PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar



HHR
16 juni 2007, 15:16
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar, het liefst een martin maar heb hier een vraagje over. Nou ben ik er al wel achter gekomen dat het bij martin's zo zit dat als er 000 of OM voor staat dit de wat meer fingerpicking gitaren zijn en als er D voor staat die wat meer slag gitaren zijn. Maar nou is mijn vraag, ik wil een gitaar waar ik zowel op kan fingerpicken als slag spelen. Kan ik dan beter een D martin kopen en daarop fingerpicken of beter een 000 of een andere waarop ook slag mogelijk is. Ik vind het warme geluid dat de 000 en OM hebben mooi maar weet niet of dit ook mooi is als je hierop slag speelt. Ik hoor het graag van jullie.

Buzz
16 juni 2007, 15:30
Waarom wil je per sé een Martin? Er is voor het geld dat zij vragen zoveel meer én beter te krijgen!


En als je meer een all-round model zoekt, zou ik eens denken aan een Grand Auditorium model.

Boom-chick-Franky
17 juni 2007, 11:13
De D-lijn van Martin (en natuurlijk ook alle andere merken) staat voor dreadnough.Deze gitaren staan bekend om hun grote en volle geluid.
Als je hierop gaat fingerpicken, lopen de tonen vaak door elkaar heen.
De OM serie is daarintegen meer geschikt voor fingerpicking, kwa volume minder, maar een betere balans tussen alle snaren onderling waardoor het niet zo`n notenbrabbel wordt!
Ik heb zelf een OMC 16 F1 , een OM -model met cutaway. Deze leent zich uitstekend voor zowel slag als fingerpicking.
Maar ik zou me niet alleen maar op Martin focussen, er zijn nog zoveel andere merken die vaak goedkoper zijn en kwa klank echt niet onderdoen voor een Martin!
Tìs met gitaren net als met auto`s, een mercedes is geweldig, maar met een hyundai kom je vaak net zo ver(en goedkoper!! :dance: )

Succes!!
Frank

HHR
17 juni 2007, 23:23
Ik wil graag een martin omdat ik erg van het geluid hou dat deze gitaar produceerd. Ook heb ik altijd een martin willen hebben dus ik denk dat het daar vandaan komt. Dus een OM is, als ik het goed begrijp, een soort tussenmodel tussen de D en de 000. Bedankt voor de reacties!

Meneer I.
18 juni 2007, 07:39
Een OM is volgens mij hetzelfde als een Grand Concert. Op de site van Taylor staan de modellen uitgelegd. In het kort:

Dreadnought (D)
Grand Concert (of Orchestra Model -OM)
Grand Auditorium (GA)
Jumbo

En legio afgeleiden: mini-jumbo, verschillende kastdieptes, cutaways in diverse vormen...

Ik heb sinds afgelopen weekend een (2e hands) Crafter T-035 gekocht, dit is een OM type (erg fijne gitaar btw). Voor fingerpicking en flatpicking is dit een ideale gitaar, voor bescheiden slag is die ook nog wel geschikt, maar wil je er lekker op 'slaan' dan mist het 'ballen' tov een Dreadnought.
Hoe het nu precies loopt met de Martin nummering heb ik eigenlijk nog niet uitgezocht.

northernlake
19 juni 2007, 10:51
HHR: ik zit ook in het Martin kamp :)

Hier heb je een overzicht van alle door Martin gemaakte OM's:
http://www.mguitar.com/guitars/choosing/size.php?z=e

Ik weet niet wat je budget is en of je wel of geen cutaway wilt. ik vind het zelf niet zo mooi, maar dat is persoonlijk. En daarnaast... 'There's no money to be made above the third fret', dus ik heb niets aan die extra frets ;)

Die SWOM16GT is zo'n beetje de enige in de non-cutaways die in de middenklasse valt als je er vanuitgaat dat je in de States 40% van de list-price betaalt. Bij de cutaway modellen heb je meer keuze in de 16-series.

chris c
19 juni 2007, 11:38
Bij Martin heeft een 000 en een OM dezelfde grootte, behalve indien de 000 12 frets heeft.
Verschillen tussen beide hebben te maken met mensuur en halsbreedte (moet je model per model bekijken, want het is niet altijd consequent).
Die gitaren lenen zich ook goed tot slaggitaar, net als je op een D goed kunt fingerpicken.
Een D heeft doorgaans wel meer bas en meer volume bij een harde aanslag. Nuttig als je onversterkt in groep speelt.

Belangrijk voor je keuze is misschien het soort snaren waarmee je wil spelen. Lichte snaren klinken beter op een OM/000 dan op een D, zware snaren omgekeerd. Ik geloof dat je op vele OMs en 000s zelfs geen zware snaren mag zetten.

freekick
19 juni 2007, 11:40
Als je gewoon gek bent op en van Martin en je hebt het geld liggen
dan moet je het gewoon doen natuurlijk.
Als je iets anders koopt heb je grote kans dat het (Martinverlangen)
blijft knagen en dat je uiteindelijk er toch 1 koopt.
Althans dat is mij overkomen.

Ze kosten wel veel geld maar gaan wel een leven lang mee.

Overigens de 000 modellen hebben een kortere mensuur dan de OM modellen.
Ik zou alleen met cutaway kopen als je echt niet zonder kan.

chris c
19 juni 2007, 11:46
Overigens de 000 modellen hebben een kortere mensuur dan de OM modellen

Niet altijd ! Een 000 uit de 15- of 16-series bv. heeft dezelfde mensuur als een OM. Het enige verschil in dat geval is dat de 000 een smallere hals heeft.

freekick
19 juni 2007, 12:01
Niet altijd ! Een 000 uit de 15- of 16-series bv. heeft dezelfde mensuur als een OM. Het enige verschil in dat geval is dat de 000 een smallere hals heeft.

Weer wat geleerd! dank.

HHR
19 juni 2007, 18:01
Ik heb ongeveer een budget van rond de 2000 euro. Zat zelf te denken aan bijvoorbeeld een D-35 omdat ik deze erg mooi vind klinken. Ik ga sowieso binnekort bij een paar winkels kijken en vooral luisteren naar de verschillen tussen de D en de OM en 000 martins. Zit er trouwens ook nog iets onder de D-35 naast de D-16? D-28 ofzo, dacht in ieder geval dat dat niet veel scheelde met de D-35. Bedankt voor jullie reactie in ieder geval!

northernlake
19 juni 2007, 20:45
Als je nog een OM-35 kunt vinden is dat wellicht interessant, want die zijn uit productie genomen.

D-35 heeft andere braces dan de D-28; d-35s hebben volgens de meeste mensen meer bas. Beiden hebben Indian Rosewood als zij en achterkanten, waarbij de D-35 een achterkant uit drie stukken heeft, wat ik weer erg mooi vind:
http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/images/Martin/Martin_d35_back.jpg
De voorkant is hetzelfde. De D-18, de andere klassieker uit de standaard series heeft mahonie zij- en achterkanten.

Doe jezelf een plezier en ga zoveel mogelijk proberen. Als je dat geld wilt uitgeven is het volgens mij belangrijker dat je weet wat je wilt kopen dan dat je naar een winkel loopt en die ene d-28/d-35/whatever koopt die je altijd had willen hebben. Het uitvinden van wat je wilt is de helft van het plezier en daar mag je voor zo'n gitaar best wat tijd en effort in steken.

LaurentB
19 juni 2007, 21:52
Doe jezelf een plezier en ga zoveel mogelijk proberen. Als je dat geld wilt uitgeven is het volgens mij belangrijker dat je weet wat je wilt kopen dan dat je naar een winkel loopt en die ene d-28/d-35/whatever koopt die je altijd had willen hebben. Het uitvinden van wat je wilt is de helft van het plezier en daar mag je voor zo'n gitaar best wat tijd en effort in steken.

Daar zou ik me even ontzettend bij willen aansluiten. Met 2000 euro te besteden gitaren gaan proberen, wat een geweldige tijd ga je tegemoet!

HHR
19 juni 2007, 22:29
Ik was inderdaad ook zeer zeker van plan om meerdere gitaren uit te gaan proberen en vooral kijken wat het meest bij mijn eigen spel past. Nou nog een klein vraagje. Weet iemand een winkel in Utrecht waar ze een beetje assortiment aan martins hebben want bij de feedback en stafhorst hebben ze beide maar twee modellen met niet al te beste snaren erop, vandaar. Kees Dee ben ik al eens eerder geweest, die heeft er geloof ik wel meer maar hoeveel weet ik niet precies. Iemand nog een goede plek desnoods buiten utrecht waar ze een heleboel martins hebben liggen?

northernlake
19 juni 2007, 23:06
Een hele boel is lastig in Nederland, hoor. Als je zin hebt in een ritje kun je naar Rudi in Bergentheim: www.thefellowshipofacoustics.com. Ik weet niet of er ergens in Nederland meer Martins zijn dan daar.

Liefhebber
20 juni 2007, 00:27
Bij mijn weten was er lange tijd in Nederland maar ene zaak die goede Martins had en dat was Bergmann in Arnhem. H. Sacksioni heeft via Bergmann zijn 28 laten maken bij Martin! Ik zeg "was" want die zaak is een paar jaar geleden ter ziele gegaan! Ik vraag me nog steeds af waar de prachtgitaren die daar hingen gebleven zijn!
Overal in Nederland zie je bij gitaarwinkels wel een D-28 of een D-35. Ik vind ze echt meestal van een bedenkelijke kwaliteit!
Staar je absoluut niet blind/dood op de naam Martin!

dadgad
20 juni 2007, 17:00
Bij mijn weten was er lange tijd in Nederland maar ene zaak die goede Martins had en dat was Bergmann in Arnhem. H. Sacksioni heeft via Bergmann zijn 28 laten maken bij Martin! Ik zeg "was" want die zaak is een paar jaar geleden ter ziele gegaan! Ik vraag me nog steeds af waar de prachtgitaren die daar hingen gebleven zijn!
Overal in Nederland zie je bij gitaarwinkels wel een D-28 of een D-35. Ik vind ze echt meestal van een bedenkelijke kwaliteit!
Staar je absoluut niet blind/dood op de naam Martin!

Hallo,

Bergmann in Arnhem is indertijd van de Koningstraat
(hartje centrum) verhuisd naar de Steenstraat, waar ze
een stuk minder zichtbaar waren. Dat scheelde flink in de
omzet, en uiteindelijk zijn ze weer terug verhuisd naar de
Koningstraat, maar nu de bovenverdieping van de
"platenzaak" Bergmann. Dat hebben ze nog bijna 2 jaar
volgehouden, en toen was het echt afgelopen.

Ze hadden toen nog een paar mooie gitaren, maar ook
wel veel goedkoper spul - geen idee wat er met de
inventaris gebeurd is.

Als je nu een mooie verzameling Martins wilt proberen
is Sacksioni in Amsterdam (Ruysdaelstraat) de beste optie.

BTW heb nog een Martin D-16TR te koop :-) Die doet het
prima voor fingerpicking.

Greetz,

Han.

Liefhebber
20 juni 2007, 19:12
Ja, die Harry de Jonge is wel een echte kenner en liefhebber. Daarom verkoopt hij bijvoorbeeld ook ColeClark en Stevens.
Maar die Martins bij Bergmann dat waren heel mooie en bijzondere, nog van de kwaliteit waar Martin zijn bekendheid mee gekregen heeft!
Er hingen daar ook heel mooie Guilds! Ik ben er in de nadagen nog eens geweest om een AER versterker te kopen! Jammer dat zo'n zaak het dan niet redt.

Nobilta
20 juni 2007, 22:29
Is La Gyuitarra Buene in Amsterdam een goeie winkel?

Liefhebber
20 juni 2007, 22:49
Is La Gyuitarra Buene in Amsterdam een goeie winkel?
Ja, Guitarra Buena in Amsterdam is een heel goede winkel! Let wel, ze verkopen alleen nylonsnarige gitaren. Deze winkel, in een van de bekende mooie "Straatjes" van Amsterdam, is een wereldbekende topper. Topgitaristen uit de hele wereld weten deze zaak te vinden! Die mensen zijn zeer deskundig en hebben een pracht collectie klassieke en flamenco gitaren. Ook met een beperkt budget kun je er terecht. Het is een winkel waar je nooit met een slechte gitaar weg gaat!

Pais
21 juni 2007, 01:56
Inderdaad een hele fijne winkel!! Bij zo'n beroemde zaak zou je verwachten dat je een enorme winkel binnenkomt maar nee hoor, het is maar een klein hok. :D Maar het lijkt me inderdaad een heel betrouwbare winkel.
Ik koop er graag cd's en heb er wat bladmuziek gekocht, maar wanneer ik op zoek zou zijn naar een nieuwe gitaar, zou ik direct naar A'dam vertrekken.

dadgad
21 juni 2007, 02:01
Ja, Guitarra Buena in Amsterdam is een heel goede winkel! Let wel, ze verkopen alleen nylonsnarige gitaren. Deze winkel, in een van de bekende mooie "Straatjes" van Amsterdam, is een wereldbekende topper. Topgitaristen uit de hele wereld weten deze zaak te vinden! Die mensen zijn zeer deskundig en hebben een pracht collectie klassieke en flamenco gitaren. Ook met een beperkt budget kun je er terecht. Het is een winkel waar je nooit met een slechte gitaar weg gaat!

Hallo,

Het verhaal van 'Liefhebber' klopt helemaal - ze richten zich op een heel smal
deel van de markt. maar als dat is wat je zoekt dan hebben ze een instrument
dat bij je past.

En als dit niet is wat je zoekt, dan zijn er in Amsterdam nog genoeg andere
muziekwinkels die wel hebben wat je zoekt. Ik noemde Sacksioni al voor de
acoustische gitaren - maar ze hebben ook een behoorlijk aanbod elektrisch.
De rest van de elektrische gitaren behoefte in A'dam wordt afgedekt door
Dirk Witte en Dijkman voor nieuwe instrumenten, en als je wat minder budget
hebt of echte "vintage" spullen zoekt heb je De Plug, The String en Palm
Guitars. Dan heb je ook nog Hampe/Van Berkel, maar waar die nou precies in
de markt passen is me niet helemaal duidelijk. Soms hebben ze leuke spullen
staan, vooral acoustisch, maar ze zitten niet echt in de high-end markt zoals
Sacksioni dat wel doet. En dan is er ook nog de wereld buiten Amsterdam....

Conclusie (geen idee waar dit op slaat - maar het is al laat...): wie zoekt die
vindt !

Greetz,

Han.

Don Capo
21 juni 2007, 08:18
Dan heb je ook nog Hampe/Van Berkel, maar waar die nou precies in de markt passen is me niet helemaal duidelijk.


Die is lekker makkelijk voor wanneer je alleen snaren nodig hebt en toch al in de stad bent qua locatie. Voor de rest snap ik de winkel ook niet echt.

Nobilta
21 juni 2007, 13:40
Ok, vriendelijk bedankt voor de goede info !!