PDA

View Full Version : Nieuwe snaren er op zetten met een tremmelo?



repelsteeltje
15 juni 2007, 10:06
Normaal gesproken vernieuw ik mijn snaren een voor een.
Gisteren had ik een poetsbui al mijn snaren er af gehaald en wilde ik er nieuwe opzetten.
Het probleem is nu dat mijn tremmelo mee "opspant"

Eh misschien een wat domme vraag maar hoe ga ik mijn gitaar nu stemmen?


Voorheen heb ik dit aleen gedaan bij een lespaul en dit is voor het eerst dat ik snaren er op zet met een tremmelo.

bert k
15 juni 2007, 10:51
Gaat naar Elektrische gitaren.

Sjel
15 juni 2007, 12:00
Eerst en vooral, laat je effe weten wat voor gitaar je hebt? Dan weten we welk tremelosysteem je hebt.

Verder begrijp ik het probleem niet echt, denk ik. Bedoel je dat je voordien de stemming van je nieuwe snaar liet afhangen van de andere snaren die er nog op stonden?
In dat geval kan ik je maar één ding aanraden: gebruik een stemapparaatje.

LaurentB
15 juni 2007, 12:05
Als je zo'n locking unit hebt:

- Stel alle finetuners ongeveer op hun middenstand af.

- Zorg dat de unit wat achterover helt.

- Zet de nieuwe snaren er op

- Draai de snaren met de gewone stemmechanieken ongeveer op de goede hoogte. Als je de spanning van de veren van de tremolo goed hebt staan, komt de unit nu ongeveer evenwijdig met het bovenvlak van de gitaar.

- Zet de locking nut vast en stem de snaren nauwkeurig met de finetuners.

Dat stemmen is nogal wat heen en weer gedraai, omdat met het stemmen van één snaar die tremolo-unit van stand veranderd en de hele zaak weer ontstemt. Gewoon door blijven gaan totdat alles goed is.

repelsteeltje
15 juni 2007, 16:18
Als je zo'n locking unit hebt:

- Stel alle finetuners ongeveer op hun middenstand af.

- Zorg dat de unit wat achterover helt.

- Zet de nieuwe snaren er op

- Draai de snaren met de gewone stemmechanieken ongeveer op de goede hoogte. Als je de spanning van de veren van de tremolo goed hebt staan, komt de unit nu ongeveer evenwijdig met het bovenvlak van de gitaar.

- Zet de locking nut vast en stem de snaren nauwkeurig met de finetuners.

Dat stemmen is nogal wat heen en weer gedraai, omdat met het stemmen van één snaar die tremolo-unit van stand veranderd en de hele zaak weer ontstemt. Gewoon door blijven gaan totdat alles goed is.

Hé bedankt man, nog effe wat inspelen en het is weer gefikst thanx