PDA

View Full Version : Luistermoeheid



Ic3gl0vE
14 juni 2007, 20:22
Toen ik nog had aan de muziekschool, luisterden we af via een set Genelec 1030 studiomonitoren. Dure monitoren die goed staan aangeschreven. Echter vond ik ze helemaal niet fijn: ik werd heel moe van het luisteren naar die speakers.

Hier thuis heb ik een setje Samson Resolv 65a die per set nog niet de helft kostten van één zo'n Genelec 1030. De genelecs klinken misschien wel neutraler, maar mijn samson speakers kan ik uren beluisteren zonder moe te worden en ik vind het dan ook erg fijn met deze speakers te werken.

Nu vraag ik me af, waarom word je, bij gelijke volumes, van de ene speaker wel moe en de andere niet?

Das Schaap
14 juni 2007, 20:37
Door je eigen oren ? Niemand ervaart geluid precies hetzelfde.

Sorry meer kan ik er ook niet zo 123 over zeggen, ik ken die monitoren (nog) niet, maar ga het eens checken.

Ic3gl0vE
14 juni 2007, 20:43
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen de Behringer Truth speakers (die oudere) erg vermoeiend vinden.
Kwa design zien de Truths en de 1030's er hetzelfde uit. Dat ze anders klinken ligt voor de hand, maar kan het met het ontwerp van de speaker te maken hebben?

bass blom
14 juni 2007, 20:50
en is luisteren thuis niet zowiezo minder vermoeiend dan op school? :D

Das Schaap
14 juni 2007, 21:00
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen de Behringer Truth speakers (die oudere) erg vermoeiend vinden.
Kwa design zien de Truths en de 1030's er hetzelfde uit. Dat ze anders klinken ligt voor de hand, maar kan het met het ontwerp van de speaker te maken hebben?
Wat ik op de site las kan je blijkbaar ook nog een boel dingen inregelen op de speakers, of eigenlijk de ingebouwde versterkers. Misschien dat er anders daar iets verkeerd stond ?

bert k
14 juni 2007, 22:57
Een heel mooi systeem (op jouw muziekschool bv) heeft hele mooie snelle eindversterkers die iedere piek haarscherp weergeven. Ook je boxen zijn erg accuraat. Verder geven ze een erg duidelijk stereobeeld, de plaatsing is heel goed te onderscheiden. Tot slot loopt de frequentie lekker hoog (en laag) door, zodat je alles wat er is ook kan horen.

Daar staat een goedkoop setje tegenover. Dat geeft wat minder snelle respons, het stereobeeld is iets minde gedefinieerd, en dat levert een wat zachter, ruimtelijker en ook rustiger geluidsbeeld op. Het is dus minder vermoeiend, maar op die Genelect kan je veel preciezer afmixen, de details zijn duidelijker. En het spreekt vanzelf dat als je boxen minder hoog en laag weergeven, je daar ook niet moe van wordt.

Wat me ook invalt is dat je op school misschien geneigd was om harder te draaien.

rjong999
14 juni 2007, 23:38
Ik heb eens ergens gelezen dat luistermoeheid ontstaat als je oren een geluid beluisteren met veel reflecties en vertragingen. Daardoor raakt het gehoor wat in de war, omdat er telkens deels onjusite informatie naar de herenen gestuurd wordt. En in de hersenen vindt een heel complex proces van herkenning plaats, waarbij ook foutdetectie en correctie paats vind. Bij een 'galmig' geluid moet dat erg veel gebeuren en dat zou dan vermoeiend werken.

Ik kan er geen goede bron voor vinden en weet dus niet of dit waar is, maar het klinkt wel aannemelijk, en zou ook kunnen verklaren waarom betere monitoren in een minder goede ruimte toch vermoeiender klinken dan slechteer monitoren in een meer gedempte en kleinre ruimte.

Ic3gl0vE
17 juni 2007, 00:56
Daar staat een goedkoop setje tegenover. Dat geeft wat minder snelle respons, het stereobeeld is iets minde gedefinieerd, en dat levert een wat zachter, ruimtelijker en ook rustiger geluidsbeeld op. Het is dus minder vermoeiend, maar op die Genelect kan je veel preciezer afmixen, de details zijn duidelijker. En het spreekt vanzelf dat als je boxen minder hoog en laag weergeven, je daar ook niet moe van wordt.

Op een vermoeiende speaker heb ik wel sneller dat ik me niet meer goed kan concentreren of dat ik details niet meer hoor, puur door vermoeidheid.
Maar zou het puur de preciezie zijn? Dus dat je hersenen meer frequenties/pieken/geluidjes te verwerken krijgen in eenzelfde tijdsbestek? Ik vind het namelijk bijvoorbeeld ook moeilijker me te kunnen concentreren op intensieve taken wanneer er muziek aanstaat over mijn studiomonitoren, dan wanneer ik dezelfde muziek luister over een hifi-koptelefoon of een gewone stereoset. Die laatste twee geven duidelijk minder detail dan de studiomonitoren.


@rjong: de afluisterruimte in de muziekschool was niet ideaal, met onder andere een metalen kast die nog wel eens wilde resoneren, maar het galmt er zo goed als niet dus dat van de reflecties is het 'm niet denk ik. Ik kan me wel goed voorstellen dat het vermoeiender is te luisteren in een galmige ruimte. Je moet namelijk meer je best doen tonen te onderscheiden of woorden te verstaan.

amon
18 juni 2007, 12:45
Je oren krijgen gewoon meer informatie binnen en moeten harder werken.

Ik zelf luister graag naar muziek over mn studiomonitoren (Tannoy), maar als ik weer aan de slag ga voor school ofzo zet ik het geluid even over op mn hifi...

Han S
18 juni 2007, 12:53
Het zijn de hersenen die harder moeten werken. Ik hoor alles veel beter en hou het ook veel langer vol als het rond de 80dB blijft.

newbreed
18 juni 2007, 18:59
Het zijn de hersenen die harder moeten werken. Ik hoor alles veel beter en hou het ook veel langer vol als het rond de 80dB blijft.


heeft dat niet ook te maken met de mix? luister bv eens naar een recente cd van Killswitch engage. Ik ben eens in de gelukkige positie geweest dat Bob Katz een nummer van mij heeft gemasterd en die Amerikanen hadden de mooie term " Ear Fatigue"

Han S
18 juni 2007, 19:11
Fatique is luistermoeheid, ga maar eens 's avonds laat aan een mix werken en je wordt er niet gelukkig van. De volgende morgen zet je fris als een hoentje dezelfde mix op en klinkt hij ineens een stuk frisser en duidelijker.

Het scheelt wel als je het veel doet en je gehoor hebt geoefend, ik merk dat ik het veel langer volhoud dan de muzikanten om me heen. Maar ik draai ook zelden hard en dan ook niet langer dan een halve minuut. Ik ben wel in studio's geweest waar ze de hele dag keihard draaien.