PDA

View Full Version : Track Mastering



X-Rated
15 juni 2007, 17:14
Beste mensen,

Ik heb een tijd geleden al een topic bijgehouden met de voortgang van de opnamen van onze band en we zijn bijna klaar. We zijn nu de vocals aan het opnemen. Ik heb een van de nummers al uitgemixt zoals ik denk dat het goed klinkt (misschien hier een daar nog wat kleine aanpassingen zoals de galm over de gitaren). Nu wil de boel gaan masteren alleen heb ik zelf geen flauw idee wat ik naast de inmiddels beroemde PSP VW instellingen van Han S moet doen.

Ik heb zelf al een beetje zitten prutsen en hier is vergelijkingsmateriaal:

OUD: http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-11.mp3

NIEUW http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-11-master.mp3

De oude is duidelijk nog een ruwe mix en die wil ik graag gereed maken voor de CD. Wat zouden jullie voor technieken / plugins toepassen?

Instellingen zouden ook fijn zijn :) (Han S?)

Alvast bedankt!

Edit: O ja op mijn eigen master dingetje heb ik de volgende dingen gedaan:

- Multibandcompressor het laag wat geboost
- Laagboost in EQ
- RComp (vraag me niet waarom, maar mij lijkt het beter klinken)

bass blom
15 juni 2007, 17:30
hmm.. past perfect in de loudness war discussie :D
ik hoor een lekkere harde gitaar beginnen en dan valt de drums in waarvan ik hoor dat er flink op gemept wordt maar dan ongeveer in half het volume wat ik zou verwachten..

X-Rated
15 juni 2007, 17:39
hmm.. past perfect in de loudness war discussie :D
ik hoor een lekkere harde gitaar beginnen en dan valt de drums in waarvan ik hoor dat er flink op gemept wordt maar dan ongeveer in half het volume wat ik zou verwachten..

Precies mijn gedachte ;)

Je hebt een punt wat betreft de drums, helaas moesten we dit doen met een mengpaneel die 8 line-in heeft en maar 1 stereo master out. Dus je weet het al: alle 8 de microfoon signalen gingen maar naar 1 spoor in de pc. We hebben alle EQ e.d. op het mengpaneel moeten doen. Corrigeren lijkt me nu onmogelijk.

Maar terug ontopic.

Han S
15 juni 2007, 17:56
Hij zit een beetje dicht hé? en ja laat hem overal clippen, isnienodig om het hard te krijgen. Ik denk dat je aan de mix niet zo veel eer kan doen niet? Maar aan de mastering wel. Heb je de PSP VW? Je kunt een tijdelijke versie downloaden volgens mij en ik vind deze een van de beste tools, klinkt erg goed en er kan veel mee.

Ik heb de instellingen uitgelegd in post 21 van dit draadje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92929&page=3)

Maar ook die andere maximizers hebben een brick wall limiter. Gebruik niet te veel overbodige plugs, bedenk: less is more en gewoon goed is goed genoeg.

Jezus, ik zou dit allemaal geheim moeten houden, straks gaat iedereen het doen en heb ik geen droog brood meer.

X-Rated
15 juni 2007, 18:08
Yep ik heb PSP VW :) (zie openingspost) Ik heb bij deze alleen nog niet letterlijk jouw settings overgenomen. Dat clippen kwam ik trouwens ook net achter... Dat was niet de bedoeling. De mix zelf kan ik inderdaad niet veel meer mee doen. Misschien de keys iets anders EQ'en en bij de drums wat hoog eruit zodat dat spoor wat harder en je dus wel wat meer kick en snare krijgt.

Zijn er verder nog dingen waar ik de track mee kan "afmaken"?

Han S
15 juni 2007, 18:45
Je kunt met de VW ook laag en hoog toevoegen/weghalen als je dat nodig vindt, zelfs het gebied kun je bepalen, probeer eens wat 45hz, een dBtje of 2 a 3 en luister.

Vooral de ceiling instellen op -0.02 en luister goed naar wat er gebeurt.
Ik las net nog een post op een ander forum van een deskundige op het gebied van digitaal:

Begrijp me goed: ik ben voorstander van digitaal maar dan wel digitaal waar zo min mogelijk mee gerommeld is. Dus: bemonsteren en dan met den fikken van die zo duur betaalde samples afblijven. Iedere bewerking die je er op los laat betekent een hele hoop rekenwerk door het interpoleren en ik verdenk de meeste "bewerkingsfeatures" dat ze daar vrij slordig mee omgaan.

Kijk en dat bedoel ik nou met less is more en gewoon goed is goed genoeg.
Je moet gewoon niet meer doen dan strikt noodzakelijk is.

Jimi Hendrix
15 juni 2007, 20:09
ik vind de oude beter klinken, betere/meer mids...
de nieuwe klinkt wollig/minder agressief.
ik zou me bij't masteren richten op wat gerichte cuts her en der in de mids (eventueel) ipv boosten van laag.

X-Rated
15 juni 2007, 20:23
Kun je zo uit het blote hoofd een aantal frequenties roepen waar jij die cuts op toe zou passen?

Han S
15 juni 2007, 20:25
ik vind de oude beter klinken, betere/meer mids...
de nieuwe klinkt wollig/minder agressief.
ik zou me bij't masteren richten op wat gerichte cuts her en der in de mids (eventueel) ipv boosten van laag.

Mee eens, je hoort ook bij de master de compressie pompen en zuchten en ook de snare sneeuwt een beetje onder in vergelijking met de ongemasterde versie.

Jimi Hendrix
15 juni 2007, 20:30
waar de attack van de begingitaar zit (4 khz ofzo?) eruit

snare klinkt ook iets dozig: zit rond de tussen de 800 en 1,5k vermoed ik.
goed te horen in de fills voor de 'break down' aan het eind.

ff kijken of 't helpt om 1 of 2 db's rond de 200-400 hz te scoopen, kan 't geheel wat duidelijker maken wellicht.

met name dat, verder zou je qua boosten kunnen proberen:

Beetje 10/12khz zou kunnen voor de cymbals. (agressie/presence) peak, niet shelf.
beetje laag rond 100 a 60 hz? voor de soliditeit. peak, niet shelf

pin me d'r niet op vast, heb geen eq bij de hand om 't ff uit te proberen en luister op een koptelefoon die ik niet bijster goed ken. Bovendien is't lastig te zeggen zonder zang.

alles met mate... 1 of 2 db cutten her en der en her en der boosten is al voldoende om je mix op te frissen.

bas wat harder? minder galm op de gitaren? meer een room of plate ipv zo'n doffe lange galm.

X-Rated
15 juni 2007, 21:04
De galm heb je inderdaad gelijk in, ik weet niet waarom ik hem erop het gezet maar ik vind hem niet mooi. Ik zal dat later corrigeren (ik zit hier eigenlijk een Mp3 te masteren omdat de computer met alle opnamen in het oefenhok staat).

Linkje naar het plaatje van het project (http://www.zvenix.com/img/mastering.jpg)

Linkje naar nieuwe master-achtig liedje (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-11-master-01.mp3)

Bedankt voor de zeer nuttige reacties overigens :)

Brand maar los!

Jimi Hendrix
15 juni 2007, 21:24
hmm ik weet niet of ik zo'n fan ben van die warmer ('dichtslibbende mids' ofzo, kan ook aan mp3 liggen), maar verder klinkt't alweer wat beter zo!
hoe ben je bij een boost op de 1kHz gekomen?

X-Rated
15 juni 2007, 21:27
Ik heb even rondgeschoven op zoek naar de snare. Ik hoopte hiermee de snare wat minder dozig te laten klinken en iets meer uit te laten komen tijdens het volle stuk in het begin. Ik vind zelf dat hij nu alweer wat scherper klinkt. Maar misschien is dat iets om toe te passen op de drumtrack zelf ipv de hele track.

Jimi Hendrix
15 juni 2007, 21:30
ja en die doosfrequentie zou ik ff opzoeken en wat cutten (nog steeds heel duidelijk voor 't einde)

Das Schaap
16 juni 2007, 10:50
Ja die 1e gitaar mag een stuk minder direct in het beeld zitten. De toetsen zitten weer iets te ver naar achteren naar mijn mening, en ja de drums wat harder.

Ik zou op zoek gaan naar wat exciting tools, om te zorgen dat ie ineens een stuk lekkerder klinkt. Zodra je ermee werkt wil je vrijwel nooit meer zonder (iig bij pop muziek), verder is stereo imaging ook lekker om erover te gooien. Vooral bij de cymbals van drums is dat lekker vind ik. Maar kijk eerst weer even naar je balans enzo van de mix, zorg dat die goed is, ook zonder enige plugin.

Pun
16 juni 2007, 14:37
Jezus, ik zou dit allemaal geheim moeten houden, straks gaat iedereen het doen en heb ik geen droog brood meer.

Rustig maar hoor, Han. Er blijven altijd nog mensen over zoals ik, die helemaal panisch worden van al het uitgevogel en er een professional bij willen hebben, die weet hoe de apparatuur werkt :)

X-Rated
17 juni 2007, 15:20
Ja die 1e gitaar mag een stuk minder direct in het beeld zitten. De toetsen zitten weer iets te ver naar achteren naar mijn mening, en ja de drums wat harder.

Ik zou op zoek gaan naar wat exciting tools, om te zorgen dat ie ineens een stuk lekkerder klinkt. Zodra je ermee werkt wil je vrijwel nooit meer zonder (iig bij pop muziek), verder is stereo imaging ook lekker om erover te gooien. Vooral bij de cymbals van drums is dat lekker vind ik. Maar kijk eerst weer even naar je balans enzo van de mix, zorg dat die goed is, ook zonder enige plugin.

Bedankt voor de nuttige tips :) Ik ga zeker iets met de leveling van de mix doen omdat het mij inderdaad al opviel dat bij het eerste volle stuk de drums niet goed doorkwamen. Verder is het een instrumentaal nummer, er komen dus geen vocalen meer overheen. Ik heb daarom ook de leadgitaar wat prominent in de picture gezet omdat die gitaar het melodietje maakt.

Ik zal eens gaan zoeken naar die tools waar je het over hebt. Maar wat is Stereo Imaging precies en wat doet dan? Ik heb namelijk bij het opnemen de balans in de drums tussen links en rechts al in moeten bakken namelijk. Met de cymbals was dit vooral de overheads goed neerzetten zodat in ieder geval de ride, crash en china rechts kwamen en de hihat en andere crash links.

Verder wil ik niet meer al te veel aan het EQ beeld van de mix doen omdat ik denk dat ik dat al goed heb gedaan. Ik ga me nu dus vooral focussen op de levels per partij en de galm effecten want dat is echt té veel.

Nogmaals bedankt voor de tips :)

X-Rated
28 juni 2007, 01:00
BUMP

Weer even een aantal vragen wat ook bij mastering hoort. Daarom gooi ik even een oud topic van mijzelf omhoog.

We zijn bijna klaar met de zang opnemen. Daar moet natuurlijk een compressor overheen. Kan iemand concrete tips geven wat ik wellicht kan proberen. Ik zal daarna er zoveel mogelijk zelf mee gaan prutsen, maar ik moet even een zetje in de goede richting hebben :)

Daarnaast zijn een aantal track ook wat langzaam op de clicktrack. Is het slim en mogelijk om de track sneller te maken zonder de pitch te veranderen?

bass blom
28 juni 2007, 02:41
langzaam op de clicktrack??

X-Rated
28 juni 2007, 08:40
Je we hebben de clicktrack een aantal bpm te laag ingesteld. Dat komt het nummer niet bepaald ten goede dus ik zou graag zien dat ik het zonder problemen een aantal bpm kan versnellen.

harrie-beton
28 juni 2007, 09:24
je hebt in audition een paar opties om de toonsoort gelijk te houden en het tempo omhoog. Maar dat komt de kwaliteit niet echt ten goede soms. Proberen dus.

Anders moet je het nummer eens kritisch bekijken qua tempo en opnieuw opnemen.

X-Rated
28 juni 2007, 10:25
Opnieuw opnemen gaat echt niet meer lukken ;)

Maar het gaat maar om een paar bpm. Zeg 10 ofzo. Ik moet dat nog naar smaak aanpassen. Ook bedankt voor de kwaliteits waarschuwing, ik zal er in ieder geval voorzichtig mee om gaan.

Verder nog tips / richtlijnen mbt uitmixen van zang? Welke compressors zijn bruikbaar en waar moet ik vooral op letten?

Han S
28 juni 2007, 10:38
Harrie heeft gelijk hoor, ik heb wel eens een song wat langzamer of sneller gemaakt langs digitale weg, maar ik hield nauwelijks nog kwaliteit over en dat ging met 24 bits. Hetzelfde krijg je met omhoog of omlaag pitchen.

Compressie moet je alleen gebruiken als het echt nodig is en je zou dan ook parallel compressie kunnen toepassen, dus het gecomprimeerde en ongecomprimeerde geluid met elkaar mengen naar smaak.

bass blom
28 juni 2007, 10:47
naar een goeie analoge machine masteren en opgepitched terug in je cubase gooien? :D

Han S
28 juni 2007, 10:49
naar een goeie analoge machine masteren en opgepitched terug in je cubase gooien? :D

Met pitchen werkt dat idd beter en je leest regelmatig dat DAW gebruikers die mogelijkheid wel missen, maar met rekken en krimpen ben je gauw klaar want dat kan alleen digitaal.