PDA

View Full Version : capaciteit elco



tully
15 juni 2007, 21:40
Het is eindelijk zover, ik ga de elco's in mijn Geloso G227A vervangen.
De spanning kan gerust hoger zijn, zeker niet lager heb ik begrepen. Maar hoe zit het met de capaciteit?

Heb ergens op dit forum gelezen dat elco's een marge van soms wel 50% hebben, dus zou je denken dat het niet zo nauw komt, of toch wel.
Iemand wist mij ook te vertellen dat een hogere capaciteit alleen maar meer volume betekent.

Ik heb elco's nodig van 16µF 500V , 32µF 500V , 250µF 25V.
Heb op de site van Conrad gekeken maar zie alleen maar elco's van 10- 22- 33- 47- 220µF en omdat Conrad een stuk goedkoper is dan die winkel bij mij in de buurt wil ik toch wel graag weten hoe dat nou precies zit met die capaciteit.

Robin.ke
16 juni 2007, 00:04
Hogere spanning kan inderdaad geen kwaad. Het formaat word dan vaak echter wel groter, zodat je misschien met de ruimte niet weg komt.
De capaciteit is echter een ander verhaal; voor voedings elco's is een grotere capaciteit meestal geen probleem, maar elco's verwerkt in de versterkerschakeling zijn een onderdeel van de sound. Vaak zijn ze verwerkt in frequentiefilters. Afwijken van waarde kan je sound duidelijke veranderen.

tully
18 juni 2007, 12:12
elco's verwerkt in de versterkerschakeling zijn een onderdeel van de sound. Vaak zijn ze verwerkt in frequentiefilters. Afwijken van waarde kan je sound duidelijke veranderen.

Is misschien wel interessant om daar eens mee te experimenteren. Op wat voor manier veranderd de sound dan? Krijg je meer hoog of laag met een andere capaciteit?

Goeiemorguh
18 juni 2007, 15:53
Dat hangt er erg vanaf op welke plek de elco zit maar je kan er vanuit gaan dat een grotere elco meer bas (en gain) betekent. Te grote elco's beteknt dus vaak een modderig geluid door de combinatie meer gain + meer bas.
De elco's in de voeding filteren de voeidng van ruis ed.

Robin.ke
18 juni 2007, 21:59
Is misschien wel interessant om daar eens mee te experimenteren. Op wat voor manier veranderd de sound dan? Krijg je meer hoog of laag met een andere capaciteit?

Het hangt heel erg af van de plaats waar ze zitten, condesatoren (dus ook elco's) werken als filter op wisselstromen. Ga er echter niet lukraak mee experimenteren als je niet weet wat je aan het doen bent, je kunt de versterker ook schade toebrengen. Minimale vereiste is wel een schema en enige electronica kennis.

wrc_46
25 juni 2007, 01:13
Anders moet je eens op de site van farnell kijken, ze hebben vrijveel componenten het is ff zoeken maar je vindt ze wel. (nuja ff zoeken , dat valt nog wel mee)

http://www.farnell.com

tully
29 juni 2007, 14:13
Anders moet je eens op de site van farnell kijken, ze hebben vrijveel componenten het is ff zoeken maar je vindt ze wel. (nuja ff zoeken , dat valt nog wel mee)

http://www.farnell.com
Effe snel gekeken, maar niet gevonden. Sinds kort hebben we een nieuwe gitarist in de band en wat denk je? Precies, een elektronica hobbyist. Hij gaat voor me kijken welke elco's een andere waarde kunnen hebben en voor de rest moet ik dan maar meer geld uitgeven. o.a. F&T maakt elco's voor oude amps zoals Vox e.d.

Paul Heetebrij
5 juli 2007, 16:07
Het hangt van de plek in het schema af wat de condensatoren doen.
In principe is ongeveer elk onderdeel tolerant. Weerstanden kunnen bijvoorbeeld ook 10% varieren.

De elco's zitten in een buizenversterker of in de voedingslijn, of aan de kathodekant om 'het circuit voor wisselstroom kort te sluiten'. Dat laatste verhoogt de versterking (iets).

Per saldo denk ik dat zwaardere elco's je niet veel verschil gaat opleveren, hooguit in je portemonnee.
Dat het laag er iets uitgefilterd is, klinkt erger dan het is. Ik heb ooit een versterker helemaal 'recht' gemaakt, en daarvan ging de bar in de oefenruimte trillen. Misschien wel gaaf, maar het zit alleen maar de rest van de muziek in de weg.