PDA

View Full Version : 3 humbuckers, push pull/volume, en tone



yellowbird
15 juni 2007, 21:39
Ik hoop dat ik dit bericht op de juiste plek plaats, ik ben nieuw namelijk.

Ik sta voor een uitdaging:

In mijn ibanez S270 heb ik (wegens neiging tot drastische wijziging in sound en mogelijkheden) de volgende hardware gebouwd:

Evolution Bridge Humbucker
Fasttrack Humbucker (single coil afmetingen)
Evolution Neck Humbucker

Gewone (ibanez) Tone Potmeter (heb ik laten zitten)
Push Pull potmeter voor volume/splitting (?indien mogelijk?)
5 way switch (ibanez) heb ik ook laten zitten, leek okay.

Mijn gitaar is erg slank dus de push pull potmeter kan alleen op de plek van de volumeknop. Hij is te hoog voor montage in de tone-potmeter-lokatie.

Ik dacht dat schema's voor drie humbuckers wel te vinden zouden zijn via dimarzio of seymour duncan, maar ik kan ze niet vinden, en al helemaal niet in combinatie met een push-pull potmeter.

Als het goed is kan ik met de push pull de humbuckers omschakelen naar single coils (zo ongeveer dan, want ik lees op het net dat het niet super-denderend werkt). Misschien kan iemand me vertellen wat ik allemaal voor schakelingen zou kunnen maken met deze push pull potmeter in combinatie met 3 humbuckers.

Verder is mijn 5 way switch een ibanez model, met 8 soldeerstripjes naast elkaar, niet zo eentje die je ziet in de schema's van seymour duncan met 2x4 tegenover elkaar. Onduidelijk. Het was handig geweest als de bedrading die er in zat eerst er nog zou zijn, maar dat was zo'n zooitje dat ik alles netjes (wat te netjes misschien?) heb afgeknipt. Ik weet dus niet meer wat wat is....Stom, maar het is niet anders.

Iemand die mij kan helpen? Ik kom er niet uit. Iemand een schema misschien?

Alvast bedankt!

Mark

pasqual
15 juni 2007, 21:58
je maakt het wel ingewikkeld met 3 hums. en ik twijfel of je er uiteindelijk tevreden over zult zijn want gesplitte hums zullen nooit als een single gaan klinken. maar misschien kun jij het tegendeel bewijzen en is het wellicht straks de vetste gitaar ooit gemaakt. wat die 5-way switch op de schema's betreft van seymour-duncan; die moet je anders lezen als jij denkt. nml: je ziet 2 rijen van 4 naast elkaar. lees dit als volgt: de linkse 4 zijn in werkelijkheid de bovenste 4 en de rechtse 4 de onderste. dus in feite moet je ze onder elkaar plaatsen. dit zullen ze wel gedaan hebben om het duidelijker te maken. ik was de eerste keer er ook in getrapt en na het solderen klopte er geen reet van, dus ik dacht; de switch op de kop. nee dus. toen heb ik het schema gelezen als hierboven beschreven en toen klopte het wel. trouwens, als je het schema erbij pakt van "2 humbuckers and 1 single coil, 5 way switch" zou je de middelste humbucker kunnen lezen als single. nml: je hebt een massa en een hot output en dan blijft rood en wit over ( afhankelijk van de fabrikant ) en die doe je met elkaar verbinden. heb je toch een humbucker op die positie. ik heb zelf een push/pull volume gemaakt op mijn bridge positie ( GFS lill killer ) en dat is echt wel een goed geluid alleen is "de "single" schakeling dunner van geluid als een echte single, maar dat heeft ook zijn charmes. als jij alle hums wilt gaan schakelen als hum/single, heb je volgens mij ook 3 push/ pulls nodig of een extra switch en dan wordt het wel ingewikkeld, ook tijdens het spelen.

succes en groeten van Pasqual.

Jayjay
15 juni 2007, 22:20
Ik hoop dat ik dit bericht op de juiste plek plaats, ik ben nieuw namelijk.

Ik sta voor een uitdaging:

In mijn ibanez S270 heb ik (wegens neiging tot drastische wijziging in sound en mogelijkheden) de volgende hardware gebouwd:

Evolution Bridge Humbucker
Fasttrack Humbucker (single coil afmetingen)
Evolution Neck Humbucker

Gewone (ibanez) Tone Potmeter (heb ik laten zitten)
Push Pull potmeter voor volume/splitting (?indien mogelijk?)
5 way switch (ibanez) heb ik ook laten zitten, leek okay.

Mijn gitaar is erg slank dus de push pull potmeter kan alleen op de plek van de volumeknop. Hij is te hoog voor montage in de tone-potmeter-lokatie.

Ik dacht dat schema's voor drie humbuckers wel te vinden zouden zijn via dimarzio of seymour duncan, maar ik kan ze niet vinden, en al helemaal niet in combinatie met een push-pull potmeter.

Als het goed is kan ik met de push pull de humbuckers omschakelen naar single coils (zo ongeveer dan, want ik lees op het net dat het niet super-denderend werkt). Misschien kan iemand me vertellen wat ik allemaal voor schakelingen zou kunnen maken met deze push pull potmeter in combinatie met 3 humbuckers.

Verder is mijn 5 way switch een ibanez model, met 8 soldeerstripjes naast elkaar, niet zo eentje die je ziet in de schema's van seymour duncan met 2x4 tegenover elkaar. Onduidelijk. Het was handig geweest als de bedrading die er in zat eerst er nog zou zijn, maar dat was zo'n zooitje dat ik alles netjes (wat te netjes misschien?) heb afgeknipt. Ik weet dus niet meer wat wat is....Stom, maar het is niet anders.

Iemand die mij kan helpen? Ik kom er niet uit. Iemand een schema misschien?

Alvast bedankt!

Mark


Ik zie hier een gat in de markt!
Als het je lukt is het heel al heel knap! Als je misschien als je toch bezig bent ook een boost kunt inbouwen die je singlecoil sound een beetje op dikt (normaal klinkt het echt dun en niet als een slingle coil...maar als een dunne versie van een single coil) Misschien dat als je single coil inschakel je dan automatisch boost ook inschakelt en dan een daar een draai pot aan koppelt waarmee je de boost kunt uit/aan zetten en de intensiteit kan regelen....dan heb je denk ik een gat in de markt!

yellowbird
15 juni 2007, 22:52
Bedankt voor de snelle reacties. Het idee van een boost is goed :-) maar laat ik het niet nog lastiger maken....

Nog iemand ideeën? Werkt pasquals oplossing wel met de push pull? Nee toch?

Ik kan goed en precies solderen maar heb geen idee van de schakelingen die ik moet maken. Iemand misschien met een getekend schema...?

Orpheo
15 juni 2007, 23:11
met een push pull pot kan je 2 humbuckers tegelijk singlecoil zetten. 3 gaat niet. hoe je dat moet doen zie je op de site van seymour duncan

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2h_1v_1t_3w_1pp.html

als je ook nog eens het wilt met 3 elementen, moet je dit schema aanhouden, maar dan met een 5 weg.

edit: deze is beter

http://guitarelectronics.com/product/WDUHSH5L1101

maar dan, in plaats van dat je die samengesoldeerde draadjes soldeert op die 5 weg, doe je dat op die push pullpot. eitje.

yellowbird
16 juni 2007, 00:04
met een push pull pot kan je 2 humbuckers tegelijk singlecoil zetten. 3 gaat niet. hoe je dat moet doen zie je op de site van seymour duncan

http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2h_1v_1t_3w_1pp.html

als je ook nog eens het wilt met 3 elementen, moet je dit schema aanhouden, maar dan met een 5 weg.

edit: deze is beter

http://guitarelectronics.com/product/WDUHSH5L1101

maar dan, in plaats van dat je die samengesoldeerde draadjes soldeert op die 5 weg, doe je dat op die push pullpot. eitje.


Jongens bedankt voor de snelle reacties. Leuk.

Orpheo, ik denk dat ik het basisidee wel begrijp, maar niet hoe ik dan de laatstgenoemde samengesoldeerde draadjes op de push/pull moet solderen.
Kan ik dat ook ergens vinden op de websites die je noemt?

Overigens, staat het 'push' en het 'pull' gedeelte in de potmeter geheel los van elkaar?

Wat ik wil doen lijkt niet zo vaak voor te komen, met 3xH en de switch, of heb ik het mis? Zijn er mensen die ervaring hebben met single-geschakelde-evolutions trouwens?

Orpheo
16 juni 2007, 00:25
Jongens bedankt voor de snelle reacties. Leuk.

Orpheo, ik denk dat ik het basisidee wel begrijp, maar niet hoe ik dan de laatstgenoemde samengesoldeerde draadjes op de push/pull moet solderen.
Kan ik dat ook ergens vinden op de websites die je noemt?

Overigens, staat het 'push' en het 'pull' gedeelte in de potmeter geheel los van elkaar?

Wat ik wil doen lijkt niet zo vaak voor te komen, met 3xH en de switch, of heb ik het mis? Zijn er mensen die ervaring hebben met single-geschakelde-evolutions trouwens?

single evo is heel fijn trouwens. beetje singlecoily geluid, lekker fel ook. niet verkeerd.

wat ik bedoel is dodelijk eenvoudig. je soldeert op je dimarzio's de zwarte en witte draad aan elkaar (dus per element, niet de 4 draadjes aan een klont!) en dan soldeer je dat vast zoals je dat ziet in t schema van seymour duncan dat ik gegeven heb.




1 2
3 4
5 6

ik heb de contactjes even de cijfers 1 t/m 6 gegeven. de kant van 1 en 2 is de kant aan de potmeter. 1 en 2 soldeer je aan elkaar, en die brug naar aarde. aan 3 soldeer je de ene samengesoldeerde draad, en aan 4 de andere. dat zijn dus die draadjes die je al van tevoren aan elkaar moet solderen (de uiteinden van de beide spoelen).

je ziet op t andere schema zoiets als 'north finish' en 'south finish' die je aan elkaar soldeert en aan de 5 weg doet. dat doe je dus NIET. je soldeert die aan de push pull pot. aan het deel van de push pull wat de switch is. dat zie je vanzelf als je' m vergelijkt met een normale pot.

het push pull staat los van de pot, maar het pushen en pullen staat niet los van elkaar. logisch. je kan bijvoorbeeld ermee 2 elementen uit fase van elkaar zetten; in is IN fase, uit is UIT fase. zoiets. of met wat jij wilt, ingedrukt is 't humbucker, uitgetrokken is 't een singlecoil.

Orpheo
16 juni 2007, 00:27
oh ja, topicstarter, je hebt PM (klik bovenaan op gebruiker CP, en dan zie je 't vanzelf).

yellowbird
16 juni 2007, 10:43
Toch nog een vraag.

De beschrijving van Orpheo hierboven laat mij maar twee elementen schakelen met de push pull. Is drie elementen echt helemaal niet mogelijk?

Sorry ik moet het allemaal even rustig laten doordringen denk ik.
Misschien maar eventjes terugzoeken naar mn schoolboeken over schakelingen.... :-S

8)

Orpheo
16 juni 2007, 11:34
Toch nog een vraag.

De beschrijving van Orpheo hierboven laat mij maar twee elementen schakelen met de push pull. Is drie elementen echt helemaal niet mogelijk?

Sorry ik moet het allemaal even rustig laten doordringen denk ik.
Misschien maar eventjes terugzoeken naar mn schoolboeken over schakelingen.... :-S

8)

je kan met een push pull echt niet 3 elementen splitten. lukt je niet. niet zover ik weet in ieder geval (en ik weet redelijk wat van schakelingen :chicken: )

GeofJackon
16 juni 2007, 15:46
op mijn gitaar heb een soortgelijke setup maar volledig van seymour duncan en ik heb een 3wegs( waarom het een 3wegs is ontgaat me) per element om te splitten. heb ook een push pull tone pot, maar die push pull doet niets(merkbaars)