PDA

View Full Version : Een paar vragen!



wrvh
15 juni 2007, 19:54
Ik ben bezig met mijn eerste zelfbouwprojectje: een Ibanez RG body bouwen (en als dat goed gaat later ook de neck). Ik heb best wat ervaring met houtbewerken, maar gitaarbouwen is helemaal nieuw voor mij.

Ik heb bij AF een mooi stuk mahonie gekocht voor de body en een stuk padouk voor de top. De mahonie body is al mooi in vorm, nu is de top aan de beurt. Ik loop nu echter tegen wat problemen aan.

Probleem 1: De twee delen van de top zijn niet helemaal vlak aan de zijden. Ze sluiten dus niet echt mooi aan. Ik ken wel wat manieren om dat netjes te krijgen, maar thuis heb ik maar weinig gereedschap tot mijn beschikking.
Schuren heb ik geprobeerd, maar het oppervlak blijft nog wat onregelmatig. Het liefst zou ik het met een (tafel)kantschuurmachine vlakken, maar zoiets heb ik helaas niet. Weet iemand een andere manier om dit op te lossen?

Probleem 2: Duurt nog even, maar: het lakken. Ik wil de body lakken met een matte lak. Ik vind mat iets mooier dan glanzende lak, en bovendien denk ik niet dat ik glanzende lak zo mooi kan krijgen als bij professioneel gelakte gitaren.

Goed, mijn vraag is hoe ik dit het best kan aanpakken. Moet ik de gitaar voor het lakken nog behandelen (naast schuren natuurlijk)? Waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

wrvh
15 juni 2007, 19:58
Nog even voor de duidelijkheid: bij probleem 1 heb ik het niet over het oppervlak waarmee de top op de body wordt gelijmd.

Ik bedoel de twee kleine zijden waarmee de twee topdelen aan elkaar worden gelijmd!

superfly
15 juni 2007, 22:15
Dag wrvh welkom hier,
Twee delen vlak krijgen op de hand kan wel. Met veel geduld is het met de top van mn deadnought wel gelukt. Schuurpapier op een plat vlak (lijmen) en zorgen dat je haaks blijft. Maar met de bas die ik nu aan het bouwen ben werd ik er volkomen gestoord van. Gelukkig wilde een collega-hobby bouwer met meer spullen (schuurbank) het klusje voor me klaren. Wellicht dat zich hier vrijwilligers melden ;-). Vriendelijk informeren ( met een vlaai ofzo) bij een houtbewerkingsbedrijf lukt vaak ook (heb ik gehoord).
Met zelf lakken kan je erg dicht in de buurt komen van een professioneel resultaat. Kwestie van de juiste materialen en combinatie daar in vinden. Zelf gebruik ik nu de porieënvuller (voorbewerking) van model engineering (verkrijgbaar bij modelbouw-winkels) en acryl lak van colorworks / motip ( hubo, doeland, fixit). Het is vooral een kwestie van geduld bij het lakken schuren & polijsten, lees de lak-faq in dit forum, daar staat veel in.

Succes en veel plezier.
(En post eens wat foto's van je vorderingen)
Wim

hassent
16 juni 2007, 08:14
Hoi en welkom!

Kijk eens naar de topics en plaatjes in de links van m'n sig. Daar doe je misschien wat ideeen op.
Mbt je lak vragen: zie de lak-fag bovenaan dit subforum.

wrvh
17 juni 2007, 12:02
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik morgen wat houtbewerkingsbedrijven in de buurt ga bellen, kijken of zij iets voor me willen doen. Ik heb zelf nog wat dingen geprobeerd, maar de twee delen sluiten toch steeds niet helemaal goed aan.

Verder heb ik van het hele proces tot nu toe foto's gemaakt, die zal ik binnenkort wel plaatsen! :)

Javaca
17 juni 2007, 13:31
Hoe komt het toch dat iedereen die goede oude schaaf vergeten is?:nervous:

hassent
17 juni 2007, 14:45
Waarschijnlijk omdat veel mensen niet weten hoe je die goed moet gebruiken...

slash103
17 juni 2007, 16:17
in alle eerlijkheid

ik heb het a 1000000x geprobeerd, maar het lukt mij echt niet een handschaaf te gebruiken :dontgeti:

hassent
17 juni 2007, 17:07
Waarom niet gewoon een bovenfrees? Langs een rechte lat frezen en dat bij beide topdelen dan krijg je ze naadloos aan elkaar!

Zie onder, de naad die ziet komt omdat ze niet helemaal tegen elkaar aan lagen.
http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/Top.jpg