PDA

View Full Version : Hoe stemmen naar Drop-D?



GewoonSuus
16 juni 2007, 17:29
Mensen , ik heb best een probleempje:
Hoe kan ik myn gitaar van een open E in een drop D stemmen, zonder stemapparaatje of iets? Of kan dat niet? Alle hulp is welkom! ;)

jasper159
16 juni 2007, 17:32
Je bovenste snaar een toon lager draaien, op gehoord, of als je dat niet kan, met een stemapparaat :chicken:

interessander
16 juni 2007, 17:35
En terwijl je dat doet de bovenste 3 snaren aanslaan totdat het akkoord klopt, voila, drop D.

Gitaro
16 juni 2007, 17:49
De E omlaag stemmen totdat fret 7 hetzelfde klinkt als de open A.

Pun
17 juni 2007, 21:18
wat ik zelf altijd het makkelijkste vindt is om de D-snaar open te spelen en dan de flaggiolett op de E-snaar.
Wanneer deze samen worden gespeeld en niet meer gaan zweven, dan sta je in drop-D :)

Slevin
17 juni 2007, 21:23
Waarom zo moeilijk, gewoon je hoge E stemmen in D.. meer is het toch niet.

jasper159
17 juni 2007, 21:25
Waarom zo moeilijk, gewoon je hoge E stemmen in D.. meer is het toch niet.


Lage E. ;)

Slevin
18 juni 2007, 20:36
Lage E. ;)

Ja, die bedoelde ik ook. Maar omdat die E dus hoger zit dan de hoge E vergis ik me nog wel eens :o :sssh: :sssh:

Pun
18 juni 2007, 23:25
Waarom zo moeilijk, gewoon je hoge E stemmen in D.. meer is het toch niet.

Ik was onder de veronderstelling dat de ts dit al wist, en zich alleen afvroeg wat de makkelijkste manier is. :)

Henkie spenkie
18 juni 2007, 23:33
wat ik zelf altijd het makkelijkste vindt is om de D-snaar open te spelen en dan de flaggiolett op de E-snaar.
Wanneer deze samen worden gespeeld en niet meer gaan zweven, dan sta je in drop-D :)
:satisfie: Zo doe ik het ook altijd, volgens mij is het op deze manier ook het beste hoorbaar. En als ik het kan kan iedereen het :hippie:

Op de bas kan het zo trouwens zelfs op gevoel, dus zonder geluid. Gewoon de stemknop licht vasthouden, dan voel je de trillingen, net zo lang draaien tot je geen trilling meer voelt en voilà! :cooler: Ik weet niet of dat bij gitaren ook kan..

Pun
18 juni 2007, 23:41
:satisfie: Zo doe ik het ook altijd, volgens mij is het op deze manier ook het beste hoorbaar. En als ik het kan kan iedereen het :hippie:

Op de bas kan het zo trouwens zelfs op gevoel, dus zonder geluid. Gewoon de stemknop licht vasthouden, dan voel je de trillingen, net zo lang draaien tot je geen trilling meer voelt en voilà! :cooler: Ik weet niet of dat bij gitaren ook kan..


Ja, joh, ik krijg zelf ook haast niets op gehoor gestemd, behalve naar drop-d op die methode :)

AriaProII
19 juni 2007, 08:14
je kunt ook op boventonen proberen:

boventoon 7e fret lage d-snaar = boventoon 12e fret a-snaar
boventoon 5e fret lage d-snaar = boventoon 12e fret hoge d-snaar

FruscianteFan
19 juni 2007, 09:59
Ik gebruik ook de harmonic bij de 5e fret op de lage E/D-snaar en de 12e van de D-snaar. Soms ook een open D5 (powerchord dus) maar dat vind ik toch niet nauwkeurig genoeg.

Als je het erg vaak doet, hoef je soms niet eens meer bij te stemmen, heb je de D gewoon in één draai ;)

Henkie spenkie
19 juni 2007, 10:20
Boventoon...
harmonic..

is dat allemaal gewoon hetzelfde als een flaggiolett ofzow? :chicken:

FruscianteFan
19 juni 2007, 11:44
Ja..............