PDA

View Full Version : volumepedaal bij solo's?



rocking toek
14 juni 2007, 19:27
Beste mensen, graag jullie advies over het volgende. Ik speel zelf over een versterker met 2 kanalen (vox ad 50 vt) ik gebruik er 1 voor clean en 1 voor distorted. als ik echter een solo speel kom ik er nauwelijks bovenuit. ik heb geprobeerd om de volumeknop van mn gitaar (ibanez s 470) een beetje dicht te draaien en dan bij een solo voluit, maar dat werkt niet echt lekker. ik zit nu te denken aan een volumepedaal, is dit aan te raden en zoja welke ervaringen hebben jullie hiermee? of zijn er nog andere, meer eenvoudige mogelijkheden?

grtz rocking toek!

Arch_Evil
14 juni 2007, 19:35
Ik heb een aanvulling op die vraag.
Ik heb een effectencomputer waar ook een pedaal bij zit. Die gebruik ik ook voor volume. Tijdens de solo duw ik het pedaal volledig in, oftewel meer volume. Maar als ik dan terug moet, heb ik wel de neiging om hem weer te zacht te zetten. Ik kan wel ongeveer zien of ik hem terug zet in de vorige stand (dmv lampjes, 2 lampjes uit = normaal, alle lampjes aan = solo) maar het blijft een gehannes. Zijn er ook volumepedalen waar je een beneden- en een bovengrens kan instellen? (dus bijv als het pedaal "uit" staat (niet ingedrukt) 80%, ingedrukt 100%)

Nitefly7
14 juni 2007, 19:40
Ik heb een aanvulling op die vraag.
Ik heb een effectencomputer waar ook een pedaal bij zit. Die gebruik ik ook voor volume. Tijdens de solo duw ik het pedaal volledig in, oftewel meer volume. Maar als ik dan terug moet, heb ik wel de neiging om hem weer te zacht te zetten. Ik kan wel ongeveer zien of ik hem terug zet in de vorige stand (dmv lampjes, 2 lampjes uit = normaal, alle lampjes aan = solo) maar het blijft een gehannes. Zijn er ook volumepedalen waar je een beneden- en een bovengrens kan instellen? (dus bijv als het pedaal "uit" staat (niet ingedrukt) 80%, ingedrukt 100%)

Yup, Morley volumepedalen doen dit o.a. (veel 2ehands te vinden volgens mij...)
Boss FV-serie doet dit ook
Visual Sound, waarschijnlijk ook, weet ik niet zeker...

Nitefly7
14 juni 2007, 19:45
Beste mensen, graag jullie advies over het volgende. Ik speel zelf over een versterker met 2 kanalen (vox ad 50 vt) ik gebruik er 1 voor clean en 1 voor distorted. als ik echter een solo speel kom ik er nauwelijks bovenuit. ik heb geprobeerd om de volumeknop van mn gitaar (ibanez s 470) een beetje dicht te draaien en dan bij een solo voluit, maar dat werkt niet echt lekker. ik zit nu te denken aan een volumepedaal, is dit aan te raden en zoja welke ervaringen hebben jullie hiermee? of zijn er nog andere, meer eenvoudige mogelijkheden?

grtz rocking toek!

Een volumepedaal zoals de Morleys zijn daar erg geschikt voor, een beetje zoals Koch's master-bypass; het volume van je versterker is je 'lead'-sound en met een volumepedaal haal je dit (evt. incl. de overdrive en gain) naar beneden..
Een volumepedaal in de effectsloop kan ook..

Andersom kun je natuurlijk ook gewoon een clean boost nemen, die het geluid van je amp gewoon naar 'boven' duwt...

Ik denk dat je niets zoekt in de richting van overdrive pedalen e.d.. is in principe ook niet nodig voor hetgeen jij wilt..

In beide gevallen kun je voor minder dan 30 euro klaar zijn..

....en als je toch iets od'erigs zoekt, zijn de Bad Monkey en OCD 2 pedalen die fabeltastisch op je volumeknop reageren; zet 'm op 4 of 5 (!) voor clean/slag en draai 'm naar wens open tot 9 of 10 om flink te harder te spelen (en meteen rauwigheid/drive toe te voegen..)

Noid
15 juni 2007, 00:08
Een gewone booster met een volumeknop zal voor beide vragen hierboven volstaan. Bijv:
http://www.seymourduncan.com/images/booster.jpg

Of

http://www.harmony-central.com/Newp/2002/Scotts-Crispy-Cream.jpg

Zo zijn er 'tig van deze dingen in ieders prijsklasse te vinden. Nog een goedkope dan:
http://www.ishibashi.co.jp/webshop/amp-effect/effect/behringer/gif/pb100.jpg

Naast een booster is een equalizer pedaaltje ook een optie: In de meeste gevallen kun je daar ook het volume op instellen. Daarbij kun je dan voor solo's nog kiezen om frequenties wat te benadrukken die het geluid (afhankelijk van je voorkeur) nog wat smeuiger, of juist scheller maken.

Heb je nog meer pedalen (bijv distortion, wah etc)? Je moet dan kiezen waar je de booster in die pedalenrij opneemt: voor het effect ga je een harder geluid het effect insturen, waardoor dit echt verandert. Na de effecten: blijft het geluid in essentie hetzelfde, je levert het alleen op een hoger volume aan bij de versterker.