PDA

View Full Version : Esquire mim



dimitri
16 juni 2007, 11:32
Ik ben aan het gassen voor een tele en kwam dit tegen:
http://www.2dehands.be/fender-esquire-23495935.html?afdeling=muziek&muz_instr=27&per=100&rubriek=muz_instr

Is dit een goede tele? Ben je niet beperkt door alleen het brugelement?
De prijs lijkt me iets te hoog?

Orpheo
16 juni 2007, 11:36
de prijs is redelijk ok, als het een nieuwe gitaar is.

ik vind 't zelf een gaaf ding, en dat ie maar 1 pickup heeft; geen punt. met je switch kan je een hoop sounds ermee creeeren, en t halselement van een tele vind ik toch niet echt zinvol :chicken:

DarknessAwaits
16 juni 2007, 11:37
De prijs lijkt me een behoorlijk, maar ik weet niet of (mim) Esquiers zeldzaam zijn?

Het lijkt me wel een redelijke beperking om enkel een brugelement te hebben. Zou kunnen dat je er prima mee uit de voeten kunt maar dat is natuurlijk helemaal van jezelf afhankelijk.

Mocht je niet per sé een Esquier willen kun je denk ik beter verder kijken, een standaard Mexicaan is goedkoper.

Teddy
16 juni 2007, 11:38
mij lijkt het wel wat, het beste wat je kan doen is gewoon langs gaan, testen en kijken of je het de prijs waard vind.

dimitri
16 juni 2007, 11:38
ik vond hem op het eerste gezicht lekker vet uitzien. Maar ik wil in ieder geval wel een vette tele hebben....

telepathic
16 juni 2007, 12:22
Ben je niet beperkt door alleen het brugelement?


Een esquire is niet hetzelfde als een telecaster.

Juist door 'maar' 1 pup en andere electronica is een goed afgestelde esquire een uitdaging en inspiratie voor de gevorderde gitarist. Luister eens naar wat bv Joe Bonnamassa met een esquire doet. Door het ontbreken van een neck pup (en dus het ontbreken van de stringpull) krijgt de bridge pup meer ruimte en dat hoor je.

Juist deze eenvoud is de kracht van een esquire, maar het vereist wel een gitarist die weet hoe hij dit moet gebruiken.

vulvasonic
16 juni 2007, 12:36
De Esquire klinkt inderdaad iets feller dan de Telecaster, maar de de mogelijkheden zijn zeker beperkt. Het 'halsstandje' geeft een bijzonder wollig geluid dat nauwelijks te gebruiken is.

En in tegenstelling tot wat Orpheo beweert, ben ik van mening dat het halselement van de Telecaster het brugelement juist op een geweldige manier aanvult. Dat element heeft een geheel eigen en prachtige sound, waardoor een telecaster imo veelzijdiger is dan bijvoorbeeld een strat.

Ik hou van de eenvoud van de Esquire, maar voor die paar centen zou ik toch liever gaan voor een Telecaster.
De routing voor het halselement is bij die Esquire trouwens gewoon aanwezig, dus je kunt later altijd nog een halselement toevoegen zonder te moeten hakken in je gitaar.

Snaar'n Bennie
16 juni 2007, 16:37
Vraag het John 5!! Kerel heeft me een verzameling Tele's!!! Niet normaal!!

Yannicks
16 juni 2007, 16:56
Waar gebruik je die switch eigelijk voor op een Esquire? Zijn dat verschillende schakelingetjes met nog andere electronika er doorheen ofzo?

jimihattricks
16 juni 2007, 17:07
precies, geven je een paar verschillende eq-settings volgens mij...

Yannicks
16 juni 2007, 17:16
precies, geven je een paar verschillende eq-settings volgens mij...

Das toch ook niet bijzonder veelzijdig. Het lijkt me ruk om alleen een brug element te hebben op een tele, ik gebruik het hals element ook gewoon. Ook vaak de midden stand. Ik zou alleen wel eens zon 4 way schakelaar willen hebben dat de neck en brug element ook in paralel (of is het in serie) kunnen :) .

Het lijkt mij iig dat het beperkt is in je geluid. Maar hey, als je het geld hebt, voor erbij is het natuurlijk onwijs vet!

FruscianteFan
16 juni 2007, 17:23
De extra stand op een Tele 4-weg switch is beide pickups in serie.

En als ik me niet vergis schakelt de switch op een Esquire tussen een wollig geluid (alsof je de tonepot dichtdraait), gewoon met de tonepot actief en de tonepot gebypassed - dat schijnt een scherper geluid te geven dan wanneer de tonepot helemaal open staat.

Ik denk dat ik op een Esquire het halselement niet zou missen, maar op een Tele zou ik het halselement niet willen missen.

Orpheo
16 juni 2007, 23:34
De Esquire klinkt inderdaad iets feller dan de Telecaster, maar de de mogelijkheden zijn zeker beperkt. Het 'halsstandje' geeft een bijzonder wollig geluid dat nauwelijks te gebruiken is.

En in tegenstelling tot wat Orpheo beweert, ben ik van mening dat het halselement van de Telecaster het brugelement juist op een geweldige manier aanvult. Dat element heeft een geheel eigen en prachtige sound, waardoor een telecaster imo veelzijdiger is dan bijvoorbeeld een strat.

Ik hou van de eenvoud van de Esquire, maar voor die paar centen zou ik toch liever gaan voor een Telecaster.
De routing voor het halselement is bij die Esquire trouwens gewoon aanwezig, dus je kunt later altijd nog een halselement toevoegen zonder te moeten hakken in je gitaar.

niet beweert: vind. subtiel verschil. maar ik moet eerlijk toegeven: voor clean heb je absoluut gelijk wat dat element betreft. maar voor crunch... nee, ik kan er niks mee. ik speel eigenlijk altijd wel met flink wat gain, en een tele (halselement) krijg ik niet te pakken wat ik wil qua sound.

Chris Winsemius
17 juni 2007, 00:15
Eqsuires zijn gewoon cool (net als LP Juniors) :) en ik heb diverse coole MIM Fenders in m'n handen gehad (Teles en Strats).

Ik heb zelf 3 Teles en van 1 heb ik 'n Eqsuire gemaakt. Dit kan raar klinken maar 't is 'n subtiel verschil in sound (even afgezien v/h hals-element); subtiel wat meer sustain omdat je geen magnet-string-pull v/h hals-element hebt.

De "hals-positie" v/d standaard Esquire schakeling vond ik zelf vrij onbruikbaar dus heb ik mijn Trèsquire-MkI-schakeling gebruikt: 1) volume en tone aan, 2) alléén volume aan en 3) element direct naar de uitgang. Ik denk er over om 'n Trèsquire Mk II schakeling te gebruiken met: 1) LP junior vol + tone, 2) Tele vol + tone en 3) alléén vol.

Het halselement bij echte/originele Teles zit net iets dichter bij de hals dan het hals-element van (echte/originele) Strats. Ongeacht het type/merk element heb je altijd wat minder harmonischen daardoor maar zelfs met 'n maple neck en 'n essen body kan 'n puike Tele zeer goed jazz doen op het hals-element imho.

Pepe
17 juni 2007, 00:53
Het halselement bij echte/originele Tels zit net iets dichter bij de hals dan het hals-element van (echte/originele) Strats. Ongeacht het type/merk element heb je altijd wat minder harmonischen daardoor

yep, het is zelfs niet mogelijk om de flageoletten in de 5de positie op de neck pickup te pakken