PDA

View Full Version : De Muziek leren begrijpen!?



madahu7
15 juni 2007, 15:53
Dag Jojes en Moidjes,

Ik ben al sinds een hele week begonnen met gitaarspelen. Ik struin het inet en dit forum af voor handige voorbeelden, tips en info. Een paar standaardaccoorden heb ik al aardig onder de knie zodat ik aankomende week goedbeslagen naar mn eerste officiele les kan. Nu moeten jullie begrijpen dat ik iemand ben die in het verleden weinig tot geen interesse heeft getoond in muzikaliteit. Ik vind het helemaal geweldig maar ik wil meer. Het lijkt me namelijk minder leuk om steeds "dingen" na te spelen. Ik wil graag de "essentie" van wat ik speel leren en dus vooral begrijpen zodat ik in een later stadium het totaalplaatje enigzins beheers. Ik zou dus graag ook de gehele theoretische aspecten snappen.

Nu is op inet en vooral op dit forum veel theoretische info aanwezig alleen omdat ik pas heel recent met muziekspelen bezig ben zie ik door de bomen het bos niet meer. Het is als Chinees voor me! Graag zou ik van jullie willen weten in welke volgorde van stappen ik welke theorie moet leren zodat het me stap voor stap allemaal helder wordt en ik later "begrijp" wat ik speel.

Is mijn vraagstelling een beetje helder geformuleerd?

Roebbeke
15 juni 2007, 16:07
Kijk hier es

Klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690)

madahu7
15 juni 2007, 16:19
Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Ik hoopte stiekem dat er een makkelijker begin was...ik zal me er even in vastbijten!

gnoeontheboard
15 juni 2007, 16:26
There is no easy way, to die....

haha, je zult er moeite voor moeten doen. Het is geen hap-slik-weg stof!

Succes....!

gorgasm
15 juni 2007, 16:28
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=C&scchnam=Major&get2=Get

toonladders en akkoorde voor de komende 2jaar.
wat je hieruit moet leren? leer waar je C D E F G A B liggen, maak zélf je akkoorden(prime terts, kwint,majeur mineur), begrijp waarom je die en die en die vinger daar moet zetten, weet de functies. Als je dit weet sta je al iets verder.
Begin mss in eerste positie.

vragen? Shoot!

madahu7
15 juni 2007, 16:38
Ik heb even wat zaken uitgeprint en daar ben ik deze week wel even zoet mee. Thx voor de info en die vragen die komen nog wel ;-).

jaspie
15 juni 2007, 16:39
verwacht ook niet datje het zo in een twee drie snapt, t duurt echt jaren voor het kwartje pas echt valt, mits je even enthausiast en vastberaden door blijft gaan uiteraard.

Rob B
15 juni 2007, 17:27
Ik speel ook net een maand gitaar en vond dit filmpje erg interessant/grappig.

hier (http://www.nextlevelguitar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=226&Itemid=31)

Les heb ik niet en probeer het via internet zelf aan te leren. Hieronder een paar simpele liedjes die ik inmiddels al kan spelen.

Wild thing, knocking on heavens door, Hey Joe (http://www.youtube.com/watch?v=8ejkbpzRPtc)

Rob

-=JEROEN=-
16 juni 2007, 11:50
Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Ik hoopte stiekem dat er een makkelijker begin was...ik zal me er even in vastbijten!

begin hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91195

en vertel me wat je hier niet aan begrijpt (wat is hier chinees aan?)

als dit echter toch te moeilijk voor je blijkt te zijn, adviseer ik om eerst de praktijk wat onder de knie te krijgen

leer de basis akkoorden, leer er wat liedjes mee spelen, leer een paar toonladders, leer wat simpele melodietjes na te spelen (advokaatje, vader jakob, zie ginds komt de stoomboot, enz) en leer wat licks, en kom dan nog maar eens terug voor wat theorielessen

begin ook niet meteen te moeilijk, ik heb er sinds kort weer 2 leerlingen bij, en allebei zijn ze begonnen gitaar te spelen door te proberen metallica intro's na te spelen, wat ongeveer hetzelfde is als een kind dat eerst de tango wil leren voordat hij kan lopen... NIET DOEN!

-=JEROEN=-
16 juni 2007, 12:05
Ik speel ook net een maand gitaar en vond dit filmpje erg interessant/grappig.

hier (http://www.nextlevelguitar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=226&Itemid=31)
lekker druk mannetje

ik ben het hier alleen niet helemaal mee eens, ik ken ook vrolijke mineur en droevige majeur liedjes, ritme is namelijk ook erg belangrijk

gorgasm
16 juni 2007, 12:10
egin ook niet meteen te moeilijk, ik heb er sinds kort weer 2 leerlingen bij, en allebei zijn ze begonnen gitaar te spelen door te proberen metallica intro's na te spelen, wat ongeveer hetzelfde is als een kind dat eerst de tango wil leren voordat hij kan lopen... NIET DOEN!
zo ben ik begonnen:dance:

madahu7
16 juni 2007, 17:36
begin hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91195

en vertel me wat je hier niet aan begrijpt (wat is hier chinees aan?)

Ik denk dat het voor mij meer een kwestie is van mijn hersenen even te laten omschakelen. Ik merk dat het een beetje verwarrend is dat de hoofdtonen niet van laag A naar hoog G lopen maar CDEFGAB. Ik vind het dus nog lastig om theorie en praktijk samen te brengen omdat het voor mij nog niet logisch is. Het is gewoon even een kwestie van omschakelen.

Huiswerk dus! das een tijdje geleden ;)

-=JEROEN=-
17 juni 2007, 11:54
ik vind dat ook niet logisch, vandaar mijn opmerking erover

maar dat is een kwestie van aannemen dat dit nou eenmaal zo is

uiteindelijk is 't ook maar een naampje, ze hadden de tonen ook q w e r t y u kunnen noemen, hahaha

de volgende stap is dat je gaat leren waar de witte toetsen op je gitaar zitten, beginnend met fret 0 t/m 3

http://img1.putfile.com/thumb/9/25818234296.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3412285)
of klik hier (http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get)

onderaan zie je de dikste snaar, naar boven toe in 't plaatje is dus naar beneden toe op je gitaar

de tonen helemaal links (EADGBe) zijn de namen van de snaren (als je de snaar los/open speelt (zonder een vinger er op te zetten))

zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

madahu7
21 juni 2007, 15:40
Jeroen bedankt voor de info. Ik weet nu wel alle tonen op de gitaar te vinden, eigenlijk veel makkelijker dan gedacht! Ik ken ze nog lang niet uit mn hoofd maar dat komt vanzelf ik beheers de logica nu wel.

Ik heb alleen een kleine vraag:

In je theorie noem je het rijtje verhoogde, verlaagde toonnamen:

cis dis eis fis gis ais bis

ces des es fes ges as bes

Naar wat ik allemaal begrepen heb bestaan bis ces eis en fes niet?! Ze staan er echter wel bijgenoemd. Waarom?


Ik hoor het wel, ik verdiep me even in de Dominant...dat was vannacht even te veel van het goeie ;)

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 15:56
neem een Ab majeur akkoord: as c es

maak daar een mineur akkoord van door de terts te verlagen

c wordt ces

Abm = as ces es

hetzelfde zie je als je van de majeur een mineur ladder maakt:


1 2 3 4 5 6 7
Ab majeur = as bes c des es f g
1 2 b3 4 5 b6 b7
Ab mineur = as bes ces des es fes ges

een verlaagde c noem je een ces, net zoals een verlaagde b een bes heet

madahu7
21 juni 2007, 16:01
Ok ik volg je een beetje ja....theorie zit er nog niet helemaal zo in dat ik alles meteen snap maar die code kom ik wel uit echter bestaan deze tonen toch niet op mn gitaar?

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 17:28
er zit toch ook een bes op je gitaar?

waarom zou er dan geen ces op je gitaar zitten?

madahu7
21 juni 2007, 17:34
dat is dus mijn vraag, ik snap dat er een bes is (zwarte op de piano) maar tussen b en c zit dan toch niets? of waar zit dan de verhoogde b of verlaagde c.

p.s. hier staan ze ook niet (denk ik):

http://www.akkoord.be/downloads_files/toetsenbord.pdf

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 17:45
de zwarte toets waar jij het over hebt, die noemen we de ene keer een bes, en weer een andere keer een ais

tis dezelfde toets, alleen noemen we hem soms anders

dit heeft maken met de functie van die toets

functioneert hij als een verlaagde b (kleine terts bijv), dan noemen we hem bes

zo werkt dit ook voor de c toets, en alle andere toetsen

madahu7
21 juni 2007, 17:49
ja dat is me duidelijk maar tussen E en F, B en C zit toch geen zwarte toets dus hoe kun je dan bv een bis hebben of eis?

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 18:01
tussen de c en de des toets zit toch ook nix?

en toch zit er ook nog een cis tussen

je denkt verkeerd

het gaat niet om de naam van de toets, het gaat om de functie

de cis toets kan ook als des functioneren

de c toets kan ook als bis functioneren

de b toets kan ook als ces functioneren

madahu7
21 juni 2007, 18:06
Ik snap wat je bedoeld met die stappen maar bv de des is echt een toon op de gitaar (kan dus ook cis zijn) die ook daadwerkelijk anders klinken als de d (c). maar een ces of een bis klinken dus gewoon als een c of b....dat vind ik het vreemde

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 18:10
de cis klinkt toch ook als een des

waarom kan een b dan niet als ces klinken?

trouwens, dit is waar je fout gaat, een cis klinkt totaal anders als een des

voorbeeld:

A maj = a cis e = de cis klinkt als een grote terts
Bb min = bes des f = de des klinkt als een kleine terts

madahu7
21 juni 2007, 18:17
wat ik hieruit begrijp is dat ze samen met andere tonen (dus bv een akkoord) een andere toon produceren?

Misschien maak ik hier de denkfout. want ik zit nu op mn gitaar de ais (bes) aan te slaan maar die klank is dus logischerwijs hetzelfde als de bes...geen verschil ;)

-=JEROEN=-
21 juni 2007, 18:25
je bent niet de enige die dit nog steeds niet begrijpt

komt nog wel, ooit :hippie:

madahu7
21 juni 2007, 18:34
heb de tijd, zal het ak. dinsdag ook even aan mn leraar vragen.

In iedergeval 1000maal dank voor de moeite.

gorgasm
21 juni 2007, 18:37
zo werkt het(topje van de ijsberg...) als je naar de voortekens kijkt van een notenbalk zie je soms #'en of b's staan. Als er 1 b staat wil dat zeggen dat je in Fa(F)groot zit.
Hoe weet je dat? Wel simpel, als je Fgroot speelt zit er 1 mol(b) in, nl de noot b(si) deze wordt in deze context(=F groot) niet ais(la#)genoemt, maar si-mol(bb)

verder hebben de voortekens altijd dezelfde volgorde, hoe ze heten kun je afleiden uit de plaats waar ze zijn geschreven.

daarom is notenlezen verrekt handig:dance:

ExRxIxC
21 juni 2007, 18:46
trouwens, dit is waar je fout gaat, een cis klinkt totaal anders als een des

voorbeeld:

A maj = a cis e = de cis klinkt als een grote terts
Bb min = bes des f = de des klinkt als een kleine terts

hier ben ik het niet echt mee eens (wat je nu zegt klinkt alleen maar verwarrend :D) volgens mij kan je kleine/grote terts beter als een afstand zien, en afstanden "klinken" niet. een cis is gewoon een cis en is precies hetzelfde als een d. door andere noten erbij te doen moet je niet doen alsof die cis/d opeens anders gaat klinken.

Edit: laat maar, ik had ja uitleg even niet goed gelezen (ik dacht dat je het over cis en d had :sssh: ) maar ik laat mn berichtje wel staan, ik ben het toch niet eens met dat "klinken" van tertsen

Jeroensnake
21 juni 2007, 18:47
Helemaal mee eens, anders kom je dus nooit te weten wat nou het verschil tussen des en cis is. Aint no music in between.


___________________
beter zaad dan noot
aap neut mies echt
wel !

madahu7
21 juni 2007, 19:15
ik zag een halfuur terug hier een post dat een bis de c is en de ces de b (als de cis en des), dit staat er nu echter niet meer maar als dat waar is begrijp ik het meteen

ExRxIxC
21 juni 2007, 19:21
ik zag een halfuur terug hier een post dat een bis de c is en de ces de b (als de cis en des), dit staat er nu echter niet meer maar als dat waar is begrijp ik het meteen
ja klopt, was mijn post, ik dacht dat die overbodig was.

madahu7
21 juni 2007, 19:31
joehoe, dan is dit duidelijk. thanks allen!

-=JEROEN=-
22 juni 2007, 02:05
hier ben ik het niet echt mee eens (wat je nu zegt klinkt alleen maar verwarrend :D) volgens mij kan je kleine/grote terts beter als een afstand zien, en afstanden "klinken" niet. een cis is gewoon een cis en is precies hetzelfde als een d. door andere noten erbij te doen moet je niet doen alsof die cis/d opeens anders gaat klinken.

Edit: laat maar, ik had ja uitleg even niet goed gelezen (ik dacht dat je het over cis en d had :sssh: ) maar ik laat mn berichtje wel staan, ik ben het toch niet eens met dat "klinken" van tertsen
noem mij maar een akkoord met een # als kleine terts :listen:

Guitarmania
22 juni 2007, 19:46
noem mij maar een akkoord met een # als kleine terts :listen:

A#m: a# - b# - c#

Guitarmania
22 juni 2007, 19:49
D#m: d# - e# - f#

-=JEROEN=-
23 juni 2007, 02:45
juist en A# majeur = ais bis cisis dis eis fisis gisis

niet dus, dat is Bb majeur: bes c d es f g a

dus A#m = Bbm = bes des f

Guitarmania
24 juni 2007, 16:35
De discussie dat een a# niet hetzelfde is als een Bb hebben we hier al eens gevoerd geloof ik. Dat maakt voor toetsinstrumenten als de gitaar niet veel uit, maar voor toets-/fretlozen wel. Ook: als je vanuit G#-toonsoort moduleert naar de volgende stap uit de 5-cirkel, is het inzichtelijker als je die trap D# noemt (en daarna A#).