PDA

View Full Version : Tone Zone of Super Distortion



Stefan1984
15 juni 2007, 17:00
Hoi, wie heeft er voor mij een goed (gegrond) advies?

De situatie is als volgt:

Gitaar: Ephiphone les paul standaard
Versterker: London City Hornett 50watt buizen
1 effectpedaal: Jekyll & Hyde
En 1 in de effectloop: yamaha magicstomp
Ik speel: Covers in een bandsituatie (moet dus door de mix heen kunnen prikken), ik speel covers van oa Foo Fighters, Velvet Revolver, Guns n Roses, Greenday, Staind, Nickelback.
Speelervaring: 4 jaar

Voor in de brugpositie van mijn nieuwe les paul zoek ik dus een andere pickup. Mijn oog is gevallen op de Tone Zone en de Super Distortion beide van Dimarzio. In een andere gitaar heb ik een duncan JB en daar ben ik niet echt over te spreken, te schel naar mijn mening.

Welke raad je me aan, welke raad je me af, en heel belangrijk.. waarom?

Alvast bedankt voor de reacties

ps. De pickup in de hals blijft origineel

interessander
15 juni 2007, 17:05
Ik heb zelf veel ervaring met de superdistortion en ik ken de tone zone van een bevriende gitarist, ik vond de tonezone zelf iets te zompig, hij heeft duidelijk meer bas dan een super distortion. In Bandverband kwam mijn super distortion beter door de mix dan zijn tone zone.

meul
15 juni 2007, 17:18
Hoi, wie heeft er voor mij een goed (gegrond) advies?

De situatie is als volgt:

Gitaar: Ephiphone les paul standaard
Versterker: London City Hornett 50watt buizen
1 effectpedaal: Jekyll & Hyde
En 1 in de effectloop: yamaha magicstomp
Ik speel: Covers in een bandsituatie (moet dus door de mix heen kunnen prikken), ik speel covers van oa Foo Fighters, Velvet Revolver, Guns n Roses, Greenday, Staind, Nickelback.
Speelervaring: 4 jaar

Voor in de brugpositie van mijn nieuwe les paul zoek ik dus een andere pickup. Mijn oog is gevallen op de Tone Zone en de Super Distortion beide van Dimarzio. In een andere gitaar heb ik een duncan JB en daar ben ik niet echt over te spreken, te schel naar mijn mening.

Welke raad je me aan, welke raad je me af, en heel belangrijk.. waarom?

Alvast bedankt voor de reacties

ps. De pickup in de hals blijft origineel

Hai stefan, Die superdistortion vind ik persoonlijk wel erg vlak. wel lekkere hoge output dus wel scheuren voor solo's. laatst bij een maat van me een aantal dima's uitgeprobeerd omdat ook ik twijfel aan mijn dimarzio in mijn prestige. die is wat dun, maar wel weer rauw op akkoorden. de pest is dat ze allemaal wel iets hebben voor een bepaald doel. de enige dima die ik echt anders vond klinken dan de rest was de 'breed' die was wat cleaner en toverde mooie dingen tevoorschijn op lange hoge noten. maar voor het snelle roswerk was hij weer wat te clean. zo is het moeilijk om een allround setup te vinden die aan alles voldoet. ook vermoed ik dat de gitaar meer invloed heeft dan je hoopt als je elementen in andere gitaren gaat vergelijken. als je niet van schel houd moet je een element nemen met wat meer mid. op de dimarzio site kan je de eigenschappen in cijfers per element bekijken. misschien moet je ook eens bij emg gaan kijken. dit zijn actieve elementen en staan bekend om hun vettigheid en bovendien erg stil. ze spelen lekker weg maar zijn ook wat minder dynamisch dan passieve elementen. het blijft een beetje raden en hopen. want ik merk dat ieder zo zijn eigen voorkeur heeft en het moeilijk is in te schatten of dit ook jouw voorkeur is. succes ermee!

Rinze
15 juni 2007, 17:22
Als je de JB te schel vindt dan zou de Super Distortion je misschien ook wel te schel zijn. De SD is een keramische krijsbak, ontiwkkeld om ouderwetse buizenbakken aan het vervromen te krijgen. De Tonezone vond ik zelf erg zompig en teveel laag mid en bas hebben. Maar ja, ik heb naar tevredenheid in drie gitaren JB's zitten :D .

Orpheo
15 juni 2007, 18:19
Als je de JB te schel vindt dan zou de Super Distortion je misschien ook wel te schel zijn. De SD is een keramische krijsbak, ontiwkkeld om ouderwetse buizenbakken aan het vervromen te krijgen. De Tonezone vond ik zelf erg zompig en teveel laag mid en bas hebben. Maar ja, ik heb naar tevredenheid in drie gitaren JB's zitten :D .

de superdistortion is no where near een JB. de jb is inderdaad schel, maar de SD is keramisch, maar geen krijsbak. hij levert een dik, brullend distortiongeluid op, maar wel helder genoeg voor het dikke van een les paul. hij zit tussen een JB en tonezone in (meer tonezone dan JB maar ok).

@t.s.: tonezone in een LP is een no-no. de tonezone is gemaakt om een basswood gitaar lekker dikkig te laten klinken, en laat basswood nou totaal geen bas hebben. een tonezone in een LP is over the hill. de superdistortion zou ik doen. Luister maar naar het geluid van mick mars (motley crue) of ace frehley (kiss).

Rinze
15 juni 2007, 18:36
Tja, bij mij klinkt een JB helemaal niet schel, juist heel vet. Hangt natuurlijk ook van de rest van je spul en je techniek af.


Keramische elementen kunnen vervormd wel goed klinken maar clean zijn ze vaak minder, kil. Een element met alnico mageneten klinkt over het algemeen warmer.

Outrage
15 juni 2007, 18:42
Ik heb een X2N in de brug positie van mijn epiphone les paul. Klinkt echt wel goed vind ik. 't Is natuurlijk nóg eens een andere optie, maar ik dacht dat 't wel goed leek om mijn ervaring met jou te delen. Ik vind het moeilijk om het geluid te karakteriseren, maar het scheurt wel erg lekker vind ik. Ik had tevoren gehoord dat de x2n een element is met een extreem hoge output, dat zelfs clean gaat oversturen, maar dat viel allemaal heel goed mee vond ik(Niet dat ik wil zeggen dat de x2n een element is dat clean lekker klinkt!). In mijn epiphone klinkt het in elk geval erg goed.

Orpheo
15 juni 2007, 23:14
Ik heb een X2N in de brug positie van mijn epiphone les paul. Klinkt echt wel goed vind ik. 't Is natuurlijk nóg eens een andere optie, maar ik dacht dat 't wel goed leek om mijn ervaring met jou te delen. Ik vind het moeilijk om het geluid te karakteriseren, maar het scheurt wel erg lekker vind ik. Ik had tevoren gehoord dat de x2n een element is met een extreem hoge output, dat zelfs clean gaat oversturen, maar dat viel allemaal heel goed mee vond ik(Niet dat ik wil zeggen dat de x2n een element is dat clean lekker klinkt!). In mijn epiphone klinkt het in elk geval erg goed.

grappig, ik vond juist de x2n bagger klinken. veel te dik, weinig kloten, niet genoeg agressiviteit, en een output die zo groot was dat 't nauwelijks meer effect had; de air nortons hebben gevoelsmatig,imo, meer output.

Outrage
16 juni 2007, 09:45
grappig, ik vond juist de x2n bagger klinken. veel te dik, weinig kloten, niet genoeg agressiviteit, en een output die zo groot was dat 't nauwelijks meer effect had; de air nortons hebben gevoelsmatig,imo, meer output.


Waarschijnlijk zit er een verschil op van gitaar tot gitaar, element tot element, etc. En dan nog de smaak verschillen. Ik heb ook nooit een air norton gehoord. Die x2n was een cadeautje van iemand die 'm niet meer nodig had en klonk sowieso beter dan die elementen die toen in die epiphone zaten.

Stefan1984
16 juni 2007, 11:53
Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reactie's. Na ook harmony central nog eens doorgespit te hebben lijkt me de super distortion de betere keuze voor mij.

Dat de Tone Zone waarschijnlijk te bassig/zompig klinkt zag ik al een beetje aankomen, hoewel ik me dan afvraag hoe bijvoorbeeld Ron Thal van de nieuwe Guns n Roses dat dan doet. Volgens mij speelt hij namelijk ook met de combi les paul/Tone Zone..

Anyway, nogmaals bedankt voor de tips!

Groeten, stefan

ACSlater
16 juni 2007, 12:09
Heb je btw de mp3tjes op Seymour Duncan's site wel beluisterd? Die mp3's zijn perfect voor een onderlinge (SD) vergelijking omdat er steeds hetzelfde stukje met dezelfde settings door dezelfde gitarist gespeeld wordt.