PDA

View Full Version : Deluxe Ruisverb



Quink
15 juni 2007, 19:51
Mijn DR is nogal aan het ruisen geslagen. Het is een (vrijwel) continue geruis, beetje radio die naast de zender afgestemd is qua geluid zeg maar. Ik zie zo 1-2-3 geen raar oplichtende buizen, het wordt ook niet harder als de versterker harder gaat, ook niet erger als de versterker warmer is. Heb zelf echt geen idee. Is er nog iets (simpels) wat ik zou kunnen controleren, of maar beter gelijk naar de versterker doctor?

Antoon
15 juni 2007, 20:03
anode weerstanden van de preamp buizen?

Chris Winsemius
15 juni 2007, 20:47
anode weerstanden van de preamp buizen?

+1

Komt het over als hisssssssssssssssssssssssss?

Quink
15 juni 2007, 22:21
Komt het over als hisssssssssssssssssssssssss?

Mmm, moeilijk, jou hisssss is misschien de mijne niet... ;)

Hoe omschrijf je een geluid, pff,...

Het gaat een beetje op en neer zal ik maar zeggen; tikje harder, tikje zachter. Krrrrssssjjjjjj, alsof je een druppel water in een pan met heet vet gooit, beetje "spetterend" geluid.

Chris Winsemius
15 juni 2007, 22:35
Mmm, moeilijk, jou hisssss is misschien de mijne niet... ;)

Hoe omschrijf je een geluid, pff,...

Het gaat een beetje op en neer zal ik maar zeggen; tikje harder, tikje zachter. Krrrrssssjjjjjj, alsof je een druppel water in een pan met heet vet gooit, beetje "spetterend" geluid.

Ik gebruikte 'n veel voorkomende amrikaanse omschrijving maar jouw koekepan-omschrijving lijkt hetzelfde :)

Oplossing:

de 100k, 82k en/of 47k anode-weerstanden vervangen. Als je het de komende 100 jaar niet meer wilt hebben: 1 Watt metaalfilm, als je het de eerste 10 jaar niet meer wilt hebben: carboncomp.

Mr.Jay
15 juni 2007, 23:11
En als je een goeie en warme toon wil > geen metaalfilm maar 1 W Koolstofcomposiet , b.v. Alan Bradley en die gaan ook heeeeeeeel lang mee.

guitarnijboer
16 juni 2007, 00:16
Het spetterende koekepan geluid is een zeer bekend fenomeen bij slechter wordende voorversterker buisjes, vaak gepaard gaand met wat zachte plopjes.

jacky
16 juni 2007, 13:53
Ik zou ook eerst ff preamp buizen checken alvorens naar de immer verslavende soldeerbout te grijpen

Quink
16 juni 2007, 14:27
Ok, iedereen bedankt voor de reacties. Zal de buisjes 1 voor 1 wisselen, kijken of het ruisen ophoudt.

PeeVee
18 juni 2007, 20:23
Wordt ruis minder wanneer je reverb op 0 zet?
Is het op beide kanalen?

Ja: V4 even vervangen door iets anders
Nee: dan toch V4 even proberen, dan V6

Indien kanaal specifiek dan V1 voor normal of V2 voor vibrato kanaal

Quink
18 juni 2007, 20:48
Het "vervelende" is dat ik de DR naar de zolder heb gesjouwd, plaatje aan de achterkant er af, kapjes om de buisjes er af, goed buisje er bij gezocht, en..... does the bastard hiss or crackle? Does it bollocks...:confused:

Dussss, in afwachting van heroptreding van het verschijnsel moet ik nog ff wachten.

guitarnijboer
18 juni 2007, 22:40
HaHa, zit het eens mee....... zit het nog tegen! :sneaky:

Als het ruisen veranderd/weg is doordat je hem versleept hebt kan het ook een slecht contact zijn tussen een buisje en het buisvoetje. Remedie: Ding aan en een voor een heel voorzichtig wiebelen die buisjes.....

Bij kgggg, plop, pgpgggg en sssssss het betreffende buisje er uit en voetje sprayen met PRF 6-68 contact spray (vetvrij) Ook wat op een wattenstaafje en de buispennetjes behandelen (schoonmaken)

Succes!