyback-link.jpg

klinkt te gek en ziet er waanzinnig uit, het ding heeft denk ik de rock 'n roll met ballen toon die jij zoekt.

www.jamestrussart.com

Tristan
17 juni 2007, 23:59
Jay75:
Haha, my thoughts exactly!
Van De Haar heeft er inderdaad soms ook een erg goede bijzitten, de '51 NoCaster blijft voor mij de holy grail maar die kost veel geld...
Die Trussart dingen lijken mij echt drie keer niks, een stalen gitaar, wat moet je ermee?

Orpheo
18 juni 2007, 00:03
ik vraag me trouwens stiekem wel eens af of de vorm van een gitaar invloed heeft op 't geluid (denk: LP met tele specs vs. een normale tele).

Lexvandoef
18 juni 2007, 00:09
maybe, bij acoustiche gitaren maakt de vorm wel uit namelijk. De bastoenen van een acoustische gitaaar worden bijvoorbeeld mede beinvloed door de afstand van het langste stuk vrij trillend bovenblad. Daarom ook die rare klankgaten in een ovation.

vulvasonic
18 juni 2007, 00:11
Haha, het zou wat zijn als je een gitaar niet zou kunnen gebruiken voor een optreden, dan zou het pas echt letterlijk en figuurlijk brandhout zijn... :seriousf:
Tsja, smaken verschillen, ik vind zo'n American Series Tele gewoon ruk klinken, als een soort verkouden Stratocaster...

Hee Tristan!
Fietsenhok? :sneaky:

(geintje)

Persoonlijk vind ik juist de American Series Stratocasters ruk klinken, als een soort verkouden Telecaster. Al moet ik erbij zeggen dat ik op mijn tele een little '59 er in heb gefikkerd om een instrument te krijgen waarmee je overal mee uit de voeten kan. Het halselement vind ik heerlijk klinken, het brugelement klonk imo ook te bescheiden om zich te kunnen meten met een goede telecaster. Dus wat dat betreft heb je groot gelijk.

Maar wat ik bedoelde met die stemvastheid; ik heb gemerkt dat de telecaster (maar dat geldt ook voor de '52 RI) nauwelijks ontstemt en dat je daarmee dus een heel optreden lang lekker door kan raggen, terwijl ik mijn Gibsons veel vaker moet bijstemmen. Hangt ook erg af van de omstandigheden. Mijn ES 347 is ook erg stemvast, maar gisteren stond ik ergens op een buitenfestivalletje te spelen en daar stond ik precies in een koude wind (mijn stekkie). Een metertje naar links was het meteen een stuk warmer (meer licht en minder wind). Ik werd helemaal gek, want ik moest tijdens IEDER nummer bijstemmen!
Uit ervaring weet ik dat een telecaster daar veel minder, of nauwelijks gevoelig voor is. :)

Squier4ever
18 juni 2007, 00:20
Jay75:
Haha, my thoughts exactly!
Van De Haar heeft er inderdaad soms ook een erg goede bijzitten, de '51 NoCaster blijft voor mij de holy grail maar die kost veel geld...
Die Trussart dingen lijken mij echt drie keer niks, een stalen gitaar, wat moet je ermee?

nja wat je er mee moet, je hebt iets meer sustain en ja het klinkt erg lekker, kan het niet eens meer omschrijven is een tijd geleden dat ik 'm hoorde maar als je de kans krijgt moet je ze zeker eens testen!

Tristan
18 juni 2007, 01:04
Okee dan, tsja, conservatief volkje die gitaristen... :D

Jay75
18 juni 2007, 10:56
Die stalen roestbakken vind ik niks hehe, al heb ik Richie van de Black Crowes er weleens op zien spelen. Mijn Standard bleef inderdaad ook goed gestemd, vanuit de koffer zo het podium op en meestal alleen effe de G-snaar beetje bijdraaien ....( wat is dat toch met die G-strings ;))