PDA

View Full Version : Expression Factory (EX-7) in FX-loop?



Jan Buurman
16 juni 2007, 14:23
Wie heeft ervaring met de Expression Factory (EX-7)? Ik gebruik hem nu in mijn normale "Chain" en heb een boost en delay via de FX loop staan. Nu vraag ik mij af of de EX-7 eigenlijk ook beter via de loop moet lopen. Nu zul je zeggen:"Probeer het uit" maar alles staat nu op mijn pedalboard. Voordat ik dat allemaal overhoop gooi wil ik eerst eens horen hoe de ervaring is en hoe "effect goeroe's" er over denken....

Nitefly7
17 juni 2007, 15:33
Hoi,

De ex-7 is een expressiepedaal, zoals een wah/filter.
Deze klinken meestal het beste pre-amp..

De leslie en flanger zou je evt. in de loop kunnen proberen, omdat daar de plek is waar modulatie-effecten meestal 't best tot hun recht komen..
Echter, de meeste modellen zijn er om die 'vibe' (..) te krijgen, zoals het was bij versterkers zonder fx-loop (Jimi/SRV)..
Een univibe wordt meestal voor de versterker gezet, i.c.m TS9 en Wah bijv..

Een Lexicon rack-processor of Line6 Modpro wordt echter ook wel in de FXloop gebruikt...

Je zou via een soort looper ook een 4-cable methode kunnen proberen, waarbij je kan kiezen of je de EX-7 voor of na de preamp gebruikt...

Hallie
18 juni 2007, 23:32
tegen mij werd er gezegt.
de pedalen die je geluid "overnemen" gewoon in de pre-amp
en de pedalen die je geluiden "mixen" met je cleane of distortion in de loop

klopt dat n beetje?
:satisfie:

robert-gitarist
18 juni 2007, 23:50
tegen mij werd er gezegt.
de pedalen die je geluid "overnemen" gewoon in de pre-amp
en de pedalen die je geluiden "mixen" met je cleane of distortion in de loop

klopt dat n beetje?
:satisfie:

Nog simpeler, alle distorten en overdrive pedalen, fuzzpedalen etc gaan VOOR de preamp. Dus inderdaad de pedalen die de gain van je amp overnemen en de modulatie pedalen (chorus, delay, reverb)als LAATSTE. Dus achter de overdrive/distortion etc en als het eventueel kan achter in een FX loop van de versterker. Enigste pedalen wat een twijfel geval zijn, zijn: phasers, flanger, tremelo's en booster. En soms de wah pedalen. Dit is een beetje kwestie van smaak, type en merk etc.

Nitefly7
19 juni 2007, 00:15
Nog simpeler, alle distorten en overdrive pedalen, fuzzpedalen etc gaan VOOR de preamp. Dus inderdaad de pedalen die de gain van je amp overnemen en de modulatie pedalen (chorus, delay, reverb)als LAATSTE. Dus achter de overdrive/distortion etc en als het eventueel kan achter in een FX loop van de versterker. Enigste pedalen wat een twijfel geval zijn, zijn: phasers, flanger, tremelo's en booster. En soms de wah pedalen. Dit is een beetje kwestie van smaak, type en merk etc.

als we vanuit de EX-7 redeneren en de tijd waarin de 'originelen' gebruikt werden (univibe bijv), dan was dat een tijdperk voordat we fx-loops hadden..
Jimi had z'n univibe en z'n wah voor z'n amp..
De grootste gemenedeler; wah/whammy + distortions klinken m.i. het beste voor de amp..
De univibe lijkt voor de amp gemaakt te zijn, maar kan in de loop..
de flanger en space station zouden evt. in de loop kunnen..

Er zijn vrij weinig gitaristen die hun wah in de fx-loop duwen..! Dat lijkt op 't effect dat je krijgt als je je wah na je od/ds doosjes zet..Dan filter je niet het gitaargeluid, maar het vervormde geluid van je doosjes +amp


een chorus en 'n delay klinken heel anders voor de amp dan in de loop

(chorus geeft de amp geen 'gitaar' signaal, maar een aangepast signaal, dat dan door de amp wordt 'versterkt' en 'vervormd'... delay -> amp /fx-loop- delay = oversturen van vertraging vs. vertragen van oversturing)

phasers kun je inderdaad ook als een filter zoals 'n wah zien, dus zou je die ook voor je amp kunnen zetten..

flanger is chorus-achtig; voor de amp krijg je een 'viezer' geluid, in de loop ga je de distortion /overdrive van je amp, 'moduleren' (klinkt vaak wat subtieler)

tremolo pedalen zie ik meestal, vintage'achtig, op 'n pedalboard... maar als je 't vergelijk met on-board tremolo.. dan zou de fxloop ook kunnen..

dit is dezelfde discussie die je krijgt als je je G-force of G-major in je loop (of niet) wilt doen.. Je ziet vaak dat deze dingen in de loop blijven, maar dat er bep pedalen meegaan om voor de amp te spelen, hoewel er niks mis is met de filters van de 2 apparaten.. ze lijken gewoon niet zo goed als een filter als 'n wah vóór de versterker...

Als je je wah e.d. in je fx-loop mooi vind, moet je't zeker doen.. maar gezien de concensus bij mensen over plaatsing van whammy, whammy en distortion, lijkt me permanent verhuizen wel te proberen.. maar miscchien niet echt aan te raden..

Nitefly7
19 juni 2007, 00:19
tegen mij werd er gezegt.
de pedalen die je geluid "overnemen" gewoon in de pre-amp
en de pedalen die je geluiden "mixen" met je cleane of distortion in de loop

klopt dat n beetje?
:satisfie:

'in de preamp' betekent niet dat je ze 'in' de preamp laat zetten heh? je gaat idd van de pedalen naar de preamp ('in' de preamp)
en met overnemen bedoel je, 'veranderen' ? want dat doet in feite ieder fx-pedaal..

de pedalen die je geluid 'mixen'.. ? dat klinkt vreemd, maar ik denk dat je 't over modulatie e.d. hebt, die normaal gesproken pas na de opname van een gitaar worden toegevoegd..

btw: een gitaarmixer voor effecten kun je voor of achter de preamp zetten..

als je met mixen het aandeel fx/droog geluid bedoelt, dan zal je verbaasd staan dat niet ieder pedaal een wet/dry mix heeft..
Sommige effectloops zijn dan weer wel regelbaar...

Hallie
19 juni 2007, 13:45
'in de preamp' betekent niet dat je ze 'in' de preamp laat zetten heh? je gaat idd van de pedalen naar de preamp ('in' de preamp)
en met overnemen bedoel je, 'veranderen' ? want dat doet in feite ieder fx-pedaal..

de pedalen die je geluid 'mixen'.. ? dat klinkt vreemd, maar ik denk dat je 't over modulatie e.d. hebt, die normaal gesproken pas na de opname van een gitaar worden toegevoegd..

btw: een gitaarmixer voor effecten kun je voor of achter de preamp zetten..

als je met mixen het aandeel fx/droog geluid bedoelt, dan zal je verbaasd staan dat niet ieder pedaal een wet/dry mix heeft..
Sommige effectloops zijn dan weer wel regelbaar...


dude..

met overnemen bedoel ik gewoon overnemen!,, druk eens op je distortion pedaal en je hoort wat er gebeurd. en met mixen bedoel ik.
zet je amp op het cleane kanaal. trap op de chorus en je hoort dat de chrous het niet overneemt. hij wordtdus soort van gemixt met je geluid... ik bedoel niet In de mix :satisfie:

Nitefly7
20 juni 2007, 11:01
dude..

met overnemen bedoel ik gewoon overnemen!,, druk eens op je distortion pedaal en je hoort wat er gebeurd. en met mixen bedoel ik.
zet je amp op het cleane kanaal. trap op de chorus en je hoort dat de chrous het niet overneemt. hij wordtdus soort van gemixt met je geluid... ik bedoel niet In de mix :satisfie:

..dude!

ok ok, misschien zat ik in beetje teveel in de taalfilosofie met m'n getyp aan essays, maar dan nog...

1:
onder overnemen versta ik dus dat het een in plaats van het ander gaat werken..
dit is bij distortion/OD niet zo, omdat het 'bovenop' je droge geluid wordt gepropt (bij het stapelen van overdrives noemen TGP'ers dit vaak 'stacken' wat in 't ABN..'stacken' is... :rockon: )
overnemen kan wel 'n 2e kanaal van je versterker zijn..

het is dus eerder 'stapelen', omdat je droge geluid niet 'wegvalt', maar 'aangevuld' door de distortion..

2:
en mixen is inderdaad het 'mengen' van je geluid met een andere geluid (meer dan 1 bron dus), waarmee je dus
- met een regelbare fx-loop de verhouding versterker/effect regelt, hierdoor hoor je 't geluid van je
gitaar-> preamp + chorus -> eindtrap =
droog geluid van gitaar door preamp + geluid van gitaar/preamp/chorus

of

-met een mix-ratio knop op je choruspedaal (als 't pedaal voor je versterkerhangt), de verhouding 'droge gitaar'/effect kunt regelen..
maar ook hier geldt: je stapelt het geluid van je chorus pedaal 'bovenop' he t geluid van je gitaar én van je versterker..

gitaar -> chorus -> preamp -> eindtrap =
'nat' geluid van gitaar door preamp -> eindtrap

chorus/flange/phase/univibe kunnen zowel voor de preamp als in de loop; in 't eerste geval gaat er dus een 'niet 100% gitaar' de preamp in..
in de loop gaat het '100% gitaar' de preamp in, om daarna 'veranderd' te worden.. (vergelijk delay en modulatie maar met de effecten die in de studio achteraf worden toegevoegd.. of de 'natuurlijke' galm die je pas hoort als het geluid van de gitaar een 'ruimte' ingaat)

... sorry voor 't komma-n**ken/muggez*ften :satisfie:

voor de OP geldt i.i.g dat de EX-7 het meeste 'voor' de preamp zou moeten...

Hallie
20 juni 2007, 18:18
jongeman je haalt de woorden uit mijn mond :satisfie:

Nitefly7
20 juni 2007, 18:59
...dus geen 'overnemen' en 'mixen' meer .....?
:stop:

:soul:

:satisfie:

Jan Buurman
16 augustus 2007, 10:44
Ik ga toch weer een "echte wah" op mijn pedalboard erbij zetten. Er gaat toch niets boven the real thing....... Dan ga ik de EX-7 via de FX-loop proberen omdat ik de wah's hieruit (bijna) niet weer zal gebruiken