PDA

View Full Version : Doorschakelen 2 VOX AC 15s



Prumel
14 juni 2007, 21:06
Hallo,

Zou iemand mij kunnen vertellen of het mogelijk is om 2 VOX AC 15s met elkaar door te schakelen? Ik heb er een maar dat is soms net te weinig wanneer er geen PA is en ik overweeg dsu een tweede te kopen.

Thanks!

the sure thing
14 juni 2007, 21:16
... 2 versterkers met hetzelfde volume klinken niet 2x zo hard als één versterker! Voor een volume-toename is dit dus niet de beste (en zeker niet de goedkoopste) oplossing.

Prumel
15 juni 2007, 15:48
2 gelijke versterkers doorschakelen geeft geen dubbel volume?? Leg me dat eens uit....

onze_jef
15 juni 2007, 16:08
deze bron (http://hometheater.about.com/cs/audiocomponents/a/aapowermada.htm) zegt:


In order for one amplifier to reproduce sound twice as loud as another in Decibels you need 10 times more wattage output. An amplifier rated at 100 WPC is capable of twice the volume level of a 10 WPC amp, an amplifier rated at 100 watts per channel needs to be 1,000 watts per channel to be twice as loud. In other words, the relationship between volume and wattage output is logarithmic rather than linear.

ofte:

dubbel zo luid = 10 x aantal watts!

bert k
15 juni 2007, 16:13
Jawel, dat klopt, maar met twee amps heb je ook twee speakers, dus de geluidsdruk neemt flink toe, hoor. Dat hangt meer af van de hoeveelheid luidsprekens dan van het aantal Watts, dus ik zou het zeker proberen.

Heeft de AC15 toevallig een dubbele input? In dat geval moet je gewoon vanuit de tweede input doorkoppelen naar de andere amp. Kijken hoe dat klinkt.

onze_jef
15 juni 2007, 16:21
een ABY pedaaltje of een stereochorus (of andere stereo pedaal) lijkt me 't gemakkelijkste en 't beste, nee?

En inderdaad, 2 amps gaat heel wat verschil geven... wel niet 't dubbel maar wel een pak luider.

Chris Winsemius
15 juni 2007, 16:21
AC15s t/m de jaren 90 hadden 2 of meer inputs waarbij die doorlus-truuk werkt. V/d CCs weet ik het niet zeker maar indien 2 inputs dan is dat ook mogelijk.

Je hebt kans op brom, indien je dat niet wilt (wie wel, ha ha) (eerst even proberen) dan kun je bijvoorbeeld 'n Lehle A/B/A+B-box gebruiken.

the sure thing
15 juni 2007, 16:36
... nogmaals: het volumeverschil zal niet drastisch zijn! Het ziet er natuurlijk wel rete-geil uit, 2 AC15's naast elkaar!

Prumel
16 juni 2007, 15:16
Dank voor alle tips!

Rinze
16 juni 2007, 16:31
... nogmaals: het volumeverschil zal niet drastisch zijn! Het ziet er natuurlijk wel rete-geil uit, 2 AC15's naast elkaar!

Als het gitaarsignaal niet in tweeën wordt gedeeld door een splitsing van het signaal zal het wel degelijk veel harder zijn. Wat jij eerder aanhaalde is het feit dat wil je met 1 versterker twee maal zo hard, je dan tien keer zoveel vermogen nodig hebt. Dat is heel wat anders dan twee versterkers gebruiken, in plaats van 1.

the sure thing
16 juni 2007, 20:53
eeeeehhh. dat was ik niet ........

bert k
16 juni 2007, 21:31
??? zie post 8.

the sure thing
16 juni 2007, 23:29
... ik dacht dat je refereerde aan post nr. 4. Excusez moi

jacky
17 juni 2007, 12:15
AC15s t/m de jaren 90 hadden 2 of meer inputs waarbij die doorlus-truuk werkt. V/d CCs weet ik het niet zeker maar indien 2 inputs dan is dat ook mogelijk.

Je hebt kans op brom, indien je dat niet wilt (wie wel, ha ha) (eerst even proberen) dan kun je bijvoorbeeld 'n Lehle A/B/A+B-box gebruiken.


Of een lehle Psplit die heft alleen de aardlus op en dan heb je dus ook geen brom >>>>passief dus geen adapter ed

Succes enne het lijkt me een top oplossing twee van die amps ga je met originele aan de gang of met engelse RI amps of met de chinese ?

Dosmanos
18 juni 2007, 23:35
Misschien is het niet alleen een volumevraagstuk. Kleine gigs gebruik ik mijn blackface deluxe reverb alleen. Iets grotere combineer ik met een brownface deluxe of een Dynacord DA 20. Volume gaat niet echt veel omhoog, maar je komt gewoon beter door de mix. Ik denk dat het de hoeveelheid speakeroppervlakte is die dan gaat tellen.
Ik benader het niet theoretisch maar laat mij oren "oor"delen..

Mr.Bluesbreaker
19 juni 2007, 10:08
Ik heb al een tijdje een vraag, en dit topic is enigszins relevant.

Wanneer je met 2 amps tegleijk of A/B speelt, heb je soms een dikke brom in een van de 2 versterkers. (aardlus?) Er is al wat over geschreven, maar het blijft vaak zoeken en "plug n pray".
Een tijdje terug postte iemand een link naar een youtube filmpje met een hele simpele en effectieve handleiding hoe je brom en bijgeluiden voorkomt met 2 amps tegelijk. Heeft iemand die link nog, of een heldere uitleg?

Ik ga in september weer los met elke week giggen, en daar sleep ik 2 amps mee. Tegen die tijd wil ik helemaal zeker zijn dat ik geen onverwachte bijgeluiden heb.

jacky
20 juni 2007, 00:27
Ik heb al een tijdje een vraag, en dit topic is enigszins relevant.

Wanneer je met 2 amps tegleijk of A/B speelt, heb je soms een dikke brom in een van de 2 versterkers. (aardlus?) Er is al wat over geschreven, maar het blijft vaak zoeken en "plug n pray".
Een tijdje terug postte iemand een link naar een youtube filmpje met een hele simpele en effectieve handleiding hoe je brom en bijgeluiden voorkomt met 2 amps tegelijk. Heeft iemand die link nog, of een heldere uitleg?

Ik ga in september weer los met elke week giggen, en daar sleep ik 2 amps mee. Tegen die tijd wil ik helemaal zeker zijn dat ik geen onverwachte bijgeluiden heb.


psplit psplit psplit had ik al gezegd dat een lehle psplit een goede oplossing is ?

en nee ik heb geen aandelen

Het is inderdaad je aardlus die je hoort dit boxje waarvan ik de naam verder niet zal vermelden zorgt ervoor dat de twee aardes van de amps niet met elkaar in verbinding komen te staan

Mr.Bluesbreaker
20 juni 2007, 01:20
Lijkt me een prima ding, maar 130 f"ng euro om brom/bijgeluiden te voorkomen is toch wel erg veel??
Zijn er geen alternatieven?

heinz3110
20 juni 2007, 01:52
Aardlus(of meer brom):Soms helpt het om de netstekker om te draaien (van één apparaat in dit voorbeeld). Soms ook niet. Maar kost niks. :)

Of van een van de versterkers de aarde losknippen. Of zelf een aard-lift-schakelaartje in je versterker bouwen. Was dat al genoemd ?
150 piek (edit: niet overdrijven, 130 )voor een lullig splittertje( onderdelen: 10 euro?? ) vind ik ook wat overdreven. Je kan in een goedkoop splittertje trouwens ook een aardlift-schakelaartje zetten. Of het aardedraadje van één plug die naar 1 van de versterkers loopt losknippen. Affijn, ideeën genoeg.

skabouter
20 juni 2007, 02:33
heeft die AC15 geen speaker output? in dat geval zou ik een 2x12 of 4x12 extension cab kopen, IPV een 2e AC15. hiermee vergroot je de geluidsdruk ook behoorlijk, en daarmee het volume ook! of is het nou al gezegt ?

Einzeln
20 juni 2007, 11:42
Ik heb al een tijdje een vraag, en dit topic is enigszins relevant.

Wanneer je met 2 amps tegleijk of A/B speelt, heb je soms een dikke brom in een van de 2 versterkers. (aardlus?) Er is al wat over geschreven, maar het blijft vaak zoeken en "plug n pray".
Een tijdje terug postte iemand een link naar een youtube filmpje met een hele simpele en effectieve handleiding hoe je brom en bijgeluiden voorkomt met 2 amps tegelijk. Heeft iemand die link nog, of een heldere uitleg?

Ik ga in september weer los met elke week giggen, en daar sleep ik 2 amps mee. Tegen die tijd wil ik helemaal zeker zijn dat ik geen onverwachte bijgeluiden heb.

IK zeg hier Barber launchpad.

peter_heijnen
21 juni 2007, 20:46
heeft die AC15 geen speaker output? in dat geval zou ik een 2x12 of 4x12 extension cab kopen, IPV een 2e AC15. hiermee vergroot je de geluidsdruk ook behoorlijk, en daarmee het volume ook! of is het nou al gezegt ?
Maar dan moet ts niet de cc1x met alnicoblue kopen.

Vox duwt 8ohmers in de a15cc1x. Als je daarr een andere 8 ohmer bij prikt waarmee je samen op 4ohm uitkomt, heb je een probleem: de impedantieschakelaar kan alleen op 8ohm of 16 ohm.

De wharfedales in de ac15cc zijn wel 16ohm, dus geen probleem als je er een tweede 16ohmer naast wilt hangen.

Ik heb de alnico die super klinkt. Als ik meer volume wil split ik mijn signaal vóór mijn delay en chorus pedaal. Droog geluid gaat naar de vox en gecombineerd droog/effectsignaal naar een tech21 transistorcombo. Die tech is zo licht dat ie nauwelijks extra moeite kost om naast de vox mee te sjouwen en ik vind de combinatie van de twee buiten verwachting goed klinken.

PeeVee
24 juni 2007, 10:02
Een tweede amp ernaast zetten geeft wél 2x zoveel power (verdubbeling van het vermogen dus 3 dB) maar klinkt dus niet "twee keer zo hard". Omdat het menselijk gehoor logoritmisch werkt, zal een vertienvoudiging van het vermogen (dus b.v. van 10W naar 100W) pas worden ervaren als "twee keer zo hard".

In de praktijk werkt een tweede amp bijschakelen echter prima wanneer je met één amp net wat te kort komt. Het is inderdaad niet zozeer de toename van het geluidsniveau alwel het feit dat je wat betere spreiding hebt (meer speakers) en net ff wat beter door de mix prikt. Ik speel normaal op een Super Reverb, op grote podia zet ik er tweede naast. Laatst bij twijfel geval heb ik op Super Reverb speelt met een ouwe Ampeg Jet 12 (mag je zien als reverbloze Deluxe achtig iets) vanaf de zijkant (cranked); ook dat werkte heel goed. De SR wat gemiked, de Jet stond wat dichter bij mij en had ik het meeste interactie mee (die ging ook goed over z'n nek).

Wanneer je met een enkele AC15 echt absoluut niet uit de voeten komt (open podium, feesttent) dan zal een tweede niet zoveel zin hebben, misschien dan beter om aan een wat grotere amp te denken; een AC30 ligt voor de hand, dan heb je 3 combi's: AC15, AC30 en AC30 + AC15 ??

Rgrds, PV

jerome
24 juni 2007, 11:18
Bovendien haal je uit 1 AC30 waarschijnlijk een vollere sound als uit 2 AC15's
Meer laag, meer body, meer druk...

peter_heijnen
24 juni 2007, 11:36
Bovendien haal je uit 1 AC30 waarschijnlijk een vollere sound als uit 2 AC15's
Meer laag, meer body, meer druk...
Waarschijnlijk.......

jerome
24 juni 2007, 12:21
Waarschijnlijk.......

Ik heb eens de sound vergeleken van 2 Marshall JMP 50 watt tops met 1 Marshall JMP 100 watt top.
Mijn 100 watter gaf echt véél meer body, laag en druk dan de 2 50 watters bij elkaar.
Ik denk dat het met 2 Vox 15 watters versus 1 Vox 30 watter het ook zo werkt.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de soort amp, het type buizen enz...

peter_heijnen
24 juni 2007, 13:02
Het is natuurlijk ook afhankelijk van de soort amp, het type buizen enz...
Waarschijnlijk. :)

the sure thing
26 juni 2007, 21:06
Er staat een VOX AC15 te koop op gitaarmarkt! (niet van mij :-))

Lexvandoef
28 juni 2007, 01:08
Das een Engelse RI dacht ik. Als je die van 700 euro bedoelt dan. Ik weet niet hoe die zijn, maar ik heb vandaag op een AC15CC gespeeld, en dat is toch een leuk ding. Lekker voxy (duh) clean met mijn tele en met de topboost open en de MV op een half een goeie rock overdrive met mijn les paul. Lekkere britse sound, echt mijn ding. Ik ga er eentje halen :rockon:

Rocketman
28 juni 2007, 15:19
Ik ben zelf een vurig AC15 aanhanger sinds ik een AC15cc heb. Hij is inderdaad aan de zachte kant voor buiten of grote podia. Dan wordt je, in mijn ogen, te afhankelijk van de monitormix. Ik heb dit opgelost door hem op een standaard te plaatsen en schuin omhoog te richten. Sindsdien gaat het goed. Maar als ik bijvoorbeeld een drummer zou hebben die keihard slaat dan zou het niet hard genoeg zijn. Ik heb met een drummer gespeeld die zo hard sloeg dat je de body van je gitaar voelde trillen. Daar moet je dan natuurlijk het nodige geweld tegenover plaatsen.

Voordeel van de AC15 is dat ie nu maar 1 bruikbare stand heeft; master volume volledig open. Als het niet hard genoeg is dan speelt de rest maar zachter. Als ik een AC30 zou hebben dan zou ik volgens mij veel vaker zitten knoeien met de volumes en vaak te hard zijn. Zeker bij repetities. Volgens mij zou ik ook niet die vette AC15 oversturing hebben die ik nodig heb omdat de amp te zacht zou staan. Ik hou ook niet van knoppen draaien, ik wil gewoon spelen.

Het zou best een tikkie harder mogen maar 2 keer zo hard lijkt me echt veel en veel te hard.