PDA

View Full Version : probleem met boutjes voor m'n speakers



dePerik
14 juni 2007, 22:28
Ik wilde gisteren m'n nieuwe speakers in mijn cab zetten; bleek dat de afmeting van de nieuwe speakers t.o.v. de ouwe speakers nét iets verschillen.
Door dat verschil kan ik de ouwe boutjes (M5, 40 mm) niet gebruiken. De kop is te breed waardoor ik ze niet kan aandraaien; ze komen tegen de opstaande rand aan en dus niet netjes helemaal tegen de onderkant.
Kleinere bout kan niet want dan moet ik ook de inslagmoeren aan de binnenbkant vervangen en dan sloop ik het hout.
Heeft iemand tips hoe dit op te lossen? Busjes die net zo hoog zijn als het randje van de speaker is een oplossing maar ja, waar vind ik die?

bert k
14 juni 2007, 22:43
Misschien M5 imbus proberen? Met een beetje mazzel past dat net. Smallere kop.


https://wwws.autoshop.nl/winkel/dbproducts/t/t_17.27.JPG

bert k
14 juni 2007, 23:34
Je kan ook met de Dremel en een slijpsteentje een half rondje uit de buitenrand slijpen, dat gaat best. Kijk wel uit dat je de conus niet raakt.

bert k
14 juni 2007, 23:35
Of je vult de binnenrand op met ringetjes, zodat de kop van de bout hoger komt.

Noid
14 juni 2007, 23:40
Of je laat de oude inslagmoeren gewoon zitten en zet iets verderop nieuwe inslagmoeren. Vraagje: valt de buitenkant van de conus van de speaker nou ook iets achter het hout van de baffle?

G.G.
15 juni 2007, 00:27
Boutje nemen, zooi moertjes op draaien en de draadkant in een boormachine zetten. Boormachine "de verkeerde kant" op laten draaien en een ijzervijl langs de moertjes houden. Dan krijg je mooie busjes met draad aan de binnenkant.

per boutje een moertje als afstandbusje nemen en je speaker monteren.

dePerik
15 juni 2007, 22:04
Of je laat de oude inslagmoeren gewoon zitten en zet iets verderop nieuwe inslagmoeren. Vraagje: valt de buitenkant van de conus van de speaker nou ook iets achter het hout van de baffle?

Nee, de rand van de speaker valt óp de baffle en de rand van de conus valt er dus overheen, niet er achter. Dat zou wel zo zijn als je een combo manier van monteren hebt. Ik denk dat je dat bedoelt?

dePerik
15 juni 2007, 22:08
Boutje nemen, zooi moertjes op draaien en de draadkant in een boormachine zetten. Boormachine "de verkeerde kant" op laten draaien en een ijzervijl langs de moertjes houden. Dan krijg je mooie busjes met draad aan de binnenkant.

per boutje een moertje als afstandbusje nemen en je speaker monteren.

Da's wel heel creatief maar ik zoek het toch liever in wat simpeler oplossingen. Bovendien hoeft het geen permanente oplossing te zijn; ik laat een neiuwe cab bouwen en dan gaat deze er toch uit. En dan zet ik m;n speakers weer over in die nieuwe.
Ik denk dta ik voor de M5 imbus oplossing ga. En als dat niet helpt draai ik bij wijze van bus, twee moeren op de bout, daarmee wordt ie ook verhoogd.


Thanx guys!!!