PDA

View Full Version : G12T uit Marshall combo



MarkV
15 juni 2007, 21:55
Klein vraagje.

Ik heb een Peavey classic 30 en een Marshall 8240 (Valvestate I serie). In de Marshall zitten G12T speakers (2x) die behoorlijk ingespeeld zijn (versterker is al 12 jaar oud en heeft een hoop uren gemaakt).

Na wil ik eens proberen hoe de classic (want die gebruik ik eigenlijk alleen nog maar) klinkt met de G12T, aangezien de Peavey speaker niet 'je dat' is.

De classic heeft echter een speaker nodig op 16ohm, of twee van 16ohm (via de externe speaker aansluiting) die dan 8ohm 'zijn' want die worden parallel geschakeld (dit klinkt allemaal stoer, maar heb ik internet gevonden en ik heb geen idee wat dit eigenlijk allemaal betekent :satisfie: )

Nu mijn vraag: de G12T wordt bij Celestion omschreven als 8 en 16 ohm (http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/spec.asp?ID=5). Op de speakers in de Marshall staat niks vermeld. Betekent dit dat de speaker zowel 8 als 16ohm aankan? Of zijn er per ohmage verschillende G12T's verkrijgbaar? Zo ja, wie weet of de G12T's in de Marshall 8 of 16ohm zijn?

Als het een 8ohm is, hoe kan ik dan het volgende bewerkstelligen?:

"OR use this workaround: Either plug it into the Extension Output (which automatically triggers 8 ohm mode) and tape off the internal leads with electrical tape, OR plug in a "dummy plug" to the Ext. Out and leave it on the internal leads. The Classic 30 has an 8 ohm mode for when using an additional 16 ohm cab in parallel, and this is useful for when you HAVE to use an 8 ohm speaker."

Waar moet een "dummy plug" aan voldoen?

Chris Winsemius
15 juni 2007, 22:00
Die T(75)s zijn er in 8 en 16 ohm uitvoeringen geweest.

Pak zo'n speaker (helemaal los van bedrading/andere speakers) en 'n multimeter. Zet die meter op "ohms" (onder de 200) en meet dan die speaker door. Als 6-7 ohm meet dan is het 'n 8 ohms speaker en als je 12-14 ohm meet is het 'n 16 ohms speaker.

(Het verschil komt doordat je gelijkstroom-weerstand MEET en speaker-impedanties over de "wisselstroomweerstand" gaan)

MarkV
15 juni 2007, 22:12
Die T(75)s zijn er in 8 en 16 ohm uitvoeringen geweest.

Pak zo'n speaker (helemaal los van bedrading/andere speakers) en 'n multimeter. Zet die meter op "ohms" (onder de 200) en meet dan die speaker door. Als 6-7 ohm meet dan is het 'n 8 ohms speaker en als je 12-14 ohm meet is het 'n 16 ohms speaker.

(Het verschil komt doordat je gelijkstroom-weerstand MEET en speaker-impedanties over de "wisselstroomweerstand" gaan)

Thanks. Daar kan ik wel wat mee, zodra ik een multimeter heb ;-)
Kan het heel erg kwaad als je een 8ohm speaker aansluit en het dus mismatched? Aangezien jij, Chris, de AMP guru bent: heb je weleens een Classic 30 gezien en weet je of de speakers 'parallel' en dus 8ohm geschakeld worden zodra je een extern cabinet aansluit?

Grappig trouwens:
Gezocht: 2 x T75 (8 ohm/stuk), te ruilen tegen 2 x T75 (16 ohm/stuk).

Chris Winsemius
16 juni 2007, 00:23
Ampguru valt wel mee hoor; gewoon 'n lul met 'n soldeerbout :D

Ik heb 'n paar Classic 30s gehoord/meegemaakt: gewoon hartstikke ok voor het geld imho. 1tje "opgeleukt" met 'n Celestion Lead 80 en "stevige" EL84s; meer volume en definitie.

Ik weet trouwens niet zeker of die Ts in Valvestate cabs hetzelfde zijn als de T75s...

Anyway: als je 'n ritje naar Vleuten goedkoper vindt dan 'n multimeter mag je hier gerust 'n keer langskomen.

Ik ga zsm. ff wat Classic 30 documentatie weer doornemen om je wat verder te helpen, pb of email me anders ff.

(Mijn "spam-quote": ik wil 'n 2 x 12" test-cab bouwen voor 4 en/of 16 ohm, vandaar...)

guitarnijboer
16 juni 2007, 00:33
Ampguru valt wel mee hoor; gewoon 'n lul met 'n soldeerbout :D



Eerlijkheid siert den mensch....... :p :p

(sorry hoor, maar zoiets moet je natuurlijk wel inkoppen)

MarkV
16 juni 2007, 09:13
Ampguru valt wel mee hoor; gewoon 'n lul met 'n soldeerbout :D

Niet te bescheiden he :stop:


Ik weet trouwens niet zeker of die Ts in Valvestate cabs hetzelfde zijn als de T75s...

Ik heb nog even wat gezocht en weet nu 99% zeker dat het Celestion G12t-75s zijn 8ohm. Dit zijn de 'gewone' standaard Marshall speakers zoals je die ook in de 1960's e.d. krijgt. Wat dat betreft hebben ze qua speakers niet bezuinigd op de Valvestate.


Anyway: als je 'n ritje naar Vleuten goedkoper vindt dan 'n multimeter mag je hier gerust 'n keer langskomen.

Dank je!


Ik ga zsm. ff wat Classic 30 documentatie weer doornemen om je wat verder te helpen, pb of email me anders ff.

Het schrijnt een lastige amp te zijn om te 'tweaken'. Op zich wel goed gebouwd, maar lastig te doorgronden. Ik heb zelf wat tweaks en tips hier gevonden:

http://www.blueguitar.org/articles.htm

Sowieso wilde ik er naar laten kijken door iemand. Het is een 2de hands van een jaar (max 2) oud. Er is goed voor gezorgd (de vorige eigenaar is de eigenaar van een gitaarzaak in Amsterdam), maar je weet maar nooit wat de staat is van de buizen e.d. Voorts ratelen de eindbuizen mee op bepaalde frequenties. Dit is een bekend, te verhelpen probleem met een kleine mod: http://cgi.ebay.com/TOMS-TUBE-TAMER-For-Peavey-Delta-Blues-Classic-30_W0QQitemZ250120536456QQihZ015QQcategoryZ38076QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Anyway, ik hou je aan je aanbod. Ik PM wel even en dan kunnen we het bespreken. Wordt wel over een weekje aangezien ik nu eerst het vliegtuig moet pakken om 8 dagen zon te gaan verwerken :cooler:

Chris Winsemius
16 juni 2007, 10:30
Het circuit an sich "valt wel mee qua moeilijkheid" maar 't is 'n vrij lastig te bereiken constructie. Het 8/16 ohms gebeuren op de amp zelf pluis ik later even uit.

Fijne vakantie!!!